Remblokken achter vervangen, tips?

Verlagen, modificeren, repareren etc...
Plaats reactie
Gebruikersavatar
Kodjo
Alfetta Membro
Alfetta Membro
Berichten: 263
Lid geworden op: 28 mei 2012, 22:06
Locatie: Arnhem

Remblokken achter vervangen, tips?

Bericht door Kodjo »

2 maanden geleden nog niks aan de hand, nu de remblokken links achter versleten. Zal wel een hangende handrem zijn of zo.

Nu heb ik nog nooit blokken vervangen maar het lijkt me niet echt moeilijk. Achter is echter wel lastig. In het WPH staat dat je de auto op assteunen moet zetten. Ene brug lijkt me handiger. Maakt het nog uit of de GTV op de wielen staat?

Andere tips?
GTV 6, 3l uit 1981
Gebruikersavatar
Performa
Alfetta Membro
Alfetta Membro
Berichten: 225
Lid geworden op: 28 jan 2009, 22:42
Locatie: Antwerpen

Re: Remblokken achter vervangen, tips?

Bericht door Performa »

Al bij al valt het wel mee met asteunen alleen de afstelling moet je wel wat kennen vanachter. En daarvoor staan de achterwielen best in de lucht.
Maar transaxle is zoiezo géén goede auto om het zelf voor de eerste keer te doen als je nog nooit een remblok hebt vervangen....
mvg, Xavier
[url=http://www.alfaforum.nl/forum/garage_vehicle.php?do=view_vehicle&id=60][color=red]--> GTV6 <--[/color][/url]
[url=http://www.alfaforum.nl/forum/garage_vehicle.php?do=view_vehicle&id=429][color=darkblue]--> 75 <--[/color][/url]
Gebruikersavatar
Kodjo
Alfetta Membro
Alfetta Membro
Berichten: 263
Lid geworden op: 28 mei 2012, 22:06
Locatie: Arnhem

Re: Remblokken achter vervangen, tips?

Bericht door Kodjo »

Daar was ik Al bang voor, je kan niet veel zien daar. Qua afstellen, moet je nog iets met de handrem? Die moet je vooraf lossen en achteraf weer afstellen of hoef je er niks mee?
GTV 6, 3l uit 1981
Gebruikersavatar
Beretta
Advanced Membro
Advanced Membro
Berichten: 1268
Lid geworden op: 28 dec 2012, 16:08
Locatie: Beek Lb

Re: Remblokken achter vervangen, tips?

Bericht door Beretta »

Op zich is het geen heksenwerk en op een hefbrug gaat het prima.
Lig je onder de auto is het wat lastiger, omdat je inderdaad niet goed ziet wat je doet en er weinig ruimte is.
Indien de zuigers wat vast zitten kan het lastig zijn de remblokjes eruit te krijgen.
Qua bevestigingssysteem is het gelijk aan de voorremmen, de twee pennen eruit en dan liggen de remblokken los in de remtang.
Hoe het met de handrem zit weet ik niet meer, het is 20 jaar geleden dat ik voor het laatst achterremblokken heb vervangen :shock:
Ik zal eens in het grote boek van sinterklaas kijken, kan de betreffende pagina's wel even doorsturen!

Maurice
Alfa Romeo Alfetta GT 1.6 - 1977
Lancia Beta Coupé 1300 -1977
MG MGF - 1996
Fiat 500C - 2013
braadwurst 118i Cabrio 2013
braadwurst 435i cabrio - 2015
Gebruikersavatar
Kodjo
Alfetta Membro
Alfetta Membro
Berichten: 263
Lid geworden op: 28 mei 2012, 22:06
Locatie: Arnhem

Re: Remblokken achter vervangen, tips?

Bericht door Kodjo »

Dat zou tof zijn! De klauwen zijn niet heel lang geleden gereviseerd en zien er nog als nieuw uit. Denk dat alles gewoon los gaat.
GTV 6, 3l uit 1981
Gebruikersavatar
Beretta
Advanced Membro
Advanced Membro
Berichten: 1268
Lid geworden op: 28 dec 2012, 16:08
Locatie: Beek Lb

Re: Remblokken achter vervangen, tips?

Bericht door Beretta »

Ik heb net even gezocht en twee verhelderende beschrijvingen gevonden.
Lees deze http://www.international-auto.com/afla- ... milano.cfm eerst even door voor je begint, het verhaal met de o-ringen is belangrijk.
Aanvullend dit draadje nog even doornemen, en je weet alles wat er te weten valt: http://www.alfaclubvic.org.au/forum/ind ... pic=1732.0

Maurice
Alfa Romeo Alfetta GT 1.6 - 1977
Lancia Beta Coupé 1300 -1977
MG MGF - 1996
Fiat 500C - 2013
braadwurst 118i Cabrio 2013
braadwurst 435i cabrio - 2015
Gebruikersavatar
Kodjo
Alfetta Membro
Alfetta Membro
Berichten: 263
Lid geworden op: 28 mei 2012, 22:06
Locatie: Arnhem

Re: Remblokken achter vervangen, tips?

Bericht door Kodjo »

He Maurice, dat zijn nog eens goede tips! Ik heb de remblokken in huis, morgen de stoute schoenen aan en proberen. Hopelijk op een brug waar de wielen van de grond zijn maar het zal wel een gewone worden...

Ik laat weten of het gelukt is.
GTV 6, 3l uit 1981
Gebruikersavatar
Beretta
Advanced Membro
Advanced Membro
Berichten: 1268
Lid geworden op: 28 dec 2012, 16:08
Locatie: Beek Lb

Re: Remblokken achter vervangen, tips?

Bericht door Beretta »

Graag gedaan.
Succes met de werkzaamheden, ik hoor wel hoe het gegaan is! :thumbs:

Maurice
Alfa Romeo Alfetta GT 1.6 - 1977
Lancia Beta Coupé 1300 -1977
MG MGF - 1996
Fiat 500C - 2013
braadwurst 118i Cabrio 2013
braadwurst 435i cabrio - 2015
Gebruikersavatar
Kodjo
Alfetta Membro
Alfetta Membro
Berichten: 263
Lid geworden op: 28 mei 2012, 22:06
Locatie: Arnhem

Re: Remblokken achter vervangen, tips?

Bericht door Kodjo »

Gelukt! Het gekke is dat de linker blokken helemaal op waren en rechts nog nagenoeg nieuw. Handrem bleek goed te lopen.
GTV 6, 3l uit 1981
Gebruikersavatar
Meubelmans
Alfetta Novizio
Alfetta Novizio
Berichten: 111
Lid geworden op: 23 jan 2015, 08:45
Locatie: Dordrecht
Contacteer:

Re: Remblokken achter vervangen, tips?

Bericht door Meubelmans »

Kodjo schreef:Gelukt! Het gekke is dat de linker blokken helemaal op waren en rechts nog nagenoeg nieuw. Handrem bleek goed te lopen.
Volgens mij zit er dan lucht in de leiding. De rechter zit op het einde van het systeem.
De handrem werkt mechanisch.
Wat een dictator is voor een dictatuur, is een manipulator voor de democratie.
Gebruikersavatar
Kodjo
Alfetta Membro
Alfetta Membro
Berichten: 263
Lid geworden op: 28 mei 2012, 22:06
Locatie: Arnhem

Re: Remblokken achter vervangen, tips?

Bericht door Kodjo »

Tja, dat kan. We hebben de remvloeistof laatst wel ververst door er nieuwe via het reservoir in te drukken (dus niet zuigen). Kan je dan nog lucht hebben?
GTV 6, 3l uit 1981
Gebruikersavatar
Meubelmans
Alfetta Novizio
Alfetta Novizio
Berichten: 111
Lid geworden op: 23 jan 2015, 08:45
Locatie: Dordrecht
Contacteer:

Re: Remblokken achter vervangen, tips?

Bericht door Meubelmans »

Kodjo schreef:Tja, dat kan. We hebben de remvloeistof laatst wel ververst door er nieuwe via het reservoir in te drukken (dus niet zuigen). Kan je dan nog lucht hebben?
Bij transaxleremmen met het nippeltje niet op het hoogste punt kan alles......
Wat een dictator is voor een dictatuur, is een manipulator voor de democratie.
Gebruikersavatar
Kodjo
Alfetta Membro
Alfetta Membro
Berichten: 263
Lid geworden op: 28 mei 2012, 22:06
Locatie: Arnhem

Re: Remblokken achter vervangen, tips?

Bericht door Kodjo »

Hmm, ja. Dus, auto erg scheef zetten zodat nippel wel op hoogste punt zit en dan ontluchten?
GTV 6, 3l uit 1981
Gebruikersavatar
Meubelmans
Alfetta Novizio
Alfetta Novizio
Berichten: 111
Lid geworden op: 23 jan 2015, 08:45
Locatie: Dordrecht
Contacteer:

Re: Remblokken achter vervangen, tips?

Bericht door Meubelmans »

Kodjo schreef:Hmm, ja. Dus, auto erg scheef zetten zodat nippel wel op hoogste punt zit en dan ontluchten?
Proberen maar. Ook de afstellingen goed controleren. Blokken mogen nét slepen.
Wat een dictator is voor een dictatuur, is een manipulator voor de democratie.
Gebruikersavatar
AlfettaOwner
Forumbeheerder/Admi
Forumbeheerder/Admi
Berichten: 8877
Lid geworden op: 20 dec 2005, 21:39
Locatie: Alfetta Forum
Contacteer:

Re: Remblokken achter vervangen, tips?

Bericht door AlfettaOwner »

Kodjo schreef:Tja, dat kan. We hebben de remvloeistof laatst wel ververst door er nieuwe via het reservoir in te drukken (dus niet zuigen). Kan je dan nog lucht hebben?

Ja hoor, na een keer ontluchten is het pedaal niet altijd hard en dit komt mn door de achterkant.
Na die eerste keer verzamelen zich de kleine luchtbellen weer bovenin en dien je weer te ontluchten.
Je hoeft de boel niet extreem omhoog te zetten gewoon geduld hebben en even wat tijd laten tussen het ontluchten.
Saluti Alessandro

Afbeelding

Alfetta GT 1.8 - Alfa 75 Turbo QV America - Alfa 164 Super
Gebruikersavatar
Kodjo
Alfetta Membro
Alfetta Membro
Berichten: 263
Lid geworden op: 28 mei 2012, 22:06
Locatie: Arnhem

Re: Remblokken achter vervangen, tips?

Bericht door Kodjo »

Pedaal is wel hard (in mijn beleving). Nog ff wezen pielen met de rechter klauw: Het lijkt erop dat er geen draad meer zit in de (buitenste) aftelbout. Ik kan de bout eindeloos ronddraaien zonder dat de zuiger uit gaat/blok vast op de schijf komt. Als ik de blokker moer vast saai, komt de afstelbout naar buiten. Dit was dus al zo want toen ik de beschermkap van de aftelbout haalde zat de zaak al los.

Geen idee hoe een remcilinder er van binnen uit ziet maar dit lijkt me niet goed :oops:
GTV 6, 3l uit 1981
GTV42.0
Alfetta Transaxle Guru
Alfetta Transaxle Guru
Berichten: 7897
Lid geworden op: 03 mei 2006, 19:49
Locatie: Noordscheschut

Re: Remblokken achter vervangen, tips?

Bericht door GTV42.0 »

Ook zit er verschil in dubbel en enkelplaats koppeling. Dit mbt het intrappen en de kracht die daar voor nodig is. Een dubbele trap je dieper in en voelt lichter aan.
Beheerder Database Alfetta, GT, GTV(6)
Gebruikersavatar
Meubelmans
Alfetta Novizio
Alfetta Novizio
Berichten: 111
Lid geworden op: 23 jan 2015, 08:45
Locatie: Dordrecht
Contacteer:

Re: Remblokken achter vervangen, tips?

Bericht door Meubelmans »

GTV42.0 schreef:Ook zit er verschil in dubbel en enkelplaats koppeling. Dit mbt het intrappen en de kracht die daar voor nodig is. Een dubbele trap je dieper in en voelt lichter aan.
Hù? Zijn je voeten zo groot dat je beide pedalen gelijk bedient? :mrgreen:
Wat een dictator is voor een dictatuur, is een manipulator voor de democratie.
Gebruikersavatar
frostyfrog
Alfetta Novizio
Alfetta Novizio
Berichten: 64
Lid geworden op: 28 apr 2012, 18:03
Locatie: Bantega, De Friese Meren

Re: Remblokken achter vervangen, tips?

Bericht door frostyfrog »

Deze discussie is allemaal erg verwarrend mannen.
Er stond mij nog iets bij van rechtse en linkse draad, per kant van de stelschroef, inbus

De link van Maurice erbij gepakt en gedeeltelijk geplakt, lees goed, L+R draad, denk aan de O-ring.


Driver's side outboard piston: Loosening (counter clock-wise) the 17mm lock-nut and rotating the (side-facing) 5mm allen-headed adjuster screw counter-clockwise pushes the piston toward the rotor (reducing the clearance between the pad and the rotor).

Driver's side inboard piston: Rotating the (rearward-facing) 7mm hex-head adjuster screw clockwise pushes the piston toward the rotor (reducing the clearance between the pad and the rotor).

Passenger's side inboard piston: Rotating the (rearward-facing) 7mm hex-head adjuster screw counter-clockwise pushes the piston toward the rotor (reducing the clearance between the pad and the rotor).

Passenger's side outboard piston: loosening (counter clock-wise) the 17mm lock-nut and rotating the (side-facing) 5mm allen-headed adjuster screw counter clock-wise pushes the piston toward the rotor (reducing the clearance between the pad and the rotor).
Spider 2.0 Aerodinamica
Alfetta GTV 2.0
Autobianchi Bianchina Panoramica
Gebruikersavatar
Meubelmans
Alfetta Novizio
Alfetta Novizio
Berichten: 111
Lid geworden op: 23 jan 2015, 08:45
Locatie: Dordrecht
Contacteer:

Re: Remblokken achter vervangen, tips?

Bericht door Meubelmans »

frostyfrog schreef:Deze discussie is allemaal erg verwarrend mannen.
Er stond mij nog iets bij van rechtse en linkse draad, per kant van de stelschroef, inbus

De link van Maurice erbij gepakt en gedeeltelijk geplakt, lees goed, L+R draad, denk aan de O-ring.

Klopt idd, maar als die schroef niet wil of dol is, gaat er niets gebeuren, heb ik ook gehad. Je raakt er, omdat er niets verandert in de maatvoering, ook helemaal van in de war.

Gewoon een gereviseerde set kopen met inruil van je oude, kost 90 tientjes en dan snap je gelijk de instellingen omdat het nu wel werkt.
Wat een dictator is voor een dictatuur, is een manipulator voor de democratie.
Plaats reactie