Koppeling & versnellingsbak v6 Reviseren

Deel hier je kennis. Vragen en antwoorden!
Plaats reactie
Gebruikersavatar
Melvivio
Advanced Membro
Advanced Membro
Berichten: 1844
Lid geworden op: 30 jul 2010, 16:10
Locatie: Heeze (Ehv)

Re: Koppeling & versnellingsbak v6 Reviseren

Bericht door Melvivio »

Na lang overwegen ben ik begonnen met het reviseren van deze Hoofd Koppelings Cilinder (HKC). De hoofdremcilinder werkt nagenoeg hetzelfde!
Voor iedereen die wil weten wat er allemaal kapot kan:
Afbeelding

Afbeelding
Dit zijn alle interne werken die je koppelingspomp heeft. Via cupjes (kunststof schoteltjes) word vloeistof verplaatst & zo bedien je je koppeling.
Afbeelding
Een revisie setje kost ongeveer een 10~20€ voor de pomp. Een nieuwe pomp kan 55 tot 110€ kosten.

Je pomp kan gaan lekken doordat de cupjes beschadigt zijn, je cilinder geoxideert is, of er een combinati van beide is.
Afbeelding
De cilinder mag zo min (het liefst geen) mogelijk roest & pitting vertonen.
Afbeelding
Probeer dit weg te halen met heel fijn schuurpapier/scotch brite & beoordeel zelf wat de kans is dat vloeistof via de groeven/pitting wegstroomt, het cupje omzeilt & je ineens merkt dat de koppeling aangrijpt.

Afbeelding
Eenmaal in elkaar & dan is het klaar voor montage & gebruik!
~.:Fantastico Nero 819B Mica & Canna di Fucile Metalic 1980 Alfa Romeo GTV6 3.0 24v:.~
skort
Alfetta Novizio
Alfetta Novizio
Berichten: 90
Lid geworden op: 26 okt 2008, 21:54
Locatie: `sheerhendrikskinderen

Re: Koppeling & versnellingsbak v6 Reviseren

Bericht door skort »

mooi om te zien ,de synchromesh ringen kan je niet zo heel erg goed zien of ze versleten zijn ,je ziet aan de contact vlakken wel dat deze meer te verduren hebben gehad,ik zou gewoon de synchro`s van 2 en 3 vervangen.
De binnenbussen (geperforeerd) gaan niet stuk.

ik heb wel gezien dat de grote tandwielen ,dus verzet 1 ,2+3 lichter worden gemaakt door deze te doorboren,het geen minder roterende massa tot gevolg heeft(performa Tec).

mischien ook een idee voor je om een goed schakelende bak te maken.

succes met het project!!
1e Sud 1.2 TI,later 2000GTV Bertone ,nu alfetta gt1.8 + Alfa Giulia 2.0 aut.
Buell X1,triumph Tiger/ daytona,Ducati ST4S,braadwurst R1150R/R1200S,R1200st en japanners(sorry!) in alle soorten en maten van 1cilinder tot 6 cilinder
Gebruikersavatar
Melvivio
Advanced Membro
Advanced Membro
Berichten: 1844
Lid geworden op: 30 jul 2010, 16:10
Locatie: Heeze (Ehv)

Re: Koppeling & versnellingsbak v6 Reviseren

Bericht door Melvivio »

Bedankt voor de tip Skort! Dit heb ik ook gezien op het gtv6.com forum. Ik ben nog niet verder gegaan met deze bak (of begonnen aan degene gemonteerd op de auto). Ik neem het in overweging & hoop dit spoedig te kunnen realiseren!
~.:Fantastico Nero 819B Mica & Canna di Fucile Metalic 1980 Alfa Romeo GTV6 3.0 24v:.~
skort
Alfetta Novizio
Alfetta Novizio
Berichten: 90
Lid geworden op: 26 okt 2008, 21:54
Locatie: `sheerhendrikskinderen

Re: Koppeling & versnellingsbak v6 Reviseren

Bericht door skort »

Melvivio schreef:Bedankt voor de tip Skort! Dit heb ik ook gezien op het gtv6.com forum. Ik ben nog niet verder gegaan met deze bak (of begonnen aan degene gemonteerd op de auto). Ik neem het in overweging & hoop dit spoedig te kunnen realiseren!
Hoi,het is alweer een tijdje geleden,maar ik had ook problemen met mijn synchro`s ik heb de casette uit de auto gehaald ,dus het diff met alles eraan laten zitten.
Werkt goed,alleen een beete zwaar is het wel...ik heb helaas geen brug dus moeten behelpen met assteunen.

ik heb de sysnchros van 2 en 5 vervangen,daar zaten wat kale plekken op.

tevens de nieuwe koppeling/drukgroep/druklager met lichter koppelingsdrager, en alle rubber silentblocks vervangen(alleen de bovenste niet).
wel de 2 lagers van het vliegwiel/koppelingsdrager vervangen,deze zitten niet erg vast ,en zijn makkelijk te wisselen.

via mijnwerk de lagers gemonteerd met origineel gereedschap van SKF ,dit zijn plastic cups in iedere maat waarmee je het nieuwe lager netjes kan plaatsen.

hoop over een week de resultaten te kunnen melden. zie mijn topic alfetta gt van origineel naat track racer :lol:
1e Sud 1.2 TI,later 2000GTV Bertone ,nu alfetta gt1.8 + Alfa Giulia 2.0 aut.
Buell X1,triumph Tiger/ daytona,Ducati ST4S,braadwurst R1150R/R1200S,R1200st en japanners(sorry!) in alle soorten en maten van 1cilinder tot 6 cilinder
Plaats reactie