Negatief Camber achterwielen HOE?

Verlagen, modificeren, repareren etc...
Plaats reactie
skort
Alfetta Novizio
Alfetta Novizio
Berichten: 90
Lid geworden op: 26 okt 2008, 21:54
Locatie: `sheerhendrikskinderen

Negatief Camber achterwielen HOE?

Bericht door skort »

Beste mede Alfisten;

Hoe kan ik het beste de achterwiel ophanging een negatief Camber geven?

Ik heb wel eens gelezen dat je een zaagsnede kan maken in de Dion buis een stukje van de achterwiellager blok, en deze vervolgens weer dicht lassen,hierdoor zou je een graad of meer negatief uitkomen.

dit wil ik omdat op circuit mijn binnenzijde achterwielen niet echt goed kontakt maken met het asfalt.... :?

erg mooi maar ook kostbaar is het systeem van Stan Transaxel ,hier moet je ook naar de coil overs gaan ,erg mooi maar meer voor echte racers.... O:)
Je hebt niet voldoende permissies om de bijlagen van dit bericht te bekijken.
1e Sud 1.2 TI,later 2000GTV Bertone ,nu alfetta gt1.8 + Alfa Giulia 2.0 aut.
Buell X1,triumph Tiger/ daytona,Ducati ST4S,braadwurst R1150R/R1200S,R1200st en japanners(sorry!) in alle soorten en maten van 1cilinder tot 6 cilinder
Gebruikersavatar
giuliettaevo
Alfetta Transaxle Guru
Alfetta Transaxle Guru
Berichten: 2908
Lid geworden op: 22 feb 2010, 19:23
Locatie: Cuijk

Re: Negatief Camber achterwielen HOE?

Bericht door giuliettaevo »

As inslijpen en lassen is hoe het bij de meeste racers gedaan is. Alleen schijnt het nogal te trekken met lassen waardoor je al gauw verkeerd uitkomt. Men gebruikt dan ook een mal om goed uit te komen.

Naast camber kun je dan ook meteen toespoor zetten.

Makkelijker is het om de as ter hoogte van de wattstangen bevestiging in te slijpen en de as door te zetten. Daar heeft het veel minder invloed op de toe/uitspoor van de wielen.
Met de slijptol en het lasapparaat past alles...
Gebruikersavatar
stephen
Advanced Membro
Advanced Membro
Berichten: 1506
Lid geworden op: 27 feb 2009, 19:45
Locatie: WARMENHUIZEN

Re: Negatief Camber achterwielen HOE?

Bericht door stephen »

het lassen is idd zoals Giuliettaevo meldt :thumbs:
was vlg mij ook een bedrijf wat dat deed, weet alleen niet wie..

heb op mijn Alfetta de std Dion, en eigenlijk nog niets van scheve slijtage gemerkt van de a.banden...voor zijn ze wel aan buitenzijde afgesleten, door het bochtenwerk..
rijd zelf met semi-slicks

op mijn 75Turbo heb ik wel zo een aangepaste Dion, maar die rijd sowieso al anders door de instelbare Intrax coilover set, dus kan dit niet echt vergelijken :mrgreen:
Giulietta Berlina 1300Ti 1960
Giulia 1300 ti met 2.0 1970
Giulia 1750 super 1972
Berlina 1750 1971
Alfetta 1600 1.8 Turbo 1976
75 T.S. (Turbo Speeltje)

non alfa
VW spijlbus 2.0 1964 (met alfa carburateurs ;-) )& 103 PK/161nM
335i E93 420Pk
diedjee
Alfetta Membro
Alfetta Membro
Berichten: 307
Lid geworden op: 21 mei 2012, 17:36

Re: Negatief Camber achterwielen HOE?

Bericht door diedjee »

Word idd met lassen gedaan, en trekt idd alle kanten op. Vooral de verkeerde...maar het kan wel. Ook zonder mal.
Suggestie van Remco is wel een goede, maar vraag me alleen af hoeveel midden van achteras dan zakt voor 2 graden negatief camber.
Kan je gewoon van tevoren uitrekenen natuurlijk.

Gr
DJ
skort
Alfetta Novizio
Alfetta Novizio
Berichten: 90
Lid geworden op: 26 okt 2008, 21:54
Locatie: `sheerhendrikskinderen

Re: Negatief Camber achterwielen HOE?

Bericht door skort »

diedjee schreef:Word idd met lassen gedaan, en trekt idd alle kanten op. Vooral de verkeerde...maar het kan wel. Ook zonder mal.
Suggestie van Remco is wel een goede, maar vraag me alleen af hoeveel midden van achteras dan zakt voor 2 graden negatief camber.
Kan je gewoon van tevoren uitrekenen natuurlijk.

Gr
DJ
probleem is dus,de toch al smalle toyo r888 aan binnenzijde niet afslijten,banden tekenen niet....

optie A; op goed geluk ergens op de as de slijptol erin en daarna dichtlassen en hopen dat ie 1 a 1,5 graad negatief is geworden
optieB???
1e Sud 1.2 TI,later 2000GTV Bertone ,nu alfetta gt1.8 + Alfa Giulia 2.0 aut.
Buell X1,triumph Tiger/ daytona,Ducati ST4S,braadwurst R1150R/R1200S,R1200st en japanners(sorry!) in alle soorten en maten van 1cilinder tot 6 cilinder
skort
Alfetta Novizio
Alfetta Novizio
Berichten: 90
Lid geworden op: 26 okt 2008, 21:54
Locatie: `sheerhendrikskinderen

Re: Negatief Camber achterwielen HOE?

Bericht door skort »

giuliettaevo schreef:As inslijpen en lassen is hoe het bij de meeste racers gedaan is. Alleen schijnt het nogal te trekken met lassen waardoor je al gauw verkeerd uitkomt. Men gebruikt dan ook een mal om goed uit te komen.

Naast camber kun je dan ook meteen toespoor zetten.

Makkelijker is het om de as ter hoogte van de wattstangen bevestiging in te slijpen en de as door te zetten. Daar heeft het veel minder invloed op de toe/uitspoor van de wielen.
Hoi ;je bedoelt dan bijna in het midden v/d as?
Lijkt me dat ie dan erg veel in graden gaat doen,dacht zelf meer waar het gietstuk waar het lager in zit half door te slijpen en weer dicht te lassen.

maarblijft natuurlijk giswerk,5 graden is wat teveel ,ik wil 1 a 1,5 graad toespoor heb ik niet aan gedacht,wat zou dit op doen?
1e Sud 1.2 TI,later 2000GTV Bertone ,nu alfetta gt1.8 + Alfa Giulia 2.0 aut.
Buell X1,triumph Tiger/ daytona,Ducati ST4S,braadwurst R1150R/R1200S,R1200st en japanners(sorry!) in alle soorten en maten van 1cilinder tot 6 cilinder
Gebruikersavatar
giuliettaevo
Alfetta Transaxle Guru
Alfetta Transaxle Guru
Berichten: 2908
Lid geworden op: 22 feb 2010, 19:23
Locatie: Cuijk

Re: Negatief Camber achterwielen HOE?

Bericht door giuliettaevo »

Precies, bijna in het midden. Beide kanten naast de pin van de wattstangen bevestiging zou ik doen.

Klein stukje indrukken zou genoeg moeten zijn. Voordeel is dat je veel meer controle over het trekken hebt. Je kans op succes is dan een stuk groter.
Met de slijptol en het lasapparaat past alles...
diedjee
Alfetta Membro
Alfetta Membro
Berichten: 307
Lid geworden op: 21 mei 2012, 17:36

Re: Negatief Camber achterwielen HOE?

Bericht door diedjee »

skort schreef:
diedjee schreef:Word idd met lassen gedaan, en trekt idd alle kanten op. Vooral de verkeerde...maar het kan wel. Ook zonder mal.
Suggestie van Remco is wel een goede, maar vraag me alleen af hoeveel midden van achteras dan zakt voor 2 graden negatief camber.
Kan je gewoon van tevoren uitrekenen natuurlijk.

Gr
DJ
probleem is dus,de toch al smalle toyo r888 aan binnenzijde niet afslijten,banden tekenen niet....

optie A; op goed geluk ergens op de as de slijptol erin en daarna dichtlassen en hopen dat ie 1 a 1,5 graad negatief is geworden
optieB???
Nee, niet op goed geluk natuurlijk.
As netjes opstellen, opmeten, inzagen, stukje doorzetten en weer meten.
Digitaal waterpas gaat goed, lang stuk alu aan de beide naven bevestigen en dan lengte verandering meten over bepaalde afstand kan ook. (moet je geen achterwiellager speling hebben natuurlijk)
Meetnauwkeurigheid is het probleem niet, probleem is het trekken tijdens lassen.
Na het doorzetten wat kegjes in de las tikken, en heel rondom paar hechtjes maken en nogmaals meten.
Qua aflassen hoor ik 2 verhalen, achter elkaar in een keer rondom aflassen. Zodat as rondom gelijkmatig warm is en gelijkmatig afkoelt zonder trekken.
Of beetje bij beetje en steeds 180 graden tegen over elkaar, juist zo min mogelijk warmte in een keer in de as stoppen.
Op die manier ben je bij wijze van een dag bezig met aflassen. Tussendoor iets anders doen.
Overigens is camber nauwkeurigheid van een halve graad genoeg hoor. Het is geen formule 3 auto!
Dus als je na het lassen met volledig afgekoelde as (nachtje laten staan) een wiel hebt met 1.9 graad camber en een met 2.3 >> niks aan doen.
Een oude kale achteras kost je de kop niet, dus je kan eerst eens oefenen. Of een paar maken en de beste pakken.

Gr
DJ
Gebruikersavatar
Skort1961
Novizio
Novizio
Berichten: 4
Lid geworden op: 04 apr 2017, 17:39

Re: Negatief Camber achterwielen HOE?

Bericht door Skort1961 »

diedjee schreef:
skort schreef:
diedjee schreef:Word idd met lassen gedaan, en trekt idd alle kanten op. Vooral de verkeerde...maar het kan wel. Ook zonder mal.
Suggestie van Remco is wel een goede, maar vraag me alleen af hoeveel midden van achteras dan zakt voor 2 graden negatief camber.
Kan je gewoon van tevoren uitrekenen natuurlijk.

Gr
DJ
probleem is dus,de toch al smalle toyo r888 aan binnenzijde niet afslijten,banden tekenen niet....

optie A; op goed geluk ergens op de as de slijptol erin en daarna dichtlassen en hopen dat ie 1 a 1,5 graad negatief is geworden
optieB???
Nee, niet op goed geluk natuurlijk.
As netjes opstellen, opmeten, inzagen, stukje doorzetten en weer meten.
Digitaal waterpas gaat goed, lang stuk alu aan de beide naven bevestigen en dan lengte verandering meten over bepaalde afstand kan ook. (moet je geen achterwiellager speling hebben natuurlijk)
Meetnauwkeurigheid is het probleem niet, probleem is het trekken tijdens lassen.
Na het doorzetten wat kegjes in de las tikken, en heel rondom paar hechtjes maken en nogmaals meten.
Qua aflassen hoor ik 2 verhalen, achter elkaar in een keer rondom aflassen. Zodat as rondom gelijkmatig warm is en gelijkmatig afkoelt zonder trekken.
Of beetje bij beetje en steeds 180 graden tegen over elkaar, juist zo min mogelijk warmte in een keer in de as stoppen.
Op die manier ben je bij wijze van een dag bezig met aflassen. Tussendoor iets anders doen.
Overigens is camber nauwkeurigheid van een halve graad genoeg hoor. Het is geen formule 3 auto!
Dus als je na het lassen met volledig afgekoelde as (nachtje laten staan) een wiel hebt met 1.9 graad camber en een met 2.3 >> niks aan doen.
Een oude kale achteras kost je de kop niet, dus je kan eerst eens oefenen. Of een paar maken en de beste pakken.

Gr
DJ
Bedankt allenvoor jullie input,maar als ik vanuit het midden v/d as begin ,beinvloed ik ook de sporing,daarom dacht ik om bij het lagerblok pas te slijpen /lassen ,ik wil alleen negatief camber ,sporing wil ik zo laten.
Goede optie om met een oude achteras te beginnen,ik check dan wel ff de lagers nog goed zijn....
ThevanV
Alfetta Novizio
Alfetta Novizio
Berichten: 60
Lid geworden op: 19 sep 2016, 08:45
Locatie: Overasselt

Re: Negatief Camber achterwielen HOE?

Bericht door ThevanV »

Ad Verkuilen heeft er heel veel gemaakt, hij heeft een mal. JS racing doet het ook meen ik.

Ik heb een achteras van een GTV6 met teveel camber beschikbaar maar wel remmen aan de buitenkant beschikbaar. Dus wel lassen maar juist om minder camber te krijgen. (zit nog onder de auto)
Plaats reactie