Project Alfa 75 1.8 Turbo

Na een polletje tot leven gekomen. De virtuele lijn wordt getrokken bij Italiaanse schoonheden.
Forumregels
In deze rubriek is ruimte voor alle NON Alfetta projecten . Er is één regel: Alléén Italiaanse schoonheden!!!
Plaats reactie
Gebruikersavatar
Jesper75
Alfetta Membro
Alfetta Membro
Berichten: 498
Lid geworden op: 24 mar 2012, 09:37

Project Alfa 75 1.8 Turbo

Bericht door Jesper75 »

    ik zal alvast een kleine inleiding geven over de 75,
    ik kon even geen foto's vinden van hoe ik de 75 net gekocht had maar dat wouden jullie vast niet zien aangezien ik bij de auto kwam en leek alsof hij tijden niet meer gewassen was. (had ook geen turbo look meer geen turbo bumpers meer enz.)
    er zat meer geen blanke lak op de motorkap dan wel :jumping: , dit is een foto waarbij ik net een turbo bumper gespoten had en omgewisseld had met 1 van een 1.8 ie, ook was hier net het interieur vervangen wat ik had laten maken.
    Afbeelding
    foto interieur,(was alleen beetje stoffig)
    Afbeelding
    Afbeelding
    een week na aankoop bleek ook de turbo versleten te zijn deze heb ik vervangen toen voor de turbo die ik bij mijn alfetta gtv kreeg.
    daarna heb ik er wel twinspark skirts en turbo achterbumper gemonteerd en een supersprint magnum einddemper,
    zo heb ik even doorgereden en ja ook in de winter was uiteraard toen mijn daily :blue_cool:
    Afbeelding
    Afbeelding
    kort hierna heb ik uit italie heel goedkoop een evoluzione bumper op de kop kunnen tikken en gelijk gemonteerd,
    Afbeelding
    er is een 200pk+ chip in gekomen en een dumpvalve.

    later op een avond was ik samen met een porsche 911 op de snelweg aan het spelen.
    nadat ik de snelweg afgereden was kwam ik erachter dat hij slecht liep leek wel op 3 poten, na compressietest was het wel duidelijk geen compressie op cilinder 1.
    ik heb de motor die ik bij de gtv gekregen had klaar gemaakt voor inbouw van de 75,
    Afbeelding
    en in een weekend omgeruild van motor,
    Afbeelding
    en uit verbazingwekend liep de gtv motor super, enigste nadeel was alleen hij had scheuren in de kop rond om de bougie's waar er olie en koelvloeistof uit lekte dat was enigste nadeel van de motor.
    de wil dat ik de ander motor terug in de 75 wou was dat de motor nog geen 10k na revisie had gedraaid, dus kop demonteren begon alweer heel snel,
    Afbeelding
    waaruit bleek dat ik niet alleen een verbranden klep had maar ook nog is nog net geen gat in de zuiger,
    Afbeelding
    had bij arese gelijk alle uitlaatkleppen gekocht aangezien deze niet meer leverbaar zijn en moeilijk te vinden gelijk de kop ingeslepen, kleppen gesteld incl. de nieuw klep gemonteerd,
    Afbeelding
    mijn vader had uit verleden nog een een aantal zuigers overgehouden aan iets die nog geen 1k hadden gelopen hier 1 zuiger van gepakt en bij mijn gemonteerd :jumping:
    Afbeelding
    na alles weer opgebouwd te hebben werd de motor weer omgeruild,
    Afbeelding,
    en alles uiteraard weer aangesloten,
    Afbeelding
    later ben ik er achtergekomen wat de boosdoener van al dit was en dat was een kapotte LHM.
    niet heel veel later begon de turbo van de gtv die ik toendertijd had omgewisseld geluid te maken, en inderdaad wat ik al had verwacht hier kwam ook speling op het asje van de turbo te zitten, ik heb de oude orginele turbo laten reviseren en omlaten bouwen met 360 graden thrust bearing en laten testen op 1.5 bar.
    dit heb mijn behoorlijk wat gekost toen maar hij functioneerde weer heerlijk :blue_cool: :mrgreen:
    nog geen maand later is mijn koppakking er tussen uitgeblazen waardoor ik fijn stil langs de weg kwam te staan.
    dit was zo'n beetje het verhaal van mijn 75 turbo, ik ben vast het één en ander vergeten wat toen gebeurd eraan is maar dat doet er niet zo toe.
    ik ga jullie in dit topic op de hoogte houden wat er aankomende tijd allemaal gaat gebeuren aan de 75 turbo.
    Afbeelding

    mvg,
    jesper
    Laatst gewijzigd door Jesper75 op 29 sep 2014, 20:43, 2 keer totaal gewijzigd.
    Alfetta Gtv 2.0 1979 (trackday)
    Alfa Gtv6 2.5 1981
    Alfa 75 3.0 V6 QV 1990
    Alfa 75 1.8 Turbo 1987 (fun)
    Alfa Giulia 1300 1972 (daily)
    GTV42.0
    Alfetta Transaxle Guru
    Alfetta Transaxle Guru
    Berichten: 7897
    Lid geworden op: 03 mei 2006, 19:49
    Locatie: Noordscheschut

    Re: Project Alfa 75 1.8 Turbo

    Bericht door GTV42.0 »

    Altijd goed Jesper :thumbs:
    Beheerder Database Alfetta, GT, GTV(6)
    Gebruikersavatar
    stephen
    Advanced Membro
    Advanced Membro
    Berichten: 1506
    Lid geworden op: 27 feb 2009, 19:45
    Locatie: WARMENHUIZEN

    Re: Project Alfa 75 1.8 Turbo

    Bericht door stephen »

    75 turbo projecten altijd leuk om te lezen :thumbs:

    ook al is jou turbo avontuur helaas niet zonder slag of stoot begonnen :cry:

    scheurtjes in de kop v/d GTV had ik je al eens getipt, dus was niet echt een verrassing, maar je weet nu wel dat ie het nog steeds doet :wink:

    heb je de koppakking nu alweer vervangen ? want maak dat nog niet uit je topic op.
    Giulietta Berlina 1300Ti 1960
    Giulia 1300 ti met 2.0 1970
    Giulia 1750 super 1972
    Berlina 1750 1971
    Alfetta 1600 1.8 Turbo 1976
    75 T.S. (Turbo Speeltje)

    non alfa
    VW spijlbus 2.0 1964 (met alfa carburateurs ;-) )& 103 PK/161nM
    335i E93 420Pk
    Gebruikersavatar
    AlfettaOwner
    Forumbeheerder/Admi
    Forumbeheerder/Admi
    Berichten: 8876
    Lid geworden op: 20 dec 2005, 21:39
    Locatie: Alfetta Forum
    Contacteer:

    Re: Project Alfa 75 1.8 Turbo

    Bericht door AlfettaOwner »

    Mooi verhaal, die bumper heb je laten opsturen of was je op vakantie ?
    Een 75 moet rood zijn :thumbs:
    Saluti Alessandro

    Afbeelding

    Alfetta GT 1.8 - Alfa 75 Turbo QV America - Alfa 164 Super
    Gebruikersavatar
    Jesper75
    Alfetta Membro
    Alfetta Membro
    Berichten: 498
    Lid geworden op: 24 mar 2012, 09:37

    Re: Project Alfa 75 1.8 Turbo

    Bericht door Jesper75 »

    Nee koppakking is nog niet vervangen daar ga ik binnenkort mee beginnen daar hou ik jullie mee op de hoogte, die scheuren wist ik inderdaad nadat jij mijn getipt had deze kop ga ik gewoon vervangen door een standaard 1.8 kop met kleppen enz. Van een turbo.

    De bumper had ik via ebay gevonden voor 50 euro de man wist niet waar hij van was hij stond als 155 bumper aangeboden ::-)
    Alfetta Gtv 2.0 1979 (trackday)
    Alfa Gtv6 2.5 1981
    Alfa 75 3.0 V6 QV 1990
    Alfa 75 1.8 Turbo 1987 (fun)
    Alfa Giulia 1300 1972 (daily)
    Gebruikersavatar
    giuliettaevo
    Alfetta Transaxle Guru
    Alfetta Transaxle Guru
    Berichten: 2909
    Lid geworden op: 22 feb 2010, 19:23
    Locatie: Cuijk

    Re: Project Alfa 75 1.8 Turbo

    Bericht door giuliettaevo »

    De kop is op de kleppen en nokkenassen e.d. na identiek aan een normale 1800 kop... En die scheuren wat minder snel. :wink:

    De 75 Tb is de enige 75 waar ik echt van baal dat ik hem niet meer heb, was een heerlijke rijderauto met die lekkere fluit en trap onder je kont zo gauw die haardroger op stoom begint te komen. :blue_cool:
    Met de slijptol en het lasapparaat past alles...
    Gebruikersavatar
    stephen
    Advanced Membro
    Advanced Membro
    Berichten: 1506
    Lid geworden op: 27 feb 2009, 19:45
    Locatie: WARMENHUIZEN

    Re: Project Alfa 75 1.8 Turbo

    Bericht door stephen »

    ga je std pakkingen gebruiken voor kop & uitlaat of speciale?

    Brolli had uitlaatpakkingen laten snijden bij Westra in Alkmaar omdat ori weleens problemen geeft,moet daar eigenlijk ook eens achteraan om ze iig voor reserve te leggen

    75 mag van mij graag in Champagne oc zilvermetalic, vind ik weer mooier(das puur persoonlijk), maar bij een turbo denk je automatisch ook aan Evoluzione en daar hoort rood dan eigenlijk wel bij ::-)
    Giulietta Berlina 1300Ti 1960
    Giulia 1300 ti met 2.0 1970
    Giulia 1750 super 1972
    Berlina 1750 1971
    Alfetta 1600 1.8 Turbo 1976
    75 T.S. (Turbo Speeltje)

    non alfa
    VW spijlbus 2.0 1964 (met alfa carburateurs ;-) )& 103 PK/161nM
    335i E93 420Pk
    Gebruikersavatar
    giuliettaevo
    Alfetta Transaxle Guru
    Alfetta Transaxle Guru
    Berichten: 2909
    Lid geworden op: 22 feb 2010, 19:23
    Locatie: Cuijk

    Re: Project Alfa 75 1.8 Turbo

    Bericht door giuliettaevo »

    Mijn Tb was een champagne van '86, eerste serie dus..

    helaas terminale roest. :neutral:

    Witte Evo staat hoog bovenaan het Hebbuh!!-lijstje. :blue_cool:
    Met de slijptol en het lasapparaat past alles...
    Gebruikersavatar
    Jesper75
    Alfetta Membro
    Alfetta Membro
    Berichten: 498
    Lid geworden op: 24 mar 2012, 09:37

    Re: Project Alfa 75 1.8 Turbo

    Bericht door Jesper75 »

    Koppakking wordt gewoon standaard denk ik voor uitlaat zit net nieuwe tussen die ik bij revisie van turbo had gekregen.
    En btw de stikkers op de deuren heb ik ook al binnen wat op de orginelen evoluzione op de deuren zit :blue_cool: .
    Moet alleen even uitvogelen hoe ik met FMIC ga doen even kijken hoe en wat met welke gasklep enz. Tips zijn welkom!!
    Alfetta Gtv 2.0 1979 (trackday)
    Alfa Gtv6 2.5 1981
    Alfa 75 3.0 V6 QV 1990
    Alfa 75 1.8 Turbo 1987 (fun)
    Alfa Giulia 1300 1972 (daily)
    Gebruikersavatar
    giuliettaevo
    Alfetta Transaxle Guru
    Alfetta Transaxle Guru
    Berichten: 2909
    Lid geworden op: 22 feb 2010, 19:23
    Locatie: Cuijk

    Re: Project Alfa 75 1.8 Turbo

    Bericht door giuliettaevo »

    Inlaatspruitstuk van een 1800IE gebruiken lijkt mij het makkelijkste. Zit je wel even met de originele gasklepschakelaars e.d. te kijken, die zijn anders namelijk.

    Wat je kunt doen is de inlaat van een 1800IE pakken en dan ipv de gasklep een adapter maken waar een slang oppast die vervolgens weer op jouw Tb gasklep past, dan kun je gewoon de originele gasklep gebruiken. :wink:
    Met de slijptol en het lasapparaat past alles...
    Gebruikersavatar
    AlfettaOwner
    Forumbeheerder/Admi
    Forumbeheerder/Admi
    Berichten: 8876
    Lid geworden op: 20 dec 2005, 21:39
    Locatie: Alfetta Forum
    Contacteer:

    Re: Project Alfa 75 1.8 Turbo

    Bericht door AlfettaOwner »

    giuliettaevo schreef:De kop is op de kleppen en nokkenassen e.d. na identiek aan een normale 1800 kop... En die scheuren wat minder snel. :wink:
    Als ze identiek zijn waarom scheurt de TB dan sneller ?
    De IE kop heeft dan indien ingebouwd dus net zo veel kans om in te scheuren ?
    Saluti Alessandro

    Afbeelding

    Alfetta GT 1.8 - Alfa 75 Turbo QV America - Alfa 164 Super
    Gebruikersavatar
    GTV
    Alfetta Guru
    Alfetta Guru
    Berichten: 2368
    Lid geworden op: 23 dec 2005, 11:39
    Locatie: Elsloo/Stein limburg

    Re: Project Alfa 75 1.8 Turbo

    Bericht door GTV »

    Een programeerbaar systeem met WMI lijkt me een goede investeering, je thermische huishouding kan je dan ook beter onder controle houden, dan blijft de boel wat langer heel.
    Alfetta GT 1.6 '78 import
    Alfetta GTV 2000 TS '79
    Alfa 75 91' TB Imola
    GTV 916 TS
    156 SW
    Duc 1199S Panigale
    CR500
    Gebruikersavatar
    Jesper75
    Alfetta Membro
    Alfetta Membro
    Berichten: 498
    Lid geworden op: 24 mar 2012, 09:37

    Re: Project Alfa 75 1.8 Turbo

    Bericht door Jesper75 »

    Ik zat er inderdaad ook aan te denken om bijv. Kdfi of iets aan te schaffen heb wel groene 440cc bosch injectoren liggen waren eigenlijk voor gtv bedoeld, maar daar komt toch eerst een twinspark in.
    Alfetta Gtv 2.0 1979 (trackday)
    Alfa Gtv6 2.5 1981
    Alfa 75 3.0 V6 QV 1990
    Alfa 75 1.8 Turbo 1987 (fun)
    Alfa Giulia 1300 1972 (daily)
    Gebruikersavatar
    giuliettaevo
    Alfetta Transaxle Guru
    Alfetta Transaxle Guru
    Berichten: 2909
    Lid geworden op: 22 feb 2010, 19:23
    Locatie: Cuijk

    Re: Project Alfa 75 1.8 Turbo

    Bericht door giuliettaevo »

    AlfettaOwner schreef:
    giuliettaevo schreef:De kop is op de kleppen en nokkenassen e.d. na identiek aan een normale 1800 kop... En die scheuren wat minder snel. :wink:
    Als ze identiek zijn waarom scheurt de TB dan sneller ?
    De IE kop heeft dan indien ingebouwd dus net zo veel kans om in te scheuren ?
    De uiteindelijke verbrandingsdruk en temperaturen in de TB kop zijn wat hoger.. :wink:

    Een 1800IE kop heeft een wat makkelijker leven gehad en als hij al 2 ton gedraaid heeft zijn er al heel veel temperatuursschommelingen e.d. gebeurt, de kans dat hij later nog gaat scheuren is dan een stuk kleiner.

    Met een koude motor gaan planken geeft sneller dit soort scheuren..

    Het motormanagementsysteem is de grootste zwakte van dit type motor, echt bagger..
    Kdfi of megasquirt oid zal een hele verbetering zijn.

    WMI geloof ik niet in. Degene die ik ken die dikke turbomotoren bouwen vinden het een lapmiddel. Je moet al zorgen dat er genoeg olie, koelvloeistof en benzine in je auto zit, nog een extra vloeistof om in de gaten te houden zit ik niet op te wachten.

    - compressie iets omhoog brengen door kop te vlakken.
    - andere nokkenassen.
    - fmic.
    - 440cc injectoren.
    - kdfi/megasquirt oid.
    - open uitlaat 65-76mm.
    - liefst een wat modernere turbo.

    Hiermee kun je makkelijk 250-280 pk draaien..
    Met de slijptol en het lasapparaat past alles...
    Gebruikersavatar
    stephen
    Advanced Membro
    Advanced Membro
    Berichten: 1506
    Lid geworden op: 27 feb 2009, 19:45
    Locatie: WARMENHUIZEN

    Re: Project Alfa 75 1.8 Turbo

    Bericht door stephen »

    @ Remco : goh, klinkt een beetje als de set-up van mijn 75T.S. :jumping:

    waar ik vanmiddag nog even de uitlaat losgereden heb :oops:
    dadelijk maar eens zien wat er loos is
    Giulietta Berlina 1300Ti 1960
    Giulia 1300 ti met 2.0 1970
    Giulia 1750 super 1972
    Berlina 1750 1971
    Alfetta 1600 1.8 Turbo 1976
    75 T.S. (Turbo Speeltje)

    non alfa
    VW spijlbus 2.0 1964 (met alfa carburateurs ;-) )& 103 PK/161nM
    335i E93 420Pk
    GTV42.0
    Alfetta Transaxle Guru
    Alfetta Transaxle Guru
    Berichten: 7897
    Lid geworden op: 03 mei 2006, 19:49
    Locatie: Noordscheschut

    Re: Project Alfa 75 1.8 Turbo

    Bericht door GTV42.0 »

    Nog van niemand een reactie gelezen over het super mooie interieur. Hoort dit er in?
    Beheerder Database Alfetta, GT, GTV(6)
    Gebruikersavatar
    Jesper75
    Alfetta Membro
    Alfetta Membro
    Berichten: 498
    Lid geworden op: 24 mar 2012, 09:37

    Re: Project Alfa 75 1.8 Turbo

    Bericht door Jesper75 »

    dit is wel standaard turbo interieur alleen het ouwe mannen jassen stof ::-) is vervangen door dit :blue_cool: (cadeautje van me vader :banana: )
    extra foto
    Afbeelding
    Alfetta Gtv 2.0 1979 (trackday)
    Alfa Gtv6 2.5 1981
    Alfa 75 3.0 V6 QV 1990
    Alfa 75 1.8 Turbo 1987 (fun)
    Alfa Giulia 1300 1972 (daily)
    Gebruikersavatar
    stephen
    Advanced Membro
    Advanced Membro
    Berichten: 1506
    Lid geworden op: 27 feb 2009, 19:45
    Locatie: WARMENHUIZEN

    Re: Project Alfa 75 1.8 Turbo

    Bericht door stephen »

    Leer staat wel supermooi, alleen ben ik niet zo v/h leer(net als skai) :oops:

    daarom eerder maar niets gezegd :wink:
    Giulietta Berlina 1300Ti 1960
    Giulia 1300 ti met 2.0 1970
    Giulia 1750 super 1972
    Berlina 1750 1971
    Alfetta 1600 1.8 Turbo 1976
    75 T.S. (Turbo Speeltje)

    non alfa
    VW spijlbus 2.0 1964 (met alfa carburateurs ;-) )& 103 PK/161nM
    335i E93 420Pk
    Gebruikersavatar
    AlfettaOwner
    Forumbeheerder/Admi
    Forumbeheerder/Admi
    Berichten: 8876
    Lid geworden op: 20 dec 2005, 21:39
    Locatie: Alfetta Forum
    Contacteer:

    Re: Project Alfa 75 1.8 Turbo

    Bericht door AlfettaOwner »

    Mooi en heel apart interieur idd, de meeste waren te zeer bezig met de techniek geloof ik :mrgreen:
    Scoort wel hoge scores hier zo een 75 turbo op een Alfetta Forum :-({|=
    Saluti Alessandro

    Afbeelding

    Alfetta GT 1.8 - Alfa 75 Turbo QV America - Alfa 164 Super
    Gebruikersavatar
    Fetta
    Alfetta Transaxle Guru
    Alfetta Transaxle Guru
    Berichten: 5861
    Lid geworden op: 24 feb 2006, 22:02

    Re: Project Alfa 75 1.8 Turbo

    Bericht door Fetta »

    ....ah ja, dat was 't...een alfettaforum..... :mrgreen:
    get in, sit down
    shut up and hold on!

    Everybody, please buy a Hybrid!!
    ...I f*ckin' need the gas!
    Plaats reactie