Wispelturig koppelingspedaal

Deel hier je kennis. Vragen en antwoorden!
Plaats reactie
JoorZ105
Alfetta Membro
Alfetta Membro
Berichten: 388
Lid geworden op: 19 sep 2015, 12:10

Wispelturig koppelingspedaal

Bericht door JoorZ105 »

de situatie:
nieuwe hoofd en hulpkoppelingscilinder.
2 keer zelf ontlucht en 1 x professioneel in de plaatselijke garage toen het ding daar voor de apk stond!

en nog..... cry.gif

Bij het intrappen van de koppeling voelt het soms (niet altijd) of ik in het luchtledige trap en hoog uit het laatste stukje van de pedaalslag iets van een koppelende werking heeft.
Het is me opgevallen dat, als ik voel dat er weer niks gebeurt, ik het pedaal meteen al loslaat, waarna hij na een klein tikje wel een normale/volledige slag kan maken.

Mijn apk man zei dat hij een soortgelijk probleem ook bij zijn MG had gehad en toen bleek dat er ergens een veertje ontbrak waardoor hij niet goed ontkoppelde.
Het voelt in ieder geval niet als een ontluchtingsprobleem, voor zover ik dat kan inschatten, want als het pedaal wel een goede slag maakt dan moet je daar best wat moeite voor doen.

orde grootte: 1 op de 4 koppelpogingen leveren niks op.
Tips zijn welkom!
Groet Joris
Nu: 1750 Berlina 1971

Voorheen:
146 boxer 1996,
Giulia 1600 Nuova 1977 (met 2.0)
1750 Berlina 1969 (met 2.0)
Giulietta TI 1962 (met 1750)
Giulia 1300 Super 1974 (met verse 2.0 etc)
Alfetta 2000 Lusso 1983
Gebruikersavatar
Performa
Alfetta Membro
Alfetta Membro
Berichten: 225
Lid geworden op: 28 jan 2009, 22:42
Locatie: Antwerpen

Re: Wispelturig koppelingspedaal

Bericht door Performa »

Zie je olie terug lopen in het reservoir/stromen/broebelen bij het induwen van het pedaal. (cups versleten of verkeerd gemonteerd in de hoofd koppelinggever.

Zakt het niveau?

Werkt de 2 de keer altijd dan verdenking ik een luchtbel. Usual Suspect koppelingsnemer deze verdraaien zodat ontluchting bovenaan zit. Auto goed hoog opkrikken. En onluchtingsnippel genoeg opendraaien.
mvg, Xavier
[url=http://www.alfaforum.nl/forum/garage_vehicle.php?do=view_vehicle&id=60][color=red]--> GTV6 <--[/color][/url]
[url=http://www.alfaforum.nl/forum/garage_vehicle.php?do=view_vehicle&id=429][color=darkblue]--> 75 <--[/color][/url]
JoorZ105
Alfetta Membro
Alfetta Membro
Berichten: 388
Lid geworden op: 19 sep 2015, 12:10

Re: Wispelturig koppelingspedaal

Bericht door JoorZ105 »

Performa schreef:Zie je olie terug lopen in het reservoir/stromen/broebelen bij het induwen van het pedaal. (cups versleten of verkeerd gemonteerd in de hoofd koppelinggever.

Zakt het niveau?

Werkt de 2 de keer altijd dan verdenking ik een luchtbel. Usual Suspect koppelingsnemer deze verdraaien zodat ontluchting bovenaan zit. Auto goed hoog opkrikken. En onluchtingsnippel genoeg opendraaien.

Ik heb de eerste keer ontlucht met de nippel naar boven, de tweede keer met de kont 40cm de lucht in en de derde keer dus door de garage op de brug met luchtdruk. Een luchtbel kan het dan toch niet meer zijn?

De hoofdkoppelingscilinder heeft Fetta geloof ik in zwitserland laten vervangen door een specialist, verkeerde montage van cups zou daardoor niet in de lijn der verwachting mogen liggen, maar je weet nooit.
Ik zal eens kijken of of er remolie terug stroomt bij induwen pedaal en kijken of het niveau is gedaald.

Er is dus geen veer oid die kan ontbreken, of veer die vervangen moet worden om goed te ontkoppelen?
Groet Joris
Nu: 1750 Berlina 1971

Voorheen:
146 boxer 1996,
Giulia 1600 Nuova 1977 (met 2.0)
1750 Berlina 1969 (met 2.0)
Giulietta TI 1962 (met 1750)
Giulia 1300 Super 1974 (met verse 2.0 etc)
Alfetta 2000 Lusso 1983
Gebruikersavatar
Performa
Alfetta Membro
Alfetta Membro
Berichten: 225
Lid geworden op: 28 jan 2009, 22:42
Locatie: Antwerpen

Re: Wispelturig koppelingspedaal

Bericht door Performa »

Achter het koppelingspedaal zit een redelijk slappe drukveer(deze duwt de koppeling pedaal gewoon terug bij loslaten). Kan je mits een beetje gymnastiek gewoon zien zitten.
Afbeelding(niet de mijne)
En op de koppeling heb je uiteraard de diafragmaveer maar lijkt me totaal niet de oorzaak.
Laatst gewijzigd door Performa op 31 mei 2016, 09:12, 1 keer totaal gewijzigd.
mvg, Xavier
[url=http://www.alfaforum.nl/forum/garage_vehicle.php?do=view_vehicle&id=60][color=red]--> GTV6 <--[/color][/url]
[url=http://www.alfaforum.nl/forum/garage_vehicle.php?do=view_vehicle&id=429][color=darkblue]--> 75 <--[/color][/url]
diedjee
Alfetta Membro
Alfetta Membro
Berichten: 307
Lid geworden op: 21 mei 2012, 17:36

Re: Wispelturig koppelingspedaal

Bericht door diedjee »

In de hoofdkoppelingcilinder zit ook een veertje.
Maar weet je zeker dat de koppelingslang goed is?
Slang kan ook voor raar storingsbeeld zorgen als mantel aan de binnenkant van de slang niet goed vast meer zit.
Kan dan als soort wispelturige terugslagklep werken.
Zou niet de eerste keer zijn.

Gr
DJ
JoorZ105
Alfetta Membro
Alfetta Membro
Berichten: 388
Lid geworden op: 19 sep 2015, 12:10

Re: Wispelturig koppelingspedaal

Bericht door JoorZ105 »

er zit een nieuwe staalomvlochten koppelingsslang tussen van alfisti.net

die veer achter het pedaal zal ik eens bekijken.
Groet Joris
Nu: 1750 Berlina 1971

Voorheen:
146 boxer 1996,
Giulia 1600 Nuova 1977 (met 2.0)
1750 Berlina 1969 (met 2.0)
Giulietta TI 1962 (met 1750)
Giulia 1300 Super 1974 (met verse 2.0 etc)
Alfetta 2000 Lusso 1983
diedjee
Alfetta Membro
Alfetta Membro
Berichten: 307
Lid geworden op: 21 mei 2012, 17:36

Re: Wispelturig koppelingspedaal

Bericht door diedjee »

Dan zou je idd geen last meer mogen hebben opspelende koppelingsslang. :grin:
Gezien het feit dat er niet best bij kan verstandige zet, gebruik zelf op de koppeling ook dit soort slang.

Gr
DJ
JoorZ105
Alfetta Membro
Alfetta Membro
Berichten: 388
Lid geworden op: 19 sep 2015, 12:10

Re: Wispelturig koppelingspedaal

Bericht door JoorZ105 »

Over de koppeling dan weer:

Eens gekeken op advies van een bevriende alfist wat er in het vaatje gebeurt.
Als het pedaal zonder tegendruk naar beneden valt, zie ik een plons vloeistof opgolven. De eerste keer zelfs tot overde rand. Als het pedaal goede druk geeft, dan slechts een kleine beweging in de vloeistof. De slag van het pedaal is veel te groot, 16cm. Dus ben ik eens met het pedaal gaan spelen.

Het pedaal in rust zonder veel kracht wat bespelen levert soms wel en soms geen tegendruk. Hierbij druk ik niet door, maar stop zodra ik tegendruk voel. Soms kan ik hem zo tot de bodem drukken, maar het komt ook voor dat hij halverwege wat doet.
Vervolgens heb ik een andere pedaalafstelling gesimuleerd door het pedaal niet helemaal terug te laten komen. Als het pedaal dan een goede slag maakt, dan blijft hij dat ook doen! Ik denk dus dat het gewoon een kwestie is van pedaal afstellen?
Ik heb in de garage te weinig plaats om met de deur open onder het dash te kruipen, dus kon het niet even snel proberen......

Het lijkt dus mee te vallen, wordt vervolgd.(weinig tijd!)
Groet Joris
Nu: 1750 Berlina 1971

Voorheen:
146 boxer 1996,
Giulia 1600 Nuova 1977 (met 2.0)
1750 Berlina 1969 (met 2.0)
Giulietta TI 1962 (met 1750)
Giulia 1300 Super 1974 (met verse 2.0 etc)
Alfetta 2000 Lusso 1983
Gebruikersavatar
Performa
Alfetta Membro
Alfetta Membro
Berichten: 225
Lid geworden op: 28 jan 2009, 22:42
Locatie: Antwerpen

Re: Wispelturig koppelingspedaal

Bericht door Performa »

Afbeelding

Dat heb ik ook gehad met mijn oude koppelingscilinder. Aangezien dat stangetje die aan je pedaal hangt er niet perfect haaks ingeduwd worden. Krijg je bij minder goed afdichtende cups(of beschadigde cilinderwand) dat de cups soms afdichten en soms doorlaten.

Je kan proberen het euvel met die regelmoer te verhelpen zodat de stang meer haaks ingeduwd blijft.

Of je kan misschien proberen met een andere remolie. Moderne remolie is dikwijls dun vloeibaarder dan oudere types omdat moderne auto's abs esp shit hebben met veel kleine gaatjes en doorgangen waar de vloeistof snel door moet.
Anders zal je toch een andere pomp moeten proberen (dat heeft bij mij geholpen)
Afbeelding
Afbeelding
mvg, Xavier
[url=http://www.alfaforum.nl/forum/garage_vehicle.php?do=view_vehicle&id=60][color=red]--> GTV6 <--[/color][/url]
[url=http://www.alfaforum.nl/forum/garage_vehicle.php?do=view_vehicle&id=429][color=darkblue]--> 75 <--[/color][/url]
JoorZ105
Alfetta Membro
Alfetta Membro
Berichten: 388
Lid geworden op: 19 sep 2015, 12:10

Re: Wispelturig koppelingspedaal

Bericht door JoorZ105 »

Had je bij jou euvel ook een recent vernieuwde remcilinder?
Dat is bij mij wel het geval namelijk.
Het voelt wat raar om de cilinder dan al af te schrijven maar het kan ook een maandagochtend exemplaar zijn....
Groet Joris
Nu: 1750 Berlina 1971

Voorheen:
146 boxer 1996,
Giulia 1600 Nuova 1977 (met 2.0)
1750 Berlina 1969 (met 2.0)
Giulietta TI 1962 (met 1750)
Giulia 1300 Super 1974 (met verse 2.0 etc)
Alfetta 2000 Lusso 1983
JoorZ105
Alfetta Membro
Alfetta Membro
Berichten: 388
Lid geworden op: 19 sep 2015, 12:10

Re: Wispelturig koppelingspedaal

Bericht door JoorZ105 »

Ik heb dot 3 gebruikt....
Ondertussen besef ik dat de afstelling van het pedaal niets doet met de positie van de cilinder in het cilinderhuis, dus gaat mijn redenatie over de afstelling van het pedaal niet op?

Is de max pedaalslag inclusief of exclusief free play?
Groet Joris
Nu: 1750 Berlina 1971

Voorheen:
146 boxer 1996,
Giulia 1600 Nuova 1977 (met 2.0)
1750 Berlina 1969 (met 2.0)
Giulietta TI 1962 (met 1750)
Giulia 1300 Super 1974 (met verse 2.0 etc)
Alfetta 2000 Lusso 1983
Gebruikersavatar
Performa
Alfetta Membro
Alfetta Membro
Berichten: 225
Lid geworden op: 28 jan 2009, 22:42
Locatie: Antwerpen

Re: Wispelturig koppelingspedaal

Bericht door Performa »

Bij mij was het een "oude" die na een tijdje leeg/droog te staan(bakrevisie). Zelfde symptoom had. Na nieuwe cilinder niks anders gewijzigd geen last meer gehad.
mvg, Xavier
[url=http://www.alfaforum.nl/forum/garage_vehicle.php?do=view_vehicle&id=60][color=red]--> GTV6 <--[/color][/url]
[url=http://www.alfaforum.nl/forum/garage_vehicle.php?do=view_vehicle&id=429][color=darkblue]--> 75 <--[/color][/url]
Gebruikersavatar
stephen
Advanced Membro
Advanced Membro
Berichten: 1506
Lid geworden op: 27 feb 2009, 19:45
Locatie: WARMENHUIZEN

Re: Wispelturig koppelingspedaal

Bericht door stephen »

afstelling koppelings pedaal, belangrijk, dat je vrije slag hebt, en plunjer ook werkelijk voldoende terugkomt, anders kan er niet voldoende verse olie toestromen, zeker bij ontluchten..
Giulietta Berlina 1300Ti 1960
Giulia 1300 ti met 2.0 1970
Giulia 1750 super 1972
Berlina 1750 1971
Alfetta 1600 1.8 Turbo 1976
75 T.S. (Turbo Speeltje)

non alfa
VW spijlbus 2.0 1964 (met alfa carburateurs ;-) )& 103 PK/161nM
335i E93 420Pk
Gebruikersavatar
Kodjo
Alfetta Membro
Alfetta Membro
Berichten: 263
Lid geworden op: 28 mei 2012, 22:06
Locatie: Arnhem

Re: Wispelturig koppelingspedaal

Bericht door Kodjo »

Als ik dit zo lees is het ventiel onder het reservoir niet in orde. Daardoor pomp je de vloeistof soms terug in het reservoir en soms naar de koppeling. Wel een maandag ochtend modelletje dus?
GTV 6, 3l uit 1981
JoorZ105
Alfetta Membro
Alfetta Membro
Berichten: 388
Lid geworden op: 19 sep 2015, 12:10

Re: Wispelturig koppelingspedaal

Bericht door JoorZ105 »

Zo lijkt het ja.
Even vervanging regelen dus
Groet Joris
Nu: 1750 Berlina 1971

Voorheen:
146 boxer 1996,
Giulia 1600 Nuova 1977 (met 2.0)
1750 Berlina 1969 (met 2.0)
Giulietta TI 1962 (met 1750)
Giulia 1300 Super 1974 (met verse 2.0 etc)
Alfetta 2000 Lusso 1983
Gebruikersavatar
Kodjo
Alfetta Membro
Alfetta Membro
Berichten: 263
Lid geworden op: 28 mei 2012, 22:06
Locatie: Arnhem

Re: Wispelturig koppelingspedaal

Bericht door Kodjo »

en?
GTV 6, 3l uit 1981
JoorZ105
Alfetta Membro
Alfetta Membro
Berichten: 388
Lid geworden op: 19 sep 2015, 12:10

Re: Wispelturig koppelingspedaal

Bericht door JoorZ105 »

De cilindrr ligt klaar, maar nog geen tijd gehad!
Groet Joris
Nu: 1750 Berlina 1971

Voorheen:
146 boxer 1996,
Giulia 1600 Nuova 1977 (met 2.0)
1750 Berlina 1969 (met 2.0)
Giulietta TI 1962 (met 1750)
Giulia 1300 Super 1974 (met verse 2.0 etc)
Alfetta 2000 Lusso 1983
Gebruikersavatar
Performa
Alfetta Membro
Alfetta Membro
Berichten: 225
Lid geworden op: 28 jan 2009, 22:42
Locatie: Antwerpen

Re: Wispelturig koppelingspedaal

Bericht door Performa »

Kodjo schreef:Als ik dit zo lees is het ventiel onder het reservoir niet in orde. Daardoor pomp je de vloeistof soms terug in het reservoir en soms naar de koppeling. Wel een maandag ochtend modelletje dus?
Er zit volgens mij helemaal geen ventiel het al dan niet terugstromen wordt door de cupjes door of tegengehouden afhankelijk waar de druk en de cilinder zit.
mvg, Xavier
[url=http://www.alfaforum.nl/forum/garage_vehicle.php?do=view_vehicle&id=60][color=red]--> GTV6 <--[/color][/url]
[url=http://www.alfaforum.nl/forum/garage_vehicle.php?do=view_vehicle&id=429][color=darkblue]--> 75 <--[/color][/url]
Gebruikersavatar
Kodjo
Alfetta Membro
Alfetta Membro
Berichten: 263
Lid geworden op: 28 mei 2012, 22:06
Locatie: Arnhem

Re: Wispelturig koppelingspedaal

Bericht door Kodjo »

Performa schreef:
Kodjo schreef:Als ik dit zo lees is het ventiel onder het reservoir niet in orde. Daardoor pomp je de vloeistof soms terug in het reservoir en soms naar de koppeling. Wel een maandag ochtend modelletje dus?
Er zit volgens mij helemaal geen ventiel het al dan niet terugstromen wordt door de cupjes door of tegengehouden afhankelijk waar de druk en de cilinder zit.
Onder het reservoir moet toch een ventiel zitten. Staat ook op de afbeelding van Performa.
GTV 6, 3l uit 1981
JoorZ105
Alfetta Membro
Alfetta Membro
Berichten: 388
Lid geworden op: 19 sep 2015, 12:10

Re: Wispelturig koppelingspedaal

Bericht door JoorZ105 »

Ik heb ondertussen even gekeken naar de hoofdkoppelingscilinder om te kijken hoe het ding vastzit etc. Wisselen kan niet moeilijk zijn is het oordeel. Maar in de avonden weinig tijd/energie om eraan te beginnen.

Verrassing: de nieuwe die ik heb liggen heeft andere maten dan degene die er nu in zit. Het lijkt erop dat er een 105 serie hkc is gemonteerd de vorige keer, met een plunjer die kleiner is in diameter.
Er zit ook een rond vloeistofpotje (ala 105) op in plaats van het trapeziumvormige ding dat wel op de nieuwe zit.

dat zou wel eens wat kunnen verklaren (hkc snel overleden door overbelasting)

Deze week eens tijd maken om het ding te wisselen.
Groet Joris
Nu: 1750 Berlina 1971

Voorheen:
146 boxer 1996,
Giulia 1600 Nuova 1977 (met 2.0)
1750 Berlina 1969 (met 2.0)
Giulietta TI 1962 (met 1750)
Giulia 1300 Super 1974 (met verse 2.0 etc)
Alfetta 2000 Lusso 1983
Plaats reactie