Vandaag heb ik al sleutelende besloten om de G2 gas-installatie te verwijderen. De verdamper was stuk (lek) en omdat ik er toch niet al te veel in zal rijden in het begin en ik wil wat leren over het rijden en knutselen aan carburatuers. Omdat de metalen luchtinlaatbak is aangepast voor de gas-installatie is deze niet meer normaal te gebruiken.
Omdat ik wel gecharmeerd ben van de sound van een openlucht filter, vraag ik me af wat jullie ervaringen hiermee zijn? Ik ben bekend met K&N, Pipercross en Green. Van K&N heb ik niet zoiets kunnen vinden terwijl ik me herinner het wel eens te hebben gezien
K&N heeft toch "broodtrommels" daarvoor.
Je schroeft dan de metalen luchtfilterbak eraf en plaatst op elk setje carbs. 1 open luchtfilter.
Zeker met carbs. geeft dit een prachtig maar op den duur wel doordringend geluid, daar moet je van houden.
Na flink wat km's snelweg begint het toch te irriteren maar dat is persoonlijk
Daarnaast zijn er ook vervangings luchtfilters die in het originele huis kunnen worden geplaatst.
Saluti Alessandro
Alfetta GT 1.8 - Alfa 75 Turbo QV America - Alfa 164 Super
Je zult straks wel een discussie krijgen over open luchtfilters, warmte van de motor en vermogensverlies . Als dit een punt is, kun je als alternatief bijvoorbeeld het bestaande luchtfilterhuis verlengen naar voren in een zo recht mogelijke lijn. Dit scheelt dan weer +/- 4km per uur qua topsnelheid .
Een openluchtfilter op een Alfetta injectie heeft geen zin. Je hoort er niks van. Doe je het alleen voor de looks dan is het mooi maar wil je een mooie brom dan is het voor niks. Ik had hem ook op mijn Alfetta maar hij is er nu weer vanaf. Monteer maar een CSC demper achter, dat klinkt wel goed. ( duurt wel even voordat hij `los `is. )
Oi..wat een reacties. Het gaat om een carb-motor die, zo zie ik net, idd een originele steun heeft voor de carburateurs.
Ik vind met name het geluid heerlijk, en veel snelweg zal ik met de Alfetta voor alsnog niet gaan rijden. Om vermogensverlies maak ik me niet zo druk; de alfetta is niet zo stoplichtmonster toch?!
Die K&N broodtrommels bedoelde ik idd, maar kon ze niet vinden op de site. Is er een merk prefereerbaar boven een ander, zijn er prijsverschillen? Kon die niet vinden op de site van pipercross en KN.
Iets dat ik vergeten ben is dat het rijden met een openlucht filter op een carb motor natuurlijk wel even iets anders is dan een openluchtfilter op mijn injectieblokken plakken. Waarschijnlijk moeten er andere hoofdsproeiers in omdat de motor anders te arm gaat lopen en is een bezoek aan de rollerbank was ook gewenst ivm het CO-afstellen.
Ik zal voorlopig de boel maar eventjes standaard laten en de huidige luchtfilterbak proper maken.
Als de cabu's origineel hoef je niet aan de sproeiers te rommelen, teminste dat is mijn ervaring na het monteren van open filters.
En het CO kan je in elke garage ff laten checken (meestal wel gratis)
Een cabu. motor loopt het lekkerst als hij wat aan de rijke kant staat rond de 3.5/4% CO(tevens geeft dit ook een wat koelende werking)
Tja, de luchtfilterbak van je Alfetta is nu juist beschadigd, maar ik heb (zeer professioneel) op twee plaatsen ijzerdraad om de luchtfilterbak en het luchtfilter gedaan en daarna het kunststof 'deksel' erop geklemd. Door het profiel in de rand trekt het ijzerdraad strak en zit het luchtfilter goed genoeg vast in de bak.
Als het niet regent en ik zin heb in extra lawaai haal ik het kunststof gedeelte eraf en rijd met een 'open' luchtfilter. In alle andere gevallen is het een stille orignele Alfetta.
Geen echt chice oplossing, maar het voldoet wel aan wat ik verwacht (normaalgesproken stil en meer aanzuiggeluid als ik er zin in heb).
Beetje late reactie maar toch, idd kan het vermogen ver terug lopen bij het monteren van open luchtfilters.
Naarmate de motor warmer wordt (en de buitenlucht ook warmer='s zomers!!) zal het vermogen zakken, bij bedrijfswarme motor kan er zo maar 10% van het vermogen zoek zijn.....
Je levert dus nogal wat in voor een "petjes" geluid....!!
Koude lucht=meer zuurstof dus kan er meer brandstof verbranden.
Warme lucht bevat (veel) minder zuurstof, dus kan er ook veel minder brandstof verbrand worden=weg vermogen.
Je zult dus een zeer afdoende koele lucht aanvoer moeten creeren, en de filters afsluiten voor warme motorlucht....eeh, zoal de fabriek het originele luchtfilterhuis heeft gemaakt eigenlijk......!!
En sportuitlaten....... dure luchtfietserij, gewoon de middelste demper vervangen door een stuk buis, en een Ansa eindstuk monteren...ben je voor minder dan 50 euro klaar, en een super geluidje..!!
Peter GTV-6 schreef:gewoon de middelste demper vervangen door een stuk buis, en een Ansa eindstuk monteren...ben je voor minder dan 50 euro klaar, en een super geluidje..!!
Bij een 4 cilinder klinkt het voor geen meter. Een bak herrie in het interieur op de snelweg waar je niet goed van wordt. Wat mij betreft, geen aanrader. Dit in tegenstelling tot de 6 cilinders. Dat is wel erg fraai.
Peter GTV-6 schreef:gewoon de middelste demper vervangen door een stuk buis, en een Ansa eindstuk monteren...ben je voor minder dan 50 euro klaar, en een super geluidje..!!
Bij een 4 cilinder klinkt het voor geen meter. Een bak herrie in het interieur op de snelweg waar je niet goed van wordt. Wat mij betreft, geen aanrader. Dit in tegenstelling tot de 6 cilinders. Dat is wel erg fraai.
als je de middendemper nou laat en achterdemper wel vervangt.. opzich heb je niet veel kabaal in je interieur toch meer achter. Zou dat dan geen mogelijkheid zijn?
ik heb de broodtrommeltjes ook al.. alleen heb ik een adapterplaat van een giulia.. moet ik nog even kijken of dat past en verder moet ik nog een nieuwe accu ophalen dan ga ik denk ik wel de achterdemper weghalen..
Zonder achterdemper klinkt het ook niet. Te veel lawaai en geen mooi geluid. Ik heb in de afgelopen 20 jaar al diverse creaties onder diverse transaxles gehad en het enige waar ik tevreden over was, was een kleinere achterdemper monteren tussen de originele bochten. Ook de CSC demper die er nu onder zit komt na een paar duizend km eindelijk los. Donkere brom maar geen herrie.
@Kas:niet met je eens, ik heb jaren in een Alfetta GTV 2.0- 122PK zonder midden demper gereden, klonk perfect, ook op de lange afstanden.
Bij de GTV-6 daarentegen (die ik nu heb) is het makkelijker de EINDdemper te vervangen door een open Ansa pijp, ipv de middendemper....!!
Klinkt bij de V-6 idd fantastisch, en de looks zijn ook veel beter, ipv die rare zwanehals, heb ik een dubbele verchroomde Ansa pijp die schuin naar links, midden onder de achterkant vandaan komt...!
Verder is de beleving van geluid natuurlijk zeer subjectief, wat de een mooi vindt, verafschuwd de ander...!
@Marco, dat eerste dempertje doet eigenlijk niet veel...!
Laatst gewijzigd door Peter GTV-6 op 21 nov 2007, 06:15, 1 keer totaal gewijzigd.