Verlagen voorzijde Transaxle!!

Verlagen, modificeren, repareren etc...
Plaats reactie
Gebruikersavatar
AlfettaOwner
Forumbeheerder/Admi
Forumbeheerder/Admi
Berichten: 8876
Lid geworden op: 20 dec 2005, 21:39
Locatie: Alfetta Forum
Contacteer:

Bericht door AlfettaOwner »

Nee, ook linksom :mrgreen:

Rechtsom als je voor 1 tand versteld en achter terug wilt compenseren!
Saluti Alessandro

Afbeelding

Alfetta GT 1.8 - Alfa 75 Turbo QV America - Alfa 164 Super
Gebruikersavatar
joop
Novizio
Novizio
Berichten: 49
Lid geworden op: 03 apr 2007, 21:05
Locatie: Nootdorp

Bericht door joop »

AlfettaOwner schreef:Nee, ook linksom :mrgreen:
Nee toch :shock: Nu ga ik echt twijfelen. Op alle sites en in alle boeken staat toch dat je de linkertorsie (vanaf de achterkant vd auto bekeken) rechtsom, met de klok mee, moet draaien om te verlagen :!:

Zie bijv. http://www.roberto-site.20m.com/tech_nl.htm
Gebruikersavatar
chu
Alfetta Membro
Alfetta Membro
Berichten: 466
Lid geworden op: 26 apr 2007, 20:43

Bericht door chu »

joop schreef:
AlfettaOwner schreef:Nee, ook linksom :mrgreen:
Nee toch :shock: Nu ga ik echt twijfelen. Op alle sites en in alle boeken staat toch dat je de linkertorsie (vanaf de achterkant vd auto bekeken) rechtsom, met de klok mee, moet draaien om te verlagen :!:

Zie bijv. http://www.roberto-site.20m.com/tech_nl.htm
Volgens mij snap ik het...

Wat Sandro bedoelt: dat je beide zowel als voor en achter gaat verdraaien

En wat die site zegt is alleen voor verstellen


Maar Sandro heeft het al gedaan met zn 75... dus opzich zou het wel moeten kloppen.
Ik ben nu ff de wd aan het spuiten morgen ga ik het ook even proberen
Gebruikersavatar
joop
Novizio
Novizio
Berichten: 49
Lid geworden op: 03 apr 2007, 21:05
Locatie: Nootdorp

Bericht door joop »

chu schreef:
En wat die site zegt is alleen voor verstellen


Maar Sandro heeft het al gedaan met zn 75... dus opzich zou het wel moeten kloppen.
Ik ben nu ff de wd aan het spuiten morgen ga ik het ook even proberen
Op de site staat wel verstellen, maar als je in de tabellen kijkt zie je duidelijk staan:
linkertorsie: omhoog is linksom, verlagen is rechtsom.

Ik twijfel ook niet aan Sandro :wink:

Daarom denk ik ook dat wat Sandro gedaan heeft (1 tand linksom) hetzelfde is als 34 (35-1) tanden rechtsom. Daarom verlaagt het ook in cm ipv mm.
Kortom, als Sandro 2 tanden linksom had verlaagd, was hij 1,5mm minder verlaagd dan nu, nl 33 tanden rechtsom.

Ik wil 3 cm naar beneden, en dat zou dus 20 tanden rechtsom betekenen.
Gebruikersavatar
AlfettaOwner
Forumbeheerder/Admi
Forumbeheerder/Admi
Berichten: 8876
Lid geworden op: 20 dec 2005, 21:39
Locatie: Alfetta Forum
Contacteer:

Bericht door AlfettaOwner »

Oei ik zie dat ik een fout heb gemaakt :oops: :oops: :shock:
Aan de voorkant wordt het linksom verdraaien van de torsie vertaald in verlaging.
Aan de achterkant juist rechtsom :!:

Kijk naar wat de onderste draagarm doet tov het wegdek.
Hoe lager de auto ligt des te meer zal hij aan de wielkant omhoog staan.

Wanneer je de torsie voor op de draagarm laat zitten pak je denkbeeldig de torsie vast en verdraai hem naar rechts!!
Wat doet de draagarm, juist.....die komt links omhoog.

Sorry heren voor het misverstand :lol:
Saluti Alessandro

Afbeelding

Alfetta GT 1.8 - Alfa 75 Turbo QV America - Alfa 164 Super
Gebruikersavatar
chu
Alfetta Membro
Alfetta Membro
Berichten: 466
Lid geworden op: 26 apr 2007, 20:43

Bericht door chu »

Vandaag ben ik bezig geweest na een tijdje proberen is he me nog niet gelukt :cry: Het zat echt muuuuurrrvast..
Toen heb ik het maar weer ingesmeerd en ga ik volgende keer wel weer aan de slag
Gebruikersavatar
joop
Novizio
Novizio
Berichten: 49
Lid geworden op: 03 apr 2007, 21:05
Locatie: Nootdorp

Bericht door joop »

chu schreef:Vandaag ben ik bezig geweest na een tijdje proberen is he me nog niet gelukt :cry: Het zat echt muuuuurrrvast..
Toen heb ik het maar weer ingesmeerd en ga ik volgende keer wel weer aan de slag
Zelfde hierzo: geen beweging in te krijgen. Toch maar een kogeltrekker aanschaffen om de fusee te lossen :idea: want dan haal je de spanning van de draagarm/torsie af.
Maar eens gaan surfen voor een trekker......
Gebruikersavatar
AlfettaOwner
Forumbeheerder/Admi
Forumbeheerder/Admi
Berichten: 8876
Lid geworden op: 20 dec 2005, 21:39
Locatie: Alfetta Forum
Contacteer:

Bericht door AlfettaOwner »

Het is niet direct noodzakelijk om een trekker te kopen.
Veelal is het voldoende om met een paar flinke klappen (redelijk zware hamer) tegen de fusee te slaan (bij de rode pijl).

Wel eerst de moeren losdraaien maar niet eraf draaien, geef een 0,5 cm speling!
Dit geldt ook voor de stuurstangkogel.
Eerst ff WD40tigen.

Zie fig:

Afbeelding
Saluti Alessandro

Afbeelding

Alfetta GT 1.8 - Alfa 75 Turbo QV America - Alfa 164 Super
Gebruikersavatar
chu
Alfetta Membro
Alfetta Membro
Berichten: 466
Lid geworden op: 26 apr 2007, 20:43

Bericht door chu »

Als je eigenlijk nummer 34 loshaalt en dan losslaan.. demonteren.
Kan je die niet losslaan en dan de torsiestaaf eruittrekken???
Gebruikersavatar
AlfettaOwner
Forumbeheerder/Admi
Forumbeheerder/Admi
Berichten: 8876
Lid geworden op: 20 dec 2005, 21:39
Locatie: Alfetta Forum
Contacteer:

Bericht door AlfettaOwner »

Nee chu dat gaat niet werken.
Met terug monteren heb je dan weer diezelfde spanning erop staan.

- eerst de fusees los om de boel van spanning af te krijgen
- dan de torises eruit

- ook kun je de onderste draagarm los halen (bout 29) en de draagarm aan de voorkant van de torsie lostikken.
Saluti Alessandro

Afbeelding

Alfetta GT 1.8 - Alfa 75 Turbo QV America - Alfa 164 Super
Gebruikersavatar
joop
Novizio
Novizio
Berichten: 49
Lid geworden op: 03 apr 2007, 21:05
Locatie: Nootdorp

Bericht door joop »

Sh.t :twisted: Ik krijg de torsie niet los.
Wat doe ik fout?
1: wielmoeren los, auto omhoog, assteunen eronder.
2: wiel eraf, , schokbrekerboutjes( nr 59)los, potkrikje onder onderste draagarm, onderste fuseekogel (nr 53) los (heb inmiddels een trekker)
3: plaatje (nr 37) los. Bout m10 erin, met vulplaatjes etc
4: bout aandraaien: NIETS, als ik door draai gaat het draad kapot.

Vergeet ik iets?
Moet de draagarm weer naar beneden zakken (maar waarom dan de fusee los?)
Moet de stabi los?
Misschien kunnen we een workshop transaxle verlagen organiseren?
Gebruikersavatar
AlfettaOwner
Forumbeheerder/Admi
Forumbeheerder/Admi
Berichten: 8876
Lid geworden op: 20 dec 2005, 21:39
Locatie: Alfetta Forum
Contacteer:

Bericht door AlfettaOwner »

Hee Joop,

Als de draagarm gemonteerd blijft aan de fusee staat er teveel spanning op de onderste draagarm en DUS op de torsie :wink:

De onderste draagarm moet WEL van spanning af, dus weg potkrik :!:
De onderste draagarm moet als het ware vrij hangen!

Geef anders ook een paar flinke klappen met zware hamer op de onderste draagarm en achterste bevesting. Precies daar waar de vertanding van de torsie naar binnengaat.
Wellicht dat ie al wat losschrikt!

Heb je ook alles geWD-40tigd?
Saluti Alessandro

Afbeelding

Alfetta GT 1.8 - Alfa 75 Turbo QV America - Alfa 164 Super
Gebruikersavatar
joop
Novizio
Novizio
Berichten: 49
Lid geworden op: 03 apr 2007, 21:05
Locatie: Nootdorp

Bericht door joop »

Ja, alles staat dik in de wd 40. Van de week maar weer proberen, misschien met wat hulp van de hamer.

@Chu: hoe gaat het daar? Al wat lager :?:
Gebruikersavatar
chu
Alfetta Membro
Alfetta Membro
Berichten: 466
Lid geworden op: 26 apr 2007, 20:43

Bericht door chu »

haha ik had het ook
ik dacht ik koop voor de zekerheid 4
Maar daarvan 2draad kapot gemaakt en toen ben ik ermee gekapt :roll:
ik kreeg ze niet los maar ikzal nog niet opgeven

Nu ben ik er niet meer aan toe gekomen. Me pa's renaultie heeft zorg nodig en me school iss bijjjjna afgerond :grin:
Chris
Alfetta Membro
Alfetta Membro
Berichten: 388
Lid geworden op: 01 mei 2007, 15:28
Locatie: Elburg

Bericht door Chris »

nou vandaag heb ik het ook geprobeert.

Schokbrekers los gemaakt zoals het beschreven was.

Daarna de torsie bij de tandjes goed ingespoten.
Bij mijn linker torsie zat roest in :?: dus heb er weer een tap ingesneden en daaarna een moertje erin gedraait met vulplaatjes.

Maar geen beweging in te krijgen heb de moer zelfs kapot gedraait ( helemaal dol )

Dus toen maar met een chagerijnige kop alles inelkaar gezet en nog goed ingespoten voor een volgende poging in de toekomst.


Is het bij jullie nog gelukt chu en Joop ?
Gebruikersavatar
Gtv4
Advanced Membro
Advanced Membro
Berichten: 1549
Lid geworden op: 06 sep 2008, 20:08
Locatie: Bocholt (B)

Bericht door Gtv4 »

Er staat mij nog iets te wachten als ik dat zo lees :roll:

Wat ik weet van torsie veren (heb er wel eens los gehad van busje's e.d.)
Je moet de torsie goed spannings vrij hebben. Dus zoals ik het hier lees moet je de fusee kogels echt los maken bij de alfetta.

Ik doe dat altijd zonder trekker, zoals hier al staat sla je er een paar keer met een hamer tegen. Als dat niet helpt dat zet ik er nog een zwaardere hamer achter zodat je een iets meer "schrik" effect krijgt.
Kogels los slaan doe je niet met hard slaan maar door op de juiste manier slaan. :idea:

Nog een tip als je zelfborgende moeren hebt op de kogels.
Draai de moer zo ver los dat het borg randje net van de schroefdraad af is en dan pas de kogel losslaan :idea:
Transaxle loos!
Gebruikersavatar
Fetta
Alfetta Transaxle Guru
Alfetta Transaxle Guru
Berichten: 5861
Lid geworden op: 24 feb 2006, 22:02

Bericht door Fetta »

en dat "merken" van de torsies met verf of een centerpunt, is ook niet echt noodzakelijk:

als je goed kijkt als je de torsies eruit hebt, is op de vertanding aan het uiteind bij één vertanding een afschuining aangebracht op de kop (schuin afgevijldtddtt). Dit is het kenmerk voor de originele stand van de torsie.

Kan handig zijn ipv het achteraf merken. Maar dat kan natuurlijk altijd en geen kwaad. :wink:
get in, sit down
shut up and hold on!

Everybody, please buy a Hybrid!!
...I f*ckin' need the gas!
Chris
Alfetta Membro
Alfetta Membro
Berichten: 388
Lid geworden op: 01 mei 2007, 15:28
Locatie: Elburg

Bericht door Chris »

Nou ik kwam er echt niet uit. Maar zoals aangegeven een keer een verlagings meeting organiseren ???
Gebruikersavatar
AlfettaOwner
Forumbeheerder/Admi
Forumbeheerder/Admi
Berichten: 8876
Lid geworden op: 20 dec 2005, 21:39
Locatie: Alfetta Forum
Contacteer:

Bericht door AlfettaOwner »

Why not? :?
Saluti Alessandro

Afbeelding

Alfetta GT 1.8 - Alfa 75 Turbo QV America - Alfa 164 Super
jeroen75
Alfetta Membro
Alfetta Membro
Berichten: 382
Lid geworden op: 09 okt 2007, 19:30
Locatie: Ede

Bericht door jeroen75 »

ze kunnen idd behoorlijk vast zitten, maar mij is het tot nu toe elke keer gelukt;
fusee loshalen, onderste draagarm eraf, stukje as achterop de torsie zetten en beuken maar! (wel met beleid :cool: ) een zware hamer maakt veel verschil!
Plaats reactie