slecht schakelen

Deel hier je kennis. Vragen en antwoorden!
Plaats reactie
dick
Novizio
Novizio
Berichten: 42
Lid geworden op: 03 feb 2009, 21:03

slecht schakelen

Bericht door dick »

De ene keer schakeld mijn alfetta (1600 4 deurs 1977) beter dan de andere keer vooral van 1é en 2e versnelling
Ik heb als ik rustig rijd schakeld hij prima, maar het gaat vooral moeilijker als er geremd word.
Zou het kunnen zijn dat tijdens het remmen de versnellingsbak aan de voorkant naar beneden word gedrukt waardoor terwijl ik dan naar de 1-2 schakeld en de schakelhefboom omhoog beweeg de schakelstang op spanning zet als het ware.
De 2 voorste bakrubbers en de achterste zijn nog niet zo oud .
Gebruikersavatar
Meubelmans
Alfetta Novizio
Alfetta Novizio
Berichten: 111
Lid geworden op: 23 jan 2015, 08:45
Locatie: Dordrecht
Contacteer:

Re: slecht schakelen

Bericht door Meubelmans »

dick schreef:De ene keer schakeld mijn alfetta (1600 4 deurs 1977) beter dan de andere keer vooral van 1é en 2e versnelling
Ik heb als ik rustig rijd schakeld hij prima, maar het gaat vooral moeilijker als er geremd word.
Zou het kunnen zijn dat tijdens het remmen de versnellingsbak aan de voorkant naar beneden word gedrukt waardoor terwijl ik dan naar de 1-2 schakeld en de schakelhefboom omhoog beweeg de schakelstang op spanning zet als het ware.
De 2 voorste bakrubbers en de achterste zijn nog niet zo oud .
Dat denk ik niet. Bij mij is het omgekeerde verschijnsel, dus bij remmen glijdt de schakeling soepel en naders niet. En bij mij zijn de bakrubbers ook vrij nieuw.

Ik denk eerder dat er iets in de bak zit dat "mee" of "tegen" werkt. Dat reageert op toerental oid.
Wat een dictator is voor een dictatuur, is een manipulator voor de democratie.
Gebruikersavatar
stephen
Advanced Membro
Advanced Membro
Berichten: 1506
Lid geworden op: 27 feb 2009, 19:45
Locatie: WARMENHUIZEN

Re: slecht schakelen

Bericht door stephen »

klinkt meer als synchromesh ..
is een puntje bij de trans-axle bakken...alleen bij laag toerentallen terug schakelen mogelijk, als deze versleten is.. :wink:
Giulietta Berlina 1300Ti 1960
Giulia 1300 ti met 2.0 1970
Giulia 1750 super 1972
Berlina 1750 1971
Alfetta 1600 1.8 Turbo 1976
75 T.S. (Turbo Speeltje)

non alfa
VW spijlbus 2.0 1964 (met alfa carburateurs ;-) )& 103 PK/161nM
335i E93 420Pk
dick
Novizio
Novizio
Berichten: 42
Lid geworden op: 03 feb 2009, 21:03

Re: slecht schakelen

Bericht door dick »

Ik heb de 4 moeren waarmee de schakelstang aan de gaffel vast zit losgemaakt en de schakelstang omhoog geduwd en toen goed vast gezet. Dit scheelt aanzienlijk. Misschien de bak eens uitlijnen hopelijk dat daar nog wat te halen valt.
Plaats reactie