Blauwe rook

Deel hier je kennis. Vragen en antwoorden!
Plaats reactie
Gebruikersavatar
bbs
Alfetta Novizio
Alfetta Novizio
Berichten: 194
Lid geworden op: 25 jan 2006, 20:34
Locatie: Mol, Belgie

Blauwe rook

Bericht door bbs »

Tijdens een oldtimerritje maakte men mij er opmerkzaam op dat er nogal veel blauwe rook uit de uitlaat van mijn GTV6 komt.
Dat ziet er dus niet goed uit. :shock:
Stel dat in het ergste geval een volledige motorrevisie aan de orde is, kan iemand dan mij bij benadering aangeven hoeveel werkuren een ervaren Alfa Romeo mechanieker daar dan mee bezig is?
Mvg
Patrick
a thing of beauty, is a joy for ever (John Keats)
Gebruikersavatar
gtv1981
Advanced Membro
Advanced Membro
Berichten: 1123
Lid geworden op: 14 jan 2011, 20:50
Locatie: Sint Niklaas Belgie

Re: Blauwe rook

Bericht door gtv1981 »

Een blauwe rook is meestal olie
Als de compressie goed is zal de olie lekken via de kleppen

Een witte rook wijst op water

Alvast eens kijken of je olie verlies hebt of niet

Als ik mijn gtv een maand stil laat staan is er het eerste uur ook blauwe rook
En is er olie verbruik 1L op 1tankbeurt (+- 450km)

Maar ben nu al 2weken volop met de Gtv aan het toeren
Heb nu 2000 km gereden O:) en nog niet moeten bijvullen van olie :shock:


Maar ik denk dat de rubbers pas goed werken als er veel met gereden wordt

En die potjes tegen lekken en olie verbruik helpen wel
Ik geloofde er ook eerst niet in maar proefondervindelijk helpt het wel voor enkele jaren

Wat een volledige revisie kost weet ik niet
Met een volledige dichtingen set voor een moterblok kom je al een heel einde

Maar als je begint met nieuwe kleppen en gelijders dan de bussen uitboren en overmaatse zuigers dan nog krukas herslijpen en overmaatse lagerschalen dan schiet de prijs aan onderdelen direct de lucht in natuurlijk maar dan heb je een moterblok dat zogoed als nieuw is natuurlijk en weer 200 000 km meekan
Gr sven
gr sven
Gebruikersavatar
bbs
Alfetta Novizio
Alfetta Novizio
Berichten: 194
Lid geworden op: 25 jan 2006, 20:34
Locatie: Mol, Belgie

Re: Blauwe rook

Bericht door bbs »

Bedankt Sven!
Ja, ik denk wel dat hij olie verbruikt, maar ik weet niet goed hoeveel want ik heb het nog niet nagemeten.
De GTV6 doet niet zoveel km per jaar: soms 2000, maar soms ook maar 2 naftbakken...
Heeft iemand een idee wat een motorrevisie kan kosten?
mvg
Patrick
a thing of beauty, is a joy for ever (John Keats)
Gebruikersavatar
Beretta
Advanced Membro
Advanced Membro
Berichten: 1268
Lid geworden op: 28 dec 2012, 16:08
Locatie: Beek Lb

Re: Blauwe rook

Bericht door Beretta »

Hoi Patrick,

het is verstandig eerst eens te kijken wat het probleem veroorzaakt.
Indien er continue blauwe rook komt, zijn het waarschijnlijk de cilinderbussen en zuigers.
Als het aan de klepgeleiders ligt, komt de blauwe rook wanneer je van het gas afgaat.
Dit kun je het beste testen door tijdens het rijden wat langer hoog in de toeren te gaan zitten, dan lang van het gas af te gaan (op de motor afremmend) en daarna weer even vol gas te geven.
Indien je dan een vette blauwe rookwolk hebt, ligt dat gegarandeerd aan de klepgeleiders.

De bussen en zuigers kun je testen door achtereenvolgens 2 compressietests te doen:
1.
Voer eerst een normale compressietest uit (denk eraan het gaspedaal in te drukken tijdens de test)
en noteer de de gemeten waarde.
2.
Giet door het bougiegat een beetje dikke motorolie in de cilinder en voer opnieuw de compressietest uit en noteer de waarde.
Werk zo cilinder na cilinder af. Doe niet in alle cilinders olie en ga daarna pas testen, mogelijk is de olie dan al weggelekt en kun je aan de metingen daardoor geen conclusies verbinden.
Door de olie vang je (gedeeltelijk) compressieverlies langs de zuigerveren op.
Indien de meetwaardes van test 1 en 2 ver uit elkaar liggen, heb je lekkage langs de zuigerveren. (zonder olie veel lagere compressie dan met olie)

Ook dat hoeft niet ernstig te zijn, soms ben je met nieuwe zuigerveren al klaar. Zijn de cilinders echter ovaal of zitten er verticale krassen in, kun je op een volledige revisie rekenen.

Maurice
Alfa Romeo Alfetta GT 1.6 - 1977
Lancia Beta Coupé 1300 -1977
MG MGF - 1996
Fiat 500C - 2013
braadwurst 118i Cabrio 2013
braadwurst 435i cabrio - 2015
diedjee
Alfetta Membro
Alfetta Membro
Berichten: 307
Lid geworden op: 21 mei 2012, 17:36

Re: Blauwe rook

Bericht door diedjee »

Nog een kleine aanvulling.

Zuigerveren kunnen ook vast zitten agv vervuiling. Komt vooral voor bij met lage belasting korte stukjes rijden.
Olie v/v met olie met goede reinigende eigenschappen (Shell HX7 schijnt dat oa te zijn, maar er zijn er vast meer) en dan eens keer lange rit over de autobahn vlammen kan dan helpen.

Klepsteelseals verouderen/verharden. Dan dichten ze niet goed meer af terwijl klepgeleider nog goed (genoeg) kan zijn.
Daar kan je wat aan proberen te doen door additief aan olie toe te voegen dat afdichtingen weer soepel maakt. Dat klinkt tellsell achtig maar heb er al paar keer succes mee geboekt. Alleen niet met klepsteelseals. Wel bij een (hard) lekkend bekrachtigd stuurhuis en een lekkend differentieel.
Je kan ook de klepsteelseals vervangen zonder de koppen te demonteren. Zuiger netjes in top met kleppen dicht, auto in versnelling en op handrem, met compressor lucht op de cilinder en je kan klepsteelseals vervangen. Kleppen blijven dicht op de luchtdruk. Op die manier kan je wat tijd en kosten besparen tov cil koppen trekken en reviseren.
Moet zeggen dat ik het zelf nog nooit zo heb gedaan, en het is ook best wat gedoe.
Je kan je afvragen of je niet tegen wat meer kosten niet beter gelijk de koppen eraf kunt halen en laten reviseren.
Maar het kan wel.
Overwegen waard als je reden hebt om aan te nemen dat klepgeleiders niet slecht zijn.

Gr
DJ
diedjee
Alfetta Membro
Alfetta Membro
Berichten: 307
Lid geworden op: 21 mei 2012, 17:36

Re: Blauwe rook

Bericht door diedjee »

Nog een vraag.
Heb je wel eens bij olie wissel het onderste carterdeksel los gehaald?
Kleine moeite en kost je alleen een extra pakking voor dat deksel.
Met een beetje pech komt je daar bij een oude auto 2cm dikke zwarte drab tegen.

Verstandig om dat eerst even te checken voor je eventueel een stukje gaat vlammen om op de autobahn om de boel eens lekker schoon te branden.

Gr
DJ
Plaats reactie