Vliegwiel

Deel hier je kennis. Vragen en antwoorden!
Plaats reactie
grunge
Alfetta Membro
Alfetta Membro
Berichten: 238
Lid geworden op: 10 feb 2011, 18:39
Locatie: Heerenveen

Vliegwiel

Bericht door grunge »

Goedemorgen

Wie wil ff meedenken, ik heb een 2.0 ts motor
uit een 164 ( met 2 verdelers) en die wil ik in
mijn 116 gtv bouwen.
Voor de rest ben ik zover alleen het vliegwiel wil niet meewerken, als ik de originele van mijn 2.0 nord carbs er op zet loopt het vliegwiel aan in het belhouse en is
de startmotor te kort en zal wss de kardanas ook te lang .
zijn
Bussen op het vliegwiel van de 164
lassen wordt ook niks, is gietijzer
Het vliegwiel van de nord is vlak van achter,van de 164
is het hart 10 mm verdiept en past voor de rest goed alleen geen kardanasbevestiging, wie weet een oplossing?
Als het niet lukt moet je beter
je best doen!
Gebruikersavatar
giuliettaevo
Alfetta Transaxle Guru
Alfetta Transaxle Guru
Berichten: 2909
Lid geworden op: 22 feb 2010, 19:23
Locatie: Cuijk

Re: Vliegwiel

Bericht door giuliettaevo »

Ik snap het niet helemaal.. Simpel schetsje zou wonderen doen vermoed ik. :wink:

Steekt de krukas verder uit het blok? Ik meen me te herinneren dat de 164/155 motor iets korter zou zijn, kan best op dat punt zijn dan. Als dat het geval is zou je een flens tussen motor en staartstuk kunnen gebruiken om het staartstuk verder naar achteren te krijgen.

Ik zou verwachten dat je dan ook geen probleem hebt met de lengte van de cardanas. Vliegwiel komt dan niet meer tegen het staartstuk aan.

Als eerste zou je even de afstand moeten meten van de motorsteunen tot aan het eind van de krukas en tot het eind van het blok. Bij zowel de 164 motor als bij een transaxle motor. Dat vertelt je waar je verschil echt zit.

Als de krukas echt langer is en de motor 100% gelijk heb je wel een uitdaging. 164 vliegwiel aanpassen lijkt me dan de beste optie. Ding zo licht mogelijk afdraaien en dan een los adapterstuk maken met de cardanas centrering en bevestiging.
Met de slijptol en het lasapparaat past alles...
grunge
Alfetta Membro
Alfetta Membro
Berichten: 238
Lid geworden op: 10 feb 2011, 18:39
Locatie: Heerenveen

Re: Vliegwiel

Bericht door grunge »

Ik heb al dingen gemeten en de motor eerst maar in de
auto gehangen.
Ga deze week eerst maar in de praktijk passen en meten,
is idd een optie om een 10 mm vulstuk tussen bak
en blok te maken.
Moet wel alle opties bij langs, een alu vliegwiel op maat is €750- :schrik:
Thanx :thumbs:
Als het niet lukt moet je beter
je best doen!
Gebruikersavatar
giuliettaevo
Alfetta Transaxle Guru
Alfetta Transaxle Guru
Berichten: 2909
Lid geworden op: 22 feb 2010, 19:23
Locatie: Cuijk

Re: Vliegwiel

Bericht door giuliettaevo »

Dat kan vast goedkoper..

Soort verloop op het 164 vliegwiel maken zou niet heel moeilijk zijn. Schijf met bouten vastzetten op het 164 vliegwiel zou goed te doen zijn.
Met de slijptol en het lasapparaat past alles...
Gebruikersavatar
stephen
Advanced Membro
Advanced Membro
Berichten: 1506
Lid geworden op: 27 feb 2009, 19:45
Locatie: WARMENHUIZEN

Re: Vliegwiel

Bericht door stephen »

Wordt idd weleens een flens geplaatst tussen motor en bellhouse, blok is wat korter , net als de krukas..
Als ik het goed onthouden heb..of was dat toch bij 155 ivm aanwezige zuigerkoeling :neutral: :--:

Heb ook nog een 164 blok liggen, dus ben wel benieuwd :wink:
Giulietta Berlina 1300Ti 1960
Giulia 1300 ti met 2.0 1970
Giulia 1750 super 1972
Berlina 1750 1971
Alfetta 1600 1.8 Turbo 1976
75 T.S. (Turbo Speeltje)

non alfa
VW spijlbus 2.0 1964 (met alfa carburateurs ;-) )& 103 PK/161nM
335i E93 420Pk
grunge
Alfetta Membro
Alfetta Membro
Berichten: 238
Lid geworden op: 10 feb 2011, 18:39
Locatie: Heerenveen

Re: Vliegwiel

Bericht door grunge »

Ik heb de motor inmiddels in de gtv gehangen, 10 mm
dikke opvulplaat tussen motor en belhouse, vliegwiel
loopt vrij, motorsteunen zitten op de goede plaats
maar 164 blok lijkt iets breder, voorste motorsteunen
zitten 10 mm te hoog.
Morgen de kardanas passen en de motorsteunen uitmeten,ben benieuwd of ik nieuwe woorden ga leren augenreib.gif
Als het niet lukt moet je beter
je best doen!
ThevanV
Alfetta Novizio
Alfetta Novizio
Berichten: 60
Lid geworden op: 19 sep 2016, 08:45
Locatie: Overasselt

Re: Vliegwiel

Bericht door ThevanV »

als ik het mij goed heug is het 164 fase 1 onderblok en fase 2 onderblokblok gelijk, behalve dat fase 2 zuigerbodemkoeling heeft. En de fase 2 heeft 90 mm slag (en een andere kop en ontsteking) . Beide krukassen zijn 1 mm korter dan 75TS en oude nord. Ik heb fase 2 in mn racer zitten , 7mm spacer tussen blok en bak, maar ook nodig 1 mm tussen startmotor en bellhouse (maar dat is 105 serie).

De noodzakelijke spacers zijn overigens te koop bij AW delta duitsland (of bij mij eventueel maar dat moet speciaal besteld en gemaakt dus duurt even).
Plaats reactie