Sperdifferentieel

Verlagen, modificeren, repareren etc...
Plaats reactie
Chris
Alfetta Membro
Alfetta Membro
Berichten: 388
Lid geworden op: 01 mei 2007, 15:28
Locatie: Elburg

Sperdifferentieel

Bericht door Chris »

Ik lees vaak bij de race alfa's dat ze een sperdifferentieel onder hun alfa hebben. Wat houdt dit precies in ??

En als ik het eronder wil hebben van welke type alfa moet ik het eraf halen ? 75 ??
skort
Alfetta Novizio
Alfetta Novizio
Berichten: 90
Lid geworden op: 26 okt 2008, 21:54
Locatie: `sheerhendrikskinderen

Re: Sperdifferentieel

Bericht door skort »

Chris schreef:Ik lees vaak bij de race alfa's dat ze een sperdifferentieel onder hun alfa hebben. Wat houdt dit precies in ??

En als ik het eronder wil hebben van welke type alfa moet ik het eraf halen ? 75 ??
een sper diff zorgt ervoor dat het wiel wat los bij snel bochtenwerk of verlies van grip op dat wiel ,er toch nog een deel kracht blijft staan op het wiel dat wel weerstand ondervind.

Meestal zitten er friktieplaatjes tussen de satelietwieltjes v/h diff en buitenhuis diff.
Vergelijk het maar met een koppeling.
bij een normaal diff.gaat het wiel dat geen traktie over kan brengen als een gek rondtollen zonder dat je hierdoor snelheid wint,wiel spint door omdat band weing weerstand ondervind op het wegdek(regen/sneeuw ect.)

Voor zover ik weet zit in een 2.0 twinspark een 25% sper diff.

Wel is het zo dat een sper diff. wat slijt (friktieplaatjes)
Je kunt het percentage sper groter maken door meer plaatjes te monteren,maar voor op straat ga je niet verder dan 30-40%,anders belast je de zaak nogal veel.

een mooier syteem is het Torssen diff wat werkt met wormwielen en zelf de mate van sper reguliert,maar is niet in iedere auto in te bouwen.
1e Sud 1.2 TI,later 2000GTV Bertone ,nu alfetta gt1.8 + Alfa Giulia 2.0 aut.
Buell X1,triumph Tiger/ daytona,Ducati ST4S,braadwurst R1150R/R1200S,R1200st en japanners(sorry!) in alle soorten en maten van 1cilinder tot 6 cilinder
Chris
Alfetta Membro
Alfetta Membro
Berichten: 388
Lid geworden op: 01 mei 2007, 15:28
Locatie: Elburg

Bericht door Chris »

Oke thnx !! dus eigenlijk even zoeken naar een 2L ts differentieel :grin:
Plaats reactie