eindreducties

Deel hier je kennis. Vragen en antwoorden!
Plaats reactie
Gebruikersavatar
8C
Alfetta Novizio
Alfetta Novizio
Berichten: 155
Lid geworden op: 21 mar 2008, 17:40

eindreducties

Bericht door 8C »

Is er iemand op het forum die een lijstje heeft van de eindreducties van een transaxle?

Zijn versnellingen van alle bakken hetzelfde?
Kan ik mijn goede 1.6 bak aan een 2.0ltr diff.bouwen?

Ik heb nu een 2.0ltr motor met 1.6 bak en vind het op de snelweg(elke dag)maar niets.

De 1.6 bak heeft een eindreductie van 10:43!
Welke bak is langer en bij welke motor deze hoort dat is eigenlijk wat ik wil weten.
Een 2.0ltr bak komt eraan van Theo Romeo!
Maar eigenlijk wil ik de eindreductie eerst weten.

Alvast bedankt voor de moeite.

gr Jan
Gebruikersavatar
frankalfa
Novizio
Novizio
Berichten: 42
Lid geworden op: 12 okt 2010, 23:41

Re: eindreducties

Bericht door frankalfa »

Daar hád ik ergens een lijstje van maar kan ik uiteraard niet vinden nu... :evil: (zal wel op een cdtje staan ergens)

Uit t hoofd: Volgens mij waren de tandwielverhoudingen van de versnellingen op zich gelijk en verschilt alleen het diff onderling.

Ik gok dan ook dat je met een 2.0 bak achter je 2.0 motor gewoon de af-fabriek combinatie te pakken hebt zoals destijds bedoelt.

Nogmaals, dit is uit t hoofd he.. :biggrin:

Suc6,grtz,fRank
Gebruikersavatar
giuliettaevo
Alfetta Transaxle Guru
Alfetta Transaxle Guru
Berichten: 2909
Lid geworden op: 22 feb 2010, 19:23
Locatie: Cuijk

Re: eindreducties

Bericht door giuliettaevo »

Of dit bij de Alfetta's ook geldt weet ik niet zeker maar voor de 75's gaat dat inderdaad zo op. Alle versnellingen gelijk, alleen andere eindoverbrengingen. Helaas is dat niet zo makkelijk te wisselen, je pignonwiel moet je namelijk ook wisselen dan en dat is meer als een beetje werk. :wink:

Je kunt natuurlijk met onderdelen van de goede 1600 bak de 2000 bak in orde maken. :razz:

1600 is 4,3? ik dacht dat dat 4,5 moest zijn :? ... Bij de 75 wel in ieder geval. 2.0 zal wel 4,1 zijn dan, net als 75 TS.
Met de slijptol en het lasapparaat past alles...
Gebruikersavatar
Gtv4
Advanced Membro
Advanced Membro
Berichten: 1549
Lid geworden op: 06 sep 2008, 20:08
Locatie: Bocholt (B)

Re: eindreducties

Bericht door Gtv4 »

Als ik in mijn boek kijk staat er maar 1 eindreductie gegeven. (ik vermoed idd van een 2.0)
Dat is idd 4.10:1
Transaxle loos!
Gebruikersavatar
8C
Alfetta Novizio
Alfetta Novizio
Berichten: 155
Lid geworden op: 21 mar 2008, 17:40

Re: eindreducties

Bericht door 8C »

Wat ik tot nu gevonden heb:

Overbrengverhoudingen:

1600 en 1800

1e versnelling 3.30:1
2e versnelling 2:1
3e versnelling 1,37:1
4e versnelling 1.04:1
5e versnelling 0.83:1

Differentieel 1600 10/43
Differentieel 1800 10/41

Voor de 2000 geldt waarschijnlijk hetzelfde als voor de 1800.
Dat blijkt in ieder geval uit de test van Autovisie van Mei 1977 waarin de 12-RF-94 Alfetta 2000 onderwerp van een test is.

Kan ik ervan uitgaan dat ik een differentieel kan wisselen met mijn eigen 1600 bak(50000km geleden gereviseerd)?

Of er moet natuurlijk iemand zijn die een 2.0ltr bak heeft liggen die zeker goed is wil ik hem wel ruilen met mijn 1600 bak!

gr Jan
stefgtv6
Alfetta Membro
Alfetta Membro
Berichten: 844
Lid geworden op: 26 sep 2008, 22:39
Locatie: Almelo

Re: eindreducties

Bericht door stefgtv6 »

Dit is misschien wel handig.......

Tire/wheel/transaxle calculator
http://gordon.dnsalias.net/alfatech/116 ... atios.html
GTV6 3.0 '84

Gehad: GTV6 '82

Afbeelding
Gebruikersavatar
Gtv4
Advanced Membro
Advanced Membro
Berichten: 1549
Lid geworden op: 06 sep 2008, 20:08
Locatie: Bocholt (B)

Re: eindreducties

Bericht door Gtv4 »

Dit heb ik in mijn Kluwer boek staan. (staat helaas niet bij voor welk type alfetta dit is)

1e 3.307:1
2e 1.956:1
3e 1.345:1
4e 1.026:1
5e 0.833:1

Het boek gaat over de 1600 - 1800 - 2000 van 1973 - 1981
(de druk is van 1984)

Ik heb nog wat andere (duitse en engelse) boeken, zal er zo eens induiken.
Transaxle loos!
Gebruikersavatar
8C
Alfetta Novizio
Alfetta Novizio
Berichten: 155
Lid geworden op: 21 mar 2008, 17:40

Re: eindreducties

Bericht door 8C »

Geweldig schema!

Maar hieruit blijkt dat ik dus een 2.0 ltr bak van na 1982 moet hebben 10-38 dus.

Dan loopt hij bij 3000rpm 118km per uur!

Dat is eigenlijk wat ik wil.

een 10-41 schiet ik niets mee op dus!

tenminste volgens dit schema!

Maar trekt de motor dat wel dan?

gr Jan
Gebruikersavatar
Gtv4
Advanced Membro
Advanced Membro
Berichten: 1549
Lid geworden op: 06 sep 2008, 20:08
Locatie: Bocholt (B)

Re: eindreducties

Bericht door Gtv4 »

Idd een handige site, meteen opgeslagen bij de favorieten. :thumbs:

De Gtv bakken zijn dus ook 41, gelijk aan mijn Giulietta.
De sedan heeft dan wel de 38 gelijk aan de QO bak die ik nog los heb liggen.
Daarvan is de staat onbekend dus daar heb jij in ieder geval niets aan Jan.
Transaxle loos!
Gebruikersavatar
8C
Alfetta Novizio
Alfetta Novizio
Berichten: 155
Lid geworden op: 21 mar 2008, 17:40

Re: eindreducties

Bericht door 8C »

De QO bak zou die kwijt willen?

Dan reviseer ik hem wel!

gr Jan
Gebruikersavatar
giuliettaevo
Alfetta Transaxle Guru
Alfetta Transaxle Guru
Berichten: 2909
Lid geworden op: 22 feb 2010, 19:23
Locatie: Cuijk

Re: eindreducties

Bericht door giuliettaevo »

Toch zou ik even de vertanding tellen om het zeker te weten... Zo'n lange bak heb ik nog niet gezien achter een 4 cilinder namelijk. :? Deze overbrenging is zelfs iets langer als een 75 Tb en dat is een motor met het vermogen en koppel om er flink aan te trekken. Ik denk dat een ongeblazen 4 cilinder hier niet echt fijn mee rijdt. 118 bij 3000 toeren zou betekenen 236 bij 6000 toeren, dat ga je niet halen gok ik zo... :cry:
Met de slijptol en het lasapparaat past alles...
Gebruikersavatar
8C
Alfetta Novizio
Alfetta Novizio
Berichten: 155
Lid geworden op: 21 mar 2008, 17:40

Re: eindreducties

Bericht door 8C »

Een QO is toch ook een 2,0 ltr 4 cilinder?

gr Jan
Gebruikersavatar
Gtv4
Advanced Membro
Advanced Membro
Berichten: 1549
Lid geworden op: 06 sep 2008, 20:08
Locatie: Bocholt (B)

Re: eindreducties

Bericht door Gtv4 »

Ik heb er eigenlijk nooit opgelet bij mijn sedan.
Maar gevoelsmatig lijkt deze minder toeren te maken als de Gtv en Giulietta, dus dat zou kloppen met de gegevens van hierboven.
Van mijn Giulietta 1.8 dacht ik dat ik bij 4000rpm ongeveer 125km/h rij, bij 3000rpm rond de 100 km/h. (GPS gemeten)

De QO bak uit 83 zou hetzelfde moeten zijn als de 2.0l bak van mijn sedan van na 82. (volgens bovenstaande site)

@Jan de QO bak heb ik overgenomen van Steven, bak lag los en hij kende ook niet de staat.
Ik heb deze bak gekocht voor eventuele onderdelen. Eigenlijk wil ik deze nog niet kwijt omdat ik nog niet weet wat ik zelf precies nodig ga hebben. Ruilen tegen een andere bak zou wel kunnen maar dat is voor jou geen goede ruil.
Transaxle loos!
Gebruikersavatar
Fetta
Alfetta Transaxle Guru
Alfetta Transaxle Guru
Berichten: 5861
Lid geworden op: 24 feb 2006, 22:02

Re: eindreducties

Bericht door Fetta »

Lijkt mij ook wel vrij logisch: een sedan / personenwagen die minder hoog in de toeren loopt, als een coupé / sportwagen 2+2 die hoger in de toeren loopt.
Geen idee of het ook zo is.
get in, sit down
shut up and hold on!

Everybody, please buy a Hybrid!!
...I f*ckin' need the gas!
Gebruikersavatar
GTVke
Advanced Membro
Advanced Membro
Berichten: 1228
Lid geworden op: 23 dec 2005, 17:28
Locatie: Olio - Belgio

Re: eindreducties

Bericht door GTVke »

Ik heb hier een overzicht liggen van de verschillende transaxle bakken met verhoudingen van tandwielen en eindoverbrenging enkel krijg ik het niet op aanvaardbare grote hier geplaatst ?
Hulp !


@8C : als Peter zen QO bak houd heb ik nog wel ééntje te veil .
Gebruikersavatar
8C
Alfetta Novizio
Alfetta Novizio
Berichten: 155
Lid geworden op: 21 mar 2008, 17:40

Re: eindreducties

Bericht door 8C »

GTVke schreef:Ik heb hier een overzicht liggen van de verschillende transaxle bakken met verhoudingen van tandwielen en eindoverbrenging enkel krijg ik het niet op aanvaardbare grote hier geplaatst ?
Hulp !


@8C : als Peter zen QO bak houd heb ik nog wel ééntje te veil .
Ik heb je een PB gestuurd!!

gr Jan
Gebruikersavatar
GTVke
Advanced Membro
Advanced Membro
Berichten: 1228
Lid geworden op: 23 dec 2005, 17:28
Locatie: Olio - Belgio

Re: eindreducties

Bericht door GTVke »

Postduif is terug onderweg .
Sander
Alfetta Membro
Alfetta Membro
Berichten: 717
Lid geworden op: 23 dec 2005, 22:34
Locatie: Kaatsheuvel

Re: eindreducties

Bericht door Sander »

In mijn beleving/ mijn persoonlijke mening is de 10/41 bak de perfecte bak voor een 2.0 nord.
Is voor Alfetta's 1.8 en 2.0 zo geleverd. Ook GT/V en zelfs (!!) GTV6. (uigezonderd QO blijkbaar) Maakt echt wel een wereld van verschil met de 'extreem'' korte bank van de 1.6.
Voldoende trekkracht en topsnelheid, maar ook voldoende rust bij legale snelheden.
De QO bak is weer het andere uiterste, t.ov. van wat je nu gewend bent. Ik denk, dat dat tegen gaat vallen, omdat de auto dan niet meer de lichtvoetigheid heeft, welke je gewend bent. :wink:
Beter bekend onder forumnaam Alessandro!
Gebruikersavatar
8C
Alfetta Novizio
Alfetta Novizio
Berichten: 155
Lid geworden op: 21 mar 2008, 17:40

Re: eindreducties

Bericht door 8C »

Afbeelding

gr Jan
Gebruikersavatar
GTVke
Advanced Membro
Advanced Membro
Berichten: 1228
Lid geworden op: 23 dec 2005, 17:28
Locatie: Olio - Belgio

Re: eindreducties

Bericht door GTVke »

Is nog klein Jan :blue_lol:
Plaats reactie