Verlagen voorzijde Transaxle!!

Verlagen, modificeren, repareren etc...
Plaats reactie
Gebruikersavatar
Gtv4
Advanced Membro
Advanced Membro
Berichten: 1549
Lid geworden op: 06 sep 2008, 20:08
Locatie: Bocholt (B)

Bericht door Gtv4 »

Fetta schreef:eh......right. :shock:

:blue_lol: :blue_lol: :blue_lol:

Duidelijk verhaal toch?
Ik doe het wel met mijn rolmaatje en tandjes tellen. :lol: (is voor mij verstandiger als berekenen denk ik) :oops:
Transaxle loos!
Gebruikersavatar
Fetta
Alfetta Transaxle Guru
Alfetta Transaxle Guru
Berichten: 5861
Lid geworden op: 24 feb 2006, 22:02

Bericht door Fetta »

tja....leuk voor op een forum van engineers. Fijn dat jij dat snapt.

Ik meet ook wel met m'n boerenverstand. :roll:
get in, sit down
shut up and hold on!

Everybody, please buy a Hybrid!!
...I f*ckin' need the gas!
twinnyspark
Advanced Membro
Advanced Membro
Berichten: 1842
Lid geworden op: 01 okt 2008, 20:44
Locatie: 2 km naast wielen dld
Contacteer:

Bericht door twinnyspark »

Was net mijn verstofte werktuigbouwkunde aan het gymen, is de post aangepast :?
Alfetta GTV '80 - Giulietta '11 - SudSprint '84
Gebruikersavatar
Alfa-corazon
Alfetta Membro
Alfetta Membro
Berichten: 687
Lid geworden op: 12 okt 2009, 08:22
Locatie: Amsterdam

Bericht door Alfa-corazon »

twinnyspark schreef:Was net mijn verstofte werktuigbouwkunde aan het gymen, is de post aangepast :?
En weer teruggeplaatst in helaas iets verkorte uitgave.
Ik was even in de veronderstelling dat mijn posting verkeerd was.
Dubbel excuus,
Roy

+++++++++++++++++++++++++++++++++++++++++++++++++++++++++++
Wat ik zoek is een aantal onbekenden (deze heb ik gegokt omdat ik het niet weet).
-1. De lengte van de torsie staven.
-2. De lengte van de onderste triangel vanaf het draaipunt tot naaf en tot en met naaf
-3. De wringweerstanden van de torsies (heb nu een lage waarde gekozen voor de Afschuifmodulus van 70.000 terwijl 81.000 gemiddeld is, maar dan komt mijn berekening niet uit.
-4. Oh ja de hoekverdraaiing van de torsies in ontspannen en belaste toestand.
-5 Mogelijk nog iets .. ben ik even kwijt.


Hopelijk kan iemand mij de juiste (zoek) richting insturen.

+++++++++++++++++++++++++++++++++++++++++++++++++++++++++++++
@ Twinnyspark, voel je vrij om flink door de sommen heen te zagen. Als je dat wilt kan ik je het Excelbestand toemailen.

Wat ik hoop te vinden is welke torsies het beste past bij een bepaalde verlaging/verhoging icm comfort en sportiviteit.

++++++++++++++++++++++++++++++++++++++++++++++++++++++++++++++++

Dit zijn mijn berekeningen:
Basis begrippen Wringing
Wringing
T= Mw = Wwr * Tw [N.m]
waarin:
T is Mw = Wringmoment [N.m]
Wwr is Wringweerstand [mm^3]
Tw is Wringafschuiving [N/mm^2]

Wwr = Ip/r [mm^3]
waarin:
Ip is traagheidsweerstand wringing = (p/32)*d^4 [mm^4]
r is radius staaf [m]
d is diameter staaf [m]

f = (T*l)/(G*Ip) [rad]
waarin:
l is lengte staaf = 1000 [mm]
G is Afschuifmodulus staal = = 70.000 [N/mm^2] 81000 [in boek]
E is Elesticiteitsmodulus staal = 210.000 [N/mm^2]
Ip is traagheidsweerstand wringing [mm^4]
T is Mw = Wringmoment [N.m] =
f is hoekverdraaiing in radialen = [rad]


Dikte Torsies:
Normaal 21,3 [mm]
Groen 19,5 [mm]
Lichtblauw 21,1 [mm]
Rood 22,1 [mm]
Wit 23,4 [mm]
Graden per voor en achter gelijktijdig
Aantal Tanden Torsie Grad/tand rad/tand
Voor 35,0 [-] 10,28571429 [deg] 0,1795 [rad]
Achter 34,0 [-] 10,58823529 [deg] 0,1848 [rad]

Radialen per voor/achtertand gelijktijdig.
-0,302521008 [deg] -0,0053 [rad]

Tan a = dH / l tri
waarin:
Tan a = hoekverdaaiing torsie [graden]
dH = verhoging / verlaging [m]
l tri = Lengte triangel + naaf + ET velg [m]


Terug rekenen:
GegevenAlfetta Owener
1 Tand rotatie = 4,3 [cm] verlaging
1 Tand rotatie = 0,1795 [rad] verdraaiing
Tan a = 0,181473244 [-]
l tri = 23,69495301 [cm]
l tri = 0,23694953 [m]
l tri = 236,9495301 [mm]


Terug rekenen:
Gegeven hoekverdraaiing filmpje How to Lower an Alfetta:
Ontspan 45 [graden]
Belast 90 [graden]

Hoekverdr 45 [graden]
0,7854 [rad]

f = (T*l)/(G*Ip) [rad] = 0,785398163 [rad]
T = (G*Ip)/I * f = 780416,1735 [N.mm]
780,4161735 [N.m]
Gewicht = 3293,596629 [N]
= 336,0812887 [kg]


waarin:
G = 70.000 [N/mm^2]
Ip = (p/32)*d^4 [mm4] = 14195,09619
d = 19,5 [mm]
l = 1000 [mm]
f = 0,7854 [rad]
Gebruikersavatar
AlfettaOwner
Forumbeheerder/Admi
Forumbeheerder/Admi
Berichten: 8876
Lid geworden op: 20 dec 2005, 21:39
Locatie: Alfetta Forum
Contacteer:

Bericht door AlfettaOwner »

Waar zijn mijn boeken mechanica ......... augenreib.gif
Saluti Alessandro

Afbeelding

Alfetta GT 1.8 - Alfa 75 Turbo QV America - Alfa 164 Super
Gebruikersavatar
Gtv4
Advanced Membro
Advanced Membro
Berichten: 1549
Lid geworden op: 06 sep 2008, 20:08
Locatie: Bocholt (B)

Bericht door Gtv4 »

Er waren toch ook dikte verschillen in diverse torsie's? (type alfetta's standaard)
En 2 verschillende lengte of zo iets?

Ik meen mij te herinneren dat mijn Gtv 2.0 19,5mm torsies heeft.
Volgende week heb ik de torsie's van Steven hier, ik meen dat die iets in de 21,..... zijn.
Die zijn van een sedan QO.
Tevens heb ik dan losse onderste draagarmen die ik makkelijk kan meten. (als het dan nog nodig is)
Transaxle loos!
Gebruikersavatar
AlfettaOwner
Forumbeheerder/Admi
Forumbeheerder/Admi
Berichten: 8876
Lid geworden op: 20 dec 2005, 21:39
Locatie: Alfetta Forum
Contacteer:

Bericht door AlfettaOwner »

Saluti Alessandro

Afbeelding

Alfetta GT 1.8 - Alfa 75 Turbo QV America - Alfa 164 Super
Gebruikersavatar
Marco
Alfetta Membro
Alfetta Membro
Berichten: 421
Lid geworden op: 28 apr 2006, 21:47

Bericht door Marco »

Het lengteverschil zou je in ieder geval moeten zoeken in Alfetta vs. 75. Die van een 75 zijn korter.
Alfetta TS con extra accessori
maurizio
Alfetta Membro
Alfetta Membro
Berichten: 293
Lid geworden op: 31 jan 2006, 16:51
Locatie: 153.1 km van de N'ring
Contacteer:

Bericht door maurizio »

Wat ik hoop te vinden is welke torsies het beste past bij een bepaalde verlaging/verhoging icm comfort en sportiviteit.
hmmm, vind ik wel een spannende uitspraak.
Het enige wat je kan uitrekenen is stijfheid van de torsie en de verdraaiing tgv belastingen.

Maar wat voor een stijfheidsgetal hang je dan aan comfort en sportiviteit??
Banned.. ? ;-) Daily donky.. ==> braadwurst 118d Afbeelding
braadwurst E36 M3 Ringtool :twisted: ==> definitely BANNED!

AR 75 TS Ringtool '90, AR Spider 2000 veloce '79 SCARB 00114
GTV42.0
Alfetta Transaxle Guru
Alfetta Transaxle Guru
Berichten: 7897
Lid geworden op: 03 mei 2006, 19:49
Locatie: Noordscheschut

Bericht door GTV42.0 »

Ik haak af :shock:
Beheerder Database Alfetta, GT, GTV(6)
Gebruikersavatar
Alfa-corazon
Alfetta Membro
Alfetta Membro
Berichten: 687
Lid geworden op: 12 okt 2009, 08:22
Locatie: Amsterdam

Bericht door Alfa-corazon »

maurizio schreef:
Wat ik hoop te vinden is welke torsies het beste past bij een bepaalde verlaging/verhoging icm comfort en sportiviteit.
hmmm, vind ik wel een spannende uitspraak.
Het enige wat je kan uitrekenen is stijfheid van de torsie en de verdraaiing tgv belastingen.

Maar wat voor een stijfheidsgetal hang je dan aan comfort en sportiviteit??
Eigenlijk het zelfde als bij drukveren.

Bij een hoge wagenhoogte kun je een slappere en hogere veer kiezen om zo de volledige en langere veerweg te gebruiken. Dit levert een comfortabele wagen op.

Bij verlaging van de wagen moet je voorkomen dat de wagen "doorslaat" tegen de bump-stops. Dit doe je door sterkere (en natuurlijk kortere) drukveren te monteren.

Onder dezelfde (maximale) ingedrukte positie leveren beide veren gelijke drukkracht. Het zal dan wel een stuk stugger en sportiever aanvoelen.

Ik zoek dus hetzelfde voor torsieveren.
Bij welke verlaging van de wagen horen welke torsieveren om zo bij maximale ingedrukte stand van de voorwielophanging gelijke Torsiekrachten (moment) te genereren.

Extreem uitgelegd:
Stel de maximale veer weg van standaard Alfetta = 20 cm. De alfetta wordt 10 cm verlaagd. Dan is de maximale veerweg van de verlaagde Alfetta = 10 cm. De dikkere Torsieveer van de verlaagde Alfetta moet bij (ongeveer) de helft van de hoekverdraaiing hetzelfde Torsiemoment leveren als de torsieveer van de standaard Alfetta.

Met deze gegevens denk ik een uitspraak te kunnen doen betreffende het minimaal gewenste comfort en de daarbij mogelijke verlaging (+Torsieveer).

Of andersom:
Als er iemand op het forum is die kan zeggen welke torsieveren er zijn gebruikt en welke qua comfort nog acceptabel waren, dan kan ik uitrekenen hoeveel de wagen kan worden verlagen.
Als alle gegevens waar ik nog naar opzoek ben voorhanden zijn natuurlijk.


Berekeningen uit het verleden bieden geen garantie voor de toekomst, of zoiets.
maurizio
Alfetta Membro
Alfetta Membro
Berichten: 293
Lid geworden op: 31 jan 2006, 16:51
Locatie: 153.1 km van de N'ring
Contacteer:

Bericht door maurizio »

Roy, snap ik allemaal.
Heb de sommetjes al eens gemaakt en dit was het resultaat :lol:
viewtopic.php?t=1367&highlight=strak

Heb me enkele jaren terug eens een beedtje in verdiept in het fenomeen comfort, wat men ervaart in een auto. En het voor mezelf het onder de noemer academisch geneuzel geschoven, is erg complex en gaat echt te ver als hobby-ist.

Comfort is een acceptabele frequentie die de verschillende lichaamsdelen te voortduren krijgen tijdens een rit. En om het echt complex te maken dat verschilt ook nog eens over de verschillende delen het lichaam....
Banned.. ? ;-) Daily donky.. ==> braadwurst 118d Afbeelding
braadwurst E36 M3 Ringtool :twisted: ==> definitely BANNED!

AR 75 TS Ringtool '90, AR Spider 2000 veloce '79 SCARB 00114
Crovatto
Novizio
Novizio
Berichten: 2
Lid geworden op: 27 dec 2009, 16:25
Locatie: Haaksbergen
Contacteer:

Bericht door Crovatto »

Jongens toch
.Het is te warm om mun boek te zoeken, maar de truc is dat er een verschil in aantal tanden voor en achter is.
hierdoor kun je door de voortanden linksom en de achtertanden rechtsom te verdraaien je auto in stapjes van ik meen 1,5 milliometer verlagen.
Ik zal alleen de documentatie even terug moeten vinden, maar zo zit het.
heb jullie fout al eens gemaakt toen ik bij Alfa Kluit werkte die der zelf ook niks vanaf wist.
Opelmannetje. En nu ga ik mijn mond spoelen.
Ciao
Leef je leven, anders moet het opnieuw haha.
Gebruikersavatar
Gtv4
Advanced Membro
Advanced Membro
Berichten: 1549
Lid geworden op: 06 sep 2008, 20:08
Locatie: Bocholt (B)

Bericht door Gtv4 »

Crovatto schreef:Jongens toch
.Het is te warm om mun boek te zoeken, maar de truc is dat er een verschil in aantal tanden voor en achter is.
hierdoor kun je door de voortanden linksom en de achtertanden rechtsom te verdraaien je auto in stapjes van ik meen 1,5 milliometer verlagen.
Ik zal alleen de documentatie even terug moeten vinden, maar zo zit het.
heb jullie fout al eens gemaakt toen ik bij Alfa Kluit werkte die der zelf ook niks vanaf wist.
Opelmannetje. En nu ga ik mijn mond spoelen.
Ciao
Dat weten de meeste hier ook, zie pagina 1 van dit topic. :wink:

Roy wilde wat verder gaan en wil gaan "berekenen" welke dikte torsie welke verlaging geeft bij welke verdraaiing.
Dat gaat dus een klein beetje verder als gewoon tandjes tellen en test rijden.
:lol:
Transaxle loos!
Gebruikersavatar
AlfettaOwner
Forumbeheerder/Admi
Forumbeheerder/Admi
Berichten: 8876
Lid geworden op: 20 dec 2005, 21:39
Locatie: Alfetta Forum
Contacteer:

Re: Verlagen voorzijde Transaxle!!

Bericht door AlfettaOwner »

En eindelijk weer tijd gehad om dit topic compleet bij te werken.
Er kwamen wat vragen van diverse mensen waar alle foto's waren gebleven nadat het forum is omgezet.

@marco, heb jij nog de aanvullende foto's van jouw trekgereedschap?
Een andere link voor dit gereedschap vinden jullie HIER :!:

Veel plezier ermee.

Saluti Alessandro
Saluti Alessandro

Afbeelding

Alfetta GT 1.8 - Alfa 75 Turbo QV America - Alfa 164 Super
Gebruikersavatar
Gtv4
Advanced Membro
Advanced Membro
Berichten: 1549
Lid geworden op: 06 sep 2008, 20:08
Locatie: Bocholt (B)

Re: Verlagen voorzijde Transaxle!!

Bericht door Gtv4 »

Ik heb wel een foto van mijn zelf gemaakte trekkers.

Afbeelding
Transaxle loos!
Gebruikersavatar
Fetta
Alfetta Transaxle Guru
Alfetta Transaxle Guru
Berichten: 5861
Lid geworden op: 24 feb 2006, 22:02

Re: Verlagen voorzijde Transaxle!!

Bericht door Fetta »

stelletje beunhazen. cool2.gif
get in, sit down
shut up and hold on!

Everybody, please buy a Hybrid!!
...I f*ckin' need the gas!
Gebruikersavatar
Gtv4
Advanced Membro
Advanced Membro
Berichten: 1549
Lid geworden op: 06 sep 2008, 20:08
Locatie: Bocholt (B)

Re: Verlagen voorzijde Transaxle!!

Bericht door Gtv4 »

Fetta schreef:stelletje beunhazen. cool2.gif
:mrgreen:
Patser met je mooie originele tool. :moon:
:jumping:
Transaxle loos!
Gebruikersavatar
AlfettaOwner
Forumbeheerder/Admi
Forumbeheerder/Admi
Berichten: 8876
Lid geworden op: 20 dec 2005, 21:39
Locatie: Alfetta Forum
Contacteer:

Re: Verlagen voorzijde Transaxle!!

Bericht door AlfettaOwner »

Gezellig hier :mrgreen:

Netje gemaakt toch :thumbs:
Saluti Alessandro

Afbeelding

Alfetta GT 1.8 - Alfa 75 Turbo QV America - Alfa 164 Super
Gebruikersavatar
Fetta
Alfetta Transaxle Guru
Alfetta Transaxle Guru
Berichten: 5861
Lid geworden op: 24 feb 2006, 22:02

Re: Verlagen voorzijde Transaxle!!

Bericht door Fetta »

Super gemaakt.
















Beunhaas. :blue_lol:
get in, sit down
shut up and hold on!

Everybody, please buy a Hybrid!!
...I f*ckin' need the gas!
Plaats reactie