330x32mm schijven en klauwen monteren op een GTV6

Verlagen, modificeren, repareren etc...
Plaats reactie
Gebruikersavatar
giuliettaevo
Alfetta Transaxle Guru
Alfetta Transaxle Guru
Berichten: 2908
Lid geworden op: 22 feb 2010, 19:23
Locatie: Cuijk

330x32mm schijven en klauwen monteren op een GTV6

Bericht door giuliettaevo »

Hoi,

Om het makkelijk terug te vinden te maken heb ik maar even een nieuw topic opgestart.

Het gaat over het aanpassen van de voorremmen van een transaxle met een 5 gaats onderstel, zoals dus bv de GTV6.

Na deze ombouw zullen er enkel 17" wielen gebruikt kunnen worden, en waarschijnlijk niet eens elk model. Er moet gelet worden op de vorm van de spaken, deze moeten niet de klauw raken namelijk.

Gebruikte materialen:

- 156 GTA remschijven, bouwjaar na 2003. 330x32mm dik.
- 166 remklauwen en blokken. ( let op dat je de bevestigingsbouten erbij vraagt!)
- 10 wheelstuds, verkrijgbaar bij bv Biesheuvel Autosport.
- 2 adapters, verkrijgbaar bij http://www.qustoms.nl" onclick="window.open(this.href);return false; tekeningnummer QUS100008.
Met de slijptol en het lasapparaat past alles...
Gebruikersavatar
giuliettaevo
Alfetta Transaxle Guru
Alfetta Transaxle Guru
Berichten: 2908
Lid geworden op: 22 feb 2010, 19:23
Locatie: Cuijk

Re: 330x32mm schijven en klauwen monteren op een GTV6

Bericht door giuliettaevo »

Aanpassen van de schijven;

Het naafgat dient uitgedraaid te worden op de transaxle maat. Het beste is om een losse naaf en oude schijf mee te nemen als voorbeeld voor de draaier, hier kan hij precies aan zien wat de bedoeling is. Let vooral op de schuine rand in het naafgat, als dit e rniet inkomt komt de schijf niet goed tegen de naaf aan te liggen.

Er zitten standaard 10 boutgaten in de GTA schijf, 5 grote en daartussen 5 kleine. Deze kleine gaten moeten opgeboord worden naar de maat die nodig is om de wheelstuds erin te persen. De leverancier van de wheelstuds kan die maat vertellen. Aangezien de gaten maar iets van 8a 9 mm zijn zou ik niet een te grote maat kiezen.

Hierna zijn de schijven klaar voor montage.

De adapters voor de klauwen kunnen zo gemonteerd worden op de fusees ( na een verfje..) met de originele bevestigingsbouten van de originele transaxle remklauwen.
Met de slijptol en het lasapparaat past alles...
Gebruikersavatar
giuliettaevo
Alfetta Transaxle Guru
Alfetta Transaxle Guru
Berichten: 2908
Lid geworden op: 22 feb 2010, 19:23
Locatie: Cuijk

Re: 330x32mm schijven en klauwen monteren op een GTV6

Bericht door giuliettaevo »

De klauwen;

De klauwen komen van een 166 maar zijn iets te smal ( 166 schijven zijn 28mm dik ipv 32). Hiervoor moeten er dus 4 alu spacers gemaakt worden, 2 per klauw. Is vrij makkelijk te maken, zijn gewoon 4mm dikke alu strips met 2 gaten erin waar de bouten doorheen komen. Er loopt geen kanaal door de klauw heen, geen afdichtingen oid zijn er dus nodig. De originele leiding van de ene naar de andere helft kan gebruikt worden of vervangen door een nieuwe.

De klauwen uit elkaar halen is trouwens k*twerk, de bouten zitten meestal ramvast. Luchtsleutel is zeer zeker aan te raden! De bouten zou ik persoonlijk ook vervangen voor iets langere exemplaren hoewel het wel lijkt te gaan.

Verder dienen de klauwen een stuk afgeslepen te worden om te zorgen dat de 'oren' van de fusees niet geraakt worden.
Zie hier het verschil:
Afbeelding
En nog wat plaatjes:
Afbeelding
Afbeelding
Afbeelding
Afbeelding
Afbeelding
Binnenkort ga ik er weer mee verder en geef ik meer info over remslangen e.d. :wink:
Met de slijptol en het lasapparaat past alles...
Gebruikersavatar
Rob GTV6
Alfetta Membro
Alfetta Membro
Berichten: 378
Lid geworden op: 26 apr 2006, 20:27
Locatie: N-Brabant
Contacteer:

Re: 330x32mm schijven en klauwen monteren op een GTV6

Bericht door Rob GTV6 »

Dan de ham vraag,wat gaat het ongeveer kosten zo'n upgrade, zonder kosten van de draaiert.


groet Rob GTV6.
''Alfa Romeo'' Op m'n lijf geschreven.
Gebruikersavatar
Melvivio
Advanced Membro
Advanced Membro
Berichten: 1844
Lid geworden op: 30 jul 2010, 16:10
Locatie: Heeze (Ehv)

Re: 330x32mm schijven en klauwen monteren op een GTV6

Bericht door Melvivio »

Nieuw : Set wielen+banden 600€
2e Hands Brembo Klauwen : 250€
166 Textar remblokken : 125€
25,4mm HRC : €??
Adapterplaten : €??
Schijven : 150€
10 wielstuds : 50€?
Goodridge rvs leidingen : 70€
Racing Blue remvloeistof : 25€
Klein materiaal : 20€

En dan misschien nog klein materiaal. Goed winkelen is de zaak hierbij. Sommige dingen zullen vast goedkoper kunnen (zoals de wielen). Maar als je meteen dan ook Zender Milano's wilt, word het een dure zaak. Houd rekening met 700€ als je ALLES voor de remmen nog moet kopen maar je 17" wielen al hebt.

Het kan goedkoper door bepaalde dingen via ebay te kopen, of 2e hands.
~.:Fantastico Nero 819B Mica & Canna di Fucile Metalic 1980 Alfa Romeo GTV6 3.0 24v:.~
pe1ryx
Advanced Membro
Advanced Membro
Berichten: 1578
Lid geworden op: 24 nov 2007, 21:08
Locatie: Cuijk

Re: 330x32mm schijven en klauwen monteren op een GTV6

Bericht door pe1ryx »

166 remklauwen maar welke 166? een 3.0v6 of is het allemaal hetzelfde??
Gebruikersavatar
giuliettaevo
Alfetta Transaxle Guru
Alfetta Transaxle Guru
Berichten: 2908
Lid geworden op: 22 feb 2010, 19:23
Locatie: Cuijk

Re: 330x32mm schijven en klauwen monteren op een GTV6

Bericht door giuliettaevo »

166 v6 heeft de 4 pots Brembo's altijd. de 2.4JTD misschien ook wel maar dat weet ik niet zeker.

Mijn lijstje onkosten:
- schijven 135 euro.
- klauwen 100 euro.
- blokken, ik geloof 40 euro, gewoon Brezan spul, niks duurs.
- wheelstuds 40 euro. 50 euro bij Biesheuvel Autosport.
- adapters, 70 euro.

Hoofdremcilinder zal tegen de 100 euro zitten. En dan komen er de achterremmen nog bij, samen met de instelbare remdrukregelaar en hydraulische handrem...

Goedkoop is het in ieder geval niet. Tenzij je het vergelijkt met bv die 305 mm schijven set van RS, die was ook al iets van 300+ euro en dan had je gewoon originele brembo klauwtjes.
Met de slijptol en het lasapparaat past alles...
Gebruikersavatar
Rob GTV6
Alfetta Membro
Alfetta Membro
Berichten: 378
Lid geworden op: 26 apr 2006, 20:27
Locatie: N-Brabant
Contacteer:

Re: 330x32mm schijven en klauwen monteren op een GTV6

Bericht door Rob GTV6 »

Hmm,het word al goedkoper :mrgreen:

groet Rob GTV6.
''Alfa Romeo'' Op m'n lijf geschreven.
pe1ryx
Advanced Membro
Advanced Membro
Berichten: 1578
Lid geworden op: 24 nov 2007, 21:08
Locatie: Cuijk

Re: 330x32mm schijven en klauwen monteren op een GTV6

Bericht door pe1ryx »

Remco,

ik snap ff je verhaal niet helemaal over die gaten van 8 mm niet te groot boren?

verder zag ik op je foto's dat je die ring afkomstig van de standaardschijf er nog in hebt zitten,die heb je uiteindelijk toch niet nodig?...gewoon toch nieuwe tapeinden die zich klem zetten erin?..waarom kunnen de originele er niet in?


heb de klauwen hier nu ook :banana:
Gebruikersavatar
giuliettaevo
Alfetta Transaxle Guru
Alfetta Transaxle Guru
Berichten: 2908
Lid geworden op: 22 feb 2010, 19:23
Locatie: Cuijk

Re: 330x32mm schijven en klauwen monteren op een GTV6

Bericht door giuliettaevo »

In de schijven zitten 10 gaten, allemaal op de goede steek maat, 98mm. 5 gaten zijn iets van 13mm en 5 zijn er iets van 8mm. Die van 13mm zijn te groot om de nieuwe studs in te trekken, daarom moeten die van 8mm opgeboord worden naar de goede maat. Dan kunnen daar de studs in getrokken worden. Als je die dan dus te groot boort kun je geen studs meer in de schijven trekken en moet je of nieuwe schijven kopen of iets anders verzinnen om ze op hun plek te houden. :wink:

De originele bouten zijn geen studs en zitten niet in de schijf getrokken maar worden geblokkeerd door de afgeplatte kant van de kop die tegen de binnenrand van de schijf aankomt. Bij de 330mm schijven heb je die rand niet en houd je hem dus ook niet tegen met aandraaien. :wink:

Hoop dat het nu duidelijk is... Zo niet dan kun je het bij mij komen bekijken volgend weekend. Maandag ga ik waarschijnlijk bij mijn vrienden de gaten opboren en de studs erin trekken. :wink:
Met de slijptol en het lasapparaat past alles...
pe1ryx
Advanced Membro
Advanced Membro
Berichten: 1578
Lid geworden op: 24 nov 2007, 21:08
Locatie: Cuijk

Re: 330x32mm schijven en klauwen monteren op een GTV6

Bericht door pe1ryx »

duidelijk...kom sowieso kijken en ik denk wat boutjes brengen :mrgreen:

waar koop je het beste de schijven?
Gebruikersavatar
giuliettaevo
Alfetta Transaxle Guru
Alfetta Transaxle Guru
Berichten: 2908
Lid geworden op: 22 feb 2010, 19:23
Locatie: Cuijk

Re: 330x32mm schijven en klauwen monteren op een GTV6

Bericht door giuliettaevo »

Bij de Brezan had ik ze vandaan, krijg ik goede korting via een vriend van mij. :smile: Geloof iets van 136 euro voor beide schijven samen.

Maandag wordt als het goed is mijn bak gelast en ook de nieuwe inlaat voor de 24v ( vandaag even gemaakt :wink: ). Ondertussen hoop ik dan even die gaten te boren en de studs erin te trekken.
Met de slijptol en het lasapparaat past alles...
pe1ryx
Advanced Membro
Advanced Membro
Berichten: 1578
Lid geworden op: 24 nov 2007, 21:08
Locatie: Cuijk

Re: 330x32mm schijven en klauwen monteren op een GTV6

Bericht door pe1ryx »

ik heb vandaag de TS bak weer in elkaar gezet,gepoten en al...

alleen het koppelingshuis nog maar daarvan ligt er het eea in het zinkbad...

de klauwen binnen gekregen van CMVA...

neem ze ff mee naar het werk om de bouten los te maken...

die spacers moet ik bestellen...denk idd niet dat ik dat zelf ga maken want dat kost veeeel tijd...

maar die alu spacers zal ik wel moeten maken...

het begin is er iig...de fusees liggen al in de primer klaar...


de complete voorwielophanging met standaard spul houd ik gewoon voor de 75...


wat gebeurt er als ik achter de geventileerde schijven van een SZ pak?
is dan het remverschil met voor niet te groot?of moet dat gecompenseerd worden door een remkrachtverdeler?
Gebruikersavatar
Melvivio
Advanced Membro
Advanced Membro
Berichten: 1844
Lid geworden op: 30 jul 2010, 16:10
Locatie: Heeze (Ehv)

Re: 330x32mm schijven en klauwen monteren op een GTV6

Bericht door Melvivio »

Wat mij de voertuigtechniek lessen geleerd heeft is dat de voor personen-auto's rem-capaciteit-verdeling tussen voor - achter ongeveer 70-30% is. Dit alles om een overberemde achter-as te voorkomen.

Wat zeer aan te raden is, is om een statische asbelasting te laten doen als je Racer-gtv klaar is.. Dan weet je precies hoe de gewichtsverhouding ligt. Indien gewenst zou je de regelkarakteristiek uit kunnen rekenen.
Dit kan als de afmetingen van de remmen & wielen bekend zijn. Dan kan je de optimale remdruk berekenen!

Je gaat ook voor de grotere HRC? (Ducato 25.4mm?)
Mijn eerste reactie is, dat de verdeling van remkracht tussen voor - achter schever gaat liggen als origineel. Je blijft achter hetzelfde oppervlakte houden, al kan de schijf zijn hitte wel beter kwijt.

Maar omdat je gewichtsverdeling beter zal zijn dan die van Remco zal je misschien wel harder kunnen remmen op de achter-as. Dit alles geschreven lijkt het mij zowiezo wijs om preventief op de achter-as een instelbare begrenzer te plaatsen. Dit om het blokkeren vd achter-as te voorkomen. (trackday als het kouder is & vochtig) Zeker als je semi-slick gaat rijden, kan de achterkant met nat weer erg onbetrouwbaar zijn.

Naar mijn weten rijd er nagenoeg niemand met deze setup. Gtv Nederland is dadelijk de eerste met 330*32 + SZ rem-conversie. Maar volgens mij vertel ik jullie allen niks nieuws ^^^^^ :smile:
~.:Fantastico Nero 819B Mica & Canna di Fucile Metalic 1980 Alfa Romeo GTV6 3.0 24v:.~
pe1ryx
Advanced Membro
Advanced Membro
Berichten: 1578
Lid geworden op: 24 nov 2007, 21:08
Locatie: Cuijk

Re: 330x32mm schijven en klauwen monteren op een GTV6

Bericht door pe1ryx »

welke hrc moet ik straks hebben?je hebt het wel gezegd maar ik ben het vergeten :oops:

op een ander forum zag ik een schetsje van de spacers,klopt de maatvoering die je daar op hebt staan?

is niet getekend op schaal vandaar dat ik het ff zeker wil weten...maak ze tussendoor toch maar ff zelf op het werk..

de 166 klauw zit dus ca 1cm verder naar buiten?
Gebruikersavatar
giuliettaevo
Alfetta Transaxle Guru
Alfetta Transaxle Guru
Berichten: 2908
Lid geworden op: 22 feb 2010, 19:23
Locatie: Cuijk

Re: 330x32mm schijven en klauwen monteren op een GTV6

Bericht door giuliettaevo »

Die maat klopt. :wink:

hart op hart 76,2 voor de oren van het fusee, 150 hart op hart voor de oren van de klauw en 10mm tussen de hartlijnen van klauw en fusee. :smile:

HRC van een 166 is 25,4mm origineel, dat is dus mijn leidraad. Ducato heeft een passende HRC bv. Zal ik binnenkort even het exacte type van opzoeken, heb ik zelf ook nog nodig immers. :wink:
Met de slijptol en het lasapparaat past alles...
Gebruikersavatar
kareltjeknetter
Alfetta Membro
Alfetta Membro
Berichten: 809
Lid geworden op: 07 feb 2007, 11:50
Locatie: prov.groningen

Re: 330x32mm schijven en klauwen monteren op een GTV6

Bericht door kareltjeknetter »

ik ben wel benieuwd hoe het gewicht van de originele setup zich verhoudt ten opzichte van dit. een verhoging van het on-afgeveerde gewicht benadeelt de wegligging aanzienlijk. bovendien zijn grotere velgen vaak ook nog eens loodzwaar (hoezo lichtmetaal?)
-squadragrunn-
carry on waywards......
Gebruikersavatar
giuliettaevo
Alfetta Transaxle Guru
Alfetta Transaxle Guru
Berichten: 2908
Lid geworden op: 22 feb 2010, 19:23
Locatie: Cuijk

Re: 330x32mm schijven en klauwen monteren op een GTV6

Bericht door giuliettaevo »

Dat klopt theortisch wel maar in de praktijk merk je meer van de betere remmen als van de verminderde wegligging a.g.v. het toegenomen onafgeveerde gewicht. :wink:

Ik denk wel dat het voor 99% van de transaxle's overkill is om dergelijke grote remmen te plaatsen. :oops:
Met de slijptol en het lasapparaat past alles...
pe1ryx
Advanced Membro
Advanced Membro
Berichten: 1578
Lid geworden op: 24 nov 2007, 21:08
Locatie: Cuijk

Re: 330x32mm schijven en klauwen monteren op een GTV6

Bericht door pe1ryx »

daarvoor moet je in Brabant wonen :jumping:
pe1ryx
Advanced Membro
Advanced Membro
Berichten: 1578
Lid geworden op: 24 nov 2007, 21:08
Locatie: Cuijk

Re: 330x32mm schijven en klauwen monteren op een GTV6

Bericht door pe1ryx »

Ik heb 8 nieuwe bouten nodig,er is er niet 1 heel uit kunnen komen :roll:

echt ramvast,luchtsleutel draaide er zo doorheen..

rotklus :evil: maar de klauwen zijn nu wel los...
de adaptorplaten zijn hier klaar,morgen begin ik ff aan de kleine spacertjes...moet ff geschikt materiaal zien te vinden...

kan je de standaard tapeinden niet gebruiken en een klein aanslagje lassen aan de binnenzijde van de schijf?
Plaats reactie