Gtv Twin Spark

Deel hier je kennis. Vragen en antwoorden!
Plaats reactie
Gebruikersavatar
Jesper75
Alfetta Membro
Alfetta Membro
Berichten: 498
Lid geworden op: 24 mar 2012, 09:37

Gtv Twin Spark

Bericht door Jesper75 »

Mijn gtv krijg ik niet helemaal goed lopend, als de motor loopt dan heeft hij af en toe een dip waardoor de motor soms ook uitvalt.
Het is soms zo erg dat hij continue blijft uitvallen, als ik dan de stekker van de gasklep positie sensor eraf haal dan blijft hij al beter lopen maar is de dip nog steeds aanwezig. Verwisselen van de gasklep positie sensor bracht geen resultaat op.
Als hij in een dip valt zie je de klep van de LHM ook klapperen, andere LHM gaf ook geen resultaat.
Ik heb een air/fuel ratio meter in de auto aanwezig als de motor even normaal loopt dan staat deze mooi rond de 14.7 staan, valt hij in een dip schiet hij naar 22.4 (max wat de meter aan geeft) en valt daarna weer terug richting de 14.7.
Motor reageert vaak ook slecht op het gas geven.

Wat heb ik al gewisseld,
Gasklep positie sensor
LHM
Nullastregelklep
Benzinedrukregelaar
Dis bobines
Ontsteking modules
BDP sensor

Het is de techniek van een 155 8v dus het twin spark uitvoering met dis bobines

Op het filmpje is de dip te zien/horen, en wat de air/fuel ratio meter doet bij de dip.

https://youtu.be/nAzJzYxq6qM

https://youtu.be/3ix2pXcu5w8

Alvast bedankt voor het meedenken.

Mvg,
Jesper
Alfetta Gtv 2.0 1979 (trackday)
Alfa Gtv6 2.5 1981
Alfa 75 3.0 V6 QV 1990
Alfa 75 1.8 Turbo 1987 (fun)
Alfa Giulia 1300 1972 (daily)
Gebruikersavatar
giuliettaevo
Alfetta Transaxle Guru
Alfetta Transaxle Guru
Berichten: 2908
Lid geworden op: 22 feb 2010, 19:23
Locatie: Cuijk

Re: Gtv Twin Spark

Bericht door giuliettaevo »

Check even goed of alle stekkers op de juiste sensoren zitten. Bij de 75 ts zitten bv de stekkers van de stationair regelklep en de temperatuur sensor bij elkaar in de kabelboom en zijn ze enkel te onderscheiden door de kleur van de stekker. Als je ze wisselt loopt de motor wel, alleen niet mooi stationair en start hij slecht. Kan heel lang duren voor je zoiets gevonden hebt.

Als eerste verdachte zou ik die gaskleppositieschakelaar controleren. Zit er geen gelijke stekker in de buurt van iets anders? Als je een schema hebt meet dan even of de huidige stekker op de juiste pinnen van de ecu uitkomt.

Bij mijn jtd moest ik zo alle stekkers identificeren om hem lopend te krijgen. Daar had ik ook stekkers verkeerd zitten. :oops:
Met de slijptol en het lasapparaat past alles...
Gebruikersavatar
Jesper75
Alfetta Membro
Alfetta Membro
Berichten: 498
Lid geworden op: 24 mar 2012, 09:37

Re: Gtv Twin Spark

Bericht door Jesper75 »

Ik heb zelf ook beetje gevoel dat het ergens bij de gasklep is, ik heb namelijk wel de gasklep laatst verbouwd van een 155, waarbij ik een gaskabel van een 75 op een 155 gasklep kan gebruiken.
Ik had daarvoor een gasklep van een 75 gebruikt samen met de gaskleppositie schakelaar van de 75.
waarbij de motor te veel brandstof kreeg de air/fuel ratio meter gaf +/- 8.5 stationair aan en dat was te rijk. Na wat onderzoek kwam ik erachter dat een 155 een gasklep positie sensor heeft en geen schakelaar zoals in een 75. De air/fuel ratio veranderde hier wel naar 14.7 maar samen met dit probleem.
Heb gevoel dat dit nog wel even gaat duren voordat ik het probleem gevonden heb maar hoop toch met de gtv op het SS aanwezig te kunnen zijn!
Alfetta Gtv 2.0 1979 (trackday)
Alfa Gtv6 2.5 1981
Alfa 75 3.0 V6 QV 1990
Alfa 75 1.8 Turbo 1987 (fun)
Alfa Giulia 1300 1972 (daily)
Gebruikersavatar
giuliettaevo
Alfetta Transaxle Guru
Alfetta Transaxle Guru
Berichten: 2908
Lid geworden op: 22 feb 2010, 19:23
Locatie: Cuijk

Re: Gtv Twin Spark

Bericht door giuliettaevo »

Draait de sensor nu de verkeerde kant op misschien? :?
Met de slijptol en het lasapparaat past alles...
Gebruikersavatar
Jesper75
Alfetta Membro
Alfetta Membro
Berichten: 498
Lid geworden op: 24 mar 2012, 09:37

Re: Gtv Twin Spark

Bericht door Jesper75 »

Daar dacht ik eerst ook aan inderdaad maar de sensor ken net als de gasklep maar een kwart slag draaien, hij kan maar op 1 manier gemonteerd worden.
Het zal wel bijna onmogelijk zijn maar zal aankomend weekend eens kijken of ik nog een gasklep positie sensor ergens ligt, zal wel toevallig zijn als ze allebei defect zijn maar je weet het maar nooit. :mrgreen:
Alfetta Gtv 2.0 1979 (trackday)
Alfa Gtv6 2.5 1981
Alfa 75 3.0 V6 QV 1990
Alfa 75 1.8 Turbo 1987 (fun)
Alfa Giulia 1300 1972 (daily)
Gebruikersavatar
giuliettaevo
Alfetta Transaxle Guru
Alfetta Transaxle Guru
Berichten: 2908
Lid geworden op: 22 feb 2010, 19:23
Locatie: Cuijk

Re: Gtv Twin Spark

Bericht door giuliettaevo »

Als je het bosch nummer weet kan ik wel even kijken of ik er toevallig een heb liggen.
Met de slijptol en het lasapparaat past alles...
Gebruikersavatar
Jesper75
Alfetta Membro
Alfetta Membro
Berichten: 498
Lid geworden op: 24 mar 2012, 09:37

Re: Gtv Twin Spark

Bericht door Jesper75 »

Aankomend weekend kom ik weer bij de gtv dan laat ik het wel even weten, het nummer heb ik hier zo nergens staan.

Alvast bedankt :thumbs:
Alfetta Gtv 2.0 1979 (trackday)
Alfa Gtv6 2.5 1981
Alfa 75 3.0 V6 QV 1990
Alfa 75 1.8 Turbo 1987 (fun)
Alfa Giulia 1300 1972 (daily)
diedjee
Alfetta Membro
Alfetta Membro
Berichten: 307
Lid geworden op: 21 mei 2012, 17:36

Re: Gtv Twin Spark

Bericht door diedjee »

Ivm internetverbinding op mijn werk kan ik de filmpjes niet bekijken of vooral luisteren.
Ik weet ook niet of de motor voorheen voor ombouwenwel goed gelopen heeft.
Maar weet je zeker dat BDP sensor 100% is? Goed vast, niet te ver van de 60-2 tandkrans, bedrading niet beschadigd en van juiste type (afgeschermde kabel voor BDP sensor) , stekkerverbinding helemaal in orde? (ook intern)
Bougiekabels netjes opgebundeld en niet los over of vlakbij sensor kabels? Kan ook rare dingen opleveren.

Gr
DJ
Gebruikersavatar
Jesper75
Alfetta Membro
Alfetta Membro
Berichten: 498
Lid geworden op: 24 mar 2012, 09:37

Re: Gtv Twin Spark

Bericht door Jesper75 »

Had toen alleen last van dat de motor te veel brandstof kreeg, de verkeerde gasklep positie klep was het euvel.
Toen de gasklep met positie sensor van 155 erop gezet toen was de air/fuel ratio goed maar loopt alleen nu zoals op het filmpje met een dip.
Bougiekabels kunnen andere bedrading niet storen komen niet echt in de buurt van andere bedrading.

Mvg,
Jesper
Alfetta Gtv 2.0 1979 (trackday)
Alfa Gtv6 2.5 1981
Alfa 75 3.0 V6 QV 1990
Alfa 75 1.8 Turbo 1987 (fun)
Alfa Giulia 1300 1972 (daily)
Gebruikersavatar
stephen
Advanced Membro
Advanced Membro
Berichten: 1506
Lid geworden op: 27 feb 2009, 19:45
Locatie: WARMENHUIZEN

Re: Gtv Twin Spark

Bericht door stephen »

oepss, das balen...

als krukas axiale speling heeft, of poelie/tandkrans slingert iets, kun je onder belasting, of bij warm worden, ook rare storingen krijgen...verstoord bdp-signaal...maar lijkt me niet bij stationair..

daar hij naar de 22 gaat, lijkt het eigenlijk meer op een brandstof cut-off...als ontsteking, dan zou hij naar arm moeten lopen...

lastige..succes, en benieuwd..
Giulietta Berlina 1300Ti 1960
Giulia 1300 ti met 2.0 1970
Giulia 1750 super 1972
Berlina 1750 1971
Alfetta 1600 1.8 Turbo 1976
75 T.S. (Turbo Speeltje)

non alfa
VW spijlbus 2.0 1964 (met alfa carburateurs ;-) )& 103 PK/161nM
335i E93 420Pk
Gebruikersavatar
Jesper75
Alfetta Membro
Alfetta Membro
Berichten: 498
Lid geworden op: 24 mar 2012, 09:37

Re: Gtv Twin Spark

Bericht door Jesper75 »

Aah komt wel weer goed vanaf vandaag 4 weken vakantie, in die 4 weken moet ik het probleem wel een keer gevonden hebben hoop ik haha :jumping: .
Alfetta Gtv 2.0 1979 (trackday)
Alfa Gtv6 2.5 1981
Alfa 75 3.0 V6 QV 1990
Alfa 75 1.8 Turbo 1987 (fun)
Alfa Giulia 1300 1972 (daily)
Gebruikersavatar
Jesper75
Alfetta Membro
Alfetta Membro
Berichten: 498
Lid geworden op: 24 mar 2012, 09:37

Re: Gtv Twin Spark

Bericht door Jesper75 »

Vandaag andere gasklep met een andere positie sensor zonder resultaat, positie sensor doorgemeten deze geeft de juiste waarde aan dus zou goed moeten zijn.
soms blijft hij goed lopen zonder een dip te hebben en dan komt het later weer terug dus het is niet constant.
Zo loopt hij een hele tijd goed en zo blijft hij klote.
Alfetta Gtv 2.0 1979 (trackday)
Alfa Gtv6 2.5 1981
Alfa 75 3.0 V6 QV 1990
Alfa 75 1.8 Turbo 1987 (fun)
Alfa Giulia 1300 1972 (daily)
Gebruikersavatar
giuliettaevo
Alfetta Transaxle Guru
Alfetta Transaxle Guru
Berichten: 2908
Lid geworden op: 22 feb 2010, 19:23
Locatie: Cuijk

Re: Gtv Twin Spark

Bericht door giuliettaevo »

Stekker ook doorgemeten naar de ecu?
Met de slijptol en het lasapparaat past alles...
Gebruikersavatar
Jesper75
Alfetta Membro
Alfetta Membro
Berichten: 498
Lid geworden op: 24 mar 2012, 09:37

Re: Gtv Twin Spark

Bericht door Jesper75 »

Ja ik had met contact erop alles doorgemeten en gaf volgens het boekje de juiste waarde aan.
Het lijkt erop alsof hij gewoon uitgezet wordt, ik ga maar gewoon de hele kabelboom even nameten/controleren op breuken.

Als iemand nog een kabelboom heeft liggen van een 164/155 ts 18/2.0 8v neem ik deze graag over.

Mvg,
Jesper
Alfetta Gtv 2.0 1979 (trackday)
Alfa Gtv6 2.5 1981
Alfa 75 3.0 V6 QV 1990
Alfa 75 1.8 Turbo 1987 (fun)
Alfa Giulia 1300 1972 (daily)
diedjee
Alfetta Membro
Alfetta Membro
Berichten: 307
Lid geworden op: 21 mei 2012, 17:36

Re: Gtv Twin Spark

Bericht door diedjee »

Ik zit het nog ff na te lezen.

Volgens mij heeft 155 8V TS exact dezelfde gaskleppositie sensor als 75TS. Ik heb wel eens z'on ding gesloopt. Dacht dat ik de bosch nr's toen vergeleken heb.
Maar zit nog steeds op m'n werk in buitenland dus kan niet ff in m'n kist met motronic "zooi" duiken en ben niet 100% zeker.

Ik kwam tot suggestie van BDP/toeren opnemer nav jouw opmerking over AFR dat naar >20 gaat.
Duid op wegvallen brst toevoer.
Als motronic geen toeren ziet word de brstpomp afgeschakeld.

Ben bang dat je hier nog wel even zoet mee bent, hopelijk valt het mee.

Gr
DJ
Gebruikersavatar
giuliettaevo
Alfetta Transaxle Guru
Alfetta Transaxle Guru
Berichten: 2908
Lid geworden op: 22 feb 2010, 19:23
Locatie: Cuijk

Re: Gtv Twin Spark

Bericht door giuliettaevo »

Of wegvallen van de + naar de ecu of de injectoren. Relais en relaisvoeten ook goed nakijken.

Bdp sensor is de belangrijkste sensor die de ecu gebruikt en ook de enige die onmisbaar is. Elke andere sensor kun je loskoppelen (niet allemaal tegelijk..) en dan loopt hij op een noodprogramma.
Met de slijptol en het lasapparaat past alles...
Gebruikersavatar
Jesper75
Alfetta Membro
Alfetta Membro
Berichten: 498
Lid geworden op: 24 mar 2012, 09:37

Re: Gtv Twin Spark

Bericht door Jesper75 »

Een 75 heeft dacht ik een schakelaar en een 155 meer een sensor, ik ga de kabel van de bdp sensor maar eens goed controleren.
De kabel is wel verlengd dus misschien daar maar even kijken of dat wel goed zit.
Verder zal ik de 4 relais van de kabelboom in de motor ruimte maar goed controleren, had ook gelezen dat 155's daar wel vaker problemen krijgen door corrosie of breuken.
Heb nou bijna elk onderdeel vervangen, dus ga bijna geloven in een kabelbreuk oid.
Bedankt voor het meedenken.
Ik hou jullie op de hoogte!
Alfetta Gtv 2.0 1979 (trackday)
Alfa Gtv6 2.5 1981
Alfa 75 3.0 V6 QV 1990
Alfa 75 1.8 Turbo 1987 (fun)
Alfa Giulia 1300 1972 (daily)
diedjee
Alfetta Membro
Alfetta Membro
Berichten: 307
Lid geworden op: 21 mei 2012, 17:36

Re: Gtv Twin Spark

Bericht door diedjee »

giuliettaevo schreef:Of wegvallen van de + naar de ecu of de injectoren. Relais en relaisvoeten ook goed nakijken.

Bdp sensor is de belangrijkste sensor die de ecu gebruikt en ook de enige die onmisbaar is. Elke andere sensor kun je loskoppelen (niet allemaal tegelijk..) en dan loopt hij op een noodprogramma.
Met relais en relaisvoeten (waar je het relais indrukt dus) heb ik ook frustrerende ervaringen.....

En daar kan ik er nog eentje aan toevoegen. Een accu waar de plus pool "los/vast" bleek in te staan.....dat heeft wat ergernis gekost voor ik dat had gevonden.
Te meer daar het een dubbele storing was, samen met een slecht relais.
Werd me pas duidelijk toen accu begon uit te slaan rond + pool. Accu stond ook in de koffer achterin dus beetje uit het oog meeste tijd.

Overigens, dat je 12V meet als motor weg zakt is niet vreemd, meeste (oudere?) dynamo's laden pas bij iets boven stationair. Dat is die 13.8 volt, dat is goed.

Hoop dat je het snel vind.

Gr DJ
Gebruikersavatar
Jesper75
Alfetta Membro
Alfetta Membro
Berichten: 498
Lid geworden op: 24 mar 2012, 09:37

Re: Gtv Twin Spark

Bericht door Jesper75 »

Plus pool nog even gecontroleerd en is goed haha :mrgreen:
Ik ga toch even ergens een extra kabelboom scoren om die eventueel ook uit te sluiten zelfde geld voor de ECU.
Tot die tijd blijf ik verder zoeken :blue_cool:
Alfetta Gtv 2.0 1979 (trackday)
Alfa Gtv6 2.5 1981
Alfa 75 3.0 V6 QV 1990
Alfa 75 1.8 Turbo 1987 (fun)
Alfa Giulia 1300 1972 (daily)
Gebruikersavatar
Jesper75
Alfetta Membro
Alfetta Membro
Berichten: 498
Lid geworden op: 24 mar 2012, 09:37

Re: Gtv Twin Spark

Bericht door Jesper75 »

Ik merk dat als ik de stekker van de LHM loskoppel dat hij dan blijft lopen alleen te rijk, stop ik de stekker terug begint hij gelijk weer te klote augenreib.gif .
Langzaam komen we er wel :jumping:
Alfetta Gtv 2.0 1979 (trackday)
Alfa Gtv6 2.5 1981
Alfa 75 3.0 V6 QV 1990
Alfa 75 1.8 Turbo 1987 (fun)
Alfa Giulia 1300 1972 (daily)
Plaats reactie