AlfettaOwner schreef:Euh voor 20 tandjes?
1 tandje aan de voorzijde = ca 4,5 cm
1 tandje achterzijde = 1,5 mm
Dus wil je 30 mm verlagen: 30/1,5= 20 tandjes aan de achterzijde verdraaien.
10 tandjes verdraaien betekend dat de draagarm 1/4 slag om moet
bij 20 tandjes dus 180 graden
Beter is daarom voor 1 tandje om en achter 10 tandjes!
Ik zal eens de knuppel in het hoenderhok gooien. Mijn stelling is dat niet alleen hier (dit is niet persoonlijk bedoeld
), maar ook in de andere fora van onvolledige uitgangspunten of aannames wordt uitgegaan. Je leest steeds dat achter 1 tandje verzetten 1,5 mm hoger of lager betekent.
Hoeveel je per tandje omhoog of omlaag kunt is min of meer afhankelijk van de diameter van de torsies. Ik heb de volgende tabel in een officieel WPH gevonden. Er zijn kennelijk 8 verschillende diameters door Alfa gebruikt.
Diameter-------
Correctie per tand
18,4 mm ------- 1,5 mm
19,5 mm ------- 1,5 mm
21,1 mm ------- 2,0 mm
21,8 mm ------- 2,0 mm
22,1 mm ------- 2,0 mm
22,6 mm ------- 2,0 mm
22,8 mm ------- 2,5 mm
23,4 mm ------- 2,5 mm
Stel, dat we met standaard torsies rondcrossen, dan zou dit voor bijv. de oude Alfetta's betekenen 1,5 mm, voor de QO's 2,0 mm en voor de TS 2,5 mm per tand betekenen!
Daarnaast denk ik dat het verschil in tanden (voor 35 en achter 34) juist daarom gemaakt is om op de hierboven genoemde correcties in mm per tand uit te komen. Immers 360°/35 = 10,28° en 360°/34 = 10,59°. Dus achter is de gradenindeling groter als voor, door de grovere vertanding. Ergo, als je de torsie
zowel voor als achter verdraait (in de andere richting als voor) met een gelijk aantal tandjes krijg je vanzelf een verandering in de hoogte die gelijk is aan de som van het aantal tandjes maal 1,5 of 2,0 of 2,5mm.
Stel, dat Joop - althans zijn Alfetta - de dunne torsies heeft (18,4 of 19,5 mm) en de auto moet 30 mm zakken:
linkerkant: torsie voor 20 tandjes verdraaien tegen de klok in, de auto gaat omhoog. Vervolgens de torsie achter 20 tandjes verdraaien in de andere richting, de auto gaat omlaag en wel met 20 x 1,5 mm = 30 mm.
Althans, dit is mijn theorie en ik denk dat e.e.a. zo uitgelegd moet worden. Schieten maar ..........
Marco