invoeren

Eindeloos kletsen over aanverwante zaken welke je verder nergens kwijt kunt !!
Foto's video's rariteiten.......!!! Alfetta miniatuurmodellen.
Plaats reactie
Gebruikersavatar
Fetta
Alfetta Transaxle Guru
Alfetta Transaxle Guru
Berichten: 5861
Lid geworden op: 24 feb 2006, 22:02

invoeren

Bericht door Fetta »

Het zal wel al 300x behandeld zijn, maar ik kan het niet zo 1-2-3 vinden met de zoekfunktie:

Wellicht handig voor diegenen die ooit een invoer overwegen, even op een rijtje van hoe & wat:

- stel je ziet een bjoetie van een coupe/sedan in het buitenland, je overweegt om dat ding naar hier te halen. Met welke onkosten en instanties dien je dan rekening te houden?

keurkosten rdw ivm NL kenteken --> kosten?
invoer / rest BPM --> kosten?
uitvoer / douane uit land van herkomst --> kosten?
zelf ophalen en naar hier kachelen? kan dat zo maar?

welke papieren zijn benodigd voor uitvoer van een auto uit:
-Italia
-Duitsland
-USA
-Zwitserland

etc.etc.

Diegene die deze truc al eens uitgehaald hebben (ik weet Giulia Bianca uit de USA, Romeo Han uit Frankrijk.....), die kunnen hier misschien hun bevindingen kwijt.

Leuk topicje lijkt me zo. :wink:
get in, sit down
shut up and hold on!

Everybody, please buy a Hybrid!!
...I f*ckin' need the gas!
Gebruikersavatar
Gtv4
Advanced Membro
Advanced Membro
Berichten: 1549
Lid geworden op: 06 sep 2008, 21:08
Locatie: Bocholt (B)

Bericht door Gtv4 »

Zelf nooit gedaan, enkel een jonge NL auto naar België uit en ingevoerd.

Maar wat ik weet;
Hou in ieder geval rekening met verschillende regels (en kosten) m.b.t. invoer vanuit een EU land of buiten de EU.
1 ding is gelijk, je betaald geen rest BPM op een oldtimer ongeacht waar die vandaan komt.

Uit de EU een auto halen is eigenlijk heel simpel.
*export papieren halen in het land waar je de auto koopt.
*Eventueel kun je met tijdelijke kenteken platen naar huis rijden.
*Als de auto in orde is kun je bij de RDW een keuring aanvragen.
*tegenwoordig kun je kiezen voor een kenteken keuring of direct voor een technische keuring. Doe je alleen de kenteken keuring dan moet je daarna nog naar een APK station naar keuze.

Niet geheel onbelangrijk is dat een bepaalde auto bekend is in NL.
Is dat niet zo dan moet de auto naar lelystad voor een voertuigregistratie keuring. (weet de prijs niet precies maar is wel een stukje duurder)

Over de auto's die je koopt buiten de EU moet je wel invoer tax betalen en ik dacht btw. Als ik het goed heb betaal je invoer belasting over de aanschafwaarde. Vervolgens ga je btw betalen over alle kosten, dus aanschafwaarde, transportkosten en evt de transport verzekering.
(ik dacht dat je ongeveer 50% extra kosten moet rekenen)

Een EU auto die gewoon bekend is in NL kost het je alleen de keuring en evt tijdelijke platen en kosten nieuw kenteken. (denk dat je voor 200 - 300 euro een heel eind kan komen)

Dit is wat ik ervan denk te weten, aanvullingen lees ik graag. :wink:
Transaxle loos!
twinnyspark
Advanced Membro
Advanced Membro
Berichten: 1841
Lid geworden op: 01 okt 2008, 21:44
Locatie: 2 km naast wielen dld
Contacteer:

Bericht door twinnyspark »

Zal het binnenkort eens op een rijtje zetten wat de 166 heeft gekost.
Is het afgelopen jaar uit Italie gekomen.
Alfetta GTV '80 - Giulietta '11 - SudSprint '84
Gebruikersavatar
Fetta
Alfetta Transaxle Guru
Alfetta Transaxle Guru
Berichten: 5861
Lid geworden op: 24 feb 2006, 22:02

Bericht door Fetta »

ben benieuwd. :grin:
get in, sit down
shut up and hold on!

Everybody, please buy a Hybrid!!
...I f*ckin' need the gas!
twinnyspark
Advanced Membro
Advanced Membro
Berichten: 1841
Lid geworden op: 01 okt 2008, 21:44
Locatie: 2 km naast wielen dld
Contacteer:

Bericht door twinnyspark »

Wou even alles netjes op de rit hebben maar de facturen van 2008 liggen nog bij de boekhouder :oops:

i.i.g. eerst wat foto's van de papieren en verdere info

Het Italiaanse kentekenbewijs:

Afbeelding

Afbeelding

De aangifte voor de BPM:

Afbeelding

Het taxatierapport:

Afbeelding

Het verhaal achter de aanschaf:

Ben de auto tegengekomen op Mobile.de.
Na telefonisch contact en een zooi gedetaileerde foto's heb ik deze Alfa ongezien gekocht.
Dit is altijd een wilde gok, maar ook wel weer spannend.
Gezien de aanschafprijs was de gok al minder groot dan aandelenhandel ;)

De auto is hier naar toe gebracht door Koopman Autotransport in Noordhorn.

De kosten waren 400 euro.

Hier kun je niet voor heen en weer peddelen.
Nadat de 166 hier was geariveerd contact opgenomen met een taxateur.
Deze heeft de 166 getaxeerd en daar krijg je dan een mooi rapport van met tegelijk een ingevuld aangifteformulier voor de BPM.

Kosten taxatie waren ongeveer 250 euro

Met deze formulieren, en het org Italiaanse kenteken bewijs naar Almelo wezen keuren.
Alleen een kentekenkeuring laten doen door de RDW dus zonder APK.

Kosten RDW waren ongeveer een 90 euro.

Na de Keuring de BPM aangifte.
De 166 is een 2.0 V6 Turbo, een uitvoering wat in Nederland nog niet op kenteken was gezet.
De taxatie was op basis van de 2.5, hier kreeg ik nogal wat opgetrokken wenkbrauwen van de Douane maar heb me lekker dom gehouden.
Uiteindelijk viel de BPM nog 4 euro lager uit dan de Taxatie tegenbewijs.
De BPM volgens de normale regeling (douane hanteert hier een standaard lijst voor) zou een 1800 euro zijn.
Met de regeling Taxatie tegenbewijs was ik nu 236 euro kwijt.

Kosten APK 30 euro

Kosten kentekenplaten 24 euro
Alfetta GTV '80 - Giulietta '11 - SudSprint '84
Gebruikersavatar
Fetta
Alfetta Transaxle Guru
Alfetta Transaxle Guru
Berichten: 5861
Lid geworden op: 24 feb 2006, 22:02

Bericht door Fetta »

zeer helder verhaal :wink: bedankt.

dat van die 2.0V6 en 2.5V6 zal wel lachen zijn geweest voor die douane boys.......of voor jou :blue_lol:
get in, sit down
shut up and hold on!

Everybody, please buy a Hybrid!!
...I f*ckin' need the gas!
Plaats reactie