cardan as balanceren

Deel hier je kennis. Vragen en antwoorden!
Plaats reactie
nappa
Alfetta Membro
Alfetta Membro
Berichten: 395
Lid geworden op: 12 nov 2009, 17:34
Locatie: den bosch

cardan as balanceren

Bericht door nappa »

Ik heb mijn cardan as naar technotrans gestuurd om te laten balanceren. Het voorste gedeelte kan je soms zien slaan.

Maar nu vragen ze in de mail om de koppeling. Ik dacht dat de koppeling set apart was gebalanceerd t.o.v. de cardan as en dat je de cardan as apart kan laten balanceren.
Ik heb komende periode niet echt tijd om de koppeling onder de auto weg te halen en een reserve heb ik hier ook niet liggen.

Edit:
Laat maar, ze wouden voorste hardy hebben.
gtv6 '84
Gebruikersavatar
crusty
Alfetta Membro
Alfetta Membro
Berichten: 210
Lid geworden op: 05 apr 2011, 09:47
Locatie: Achterhoek

Re: cardan as balanceren

Bericht door crusty »

Naar mijn weten zijn die apart gebalanceerd.

edit, zie net jou edit :oops:
GTV6, 83' 3.0 QV
skort
Alfetta Novizio
Alfetta Novizio
Berichten: 90
Lid geworden op: 26 okt 2008, 21:54
Locatie: `sheerhendrikskinderen

Re: cardan as balanceren

Bericht door skort »

nappa schreef:Ik heb mijn cardan as naar technotrans gestuurd om te laten balanceren. Het voorste gedeelte kan je soms zien slaan.

Maar nu vragen ze in de mail om de koppeling. Ik dacht dat de koppeling set apart was gebalanceerd t.o.v. de cardan as en dat je de cardan as apart kan laten balanceren.
Ik heb komende periode niet echt tijd om de koppeling onder de auto weg te halen en een reserve heb ik hier ook niet liggen.

Edit:
Laat maar, ze wouden voorste hardy hebben.
Hoi;

ik heb mijn gehele cardan ook laten balanceren bij Rietveld (Oosterhout) ,deze vertelde me dat ale componeneten los worden gebalanceerd,op zich logisch als je koppeling of vliegwiel moet vervangen.
zuiver theoretisch zou je eerst alle losse componenten balanceren ,daarna de gehele aandrijflijn om alle toleranties te elemineren.

bij Rietveld, en denk ik de meeste balanceer bedrijven kunnen ze alleen statisch balanceren ,dus iedere as afzonderlijk,omdat de Hardy rubbers flexen en ze dus niet nauwkeurig kunnen meten.

als je uit kunt gaan van de "originele posities" v/d assen tov. elkaar kan hierin eigenlijk geen onbalans ontstaan,immers ze zijn uit fabriek los gebalanceert,maar als iemand de assen tov elkaar gaat verdraaien ben je in de "aap gelogeerd"

daarom kom je wel eens slangklemmen op de assen tegen ,schijnbaar kan je op de brug wat freubelen met slangklemmen en denken dat je de onbalans zo kan opheffen.....

wel van belang is dat je goede(nieuwe) Donuts monteert,om te veel slingeren te voorkomen..
en kijk ook naar de glijbusjes middenin de cardanassen,waar de donuts omheen zitten ,er zijn er 3 in totaal ,goed in de grafiet molycote zetten,want ze zijn kostbaar en kunnen breken.

succes met de werkzaamheden :banana:
1e Sud 1.2 TI,later 2000GTV Bertone ,nu alfetta gt1.8 + Alfa Giulia 2.0 aut.
Buell X1,triumph Tiger/ daytona,Ducati ST4S,braadwurst R1150R/R1200S,R1200st en japanners(sorry!) in alle soorten en maten van 1cilinder tot 6 cilinder
Plaats reactie