Distributie loop 164 24v

Deel hier je kennis. Vragen en antwoorden!
Plaats reactie
Gebruikersavatar
alfa_gtv6
Novizio
Novizio
Berichten: 39
Lid geworden op: 17 aug 2011, 14:54
Locatie: hoogeveen

Distributie loop 164 24v

Bericht door alfa_gtv6 »

Hallo Mede Alfisten,

Ik ben bezig met een blok wat ik gekocht had, blok was gereviseerd. maar was lange tijd blijven staan, er zat overal wat vlieg roest op maar verder was alles nieuw (klepgeleiders, zuigers, zuigerbussen etc ..)
alles uitelkaar gehaald en weer opnieuw opgebouwd.

Nu na de vele uren welke erin gestoken zijn in de weder opbouw, twijfel ik of de distributie riem wel goed loopt, na mijn idee licht hij erg ver voorop de tandwielen.
Is er hier iemand met ervaring hoever als deze snaar er op hoort te liggen en of ik me zorgen moet maken... hetgeen wat ik nu dus wel doe ....

dit is de laatste stap voor mij om de motor weer in de gtv te monteren .... (en het is morgen weer maart... dus hij mag de weg weer op :))) :))) )
zou jammer zijn als de riem zeg maar opgegeten word omdat hij onder tegen de pullie aanloopt.


dingen wat ik al gedaan heb:
as van spanlager van oude motor overgezet inclusief lager houder.
Bovenste montage plaat (waar bovenste lager op zit) vervangen van oude motor en op deze gemonteerd.
onderste tandwiel met ring van oude motor over gezet.

riem blijft op zelfde plaats lopen, als ik de onderste pully eraf laat, andelt de riem langzaam van het tandwiel af, met pully gemonteerd blijft hij op de plek zitten zoals op de foto.

ben benieuwd naar jullie ervaring, wellicht ben ik over bezorgd, maar liever nu wat constateren dan als hij er straks in ligt....
Je hebt niet voldoende permissies om de bijlagen van dit bericht te bekijken.
Gebruikersavatar
giuliettaevo
Alfetta Transaxle Guru
Alfetta Transaxle Guru
Berichten: 2908
Lid geworden op: 22 feb 2010, 19:23
Locatie: Cuijk

Re: Distributie loop 164 24v

Bericht door giuliettaevo »

Bij tandriemwielen heb je meestal 1 wiel met schijven. Die houdt de riem op zijn plek. In dit geval zal de poelie de schijf zijn.

Met de tandriemwielen kan weinig mis zijn eigenlijk, uitlijning ervan kun je niet stellen.

Vaak ben je te bang.. :oops:
Met de slijptol en het lasapparaat past alles...
Gebruikersavatar
GTV
Alfetta Guru
Alfetta Guru
Berichten: 2368
Lid geworden op: 23 dec 2005, 11:39
Locatie: Elsloo/Stein limburg

Re: Distributie loop 164 24v

Bericht door GTV »

Bougies eruit en een aantal keren de krukas rond draaien , dan kan je zien wat de riem doet en de spanning van de riem , evt nog de calibers erover om te kijken of het nog op tijd staat.
Alfetta GT 1.6 '78 import
Alfetta GTV 2000 TS '79
Alfa 75 91' TB Imola
GTV 916 TS
156 SW
Duc 1199S Panigale
CR500
Gebruikersavatar
alfa_gtv6
Novizio
Novizio
Berichten: 39
Lid geworden op: 17 aug 2011, 14:54
Locatie: hoogeveen

Re: Distributie loop 164 24v

Bericht door alfa_gtv6 »

Alles al gedubbel checked... pully houd de riem op deze stand ... maar vreemde blijft dat de sporen op de tandwielen ook aangeven dat de riem wat meer in het midden behoort te liggen ....

Heb zelfs al een meet instrument gemaakt .... waar ook helaas niet veel uit kwam ...

We gaan de motor maar monteren ... en eerst maar een stuk rijden zonder de kappen erop zodat ik het goed in de gaten kan blijven houden ...
Gebruikersavatar
Beretta
Advanced Membro
Advanced Membro
Berichten: 1268
Lid geworden op: 28 dec 2012, 16:08
Locatie: Beek Lb

Re: Distributie loop 164 24v

Bericht door Beretta »

Lijkt me niet zo verstandig, zonder kappen.
Geen idee hoe het bij de 164 zit maar normaal gezien is zo'n kap zo ontworpen dat de riem er niet kan aflopen.
Even goed het ontwerp van de binnenzijde van de kap bekijken dus!
Alfa Romeo Alfetta GT 1.6 - 1977
Lancia Beta Coupé 1300 -1977
MG MGF - 1996
Fiat 500C - 2013
braadwurst 118i Cabrio 2013
braadwurst 435i cabrio - 2015
Gebruikersavatar
giuliettaevo
Alfetta Transaxle Guru
Alfetta Transaxle Guru
Berichten: 2908
Lid geworden op: 22 feb 2010, 19:23
Locatie: Cuijk

Re: Distributie loop 164 24v

Bericht door giuliettaevo »

De kappen zijn er enkel om vuil weg te houden bij de riem en er voor te zorgen dat er niets tussen komt.
Met de slijptol en het lasapparaat past alles...
Plaats reactie