Verlagen voorzijde Transaxle!!
- AlfettaOwner
- Forumbeheerder/Admi
- Berichten: 8927
- Lid geworden op: 20 dec 2005, 21:39
- Locatie: Alfetta Forum
- Contacteer:
Verlagen voorzijde Transaxle!!
Verlagen van de transaxle aan de voorzijde kan door middel van het verdraaien van de torsies.
Hieronder stap voor stap het verlagen van een 75.
Het verschil met de oudere transaxles zit in de achterste bevestiging van de torsies.
Bij de oudere type's zit daar een aparte losse balk, bij latere type's is de balk onderdeel van de bodemplaat.
Foto's zeggen vaak meer dan woorden
Om te beginnen:
1. De vertanding aan de voorkant goed schoonmaken en voor de zekerheid markeren.
2. Bij de torsies voor en achter de vertanding voorzien van een weinig WD40.
3. Deze naar smaak 2 dagen laten sudderen.
4. Bij de achterste vertanding de beschermdop loshalen.
5. Draai vervolgens de schokbrekers aan de bovenzijde los zodat de moer nog net erop blijft zitten.
6. Dit geeft zometeen voldoende ruimte om het wiel/draagarm naar beneden te trekken.
7. Vervolgens een passende bout met schijf gebruiken welke over de holle ruimte valt (neem een schijf van minimaal 3 mm dik).
8. De bout aandraaien zodat de torsie uit voor de voorste draagarm wordt "getrokken".
9. Af en toe met een hamer tegen de torsie/draagarm slaan zodat deze loskomt.
10. Naarmate je meer aandraait zul je meer vulringen moeten gebruiken.
11. Uiteindelijk zul je een holle ruimte moeten creeren om de torsie geheel uit de voorste draagarm te krijgen.
12. Je kunt dit doen met een rondijzer.
13. De torsie komt nu helemaal los.
14. Op de uiteinde van de torsie zijn heel duidelijk (althans bij mij) de markeringen af fabriek te zien welke de standaard specs. zijn.
15. De achterzijde zul je strakjes precies op de markering moeten terug zetten.
16. Monteer de voorste vertanding dusdanig dat vertanding 1 tandje van de torsie naar BENEDEN tov de draagarm zit (zie foto).
17. Sla de torsie aan de achterzijde weer in de passing (vergeet niet de beschermdop terug te plaatsen en de schokbreker weer vast te zetten.
18. Mijn 75 ging van 63 cm naar 58.7 cm, een verlaging van 4,3 cm dus!!!!!!!!!!!!
Met een goede voorbereiding (schoonmaken vertanding en WD 40-tigen neemt het verlagen voor 1 kant ca. 45 min in beslag
De volgende aanpassing is het plaatsen van de einddemper
Uiteindelijk zal er ook een andere stabbi. worden gemonteerd (welllicht 30 of 32 mm).
Hieronder stap voor stap het verlagen van een 75.
Het verschil met de oudere transaxles zit in de achterste bevestiging van de torsies.
Bij de oudere type's zit daar een aparte losse balk, bij latere type's is de balk onderdeel van de bodemplaat.
Foto's zeggen vaak meer dan woorden
Om te beginnen:
1. De vertanding aan de voorkant goed schoonmaken en voor de zekerheid markeren.
2. Bij de torsies voor en achter de vertanding voorzien van een weinig WD40.
3. Deze naar smaak 2 dagen laten sudderen.
4. Bij de achterste vertanding de beschermdop loshalen.
5. Draai vervolgens de schokbrekers aan de bovenzijde los zodat de moer nog net erop blijft zitten.
6. Dit geeft zometeen voldoende ruimte om het wiel/draagarm naar beneden te trekken.
7. Vervolgens een passende bout met schijf gebruiken welke over de holle ruimte valt (neem een schijf van minimaal 3 mm dik).
8. De bout aandraaien zodat de torsie uit voor de voorste draagarm wordt "getrokken".
9. Af en toe met een hamer tegen de torsie/draagarm slaan zodat deze loskomt.
10. Naarmate je meer aandraait zul je meer vulringen moeten gebruiken.
11. Uiteindelijk zul je een holle ruimte moeten creeren om de torsie geheel uit de voorste draagarm te krijgen.
12. Je kunt dit doen met een rondijzer.
13. De torsie komt nu helemaal los.
14. Op de uiteinde van de torsie zijn heel duidelijk (althans bij mij) de markeringen af fabriek te zien welke de standaard specs. zijn.
15. De achterzijde zul je strakjes precies op de markering moeten terug zetten.
16. Monteer de voorste vertanding dusdanig dat vertanding 1 tandje van de torsie naar BENEDEN tov de draagarm zit (zie foto).
17. Sla de torsie aan de achterzijde weer in de passing (vergeet niet de beschermdop terug te plaatsen en de schokbreker weer vast te zetten.
18. Mijn 75 ging van 63 cm naar 58.7 cm, een verlaging van 4,3 cm dus!!!!!!!!!!!!
Met een goede voorbereiding (schoonmaken vertanding en WD 40-tigen neemt het verlagen voor 1 kant ca. 45 min in beslag
De volgende aanpassing is het plaatsen van de einddemper
Uiteindelijk zal er ook een andere stabbi. worden gemonteerd (welllicht 30 of 32 mm).
Laatst gewijzigd door AlfettaOwner op 09 mei 2007, 09:11, 1 keer totaal gewijzigd.
Saluti Alessandro
Alfetta GT 1.8 - Alfa 75 Turbo QV America - Alfa 164 Super
Alfetta GT 1.8 - Alfa 75 Turbo QV America - Alfa 164 Super
- AlfettaOwner
- Forumbeheerder/Admi
- Berichten: 8927
- Lid geworden op: 20 dec 2005, 21:39
- Locatie: Alfetta Forum
- Contacteer:
Heb je geen last van drempels?
Laatst gewijzigd door AlfettaOwner op 13 feb 2010, 20:00, 1 keer totaal gewijzigd.
Saluti Alessandro
Alfetta GT 1.8 - Alfa 75 Turbo QV America - Alfa 164 Super
Alfetta GT 1.8 - Alfa 75 Turbo QV America - Alfa 164 Super
- Alfist-GTV6
- Alfetta Membro
- Berichten: 533
- Lid geworden op: 23 dec 2005, 17:15
- Locatie: Oude Pekela
- joop
- Novizio
- Berichten: 49
- Lid geworden op: 03 apr 2007, 22:05
- Locatie: Nootdorp
De bout die je gebruikt voor de torsie eruit te trekken. Is dat M10 gewone draad?
Iemand vertelde me dat het een speciale draad moet zijn (transportdraad oid?). Hij vertelde ook dat ik de fuseekogels eraf moest halen
omdat er anders te veel spanning op de armen blijft staan?
En voor de zekerheid: 1 tandje voor verdraaien (dus 1 tand minder) is ca 4-4,5cm?.
En de torsie moet er achter natuurlijk weer op zijn originele stand inkomen?
Iemand vertelde me dat het een speciale draad moet zijn (transportdraad oid?). Hij vertelde ook dat ik de fuseekogels eraf moest halen
omdat er anders te veel spanning op de armen blijft staan?
En voor de zekerheid: 1 tandje voor verdraaien (dus 1 tand minder) is ca 4-4,5cm?.
En de torsie moet er achter natuurlijk weer op zijn originele stand inkomen?
- AlfettaOwner
- Forumbeheerder/Admi
- Berichten: 8927
- Lid geworden op: 20 dec 2005, 21:39
- Locatie: Alfetta Forum
- Contacteer:
Tis metrische draad, d8t M10-1.25.
Als je voor 1 tandje verlaag kom je 4,5 cm lager uit.
Achterzijde torsies op het merk teken laten staan.
Zie foto
Draagarm voor losgooien kan, hoeft niet!
Althans bij mij ging het goed zonder ze los te halen.
Wel ff de schokbreker losgooien.
@ Marco, helemaal handig als je die hebt idd.
Als je voor 1 tandje verlaag kom je 4,5 cm lager uit.
Achterzijde torsies op het merk teken laten staan.
Zie foto
Draagarm voor losgooien kan, hoeft niet!
Althans bij mij ging het goed zonder ze los te halen.
Wel ff de schokbreker losgooien.
@ Marco, helemaal handig als je die hebt idd.
Laatst gewijzigd door AlfettaOwner op 09 mei 2007, 09:12, 1 keer totaal gewijzigd.
Saluti Alessandro
Alfetta GT 1.8 - Alfa 75 Turbo QV America - Alfa 164 Super
Alfetta GT 1.8 - Alfa 75 Turbo QV America - Alfa 164 Super
- AlfettaOwner
- Forumbeheerder/Admi
- Berichten: 8927
- Lid geworden op: 20 dec 2005, 21:39
- Locatie: Alfetta Forum
- Contacteer:
De torsies zijn +/- 21,3 mm. Als het goed is kun je de dikte ook aan de kleuren herkennen (even los van de kleuren voor links en rechts).
Groen = 19,5 mm
Lichtblauw = 21,1 mm
Rood = 22,1 mm
Wit = 23,4 mm
http://www.alfetta-transxle.nl/forum/vi ... 3&start=30
Aldus AlfettaQO
Op mijn blauwe alfetta gemeten 21,4 mm.
Groen = 19,5 mm
Lichtblauw = 21,1 mm
Rood = 22,1 mm
Wit = 23,4 mm
http://www.alfetta-transxle.nl/forum/vi ... 3&start=30
Aldus AlfettaQO
Op mijn blauwe alfetta gemeten 21,4 mm.
Saluti Alessandro
Alfetta GT 1.8 - Alfa 75 Turbo QV America - Alfa 164 Super
Alfetta GT 1.8 - Alfa 75 Turbo QV America - Alfa 164 Super
- Marco
- Alfetta Membro
- Berichten: 421
- Lid geworden op: 28 apr 2006, 22:47
M10x1,25 is helemaal correct. Zie ook de tekening.
Als het vóór 1 tandje verdraaien teveel 'winst' oplevert (de 4,5 cm van AlfettaOwner), kun je desgewenst de auto per 1,5mm laten zakken of verhogen.
Dit kan omdat de torsies voor 35 tandjes en achter 34 tandjes hebben. Stel, je wilt 30 mm omlaag dan verdraai je zowel voor als achter 20 tandjes (20 x 1,5mm).
De linkertorsie gaat rechtsom en de rechtertorsie linksom.
NB. Het verhaal schijnt te gaan dat de 1,5 mm die in de werkplaatshandboeken van zowel Alfetta als 75 staan, eigenlijk alleen zou gelden voor de eerste Alfetta's.
Bij de latere versies en ook de 75 zou 1 tandje iets van 2,5 mm zijn. Ik heb het nooit gemeten, dus wie het weet mag het zeggen.
Marco
Als het vóór 1 tandje verdraaien teveel 'winst' oplevert (de 4,5 cm van AlfettaOwner), kun je desgewenst de auto per 1,5mm laten zakken of verhogen.
Dit kan omdat de torsies voor 35 tandjes en achter 34 tandjes hebben. Stel, je wilt 30 mm omlaag dan verdraai je zowel voor als achter 20 tandjes (20 x 1,5mm).
De linkertorsie gaat rechtsom en de rechtertorsie linksom.
NB. Het verhaal schijnt te gaan dat de 1,5 mm die in de werkplaatshandboeken van zowel Alfetta als 75 staan, eigenlijk alleen zou gelden voor de eerste Alfetta's.
Bij de latere versies en ook de 75 zou 1 tandje iets van 2,5 mm zijn. Ik heb het nooit gemeten, dus wie het weet mag het zeggen.
Marco
Alfetta TS con extra accessori
- AlfettaOwner
- Forumbeheerder/Admi
- Berichten: 8927
- Lid geworden op: 20 dec 2005, 21:39
- Locatie: Alfetta Forum
- Contacteer:
Speciaal gereedschap heb je niet nodig!
Vraag is: hoeveel wil je verlagen?
Voor 1 tandje is ca. 4,5 cm verlaging.
Achter 1 tandje is 1,5 mm verlaging.
Wil je minder dat 1 tand vóór verlagen zul je ook achter de tandjes moeten tellen en verdraaien!
De bout die je nodig hebt voor de achterste torsie is M10 x 1,25 fijne draad dus! Neem er eentje van ca. 2,5 - 3cm draadlengte!
Vraag is: hoeveel wil je verlagen?
Voor 1 tandje is ca. 4,5 cm verlaging.
Achter 1 tandje is 1,5 mm verlaging.
Wil je minder dat 1 tand vóór verlagen zul je ook achter de tandjes moeten tellen en verdraaien!
De bout die je nodig hebt voor de achterste torsie is M10 x 1,25 fijne draad dus! Neem er eentje van ca. 2,5 - 3cm draadlengte!
Saluti Alessandro
Alfetta GT 1.8 - Alfa 75 Turbo QV America - Alfa 164 Super
Alfetta GT 1.8 - Alfa 75 Turbo QV America - Alfa 164 Super
- chu
- Alfetta Membro
- Berichten: 466
- Lid geworden op: 26 apr 2007, 21:43
- AlfettaOwner
- Forumbeheerder/Admi
- Berichten: 8927
- Lid geworden op: 20 dec 2005, 21:39
- Locatie: Alfetta Forum
- Contacteer:
Verlagen: de torsie draai je dan linksom
Verhogen: de torsie draai je dan rechtsom.
Zie foto............
Voor 1 tandje = ca. 4,5 cm
Achter 1 tandje = 1,5 mm
Indien je de auto ca. 3 cm wilt verlagen:
- voor 1 tandje linksom
- achter 10 tandjes (10x 1,5mm) rechtsom
Verhogen: de torsie draai je dan rechtsom.
Zie foto............
Voor 1 tandje = ca. 4,5 cm
Achter 1 tandje = 1,5 mm
Indien je de auto ca. 3 cm wilt verlagen:
- voor 1 tandje linksom
- achter 10 tandjes (10x 1,5mm) rechtsom
Saluti Alessandro
Alfetta GT 1.8 - Alfa 75 Turbo QV America - Alfa 164 Super
Alfetta GT 1.8 - Alfa 75 Turbo QV America - Alfa 164 Super
- AlfettaOwner
- Forumbeheerder/Admi
- Berichten: 8927
- Lid geworden op: 20 dec 2005, 21:39
- Locatie: Alfetta Forum
- Contacteer:
Ik heb het gewoon op bokken gedaan!!chu schreef:KKan bijna niet meer wachten tot ik bezig kan:p
Is ervoor een trouwenes brug nodig enzo of kan het op bokken?
Gaat prima
NB. Markeer HEEEL duidelijk de huidige stand van de tanden tov de torsie vóór en achter !!!!
Je kunt dan altijd terug!
Normaliter is ook de fabrieksstandmarkering nog zichtbaar!
Eén van de tanden vóór en achter is dan gevlakt over de lengte!
Zowel voor als achter zie je ook een markering op resp. de onderste draagarm en torsiehouder achter.
En een letter voor de linkse (S) en rechtse (D) torsie.
Saluti Alessandro
Alfetta GT 1.8 - Alfa 75 Turbo QV America - Alfa 164 Super
Alfetta GT 1.8 - Alfa 75 Turbo QV America - Alfa 164 Super
- chu
- Alfetta Membro
- Berichten: 466
- Lid geworden op: 26 apr 2007, 21:43
ohhh als het mooie weer komt ga ik er ook onder liggen:p
Ik heb hm in amsterdam ook op de brug gehad maar toen nog niet gedaan omdat er een put onder was geen bok onder kon zetten wat veilig was...
Toen zag ik ook nog de fabrieksmarkeringen maar wist neit welke kant ik meost draaien enz.
Maar heb je trouwens het de hele draagarm los of alleen de moertjes van de schokbrekers?
Ik heb hm in amsterdam ook op de brug gehad maar toen nog niet gedaan omdat er een put onder was geen bok onder kon zetten wat veilig was...
Toen zag ik ook nog de fabrieksmarkeringen maar wist neit welke kant ik meost draaien enz.
Maar heb je trouwens het de hele draagarm los of alleen de moertjes van de schokbrekers?
- AlfettaOwner
- Forumbeheerder/Admi
- Berichten: 8927
- Lid geworden op: 20 dec 2005, 21:39
- Locatie: Alfetta Forum
- Contacteer:
Idd de andere kant (torsie) moet je juist de andere kant op draaien!chu schreef:als ik bijv de linker torsiestaaf draai meot ik de rechtertorsiestaaf omgekeerd aantal tanden draaien? nee toch?
Groet
De onderste draagarm en schokbreker kun je beter los gooien, het lukt dan beter om de torsie uit de draagarm voor te krijgen.
Ikzelf heb het gedaan door alleen de schokbreker los te maken, lukt ook maar niet altijd even makkelijk
Je moet wel begrijpen waar je mee bezig bent, niet zomaar alles losgooien en beginnen.
Weet hoe het werkt en wat er gebeurd als
Zie ook onderstaande tek:
Saluti Alessandro
Alfetta GT 1.8 - Alfa 75 Turbo QV America - Alfa 164 Super
Alfetta GT 1.8 - Alfa 75 Turbo QV America - Alfa 164 Super