Carbo's GTV6 Grand Prix

Aan de knutsel met jou Alfetta? Houd ons op de hoogte van jouw vorderingen.
Forumregels
In deze rubriek zijn alléén Alfetta projecten toegestaan.
Plaats reactie
Carbo
Alfetta Guru
Alfetta Guru

Bericht door Carbo »

Vandaag weer 1/3 van de bodem gedaan. Wat een p..... kke klus. Maar wel een hoop voldoening aan het eind van de dag :blue_cool:
Zoal jullie kunnen zien heb ik alle metalen clips (roesthaarden) weggeslepen. Deze worden vervangen door P clips.

Afbeelding
Afbeelding
Afbeelding
Steven
Alfetta Membro
Alfetta Membro

Bericht door Steven »

Immens respect voor je aan het doen bent. Als alles eenmaal klaar is zul je met zoveel plezier in die auto rijden, ik zal wel een foto willen zien van de grijns dan!!

succes en ga zo door!

steven
GTV
Alfetta Guru
Alfetta Guru

Bericht door GTV »

:shock: :shock: das geen half werk :thumbs:
Alfetta GT 1.6 '78 import
Alfetta GTV 2000 TS '79
Alfa 75 91' TB Imola
GTV 916 TS
156 SW
Duc 1199S Panigale
CR500
adjesalfa
Alfetta Membro
Alfetta Membro

Bericht door adjesalfa »

kijk zo moet het, heb mijn alfetta zo ook helemaal gedaan niet zo snel een tweede keer denk ik.

goed bezig!! grand prixes zijn cool

Martijn
Carbo
Alfetta Guru
Alfetta Guru

Bericht door Carbo »

Afgelopen week voor de afwisseling maar is aan wat andere onderdelen begonnen. De bodem had ik even genoeg gezien.
De dynamo; uit elkaar gehaald schoongemaakt, geglaspareld, in de sileconen gezet en weer in elkaar!
Er moet nog e.e.a. geel gepassiveerd worden maar ben tevreden met het resultaat. Met dit soort onderdelen zie je in ieder geval snel resultaat!
Zojuist een nieuw stickertje geplakt en klaar is ... Carl .....hmmm met de dynamo nog tig onderdeeltjes te gaan :wink:
Afbeelding
Afbeelding
Afbeelding
Afbeelding
AlfettaOwner
Forumbeheerder/Admi
Forumbeheerder/Admi
Contacteer:

Bericht door AlfettaOwner »

Dat ziet er weer super uit !
Mooi ook dat je het ongespoten laten zoals af fabriek, heeft toch wel iets :wink:
Saluti Alessandro

Afbeelding

Alfetta GT 1.8 - Alfa 75 Turbo QV America - Alfa 164 Super
pe1ryx
Advanced Membro
Advanced Membro

Bericht door pe1ryx »

:thumbs:
GTV42.0
Alfetta Transaxle Guru
Alfetta Transaxle Guru

Bericht door GTV42.0 »

Ziet er zeker mooi uit.Maar wat betekend geel gepassiveerd?
En wat zit er in de rode bak?
Beheerder Database Alfetta, GT, GTV(6)
adjesalfa
Alfetta Membro
Alfetta Membro

Bericht door adjesalfa »

hebben gtv6en niet z'on koelings buisje lopen?
en aan de achter kant een kapje van plastic of metaal?

martijn
Carbo
Alfetta Guru
Alfetta Guru

Bericht door Carbo »

Geel gepassiveerd is (citaat): :idea:

"Zink is een onedel, wit metaal. Zinklagen worden hoofdzakelijk toegepast voor de bescherming van staal. De zinklaag is onedeler dan het grondmateriaal en offert zich op bij optredende corrosie. Het grondmateriaal is “kathodisch beschermd”, ook ter plaatse van de poriën in de zinklaag. Hierdoor biedt de zinklaag al bij geringe laagdikte bescherming. De laagdikten variëren van 5 tot ca. 40 µm.

De zinklaag wordt in de regel altijd gepassiveerd (ook wel: gechromateerd of gebichromatiseerd). Bij het passiveren wordt het zinkoxide toplaagje omgezet in een chromaatconversielaag. De passiveerlaag verfraait het uiterlijk van de zinklaag en biedt extra corrosiebescherming.

De passiveerlaag bestaat in blauw, geel, groen en zwart. Naarmate het chromaatlaagje dikker wordt en het chromaatgehalte in de passiveerlaag toeneemt, verbetert de corrosiebestendigheid (tot witroest) en wordt de kleur donkerder. De zwarte passiveerlaag is een uitzondering. Deze laag is op zilverbasis en wordt voornamelijk ter verfraaiing toegepast. De corrosiebestendigheid is ongeveer gelijk aan die van de blauwe passivering."

aan de achter kant een kapje van plastic of metaal?
Je bedoeld de spanningsregelaar met de koolborstels neem ik aan. UIteraard wordt deze gelijk vernieuwd. Heb ik besteld via internet en is met de postbode onderweg! De bevestigingsschroefjes kun je op de foto zien zitten
.
hebben gtv6en niet z'on koelings buisje lopen?
Een koelingsbuisje of iets dergelijks ben ik nog nooit op een GTV6 tegengekomen. :?

Dit is trouwens wel een 70A Dynamo van een 75 3,0 litert. :wink:
Ik ben deze week ook met de standaard Dynamo bezig maar er is aan de buitenzijde bijna geen verschil alleen de draadeinden steken bij een GTV6 dynamo (65A) iets verder uit. De buitenafmetingen zijn identiek alleen het binnenwerk is natuurlijk iets verschillend (de wikkels lopen iets dichter tegenelkaar).
:oops: Blauwe stickertje hoort bij de 65A , sssst niet verder vertellen, niemand die het weet :cool:
Carbo
Alfetta Guru
Alfetta Guru

Bericht door Carbo »

En wat zit er in de rode bak?
In de rode bak zit petroleum. Lekker laten weken, schoonborstelen en droogblazen met perslucht. Daarna de straalkast in en glasparelen. Aluminium daarna beschermen met een laagje silicone spray! :wink: Methodiek heb ik ook afgekeken (gepikt) van het SCARB forum maar werkt goed!
GTV42.0
Alfetta Transaxle Guru
Alfetta Transaxle Guru

Bericht door GTV42.0 »

allemachtig wat heb jij een wijsheid in pacht :shock: En wat moet dat heerlijk zijn als je al de apparatuur er voor hebt.
adjesalfa
Alfetta Membro
Alfetta Membro

Bericht door adjesalfa »

ik ken ze alleen maar met koeling zie foto:
slang gaat naar de voorkant van de auto

Afbeelding

martijn
pe1ryx
Advanced Membro
Advanced Membro

Bericht door pe1ryx »

de koeling met slang zit niet op een gtv6...
Carbo
Alfetta Guru
Alfetta Guru

Bericht door Carbo »

Klopt Rob!

Martijn: dit is geen GTV 6 Dynamo. Naast de luchtaanvoerslang zit er ook een verschil in beide bevestigingsflenzen. Op jouw foto heeft deze aan beide zijde een verdikking, op de GTV 6 heeft de Dynamo maar aan 1 zijde een verdikking. Daarnaast zit bij de GTV 6 en ook de 75 3,0l de bevestiging van het voorste lager vanuit de binnenzijde met 2 boutjes vast
en niet zoals op de foto vanaf de voorzijde bevestigd.

Het zou kunnen dat dit geen Bosch dynamo is en dat Alfa voor sommige markten een ander merk heeft gebruikt (magnetti marelli of zoiets) maar dit weet ik niet. Als dit Bosch is komt hij niet origineel uit een GTV 6. Mijn gok is dat dit een dynamo is uit een andere jongere ALFA. Wellicht een voorwielaangedreven 164 van begin '90?

Gr,
Carl
adjesalfa
Alfetta Membro
Alfetta Membro

Bericht door adjesalfa »

Ook weer wat wijzer.
Deze dynamo zat op een alfetta (kan natuurlijk al een keer gewisseld zijn)

martijn
Akieromeo
Alfetta Novizio
Alfetta Novizio

Bericht door Akieromeo »

Carbo schreef:. Daarnaast zit bij de GTV 6 en ook de 75 3,0l de bevestiging van het voorste lager vanuit de binnenzijde met 2 boutjes vast
en niet zoals op de foto vanaf de voorzijde bevestigd.
En hoe krijg je die boutjes los?
Volgens mij is dat een boutje voor platkopschoevendraaier. Maar het binnenste draaiende deel van de dynamo zit daar altijd voor.
hoe heb jij die losgekregen??

Groeten Jeroen
Carbo
Alfetta Guru
Alfetta Guru

Bericht door Carbo »

De voorste ring, op de as, zit licht geperst. Als je het bovenste aluminium huis gedeelte op de bankschroef hangt waarbij de stator (geloof dat de juiste benaming is) naar beneden hangt en los kan draaien, tik je heel voorzichtig de as naar beneden waarbij de geperste ring loskomt. Bij het tikken op de as een stukje hout gebruiken om met de hamer het schroefdraad niet te beschadigen. Daarna kun je vanaf de binnenzijde het plaatje met hierachter het lager verwijderen. :wink:

Als het niet duidelijk is maak ik wel een fotootje!

Gr,
Carl
GTV42.0
Alfetta Transaxle Guru
Alfetta Transaxle Guru

Bericht door GTV42.0 »

Foto aub :wink:
Carbo
Alfetta Guru
Alfetta Guru

Bericht door Carbo »

Ik heb afgelopen week maar gelijk de tweede reserve dynamo ook aangepakt. heb ik in ieder geval altijd wat op de plank liggen. :cool:
Stickertjes komen weer uit de USofA heb gelijk 1 reserve besteld!
Daarbij nog wat fotootje op verzoek! :lol:

Voor:
Afbeelding

Afbeelding
Links 75 3,0l, rechts GTV6 2,5 (zoek de verschillen :lol: )
Afbeelding
Voorzichtig op het asje slaan (moer erop draaien en stukje hout er tussen om de draad niet te beschadigen)

Afbeelding

Afbeelding

Onderdelen in het zakje moeten dus geel gepassiveerd worden.

Gr,
Carl
Plaats reactie