Verder staat hij nog in de eerste lak, nooit iets aan de carosserie versleuteld, roestvrij, een interieur dat z.g.a. nieuw is en slechts 32.000km op de klok.

Een klein jaar geleden de auto weggebracht voor "even" de kleppen laten stellen want die tikten wat. Ook merkte ik dat de auto niet ech maximaal presteerde dan zou moeten (met moeite 170 op de klok).
Echter bleek dat de motor ooit eens cheap-ass was opgeknapt toen het waarschijnlijk nog een 25 jaar oude occasion was. Ook was de kop al een paar keer gereviseerd. De klepsteeltjes waren maximaal ingekort, en op een dergelijke manier dat er gewoon ruwe slijpsporen op stonden! Ook één van de inlaatkleppen was gaan "tulpen", daardoor lekte die voor 88%! Klepzittingen zelf waren al eens gereviseerd, maar begonnen toch aardig "op" te raken.
Had dus besloten om maar gelijk te gehele kop te laten reviseren op een serieuze manier.
Maar goed, wat verder in het proces kwamen meer dingen aan het licht. De kop was blijkbaar helemaal krom getrokken door een oude koppakkingschade. Het tikken wat ik dus hoorde was de nokkenas die op en neer wiebelde. Dus ook op zoek gegaan naar een hele goede 1600-kop (wat heel veel tijd gekost heeft). Die uiteindelijk gevonden en als basis gebruikt. Het onderblok met zuigers en bussen waren nog perfect dus daar hoefde gelukkig niks een gedaan te worden.
Toen dus werkelijk alles maar meteen vervangen en er voor gekozen om het hele blok (m.u.v. de krukas) vanaf nieuw op te laten bouwen, inclusief alle randapparatuur die er bij zit zoals ontsteking, dynamo etc.:´
8 kleppen (nog originele Alfa natrium gevulde exempalren gevonden!), zittingen, geleiders, ketting etc. Nokkenassen enzo natuurlijk hergerbuikt, die waren nog goed.
Ook het uitlaatspruitstuk van binnenuit schoon laten stralen en laten optimaliseren voor een betere flow. Ja, als we het doen, doe we het meteen goed!
Echter toen kwamen er weer wat problemen opsteken: het thermostaathuis was door de koelvloeistof zodanig aangetast dat het was gaan afbrokkelen. Met veel moeite gelukkig kunnen redden want het originele exemplaar wil ik natuurlijk wel behouden, die is namelijk anders dan een later type spruitstuk. Het huis kunnen oplassen en spruitstuk kunnen behouden. Gelukkig was het Th-huis het enige dat was aangetast.
Maar goed, ook maar meteen de Weber-carbs en onsteking meegenomen om te reviseren.
Toen bleek nog dat het oliefilter op een verkeerde manier was vast gezet, dus dat ging ook al bijna niet los. Bij demontage bleek dus dat ze een verkeerd type rubberen ring in hadden gezet. Ook carterpan er onderuit gepakt, zal vol sludge en oude olie en zelfs een popnagel! Schoon laten stralen en terug er onder gezet.
Gaandeweg bleken dus steeds meer dingen aan het licht te komen die niet goed waren aangepakt in een ver verleden. (denkelijk toen ik nog niet geboren was

oen kwamen we dus uit de bij de koelwaterslangen, ook aangetast en vervangen. Dynamo ooit eens verkeerd gereviseerd, lagertje bij waterpomp miste. Allemaal van dat soort dingen.
Uiteindelijk des een project van bijna een jaar geweest, maar het resultaat mag er zijn. Ik heb nu in principe een bijna compleet nieuwe techniek er in liggen. Echter wel opgebouwd met de originele dingen voor het behoud van de originaliteit.

Hierzo al bijna klaar. Luchtfilterhuis en radiator moesten alleen nog geplaatst worden. En de klepdekselmoeren er nog even af gehaald om mooi schoon te maken.
Webers zien er ook weer bijna als nieuw uit, die waren ook een beetje onder het vuil komen te zitten.

Bodem nogmaals geinspecteerd. Word nog steeds akelig van de staat ervan . Gewoon alles nog als nieuw en origineel. Maarja, dat mag wel na slechts 32.000 km op de klok!

Oplassen van het inlaatspruitstuk:


Ik heb 3 dagen geleden net de eerste testrit met de Giulia gemaakt. Was dus de eerst rit in 11,5 maand met de auto! Moet me de eerst 1500km natuurlijk wel goed beheersen met maximaal 3000rpm's, maar dat mag de pret niet drukken.
Motor liep erg goed, maar moest nog even secuur afgesteld worden. Morgen ga er een weekend mee kamperen bij het circuit van Zolder. Met 12 mensen met tentjes en BBQ langs de baan liggen t/m zondagavond. Dat zal dus de eerste grote test voor de auto worden.
Hier even een de verschillen voor en na, motorblok is nu dus gewoon als nieuw: Echt álles is onder handen genomen van de motor, alleen de krukas met de zuigers zijn ongemoeid gelaten.
Ook alle schroeven, moeren schoongemaakt zodat die weer als nieuw uitzien, evenals alle rubbers, slangetjes en leidingen vervangen.


Voor:

Na:


De lijst met wat er onder andere aan gedaan is:
Complete motor dus opnieuw opgebouwd met louter originele onderdelen:
- nieuwe cylinderkop gebruikt
- 8 nieuwe kleppen, waarvan ik de zeldzame originele natrium gevulde Alfa-kleppen heb kunnen vinden
- ook 8 nieuwe klepzittingen en nieuwe geleiders
- sterkere distributieketting
- nieuwe tapeinden in onderblok
- gehele onderblok van vuil ontdaan, vooal langs de bussen zat heel erg veel aanslag van koelvloeistof
- Weber-carburateurs gereviseerd en voorzien van nieuwe sproeiers
- ontsteking opnieuw opgebouwd
- inlaatspruitstuk hersteld en opgelast (was aangetast door de koelvloeistof)
- nieuwe carburateurrubbers
- uitlaatspruitstuk van binnenuit schoongestraald
- uitlaatstraject (overgang kop-> spruitstuk) geoptimaliseerd en geflowed
- kop gevlakt
- carter van binnen schoongemaakt (zal vééééél sludge in)
- oliepomp gereviseerd
- dynamo gereviseerd + nieuwe v-snaar
- waterpomp voorzien van nieuwe lagers
- radiateur schoon gemaakt
- alle waterslangen, leidingen en rubbers vervangen door nieuwe
- alle filters, vloeistoffen en bougies vervangen
- blok van buiten schoongestraald en alle schroeven/moeren schoongemaakt
- remmen schoongemaakt en remvloeistof bijgevuld
- versnellingsbak nagelopen en bijgevuld
Motor is dus een 1600cc, echter bij mij standaard voorzien van "wilde" nokkenassen uit een Sprint Veloce en dubbele Weber-carburateurs. Vermogen is dus >120pk i.p.v de normale 112pk.