Trillen as na vervangen bakstenen.

Deel hier je kennis. Vragen en antwoorden!
Plaats reactie
midi
Alfetta Novizio
Alfetta Novizio
Berichten: 102
Lid geworden op: 19 sep 2007, 16:22
Locatie: alkmaar

Trillen as na vervangen bakstenen.

Bericht door midi »

Ik heb bij mijn gtv6 de bakstenen vervangen, deze waren compleet afgescheurt (rubber los ven het metaal) Dus alles gemonteerd... Toch trillen die as... Ik heb het 1 en ander gedaan zonder succes. Maar wat schetst mijn verbazing....Met 55kg of aan potgrond op de achterbank is het trillen weg? Ik denk dat ik de extra aangepaste vulplaten niet had moeten afslijpen zoals in verschillende topic staat aangegeven. Als de auto achter meer doorveert, en het trillen stopt. Dan is het toch aannemelijk dat de vulplaten onder de baksteunen moeten worden teruggeplaatst???... (Oude baksteunen hadden trouwens ook afgeslepen en dus niet gemonteerde vulplaten !)
Gebruikersavatar
Performa
Alfetta Membro
Alfetta Membro
Berichten: 225
Lid geworden op: 28 jan 2009, 22:42
Locatie: Antwerpen

Re: Trillen as na vervangen bakstenen.

Bericht door Performa »

Staat me bij de dat de gtv6 inderdaad die vulplaten nodig heeft en deze voor "lichtere" modellen er af moeten.
mvg, Xavier
[url=http://www.alfaforum.nl/forum/garage_vehicle.php?do=view_vehicle&id=60][color=red]--> GTV6 <--[/color][/url]
[url=http://www.alfaforum.nl/forum/garage_vehicle.php?do=view_vehicle&id=429][color=darkblue]--> 75 <--[/color][/url]
Gebruikersavatar
giuliettaevo
Alfetta Transaxle Guru
Alfetta Transaxle Guru
Berichten: 2909
Lid geworden op: 22 feb 2010, 19:23
Locatie: Cuijk

Re: Trillen as na vervangen bakstenen.

Bericht door giuliettaevo »

Gewicht achterin heeft eigenlijk geen invloed op de uitlijning van de cardanas.. Of de koets zou moeten torderen. :?

De vulplaten zitten er bij de modellen met grote donuts onder. Gtv6 dus ook.
Met de slijptol en het lasapparaat past alles...
diedjee
Alfetta Membro
Alfetta Membro
Berichten: 307
Lid geworden op: 21 mei 2012, 17:36

Re: Trillen as na vervangen bakstenen.

Bericht door diedjee »

Verband tussen trillende cardanas en 55kg gewicht op de achterbank zie ik ook niet direct.
Alhoewel gewicht wel invloed heeft op eigen frequentie natuurlijk. Maar dat is wat vergezocht denk ik.

Is het wel de cardanas die trilt?
Komt het toevallig niet uit een aandrijfas? Die veranderen wel van stand bij inveren.

Met die 55kg op de achterbank, is er dan verschil tussen rijden en stilstaan qua trilling?

Bij de zware baksteunen (die hebben gelaste vulplaatjes, de lichte 4 cilinder baksteunen niet) horen overigens ook vulplaten tussen koets en de dwarsbalk waar de bak op steunt en de achteras aan vast zit.

Maar belang van wel of geen vulplaatjes onder de baksteunen en de stand van de cardanas word nogal overschat. In principe wil je natuurlijk dat de as gestrekt ligt. Maar bij een motor en bak die in rubbers hangen zal de cardanas altijd maar bij 1 (motor) belastingtoestand echt netjes gestrekt liggen. Alle andere belastingtoestanden zal de as onder een hoek(je) liggen, maar ook trillingsvrij moeten kunnen werken. En dat kan ook gewoon als alles klopt. Cardanaspostitie is dus altijd een compromis. En vwb hoek van cardanas, wat dacht je van de slappe achterste motorsteun en dompen van de motor bij hard remmen?

Gr
DJ
midi
Alfetta Novizio
Alfetta Novizio
Berichten: 102
Lid geworden op: 19 sep 2007, 16:22
Locatie: alkmaar

Re: Trillen as na vervangen bakstenen.

Bericht door midi »

Ik heb het euvel... Door het vervangen van de baksteunen is er olie via de as op de koppelings platen gekomen...daardoor is de as gaan trillen. Het gewicht op de achterbak is puur toeval....denk ik . Bedankt voor de feetback!!
diedjee
Alfetta Membro
Alfetta Membro
Berichten: 307
Lid geworden op: 21 mei 2012, 17:36

Re: Trillen as na vervangen bakstenen.

Bericht door diedjee »

Mooi dat het opgelost is en oorzaak bekend.

Gr
DJ
Plaats reactie