dion as rubber vervangen.

Deel hier je kennis. Vragen en antwoorden!
Plaats reactie
Gebruikersavatar
KAS
Alfetta Membro
Alfetta Membro
Berichten: 631
Lid geworden op: 02 jan 2006, 20:25
Locatie: Drenthe.
Contacteer:

dion as rubber vervangen.

Bericht door KAS »

Aangezien de topics nog maagdelijk wit zijn zal ik maar vast aftrappen.
Ik heb vorig jaar de dionas rubber vervangen van mijn Alfetta sedan.
Nu is mij verteld dat ik de as er onder vandaan moest halen, maar eigenwijs ( als ik soms ben ) heb ik het geprobeerd zonder die as te verwijderen. En dat is gelukt. Hier de beschrijving van hoe het ook kan.

Het is gelukt met het rubber trouwens. Wel een gepruts maar hij zit erin. . Als die dwarsbalk eronder vandaan is, dan heb je ruimte genoeg om er aan te werken. Het was idd een plasicrubber, die veel te groot is. Ik heb nog gebeld met de leverancier of er meerdere types waren, maar dit is niet het geval. Dus toen heb ik met een schuurpapiertje er een conisch kantje aan geschuurd. Een klein stukje maar , net genoeg om hem er een mm in te krijgen. Het rubber moet van boven naar beneden getrokken worden. Daarna een plaat boven op de Dionasrubber.Toen een draadeind erdoor, een grote dop ( nr 38 )onder de Dionas met nog een plaat daar weeronder. Een moer erbovenop gedraait en een moer eronder op gedraait op dat draadeind. Daarna voorzichtig het rubber naar beneden getrokken door de onderste moer aan te draaien. Wel goed WD40en.
Ik hoop dat iemand het nog snapt. :?
Daarna was het een kwestie van de boel weer terug plaatsen. Die aluminium plaat niet vergeten idd.
Verrassing was wel die borgringen onder en boven op het rubber. Eentje was tijdens het demonteren gesneuveld, maar ik heb hem gelukkig gered.
Kortom, het is wel wat werk, maar het is te doen. Met dank aan een zelfgemaakte trekpers. Dus de achteras hoeft er niet onder vandaan.
De andere rubbers waren nog goed en die heb ik ook laten zitten.
In de Dionasrubber zit een stalen bus gevulcaniseerd, en die lag los, waardoor het geklapper veroorzaakt wordt.


P.s, zonder brug is dit geintje niet te doen denk ik. Dan kun je waarschijnlijk beter de as eronder vandaan halen.

Ik hoop dat iemand er iets aan heeft. :D

Eh, Sandro. Dit had waarschijnlijk onder tips en trucs gemoeten bedenk ik mij net. Misschien kun je het even wijzigen?
http://www.everyoneweb.com/AlfaRomeowner/
Gebruikersavatar
AlfettaOwner
Forumbeheerder/Admi
Forumbeheerder/Admi
Berichten: 8884
Lid geworden op: 20 dec 2005, 21:39
Locatie: Alfetta Forum
Contacteer:

Bericht door AlfettaOwner »

Mooi verhaal KAS en duidelijk :P
Een welkome aanvulling op tips en trucs, heb hem zelf nog niet hoeven te vervangen maar zal deze methode zeker gaan gebruiken.....

Verplaatst op verzoek :wink:
Sander
Alfetta Membro
Alfetta Membro
Berichten: 717
Lid geworden op: 23 dec 2005, 22:34
Locatie: Kaatsheuvel

Bericht door Sander »

Lijkt mij goed te doen zo, ook zonder brug. :roll:
Wellke aluminiumplaat bedoel je, KAS?
Gebruikersavatar
KAS
Alfetta Membro
Alfetta Membro
Berichten: 631
Lid geworden op: 02 jan 2006, 20:25
Locatie: Drenthe.
Contacteer:

Bericht door KAS »

Die ronde aluminium vulplaat ( ? ) die tussen dwarsbalk en dionasrubber zit. Die wil nog wel eens wegvallen als je die bout eruit draait.
http://www.everyoneweb.com/AlfaRomeowner/
Gebruikersavatar
AlfettaOwner
Forumbeheerder/Admi
Forumbeheerder/Admi
Berichten: 8884
Lid geworden op: 20 dec 2005, 21:39
Locatie: Alfetta Forum
Contacteer:

Bericht door AlfettaOwner »

KAS schreef:Die ronde aluminium vulplaat ( ? ) die tussen dwarsbalk en dionasrubber zit. Die wil nog wel eens wegvallen als je die bout eruit draait.
Die kan ook maar weer op één manier terug worden geplaatst :wink:
Ik d8t de bolling naar boven anders werkt het niet.
Saluti Alessandro

Afbeelding

Alfetta GT 1.8 - Alfa 75 Turbo QV America - Alfa 164 Super
Gebruikersavatar
KAS
Alfetta Membro
Alfetta Membro
Berichten: 631
Lid geworden op: 02 jan 2006, 20:25
Locatie: Drenthe.
Contacteer:

Bericht door KAS »

Stimmt. :grin:
http://www.everyoneweb.com/AlfaRomeowner/
Plaats reactie