Wat uit de hand gelopen "ander" Alfa-projectje

Eindeloos kletsen over aanverwante zaken welke je verder nergens kwijt kunt !!
Foto's video's rariteiten.......!!! Alfetta miniatuurmodellen.
Plaats reactie
Gebruikersavatar
Veloce
Alfetta Membro
Alfetta Membro
Berichten: 307
Lid geworden op: 30 jan 2008, 19:20
Locatie: Maastricht
Contacteer:

Wat uit de hand gelopen "ander" Alfa-projectje

Bericht door Veloce »

Zoals de meesten hier wellicht weten ben ik ook een redelijk (hele grote eigenlijk) Giulia-fanaat. Zodoende heb ik dus ook nog een hele vroege 1600 Super uit ´65 staan. Echter geen standaard-Juultje, maar een overgangsmodel tussen de voorserie en de 1e serie. Zodoende zijn dus enkele details anders dan de eerste serie, ze hebben spulletjes van de 101-serie genomen. In het interieur verschillen wat dingen, en ook heb ik er standaard wildere nokkenassen in liggen. Mag dus duidelijk zijn dat er niet zoveel van gemaakt zijn. Van de voorserie zijn 750 exemplaren gemaakt (forummer Roland heeft zo eentje) en van de overgangsserie is het helaas onbekend, maar veel zijn het er niet.
Verder staat hij nog in de eerste lak, nooit iets aan de carosserie versleuteld, roestvrij, een interieur dat z.g.a. nieuw is en slechts 32.000km op de klok. :shock: Teven voorzien van het bekende ASI-certificaat.

Een klein jaar geleden de auto weggebracht voor "even" de kleppen laten stellen want die tikten wat. Ook merkte ik dat de auto niet ech maximaal presteerde dan zou moeten (met moeite 170 op de klok).
Echter bleek dat de motor ooit eens cheap-ass was opgeknapt toen het waarschijnlijk nog een 25 jaar oude occasion was. Ook was de kop al een paar keer gereviseerd. De klepsteeltjes waren maximaal ingekort, en op een dergelijke manier dat er gewoon ruwe slijpsporen op stonden! Ook één van de inlaatkleppen was gaan "tulpen", daardoor lekte die voor 88%! Klepzittingen zelf waren al eens gereviseerd, maar begonnen toch aardig "op" te raken.
Had dus besloten om maar gelijk te gehele kop te laten reviseren op een serieuze manier.
Maar goed, wat verder in het proces kwamen meer dingen aan het licht. De kop was blijkbaar helemaal krom getrokken door een oude koppakkingschade. Het tikken wat ik dus hoorde was de nokkenas die op en neer wiebelde. Dus ook op zoek gegaan naar een hele goede 1600-kop (wat heel veel tijd gekost heeft). Die uiteindelijk gevonden en als basis gebruikt. Het onderblok met zuigers en bussen waren nog perfect dus daar hoefde gelukkig niks een gedaan te worden.

Toen dus werkelijk alles maar meteen vervangen en er voor gekozen om het hele blok (m.u.v. de krukas) vanaf nieuw op te laten bouwen, inclusief alle randapparatuur die er bij zit zoals ontsteking, dynamo etc.:´

8 kleppen (nog originele Alfa natrium gevulde exempalren gevonden!), zittingen, geleiders, ketting etc. Nokkenassen enzo natuurlijk hergerbuikt, die waren nog goed.
Ook het uitlaatspruitstuk van binnenuit schoon laten stralen en laten optimaliseren voor een betere flow. Ja, als we het doen, doe we het meteen goed!
Echter toen kwamen er weer wat problemen opsteken: het thermostaathuis was door de koelvloeistof zodanig aangetast dat het was gaan afbrokkelen. Met veel moeite gelukkig kunnen redden want het originele exemplaar wil ik natuurlijk wel behouden, die is namelijk anders dan een later type spruitstuk. Het huis kunnen oplassen en spruitstuk kunnen behouden. Gelukkig was het Th-huis het enige dat was aangetast.
Maar goed, ook maar meteen de Weber-carbs en onsteking meegenomen om te reviseren.
Toen bleek nog dat het oliefilter op een verkeerde manier was vast gezet, dus dat ging ook al bijna niet los. Bij demontage bleek dus dat ze een verkeerd type rubberen ring in hadden gezet. Ook carterpan er onderuit gepakt, zal vol sludge en oude olie en zelfs een popnagel! Schoon laten stralen en terug er onder gezet.
Gaandeweg bleken dus steeds meer dingen aan het licht te komen die niet goed waren aangepakt in een ver verleden. (denkelijk toen ik nog niet geboren was :lol: )
oen kwamen we dus uit de bij de koelwaterslangen, ook aangetast en vervangen. Dynamo ooit eens verkeerd gereviseerd, lagertje bij waterpomp miste. Allemaal van dat soort dingen.
Uiteindelijk des een project van bijna een jaar geweest, maar het resultaat mag er zijn. Ik heb nu in principe een bijna compleet nieuwe techniek er in liggen. Echter wel opgebouwd met de originele dingen voor het behoud van de originaliteit.




Afbeelding

Hierzo al bijna klaar. Luchtfilterhuis en radiator moesten alleen nog geplaatst worden. En de klepdekselmoeren er nog even af gehaald om mooi schoon te maken.
Webers zien er ook weer bijna als nieuw uit, die waren ook een beetje onder het vuil komen te zitten.
Afbeelding

Bodem nogmaals geinspecteerd. Word nog steeds akelig van de staat ervan . Gewoon alles nog als nieuw en origineel. Maarja, dat mag wel na slechts 32.000 km op de klok!
Afbeelding

Oplassen van het inlaatspruitstuk:
Afbeelding

Afbeelding


Ik heb 3 dagen geleden net de eerste testrit met de Giulia gemaakt. Was dus de eerst rit in 11,5 maand met de auto! Moet me de eerst 1500km natuurlijk wel goed beheersen met maximaal 3000rpm's, maar dat mag de pret niet drukken.
Motor liep erg goed, maar moest nog even secuur afgesteld worden. Morgen ga er een weekend mee kamperen bij het circuit van Zolder. Met 12 mensen met tentjes en BBQ langs de baan liggen t/m zondagavond. Dat zal dus de eerste grote test voor de auto worden.
Hier even een de verschillen voor en na, motorblok is nu dus gewoon als nieuw: Echt álles is onder handen genomen van de motor, alleen de krukas met de zuigers zijn ongemoeid gelaten.
Ook alle schroeven, moeren schoongemaakt zodat die weer als nieuw uitzien, evenals alle rubbers, slangetjes en leidingen vervangen.


Afbeelding

Afbeelding


Voor:
Afbeelding

Na:
Afbeelding

Afbeelding



De lijst met wat er onder andere aan gedaan is:
Complete motor dus opnieuw opgebouwd met louter originele onderdelen:
- nieuwe cylinderkop gebruikt
- 8 nieuwe kleppen, waarvan ik de zeldzame originele natrium gevulde Alfa-kleppen heb kunnen vinden
- ook 8 nieuwe klepzittingen en nieuwe geleiders
- sterkere distributieketting
- nieuwe tapeinden in onderblok
- gehele onderblok van vuil ontdaan, vooal langs de bussen zat heel erg veel aanslag van koelvloeistof
- Weber-carburateurs gereviseerd en voorzien van nieuwe sproeiers
- ontsteking opnieuw opgebouwd
- inlaatspruitstuk hersteld en opgelast (was aangetast door de koelvloeistof)
- nieuwe carburateurrubbers
- uitlaatspruitstuk van binnenuit schoongestraald
- uitlaatstraject (overgang kop-> spruitstuk) geoptimaliseerd en geflowed
- kop gevlakt
- carter van binnen schoongemaakt (zal vééééél sludge in)
- oliepomp gereviseerd
- dynamo gereviseerd + nieuwe v-snaar
- waterpomp voorzien van nieuwe lagers
- radiateur schoon gemaakt
- alle waterslangen, leidingen en rubbers vervangen door nieuwe
- alle filters, vloeistoffen en bougies vervangen
- blok van buiten schoongestraald en alle schroeven/moeren schoongemaakt
- remmen schoongemaakt en remvloeistof bijgevuld
- versnellingsbak nagelopen en bijgevuld

Motor is dus een 1600cc, echter bij mij standaard voorzien van "wilde" nokkenassen uit een Sprint Veloce en dubbele Weber-carburateurs. Vermogen is dus >120pk i.p.v de normale 112pk.
'65 Giulia 1600 Super - '85 GTV6 2.5 - '86 Spider Veloce
GTV42.0
Alfetta Transaxle Guru
Alfetta Transaxle Guru
Berichten: 7898
Lid geworden op: 03 mei 2006, 20:49
Locatie: Noordscheschut

Bericht door GTV42.0 »

Dit ziet er zeker goed uit :shock:
Beheerder Database Alfetta, GT, GTV(6)
Gebruikersavatar
Alfist-GTV6
Alfetta Membro
Alfetta Membro
Berichten: 533
Lid geworden op: 23 dec 2005, 17:15
Locatie: Oude Pekela

Bericht door Alfist-GTV6 »

Zo Rik, dat ziet er goed uit.
Zowel qua exterieur als onder de kap natuurlijk, toppie!

Mjah...nu is er natuurlijk de vraag, SSAR met deze schitterende Juul of toch met de Alfetta? :wink:
Registerleider Squadra33 / Registro Trentatre.

Nero Alfa 33 1.7ie 16v - 1994.
Nero Metallizato Alfa GTV6 - 1985.
Nero Alfa 146 1.6TS - 2000.
Gebruikersavatar
DENNIS
Alfetta Membro
Alfetta Membro
Berichten: 269
Lid geworden op: 24 dec 2005, 17:24

Bericht door DENNIS »

Prachtige Juul :cool:
155 VMR30 EVO II
159 1750 TBI Ti SW
75 2.0 Twin Spark
Sander
Alfetta Membro
Alfetta Membro
Berichten: 717
Lid geworden op: 23 dec 2005, 22:34
Locatie: Kaatsheuvel

Bericht door Sander »

Prachtig resultaat! :thumbs:
Maar ik sta toch wel versteld van de technische staat en het 'sleutelverleden' bij zo'n kilometerstand. :eek: Ik bedoel: koppakking een keer lek oké, kan gebeuren, maar nokkenassen met speling??? en ingekorte (en hoe!) klepstelen??? Onbegrijpelijk!
Maar goed, als ie nu door de echte specialist gecalibreerd en afgesteld wordt (ontsteking en carb's), dan moet ie werkelijk subliem lopen met deze fijnafstemming van in- en uitlaatkanaal. Veel plezier ermee, ben benieuwd om 'm eens in het echt te zien!
Gebruikersavatar
Gtv4
Advanced Membro
Advanced Membro
Berichten: 1549
Lid geworden op: 06 sep 2008, 21:08
Locatie: Bocholt (B)

Bericht door Gtv4 »

Ziet er keurig uit.

Auto's van vroeger hadden wel wat meer onderhoud nodig maar diverse "slechte" koprevisie's lijkt mij ook onwaarschijnlijk in 32 dkm.
Transaxle loos!
jeroen75
Alfetta Membro
Alfetta Membro
Berichten: 383
Lid geworden op: 09 okt 2007, 20:30
Locatie: Ede

Bericht door jeroen75 »

Ziet er goed uit! eindelijk, haha.
Heb je er wel al andere banden onder? anders zou ik hem nog niet teveel uitproberen na die 3000km :lol:
Jens Hoorn
Alfetta Membro
Alfetta Membro
Berichten: 510
Lid geworden op: 27 jun 2008, 19:05
Locatie: Wanneperveen
Contacteer:

Bericht door Jens Hoorn »

Mooie auto, en een mooi verhaal!
Alfa 90 Quafrifoglio Oro '85
Giulia Nuova Super '76
Giulietta 2.0 '79
Angro
Alfetta Membro
Alfetta Membro
Berichten: 346
Lid geworden op: 04 jun 2008, 22:58
Locatie: Hellevoetsluis

Bericht door Angro »

:thumbs: Ook ik heb genoten van je verhaal. En een prachtig exemplaar in een zogoed als nieuwstaat.
Gebruikersavatar
Steven
Alfetta Membro
Alfetta Membro
Berichten: 725
Lid geworden op: 13 mar 2007, 10:37
Locatie: Utrecht

Bericht door Steven »

Rik, een echte bella! Leuk verhaal om te lezen, leuk om een verhaal van zo een auto te lezen door iemand die ervan houdt!

Succes en veel plezier met rijden!!

steven
Gebruikersavatar
Veloce
Alfetta Membro
Alfetta Membro
Berichten: 307
Lid geworden op: 30 jan 2008, 19:20
Locatie: Maastricht
Contacteer:

Bericht door Veloce »

Het noodlot heeft 2 dagen geleden toegeslagen....
Er is een opa achterin de Giulia bij mij gereden!
Ben echt al 2 dagen helemaal aan het flippen nu, g**********!
Hij had me niet zien staan bij de rotonde en rijdt links achterin tegen me aan. Bumper is gekreukt, plaatwerk gekreukt, lasnaad beetje gescheurd en wat groene verf eraf geschraap!
Ook is de rubber in de versnellingsbak afgescheurd. Deze was al niet helemaal fris meer, maar de klap heeft hem doen afscheuren. Alles ratelt dus onder de auto bij de bak en cardan.
Leuk, weer. Daar gaat je originaliteit. Eerste lak, ongelast en nooit overgespoten, voorserie-modelletje zelfs waar er niet veel van gemaakt zijn! Jaren voor gespaard tijdens mijn studententijd en nog korte werkleven en ook maanden/jaren gezocht naar een zo origineel mogelijke 1e serie Super.

Dacht net alles achter de rug te hebben na een complete engine re-build van 11 maanden en een rib uit m'n lijf, gebeurt dit je 5 weken na het eerste ritje!


M'n vriendin heeft me ook nog even naar de EHBO gesleept, ze vertrouwde 't niet. Kreeg met de minuut meer hoofdpijn, steken in m'n nek en veel duizeligheid. Ze konden niet veel voor me doen behalve wat pijnstillers en advies om 't rustig aan te doen vandaag.
Ik had die avond eigenlijk mijn verjaardagsfeestje, dus had m'n vrienden gebeld om iets later te komen. Feestje dus wel door laten gaan, maar wel met een ander gevoel.... :cry:

De afgelopen dagen dus ook slecht geslapen, geen oog dichtgedaan van de pijn en duizeligheid. De hele dag al een stijve nek en vooral bij het draaien en en is het ontzetten stijf, ook nog steeds wat duizelig. Gistermiddag een klein stukje auto gereden maar dat was niet echt een succes. Heb de 166 maar door m'n vriendin naar huis laten sturen.

Ook gisterochtend naar de "tegenpartij" van het ongeval geweest, oudere man van halverwege zestig. Aardig vent wel, maar deed me iets té relaxed over het voorval. Hij was al blij dat hij alleen wat krassen op zijn Toyota Yaris had, en dat vond hij belangrijker dan dat ik nog bij de EHBO had gezeten. Ook deed hij mijn schade af als een beetje plaatwerkschade en nieuw bumpertje en andere zooi was zó geregeld. En als ik een nieuw bumpertje moest gaan zoeken had ik tenminste een reden om naar Rome te gaan, en hij wilde wel mee op vakantie met mij....
Als laatste was hij er heilig van overtuigd dat het gedoe met de versnellingsbak niet door hem kwam. Ondanks dat ik zei dat hij voor de klap niet ratelde en erna opeens wel...

Dus later op de dag ook nog even bij LTC Racing geweest om het nieuws te bespreken daar. Daar heeft Limpens zelf al gezegd dat er van te voren niks aan mijn versnellingbak mankeerde want hij heeft de auto dinsdag nog even op de brug gehad daar. Ik stal mijn auto bij LTC Racing en staat daar dus zeer regelmatig op de brug voor inspectie/onderhoud en ook de complete motor is daar opnieuw opgebouwd, dus mag er wel vanuit gaan dat zij weten in welke staat de auto is.
Schade moest ik volgens hem tot nu toe toch wel rekenen op zo'n 5000-6000,-.




@!#$ :evil:
'65 Giulia 1600 Super - '85 GTV6 2.5 - '86 Spider Veloce
Gebruikersavatar
chu
Alfetta Membro
Alfetta Membro
Berichten: 466
Lid geworden op: 26 apr 2007, 21:43

Bericht door chu »

had je de wagen getaxeerd?
blijft altijd jammer een schade..
Gebruikersavatar
GTV
Alfetta Guru
Alfetta Guru
Berichten: 2375
Lid geworden op: 23 dec 2005, 11:39
Locatie: Elsloo/Stein limburg

Bericht door GTV »

Zwaar klote :evil: suc6 ermee.
Alfetta GT 1.6 '78 import
Alfetta GTV 2000 TS '79
Alfa 75 91' TB Imola
GTV 916 TS
156 SW
Duc 1199S Panigale
CR500
Gebruikersavatar
Gtv4
Advanced Membro
Advanced Membro
Berichten: 1549
Lid geworden op: 06 sep 2008, 21:08
Locatie: Bocholt (B)

Bericht door Gtv4 »

De nachtmerrie van elke oldtimer bezitter. :cry:

Ik vermoed dat de nek klachten meer van de emotionele schade komt als van het werkelijke auto ongeluk.
Succes met herstel van beide.
Transaxle loos!
Gebruikersavatar
stephen
Advanced Membro
Advanced Membro
Berichten: 1625
Lid geworden op: 27 feb 2009, 19:45
Locatie: WARMENHUIZEN

Bericht door stephen »

sorry, maar nekschade door emotionele klap :evil:
het verergert het wel, want alleen ontspanning verzacht de pijn wat, dus deze nachtmerrie doet geen goed.
loop hier zelf ook vaak tegenaan nl.

nekschade zie je niet dus wordt vaak laconiek over gedaan,maar geloof me , je wilt er niet zelf achterkomen wat het is, en ik hoop dat het een ieder hier bespaart blijft.


sorry, maar moest het even kwijt , heb zelf ff niet zo'n fijne dag:wink:
Laatst gewijzigd door stephen op 23 aug 2009, 12:35, 1 keer totaal gewijzigd.
Giulietta Berlina 1300Ti 1960
Giulia 1300 ti met 2.0 1970
Giulia 1750 super 1972
Berlina 1750 1970
Berlina 1750 1971
Alfetta 1600 1.8 Turbo 1976
75 T.S. (Turbo Speeltje)
156 GTA 2002
916 spider 2.0TS 1998
VW spijlbus 2.0 1964 100+ PK
Gebruikersavatar
Gtv4
Advanced Membro
Advanced Membro
Berichten: 1549
Lid geworden op: 06 sep 2008, 21:08
Locatie: Bocholt (B)

Bericht door Gtv4 »

stephen schreef:sorry, maar nekschade door emotionele klap :evil:
het verergert het wel, want alleen ontspanning verzacht de pijn wat, dus deze nachtmerrie doet geen goed.
loop hier zelf ook vaak tegenaan nl.

nekschade zie je niet dus wordt vaak laconiek over gedaan,maar geloof me , je wilt er niet zelf achterkomen wat het is, en ik hoop dat het een ieder hier bespaart blijft.


sorry, maar moest het even kwijt :wink:
Ik weet wat het is, heb er al jaren last van.
Ontspanning is het beste medicijn, MRI en andere onderzoeken hebben nooit enige schade laten zien. (verzekeringen betalen dan ook geen arbeidsongeschiktheid uit)
Transaxle loos!
Gebruikersavatar
stephen
Advanced Membro
Advanced Membro
Berichten: 1625
Lid geworden op: 27 feb 2009, 19:45
Locatie: WARMENHUIZEN

Bericht door stephen »

sorry, was misschien wat kort door de bocht, maar heb toevallig niet zo'n goede dag :wink:

MRI is alleen zichtbaar tot +/- 3/4 uur na ongeval is mij eens verteld door specialisten

heb het zelf nu meerdere keren gehad :? buiten mijn schuld om ook nog en de vorige keer was ik bijna 10 jaar verder voordat ik weer het meeste kon doen wat ik wilde.

en idd. betalen doen ze niet graag, heb v/d laatste keer alleen maar 3 maanden therapeut en hulp in de huishouding vergoedt gekregen.

on-topic beterschap gewenst, en de Giulia, dat komt wel weer . :wink:
Giulietta Berlina 1300Ti 1960
Giulia 1300 ti met 2.0 1970
Giulia 1750 super 1972
Berlina 1750 1970
Berlina 1750 1971
Alfetta 1600 1.8 Turbo 1976
75 T.S. (Turbo Speeltje)
156 GTA 2002
916 spider 2.0TS 1998
VW spijlbus 2.0 1964 100+ PK
Gebruikersavatar
Steven
Alfetta Membro
Alfetta Membro
Berichten: 725
Lid geworden op: 13 mar 2007, 10:37
Locatie: Utrecht

Bericht door Steven »

laten het we bij autos houden...daar weten we iets van..

Rik, dik balen voor je! Het enige wat je kunt doen is denk ik zorgen dat een schade-expert die waarde van je auto inziet om het geheel te herstellen. (...om dan idd maar te zwijgen van de originaliteit ja..)

Als we iets kunnen doen....let us know.

succes ermee.

steven
Gebruikersavatar
Fetta
Alfetta Transaxle Guru
Alfetta Transaxle Guru
Berichten: 5861
Lid geworden op: 24 feb 2006, 22:02

Bericht door Fetta »

Bummer man!
Laat je haar maken?


FF off topic:
Ik wil geen open deur intrappen, maar hoe "oud" was die vent?

Ik reed nml gisteren over de autostrada in Belsj, rijdt daar e.o.a. malloot in een 300D Benz, jaren 90, met 65 (!) over de weg.
2 trucks op vollesnelheid ontwijkend van links naar rechts over de weg, ik zag het gelukkig op tijd.

Ik word strontziek van lui die ergens mee bezig zijn onder het rijden, BEHALVE met rijden :evil: En ook van lui die met hun 90e nog met gemak, en veuuuuuuuuul beter rijden dan de gemiddelde jongelui............er zullen best uitzonderingen zijn, maar toch.
get in, sit down
shut up and hold on!

Everybody, please buy a Hybrid!!
...I f*ckin' need the gas!
Plaats reactie