Compressiedruk

Deel hier je kennis. Vragen en antwoorden!
Plaats reactie
Gebruikersavatar
Klaas
Alfetta Membro
Alfetta Membro
Berichten: 291
Lid geworden op: 26 mei 2015, 20:58
Locatie: Piershil

Compressiedruk

Bericht door Klaas »

Vraagje wij hebben een nord blok 2.0 van een Spider USA waarvan de spica injectiesysteem is verwijderd en carburateurs geplaatst zijn. de motor pingelt nog al. hij heeft 14 bar compressie. (lijk mijn nog al veel). De zuigers (zie foto) in dit blok zijn boller als normaal. nu willen wij een dikkere koppakking monteren om de compressie druk te verlagen. wie weet of verschillende dikte koppakkingen te verkrijgen zijn?

Gr. Klaas

Afbeelding
Alfetta GTV 2.0 1980 (project)
Alfetta GTV 2.0 1977 (project)
Alfetta 1.8 1973
Spider 2.0 1978
Giulietta 1.6 1979
Mito 2018
Gebruikersavatar
giuliettaevo
Alfetta Transaxle Guru
Alfetta Transaxle Guru
Berichten: 2908
Lid geworden op: 22 feb 2010, 19:23
Locatie: Cuijk

Re: Compressiedruk

Bericht door giuliettaevo »

14 bar zegt niet heel veel.

Met fatsoenlijke benzine en een juiste afstelling van ontsteking en carbs moet dit geen probleem zijn.
Met de slijptol en het lasapparaat past alles...
Gebruikersavatar
Beretta
Advanced Membro
Advanced Membro
Berichten: 1268
Lid geworden op: 28 dec 2012, 16:08
Locatie: Beek Lb

Re: Compressiedruk

Bericht door Beretta »

Lijkt mij ook geen probleem. De zuigers uit dit blok zijn erg gezocht als hoogcompressiezuigers (vaak ten onterecht motronic zuigers genoemd).
Ze hebben echter geen extreem hoge compressie. Ik heb zelf een set Asso 9003 zuigers, daarvan is de compressie dermate dat je er alleen met racebenzine mee kunt rijden. Daarom heb ik inmiddels een set zuigers met een wat modalere compressieverhouding aangeschaft (10.8:1)
Alfa Romeo Alfetta GT 1.6 - 1977
Lancia Beta Coupé 1300 -1977
MG MGF - 1996
Fiat 500C - 2013
braadwurst 118i Cabrio 2013
braadwurst 435i cabrio - 2015
diedjee
Alfetta Membro
Alfetta Membro
Berichten: 307
Lid geworden op: 21 mei 2012, 17:36

Re: Compressiedruk

Bericht door diedjee »

Ex spica blok. Nog met de spica poulie? (makkelijk te zien aan de kleine getande ring tbv aandrijving spica pomp, achter de V snaar groef) USA blokken hebben afwijkende ontstekingtiming ivm milieu en benzine kwaliteit destijds in USA.
Alle ins en outs heb ik niet bij de hand uit m'n hoofd.
Maar klok bdp eens uit, en bereken even waar de vervroeging ongeveer zou moeten staan op eurotiming.
(poulie omtrek / 360 graden)
En moderne benzine verbrand wat langzamer, dus iets meer voor ontsteking nodig dan oude eurotiming.

Als "rommelen" met ontsteking niet helpt kan je altijd nog dikkere koppakking proberen.
Die zou ik in de autosport/turbohoek zoeken. Spesso wellicht.

Kreeg toevallig vandaag appje van kennis van me, autotechnisch en alfatechnisch ruim boven gemiddeld ervaren, die rijd nu met 10 graden voorontsteking met z'n 2ltr nord. Bevalt goed. Met motronic zuigers trouwens en 2 ltr 75 carb's inlaatnokkenas. Ontstekingscurve weet ik even niet. Dus ook niet de max vervroeging. Maar hij heeft volgens mij een bosch contactpuntloze ontsteking van een late 116 serie.

Gr
DJ
Gebruikersavatar
Klaas
Alfetta Membro
Alfetta Membro
Berichten: 291
Lid geworden op: 26 mei 2015, 20:58
Locatie: Piershil

Re: Compressiedruk

Bericht door Klaas »

Inderdaad nog met spica poulie op de krukas.Voordat we het blok uit elkaar gehaald hebben is de compressieverhouding nog uitgerekend d.m.v. compressieruimte te vullen met olie zodat je het volume weet. we komen dan op een verhouding van 10.8 op 1. Met de originele contactpunt ontsteking heb ik van alles al geprobeerd ook met 102 benzine maar niet tot volle tevredenheid. we willen nu een dikker koppakking plaatsen en we hebben ook nog een elektronische ontsteking liggen. Als iemand nog ideeën of informatie heeft horen wij die graag.

Gr. Klaas
Alfetta GTV 2.0 1980 (project)
Alfetta GTV 2.0 1977 (project)
Alfetta 1.8 1973
Spider 2.0 1978
Giulietta 1.6 1979
Mito 2018
diedjee
Alfetta Membro
Alfetta Membro
Berichten: 307
Lid geworden op: 21 mei 2012, 17:36

Re: Compressiedruk

Bericht door diedjee »

De 10.8 die jullie gemeten hebben is statische compressieverhouding.
Niet bizar hoog. Overigens zeker niet de CV voor standaard spica zuiger (als spica al afwijkende zuigers heeft, wat ik betwijfel, en ik heb meerdere spica blokken open gehad, nooit speciaal naar gekeken, maar is me ook nooit veel afwijkends opgevallen) en ook niet voor motronic nord.
Waar het uit uit eindelijk om gaat is dynamische compressie verhouding. Die word bepaald door samenspel statische CV en nokkenassen/klepopeningstijden. Je kan nokkenassen en compressieverhouding niet los van elkaar zien.
Simpel gezegd compenseert een hoge statische CV het compressie verlies van "wilde" nokkenassen met lange openingstijden.
Jij hebt vermoedelijk nog de mega tamme standaard nokkenassen. (korte klepopeningstijden en weinig overlap) Die overigens ook in late schonere euro modellen zitten.
Verklaard je relatief hoge compressietest waarden.
Dikkere koppakking is een optie. Verlaagd statisch CV. Mik op ergens tussen 1:9 (standaard nord en ook spica volgens mij) en 1:10 (motronic)
Je zou wat wildere nokkenassen kunnen proberen, waar de zuigers eigenlijk bij horen. Dat verlaagd dynamisch CV.
Niet de makkelijkste keus om de afstelling goed te krijgen. En krijg je ff wederom weer heel simpel gezegd wel een motor die wat hoger in de toeren pas tot leven komt.
De wildste standaard nokkenassen zijn 10548'ers. Maar die passen niet in een 116 serie blok. Of iig niet in late 116. Andere grondcirkel van de nokkenassen.

Ik heb nog even in m'n spica boeken gekeken (wel versie 1973 van 105 serie!) Timing (ontsteking en nokkenassen) spica is ivm emissie eisen usa totaal afwijkend. Merk F op de poulie tbv statische vervroeging staat op 7 graden NA BDP en M (max vervroeging) op circa 27 voor BDP. ( Herinner even mijn eerdere reactie van me over 10 graden voor BDP stationair vervroeging! )
Ik zou toch nog even goed checken waar je ontsteking nou op getimed staat. En eerst BDP (P merkteken) uitklokken.
Op een spica poulie staat ook nog een I maar die kan je vergeten. Is voor de spica timing.

Nokkenassen (zelfde onderdeelnr als euro) staan in USA blok ook anders getimed. Verschil zit in merkteken op de lagerkap. Niet streepje op de nokkenas. Ik heb voor mijn ex spica blokken ff nokkenaslagerkap geleend van euro blok. Daar nokkenassen op getimed. En vervolgens streepje op de nokkenassen overgenomen op usa lagerkappen die bij cilinderkop horen.

Heeft allemaal niks met jouw zuigers te maken. Maar om aan te geven dat je een blok hebt met totaal afwijkende markeringen, en dan ook nog met niet standaard zuigers. Dus lastig om goed te krijgen.


Gr
DJ
Gebruikersavatar
Klaas
Alfetta Membro
Alfetta Membro
Berichten: 291
Lid geworden op: 26 mei 2015, 20:58
Locatie: Piershil

Re: Compressiedruk

Bericht door Klaas »

Het nummer op mijn nokkenas is 1054803 20001. en het motor nummer is AR01615*A90807. weet iemand hoe ik kan uitzoeken of dat bij elkaar hoort?

Gr. Klaas
Alfetta GTV 2.0 1980 (project)
Alfetta GTV 2.0 1977 (project)
Alfetta 1.8 1973
Spider 2.0 1978
Giulietta 1.6 1979
Mito 2018
diedjee
Alfetta Membro
Alfetta Membro
Berichten: 307
Lid geworden op: 21 mei 2012, 17:36

Re: Compressiedruk

Bericht door diedjee »

Ik heb er geen lijsten van.
Maar ik durf zo eigenlijk ook wel te zeggen dat die nokkenassen niet origineel in een spicablok horen.
Net zo min als de zuigers er origineel in horen.
10548 zijn oude "vuile" euro nokkenassen. Volgens mij 1750's en misschien de allereerste 2000's nog.
Volgens mij is er iemand lekker aan het knutselen geweest.


Gr
DJ
Gebruikersavatar
Beretta
Advanced Membro
Advanced Membro
Berichten: 1268
Lid geworden op: 28 dec 2012, 16:08
Locatie: Beek Lb

Re: Compressiedruk

Bericht door Beretta »

nokkenasoverzicht_tabel.pdf
Hier de nokkenasspecificaties met gegevens timing, lifthoogte etc.
Je hebt niet voldoende permissies om de bijlagen van dit bericht te bekijken.
Alfa Romeo Alfetta GT 1.6 - 1977
Lancia Beta Coupé 1300 -1977
MG MGF - 1996
Fiat 500C - 2013
braadwurst 118i Cabrio 2013
braadwurst 435i cabrio - 2015
diedjee
Alfetta Membro
Alfetta Membro
Berichten: 307
Lid geworden op: 21 mei 2012, 17:36

Re: Compressiedruk

Bericht door diedjee »

Aha die tabel, weet waar die vandaan komt. Betrouwbare info iig!
Had hem alleen zelf zo gauw niet bij de hand.

Gr
DJ
diedjee
Alfetta Membro
Alfetta Membro
Berichten: 307
Lid geworden op: 21 mei 2012, 17:36

Re: Compressiedruk

Bericht door diedjee »

Zat toch redelijk in de buurt uit m'n hoofd. :lol:

Gr
DJ
Gebruikersavatar
Klaas
Alfetta Membro
Alfetta Membro
Berichten: 291
Lid geworden op: 26 mei 2015, 20:58
Locatie: Piershil

Re: Compressiedruk

Bericht door Klaas »

Dat is een mooie tabel Maurice. ik heb nog wat losse motor onderdelen en complete nord blokken liggen. zijn krukassen qua drijfstang lagers in diameter gelijk? Dan kan ik het binnenwerk van een 2.0 blok (zuigers, bussen, drijfstangen, nokkenassen) in de spica motor bouwen.

Gr. Klaas
Alfetta GTV 2.0 1980 (project)
Alfetta GTV 2.0 1977 (project)
Alfetta 1.8 1973
Spider 2.0 1978
Giulietta 1.6 1979
Mito 2018
Gebruikersavatar
Klaas
Alfetta Membro
Alfetta Membro
Berichten: 291
Lid geworden op: 26 mei 2015, 20:58
Locatie: Piershil

Re: Compressiedruk

Bericht door Klaas »

Zover als ik weet past een blok van een Alfetta (116) niet in Spider (105) ?

Gr. Klaas
Alfetta GTV 2.0 1980 (project)
Alfetta GTV 2.0 1977 (project)
Alfetta 1.8 1973
Spider 2.0 1978
Giulietta 1.6 1979
Mito 2018
diedjee
Alfetta Membro
Alfetta Membro
Berichten: 307
Lid geworden op: 21 mei 2012, 17:36

Re: Compressiedruk

Bericht door diedjee »

Als je carterpan, oliepomp en vliegwiel wisselt past 116 blok in 105
Houd je nog over of elektronische toerenteller hebt, of aandrijving vanaf waterpomp.
En je hebt boring in kruksas nodig tbv centreerlager bakas.
Zijn door de jaren heen wel allerhande detail verschillen aan blokken en cilinderkoppen etc etc waardoor kenner zo kan zien waar blok origineel uit komt. Maar past wel.
Net zo goed als 75TS blok met carterpan, oliepomp en vliegwiel wissel ook in 105 past.
Drijfstangen 75 TS zijn wel anders van lengte, scheelt 1mm.
Maar binnenwerk 116 serie 2ltr en 105 serie 2 ltr kan je uitwisselen.
Maar 116 vs 105 nokkenassen dus niet, ivm andere grondcirkel.

Gr
DJ
Laatst gewijzigd door diedjee op 15 jul 2020, 21:45, 1 keer totaal gewijzigd.
diedjee
Alfetta Membro
Alfetta Membro
Berichten: 307
Lid geworden op: 21 mei 2012, 17:36

Re: Compressiedruk

Bericht door diedjee »

Zet er ook gelijk een euro poulie op ipv die spica poulie met totaal afwijkende markeringen.
In het ideaale geval balanceer je de onderdelen mengelmoes.
Maar zonder moet het ook gewoon kunnen.
Als je geen euro voordeksel hebt zal je misschien ff alu moeten weghalen van de afscherming van spica aandrijfriem.
Dat moet trouwens ook als je euro waterpomp op spica voordeksel wilt monteren. Spica waterpomp heeft iets ander model ivm spica aandrijfriem

Gr
DJ
Gebruikersavatar
Klaas
Alfetta Membro
Alfetta Membro
Berichten: 291
Lid geworden op: 26 mei 2015, 20:58
Locatie: Piershil

Re: Compressiedruk

Bericht door Klaas »

dank je voor de info DJ. even op mij laten inwerken :roll:

Gr. klaas
Alfetta GTV 2.0 1980 (project)
Alfetta GTV 2.0 1977 (project)
Alfetta 1.8 1973
Spider 2.0 1978
Giulietta 1.6 1979
Mito 2018
Gebruikersavatar
Klaas
Alfetta Membro
Alfetta Membro
Berichten: 291
Lid geworden op: 26 mei 2015, 20:58
Locatie: Piershil

Re: Compressiedruk

Bericht door Klaas »

zaterdag een 116 blok 2.0 gedemonteerd. ga de onderdelen overzetten in mijn spica blok.

Gr. Klaas

Afbeelding
Alfetta GTV 2.0 1980 (project)
Alfetta GTV 2.0 1977 (project)
Alfetta 1.8 1973
Spider 2.0 1978
Giulietta 1.6 1979
Mito 2018
Gebruikersavatar
stephen
Advanced Membro
Advanced Membro
Berichten: 1506
Lid geworden op: 27 feb 2009, 19:45
Locatie: WARMENHUIZEN

Re: Compressiedruk

Bericht door stephen »

ik denk dan juist altijd, blij met meer dan std compressie :lol:

idd bdp uitklokken, en deze markeren op bdp en ongeveer 34 graden ..
3,14 x diameter gedeeld door 360 en dat x 34 is de afstand dan op de poelie vanaf bdp

lekkage op inlaat geeft ook te arm en kans op pingelen

programmeerbare ontsteking is ook fijn, net als een lambdameter..heb lambdameter nu in 5 van mijn auto's , en is eigenlijk een must have, als je toch al aardig wat geld in een motor stopt :mrgreen:
Giulietta Berlina 1300Ti 1960
Giulia 1300 ti met 2.0 1970
Giulia 1750 super 1972
Berlina 1750 1971
Alfetta 1600 1.8 Turbo 1976
75 T.S. (Turbo Speeltje)

non alfa
VW spijlbus 2.0 1964 (met alfa carburateurs ;-) )& 103 PK/161nM
335i E93 420Pk
Gebruikersavatar
Klaas
Alfetta Membro
Alfetta Membro
Berichten: 291
Lid geworden op: 26 mei 2015, 20:58
Locatie: Piershil

Re: Compressiedruk

Bericht door Klaas »

Het blok is voor onze Spider (eigenlijk de auto van mijn vrouw) dus gewoon toeren met een 2.0 is meer dan genoeg. Bewaar de zuigers wel voor mijn GTV.

Gr. Klaas
Alfetta GTV 2.0 1980 (project)
Alfetta GTV 2.0 1977 (project)
Alfetta 1.8 1973
Spider 2.0 1978
Giulietta 1.6 1979
Mito 2018
Gebruikersavatar
stephen
Advanced Membro
Advanced Membro
Berichten: 1506
Lid geworden op: 27 feb 2009, 19:45
Locatie: WARMENHUIZEN

Re: Compressiedruk

Bericht door stephen »

Klaas schreef: 24 jul 2020, 19:01 Het blok is voor onze Spider (eigenlijk de auto van mijn vrouw) dus gewoon toeren met een 2.0 is meer dan genoeg. Bewaar de zuigers wel voor mijn GTV.

Gr. Klaas
:thumbs: :cool:
Giulietta Berlina 1300Ti 1960
Giulia 1300 ti met 2.0 1970
Giulia 1750 super 1972
Berlina 1750 1971
Alfetta 1600 1.8 Turbo 1976
75 T.S. (Turbo Speeltje)

non alfa
VW spijlbus 2.0 1964 (met alfa carburateurs ;-) )& 103 PK/161nM
335i E93 420Pk
Plaats reactie