Carbo's GTV6 Grand Prix

Aan de knutsel met jou Alfetta? Houd ons op de hoogte van jouw vorderingen.
Forumregels
In deze rubriek zijn alléén Alfetta projecten toegestaan.
Plaats reactie
Carbo
Alfetta Guru
Alfetta Guru
Berichten: 2106
Lid geworden op: 25 dec 2007, 12:17
Locatie: Barendrecht

Bericht door Carbo »

Lange tijd stil geweest omdat ik fysiek niet echt in staat ben om veel aan de auto te doen. Toch zijn er op medisch gebied een groot aantal lichtpuntjes en verwacht ik binnenkort weer met volle kracht aan het project verder te gaan.

In de afgelopen periode wel veel nieuwe onderdelen verzameld en goed kunnen nadenken over het vervolgtraject!

Na veel wikken en wegen heb ik een Megasquirt ECU gekocht. :banana:
Uiteraard maak ik een paar fotokes als die binnen is. Op dit moment veel info aan het verzamelen voor de uiteindelijke inbouw! :)))
Carbo
Alfetta Guru
Alfetta Guru
Berichten: 2106
Lid geworden op: 25 dec 2007, 12:17
Locatie: Barendrecht

Bericht door Carbo »

De afgelopen weken niet veel aan de GTV gewerkt maar de Megasquirt is wel binnengekomen. Inmiddels druk bezig om zoveel mogelijk informatie en bijbehorende software te verzamelen.

Ik heb een versie 2,2 gekocht omdat hier veel software voor een Alfa V6 3,0 voor te krijgen is.

Afbeelding

De set is vrij compleet en bestaat uit een moederbord inclusief behuizing, een simulatie bord, een relais bord (ga ik niet gebruiken), een lambda sonde en een heleboel klein spul. Het enige wat ik nog mis is een "flyback bord" om de injectoren met lage impedantie aan te sturen.

Afbeelding

Uiteindelijk heb ik de luchtmassa meter niet meer nodig zoals op de volgende foto is te zien.

Afbeelding

De bedoeling is dat ik de set zo ga opbouwen dat ik eenvoudig de Ljettronic kan wisselen voor de Megasquirt waarbij het LMM dan eerst vol wordt opengezet en pas later zal ik deze verwijderen.

Door het verzamelen van info in eder geval al veel geleerd over injectiesystemen maar alle extra info en ervaringen zijn natuurlijk welkom.

Mijn goede voonemen is in ieder geval om eens een beetje voort te maken met mijn project in 2009. :wink:
Gebruikersavatar
Fetta
Alfetta Transaxle Guru
Alfetta Transaxle Guru
Berichten: 5861
Lid geworden op: 24 feb 2006, 22:02

Bericht door Fetta »

ik heb hier geen ene reet verstand van, maar ik vínd dit toch een partijtje interessant.......... :blue_cool:
get in, sit down
shut up and hold on!

Everybody, please buy a Hybrid!!
...I f*ckin' need the gas!
Gebruikersavatar
AlfettaOwner
Forumbeheerder/Admi
Forumbeheerder/Admi
Berichten: 9057
Lid geworden op: 20 dec 2005, 21:39
Locatie: Alfetta Forum
Contacteer:

Bericht door AlfettaOwner »

Me too :?
Saluti Alessandro

Afbeelding

Alfetta GT 1.8 - Alfa 75 Turbo QV America - Alfa 164 Super
jeroen75
Alfetta Membro
Alfetta Membro
Berichten: 383
Lid geworden op: 09 okt 2007, 20:30
Locatie: Ede

Bericht door jeroen75 »

zeker interessant! volgens mij is er nog best een aardige winst (pk's) te halen, L-jetronic is natuurlijk niet state of the art en hij wordt flink gesmoord door de luchtklep. Ben benieuwd!
Gebruikersavatar
Steven
Alfetta Membro
Alfetta Membro
Berichten: 725
Lid geworden op: 13 mar 2007, 10:37
Locatie: Utrecht

Bericht door Steven »

idd...keep us posted!
Gebruikersavatar
GTV
Alfetta Guru
Alfetta Guru
Berichten: 2375
Lid geworden op: 23 dec 2005, 11:39
Locatie: Elsloo/Stein limburg

Bericht door GTV »

Mooi spul, ga je de originele kabelboom gebruiken?
Je laat hem toch uiteindelijk op een bank afstellen neem ik aan??
Op gtv6.com is superveel info te vinden.
Ik ben benieuwd wat dit doet mbt het originele :razz:
Alfetta GT 1.6 '78 import
Alfetta GTV 2000 TS '79
Alfa 75 91' TB Imola
GTV 916 TS
156 SW
Duc 1199S Panigale
CR500
Carbo
Alfetta Guru
Alfetta Guru
Berichten: 2106
Lid geworden op: 25 dec 2007, 12:17
Locatie: Barendrecht

Bericht door Carbo »

Mooi spul, ga je de originele kabelboom gebruiken?
Je laat hem toch uiteindelijk op een bank afstellen neem ik aan??
Op gtv6.com is superveel info te vinden.
Ik ben benieuwd wat dit doet mbt het originele
Ik ga in eerste instantie inderdaad de originele kabelboom gebruiken daarom gebruik ik het relais bord ook niet. Alle schema's heb ik inmiddels. Het mooie van Megasquirt is je hangt je pc eraan en je kan alle parameters beinvloeden dit (de fijnafstelling) moet uiteindelijk natuurlijk wel op een dynajet gebeuren. Alle software is vrij te gebruiken en er is inderdaad heel veel over te vinden ook in relatie met Alfa's. Natuurlijk zal dit in het begin wel met vallen en opstaan gaan maar dat vind ik niet erg.

Juist de onafhankelijkheid van een expert trekt mij enorm aan. Door veel ervaringen ben ik wijs geworden en heb het niet zo op al die zogenaamde Alfa specialisten :twisted: (natuurlijk zijn er wel een aantal goede uitzonderingen). Daarom doe ik op het spuiten na alles zelf. Weet ik in ieder geval dat het goed gebeurd.

Met alle overige aanpassingen (zie mijn eerdere berichten) zal waarschijnlijk de gasklep opening de restrictie gaan worden. Toch gok ik (ga ik) voor minimaal 250 pk. Ik weet dat dit erg optimistisch is maar ik hou wel van een uitdaging en heb links en rechts nog wel wat goodies op de plank liggen. :wink:
Carbo
Alfetta Guru
Alfetta Guru
Berichten: 2106
Lid geworden op: 25 dec 2007, 12:17
Locatie: Barendrecht

Bericht door Carbo »

Dit weekend mijn oude hobby maar weer eens opgepakt; "het bitumen verwijderen" :lol: Natuurlijk wel lekker warm met mijn hetelucht kanonnetje. Moest de linker en rechter voorwielkasten nog schoon maken. De rechter is inmiddels helemaal schoon en gelukkig geen verassingen tegengekomen. Wat opvalt is dat de A stijl nog erg goed is.

Vervelend is dat ik weer tegen mijn nog aanwezige probleem ben aangelopen. Ik krijg 1 van de bouten van de onderste draagarm er niet uit. Deze zit compleet vast aan de bus. Warm stoken helpt niet want de bus moet juist uitzetten en daar kom je niet bij. Geweld help ook niet want inmiddels begin ik de balk hiermee te beschadigen.
Ik heb nog twee opties open:
1. Uitboren (heeft iemand hier ervaring mee?) Ik neem aan met een klein boortje beginnen en dan langzaam groter boren?
2. De chirurgische ingreep. Hiervoor zou ik graag willen weten hoe de bus aan de binnenzijde van de koker is gemonteerd. Ik zie aan de buitenzijde twee puntlassen. Wie o wie heeft er een tekening, fotootje of kan mij uitleggen hoe de bus is gemonteerd. Ik denk eraan om de zijkant open te maken en niet de onderzijde zoals ik eerder van plan was. Daarna er netjes een plaatje in te lassen. Hier overeen komt dan nog het stukje plaat van de binnenschermen wat bij mij aan deze zijde helemaal rot is en op de foto is weggebogen.

Hieronder wat fotootjes;
Afbeelding
De gave A stijl van de binnenzijde,
Afbeelding
en halverwege met kaalmaken,
Afbeelding
En natuurlijk wel lekker warm sleutelen! :wink:

Afbeelding
Carbo
Alfetta Guru
Alfetta Guru
Berichten: 2106
Lid geworden op: 25 dec 2007, 12:17
Locatie: Barendrecht

Bericht door Carbo »

Gezocht!!!!!!!!!

Vanavond vol goede moet aan de bout begonnen van de onderste draagarm. Het uitboren ging in eerste instantie behoorlijk goed toch kwam ik uiteindelijk scheef uit.

Ik heb daarna maar mijn optie twee toegepast en via de zijkant de balk opengeslepen (zie fotootjes). Daarna kon ik de bus er vrij eenvoudig uitschuiven. Hij ligt los in een soort cradle.

Alleen ook met de bus eruit krijg ik met geen mogelijkheid het restant van de bout eruit. Daarnaast heb ik de bus met scheef boren beschadigt.

Wie heeft er zo'n bus voor mij??????

Uiteindelijk heb ik ook nog een nieuwe bout en afstandsring nodig maar het belangrijkste is de bus.

Afbeelding
Afbeelding
Afbeelding
Afbeelding
Gebruikersavatar
GTV
Alfetta Guru
Alfetta Guru
Berichten: 2375
Lid geworden op: 23 dec 2005, 11:39
Locatie: Elsloo/Stein limburg

Bericht door GTV »

De eerste keer dat ik zo'n bus zie :shock: (gelukkig nog nooit problemen mee gehad).
Alfetta GT 1.6 '78 import
Alfetta GTV 2000 TS '79
Alfa 75 91' TB Imola
GTV 916 TS
156 SW
Duc 1199S Panigale
CR500
Gebruikersavatar
Fetta
Alfetta Transaxle Guru
Alfetta Transaxle Guru
Berichten: 5861
Lid geworden op: 24 feb 2006, 22:02

Bericht door Fetta »

me too :shock:
get in, sit down
shut up and hold on!

Everybody, please buy a Hybrid!!
...I f*ckin' need the gas!
Gebruikersavatar
Steven
Alfetta Membro
Alfetta Membro
Berichten: 725
Lid geworden op: 13 mar 2007, 10:37
Locatie: Utrecht

Bericht door Steven »

euh...nog niet eerder gezien of afgeweten van het bestaan.
krijg je dat mooi dicht gelast? wordt wel een zwaar belast punt lijkt me?

steven
Gebruikersavatar
jef75
Alfetta Membro
Alfetta Membro
Berichten: 252
Lid geworden op: 04 nov 2007, 10:44
Locatie: 75-City

Bericht door jef75 »

dit is idd een merkwaardig probleem,ik heb het nog nooit gezien,meegemaakt,of horen vertellen.
Als deze bussen hetzelfde zijn als van de 75(vermoed van wel) kan ik je binnekort wss wel helpen,ik had er nog nooit aan gedacht om de bussen te demonteren en bewaren.
Maar dat zullen we vanaf nu dus wel doen.
Carbo
Alfetta Guru
Alfetta Guru
Berichten: 2106
Lid geworden op: 25 dec 2007, 12:17
Locatie: Barendrecht

Bericht door Carbo »

krijg je dat mooi dicht gelast? wordt wel een zwaar belast punt lijkt me?
Ik heb goed nagedacht over hoe ik de balk zou gaan openmaken. Zoals je op de foto kunt zien heb ik bewust 3 kanten geheel laten staan maar ook de 4e kant voor 1/3 gedeelte. Na het erin lassen (volledig doorlassen) van het plaatje komt er nog een schetsplaat overeen. Dit is een plaat welke wordt gevormd door het binnenscherm. Dit stukje moest ik toch al vervangen want dit was helemaal weggeroest.

Vanmiddag een goede tip gekregen van iemand uit de racerij (preparatie van 75's). Zij vervangen deze aluminium bussen op hun racers standaard door stalen bussen rond 30 en lassen dit vast in de koker. Op deze wijze ontstaat er een veel stijver geheel. De standaard aluminium bussen zijn namelijk alleen geborgt door twee centerpuntjes in de inkepingen en aluminium blijft een zacht metaal.

Ik ga nu serieus overwegen om dezelfde weg te bewandelen. Door deze nieuwe stalen bus vast te lassen krijg ik naar mjn overtuiging een steviger geheel dan het origineel. Je moet niet vergeten dat de draagarm ook nog gefixeerd wordt door de torsie en ik de voorste bout als referentie bij het inlassen van het plaatje kan gebruiken. En Steven lassen is inmiddels mijn grootste hobby :wink: (dat moet ook wel met een Alfa :lol: )

Jef75; Ik had het ook nog nooit meegemaakt dat de bout er niet uit wilde. Het probleem ontstaat als er beschadigingen zijn op de geel verzinkte bouten en er onvoldoende of geen vet is gebruikt bij de montage. Op dat moment ontstaat er een corrosieve reactie tussen het staal van de bout en het aluminium van de bus. Met deze gevolgen....
Ik hou mij aanbevolen voor een bus uit je 75!
Sander
Alfetta Membro
Alfetta Membro
Berichten: 717
Lid geworden op: 23 dec 2005, 22:34
Locatie: Kaatsheuvel

Bericht door Sander »

Zowel frankalfa, als Rob75 (beiden bekend van scarnforum) hebben hetzelfde meegemaakt........ Dus je bent niet de eerste :wink:

Zelf heb ik legio vastgerotte/ afgebroken bouten meegemaakt, maar deze gelukkig nog niet. :eek:

Gezien de oplossing die je nu voor ogen hebt -om het even met stalen of originele bus- zie ik geen enkel probleem, wordt weer minstens zo stevig!
maurizio
Alfetta Membro
Alfetta Membro
Berichten: 309
Lid geworden op: 31 jan 2006, 16:51
Locatie: Z Limburg, 161 km van de N'ring
Contacteer:

Bericht door maurizio »

Zij vervangen deze aluminium bussen op hun racers standaard door stalen bussen rond 30 en lassen dit vast in de koker. Op deze wijze ontstaat er een veel stijver geheel. De standaard aluminium bussen zijn namelijk alleen geborgt door twee centerpuntjes in de inkepingen en aluminium blijft een zacht metaal.
:roll:
Die 30mm bus is overdreven en behaalt slechts 50% van het be-oogde resultaat.
Aluminium is wel zacht maar het belast oppervlak is groot en dus overgedragen N/mm^2 laag. Die orginele bus ga je echt niet plastisch vervormen.

Als je het meteen goed wil doen.

Je hebt maar een busje met een wanddikte van 3 mm nodig . De truuk om echt stijfheid toe te voegen: doe je door de bus met plaatjes aan de wanden van de koker te verbinden. Dus ter hoogte van de bus moet je de koker bij wijze van spreken dicht maken. Een beetje dit idee |o|
De plaatjes worden aan de bus belast, maar ook aan alle 4 de wanden van de koker! Is even puzzelwerk hoe je dit (welke volgorde) je dit moet lassen :roll:
Banned.. ? Daily donky.. ==> braadwurst 325d Afbeelding braadwurst M336 Ringtool ==> definitely BANNED!

AR 75 24v ('87), 75 TS Ringtool ('90), AR Spider 2000 veloce ('79) SCARB 00114
GTV42.0
Alfetta Transaxle Guru
Alfetta Transaxle Guru
Berichten: 7898
Lid geworden op: 03 mei 2006, 20:49
Locatie: Noordscheschut

Bericht door GTV42.0 »

En ben je nog opgeschoten?
Beheerder Database Alfetta, GT, GTV(6)
Carbo
Alfetta Guru
Alfetta Guru
Berichten: 2106
Lid geworden op: 25 dec 2007, 12:17
Locatie: Barendrecht

Bericht door Carbo »

Hoi mannen,

Het is een hele tijd stil geweest. Helaas moest ik tijd vrijmaken voor een medisch probleem (nog steeds niet opgelost) en een vervelende lekkage in mijn badkamer waardoor ik uiteindelijk mijn badkamer heb kunnen vernieuwen. Maar wees niet bang mijn project is een meerjaren planning dus de verloren tijd loop ik wel weer in. Ik zie ook bij de projecten topics steeds meer projecten stranden en dat is eeuwig zonde. Ben de laatste tijd bezig geweest om kleine onderdelen te cleanen. Daarbij steeds meer tot de ovetuiging gekomen dat ik veel kleine onderdelen opnieuw laat geel galvaniseren. Blijkt er een bedrijfje vlakbij in de buurt te zitten. Alleen alles verzamelen en nummeren en dan wegbrengen. Ja ik weet ik wil graag alles zelf doen maar dit geeft gewoon een geweldige originele look. Als je gaat bekijken om hoeveel onderdelen het gaat.

Ik ben wel op zoek naar een paar onderdelen.

1. Een originele linker buitendorpel,
2. Bouten voor de onderste draagarm aan de chassisbalk en eventuele vulplaatjes van de onderste draagarm,

Ik ben op dit moment bezig met de dynamo zal wat fotokes maken!

Gr,
Carl

Enne.... niet verkopen die 116´s maar restaureren...... :wink:
Gebruikersavatar
AlfettaOwner
Forumbeheerder/Admi
Forumbeheerder/Admi
Berichten: 9057
Lid geworden op: 20 dec 2005, 21:39
Locatie: Alfetta Forum
Contacteer:

Bericht door AlfettaOwner »

Dat geel passiveren is perfect, gaat nooit roesten en blijft altijd goed!!

Heb zelf ook al het hand en sluitwerk laten doen :wink:


Afbeelding
Saluti Alessandro

Afbeelding

Alfetta GT 1.8 - Alfa 75 Turbo QV America - Alfa 164 Super
Plaats reactie