gierend geluid van achteren

Deel hier je kennis. Vragen en antwoorden!
Plaats reactie
Gebruikersavatar
Meubelmans
Alfetta Novizio
Alfetta Novizio
Berichten: 111
Lid geworden op: 23 jan 2015, 08:45
Locatie: Dordrecht
Contacteer:

gierend geluid van achteren

Bericht door Meubelmans »

Ik kan het niet helemaal beredeneren bij de Pruym, Giulietta 1.6, 1979, in essentie identiek aan de Alfetta 1.6 dus..

-Bij rijden tot 80 km per uur klinkt alles redelijk normaal (dwz, niet anders dan bij mijn andere Giulietta, wat is immers normaal bij een transaxle van Alfa..)
-Vanaf 80 tot 90 komt er langzaam een gierend geluid wat vrij zacht begint en na 90, tot ongeveer 110 oorverdovend wordt en dan weer verdwijnt tot nagenoeg niks in het 130 gebied.
-Het is toeren onafhankelijk, als ik terug schakel naar 4 verandert er niks.
-Het is wel koppeling afhankelijk. Als ik gas op de lollie houd, is het geluid aanmerkelijk minder dan als ik half gas rijd, als ik het gas loslaat en afrem op de motor is het zelfs weg.
-Als ik de koppeling indruk is het geluid ook weg.
-Als ik afrem op de motor, dwz gewoon gas los, decelereerd de auto sneller dan de andere Giulietta, alsof een onzichtbare hand hem vasthoudt.

Er is veel vernieuwd:
-Koppelingset/drukgroep, synchro 2e versnelling, tandwiel 5e, hoofd en neven cilinders.
-Alle remgerij en de remcilinder en vacuumtrommel hier ook van.

Gaerne wijze woorden van u lieden...Aangezien de Pruym straks van het Haeghseche groepje nog louter in dit snelheidsgebied mag worden uitgelaten, zie ik niet uit naar dit protestgezang elke keer als ik den Pruym bedien.... :cool:
Wat een dictator is voor een dictatuur, is een manipulator voor de democratie.
Gebruikersavatar
Beretta
Advanced Membro
Advanced Membro
Berichten: 1268
Lid geworden op: 28 dec 2012, 16:08
Locatie: Beek Lb

Re: gierend geluid van achteren

Bericht door Beretta »

Indien het toeren-onafhankelijk is, denk ik dat je de aandrijflijn van motor tot aan de bak mag uitsluiten.
Het komt wel vaker voor dat een deel van die aandrijflijn ergens tegenaan loopt, maar dan is het duidelijk toeren-afhankelijk, want alles t/m een gedeelte van de koppeling draait bij een transaxle met motor-toerental.

Blijven twee dingen over: versnellingsbak/differentieel en de aandrijfassen.
Dat wil echter niet zeggen dat het expliciet van binnen zit. Indien je gas geeft (in versnelling), treden er reactiekrachten op. Die veranderen significant bij gas geven, gas loslaten of koppeling indrukken.
Die reactiekrachten kunnen ervoor zorgen, dat er ergens iets aanloopt (bijv. uitlaat o.i.d. aan een van de bewegende delen.
Het kan echter ook zijn dat er door de reactiekrachten binnen bak of differentieel iets aanloopt.

Ik zou beginnen met het noteren van een specifiek toerenbereik en versnelling, waarbij dit optreedt.
Indien je haar op een brug zet of op assteunen plaatst en de motor op datzelfde toerental laat draaien in diezelfde versnelling, kun je vaststellen of dit onder die omstandigheden ook optreedt.
De wielen draaien dan onbelast, dus in dat geval zijn er weinig reactiekrachten.
Reactiekrachten kun je oproepen door de handrem wat aan te trekken (niet te lang i.v.m. warm lopen remmen).
Om die reden zou ik ook het laagst mogelijke toerental/versnelling kiezen waarbij het geluid optreedt.

Indien je het geluid op die manier kunt reproduceren, kun je eventueel ook nog de aandrijfassen losmaken en diezelfde test nog eens uitvoeren.
Kort samengevat: eliminatieproces!

Maurice
Alfa Romeo Alfetta GT 1.6 - 1977
Lancia Beta Coupé 1300 -1977
MG MGF - 1996
Fiat 500C - 2013
braadwurst 118i Cabrio 2013
braadwurst 435i cabrio - 2015
Gebruikersavatar
Meubelmans
Alfetta Novizio
Alfetta Novizio
Berichten: 111
Lid geworden op: 23 jan 2015, 08:45
Locatie: Dordrecht
Contacteer:

Re: gierend geluid van achteren

Bericht door Meubelmans »

Dank je Maurice,

Punt is, het gaat puur op snelheid, niet op toeren. Dat hebben we in een eerder stadium al eens geprobeerd op te roepen, het toerenbereik. Toen waren er nog meer trubbles, de borgmoer van de tandwielenas in de bak was losgelopen en we dachten dat dit het probleem zou zijn. Er waren toen nog meer geluiden. en het ding schakelde lastig.

Een kapot lager in de bak van het diff, dat geeft toch altijd constant geluid? Het enige dat verandert is de frequentie en de luidheid naarmate men harder rijdt?
Dit geluid begint vanuit vrijwel niets na 80-90 en verdwijnt weer na 110-120. Ongeacht 4 of 5e versnelling en toeren.
Wat een dictator is voor een dictatuur, is een manipulator voor de democratie.
Gebruikersavatar
Beretta
Advanced Membro
Advanced Membro
Berichten: 1268
Lid geworden op: 28 dec 2012, 16:08
Locatie: Beek Lb

Re: gierend geluid van achteren

Bericht door Beretta »

Zoiets kan je soms enorm voor de gek houden omdat je denk dat het door een bepaald iets veroorzaakt wordt en het uiteindelijk toch iets heel anders is.
Heb je de banden al eens gecontroleerd?
Indien de banden last van "cupping" hebben (zaagtandeffect) kun je ook bijgeluiden hebben die heel mechanisch klinken, maar van de banden blijken te komen.
Dat klinkt misschien vreemd, maar dat heb ik zelf ook al eens bij mijn 75 aan de hand gehad.
Ik dacht dat mijn wiellagers kapot waren, maar die bleken in orde. Uiteindelijk bleken het mijn (nieuwe) banden te zijn.

Maurice
Alfa Romeo Alfetta GT 1.6 - 1977
Lancia Beta Coupé 1300 -1977
MG MGF - 1996
Fiat 500C - 2013
braadwurst 118i Cabrio 2013
braadwurst 435i cabrio - 2015
Gebruikersavatar
Beretta
Advanced Membro
Advanced Membro
Berichten: 1268
Lid geworden op: 28 dec 2012, 16:08
Locatie: Beek Lb

Re: gierend geluid van achteren

Bericht door Beretta »

Als het op snelheid is, zijn er maar een paar dingen die onafhankelijk van toerental roteren:
Differentieel
Aandrijfassen
Remschijven
Wiellagers
Wielen
Alfa Romeo Alfetta GT 1.6 - 1977
Lancia Beta Coupé 1300 -1977
MG MGF - 1996
Fiat 500C - 2013
braadwurst 118i Cabrio 2013
braadwurst 435i cabrio - 2015
Plaats reactie