Carbo's GTV6 Grand Prix
Forumregels
In deze rubriek zijn alléén Alfetta projecten toegestaan.
In deze rubriek zijn alléén Alfetta projecten toegestaan.
-
- Alfetta Guru
Moraal van het verhaal is dat ik er toch achter kom dat hoe meer je zaken doet met buitenlandse leveranciers hoe meer zij ook bereid zijn om aan klantenbinding te doen.
Hmm .... ik moet wel bekennen dat inkopen mjn vak is dus als ik een mede Alfist kan helpen om de fetta's mooier te maken door een goede inkoopdeal ben ik blij!
Hmm .... ik moet wel bekennen dat inkopen mjn vak is dus als ik een mede Alfist kan helpen om de fetta's mooier te maken door een goede inkoopdeal ben ik blij!

-
- Alfetta Guru
Vandaag met het plaatwerk begonnen.
Als eerste is de overgang/aansluiting van de twee achterbalken op de bodemplaat aan de beurt. Rechts was het meest aangetast door het roestspook dus hier maar begonnen. Ik heb gelukkig nog een NOS afdekplaat van de chassisbalk dus in de oude kon ik de dremel zetten. Voel mij af en toe net zo'n chirurg om te bepalen welke delen ik weghaal. Aan de binnenzijde van de balk ook wat roest aangetroffen dus met de staalborstel op de boormachine zoveel mgelijk schoongemaakt en hier eerst met RX aan de slag.
Een aantal zaken van te voren overdacht:
- welke stukken zijn aangetast,
- in hoeveel delen kan ik het reparatie stuk(ken) zo dadelijk het makkelijkst lassen,
- waar kom ik met de slijpschijf bij.
Daarna eerste de boel grondig schoongemaakt en de de puntlassen uitgeboord. Daarna de slijper erin. Met zwart karton het eerste reparatiedeel gemaakt. Als je dit zwarte karton gebruikt druk je met je vinger over de rand en dan blijft de rand in het karton staan en heb je precies de afmeting van je reparatiestuk.
Eerste deel is klaar om te lassen maar eerst de binnenkant van de balk in de RX zetten!
Omdat fotootjes meer zeggen dan woorden:

Zo! Ik word altijd weer een blij mens als ik mag plaatwerken en lassen
Eerst nog maar een stukje roestvrij maken en RX'n.
De start is gemaakt wordt vervolgd!

Als eerste is de overgang/aansluiting van de twee achterbalken op de bodemplaat aan de beurt. Rechts was het meest aangetast door het roestspook dus hier maar begonnen. Ik heb gelukkig nog een NOS afdekplaat van de chassisbalk dus in de oude kon ik de dremel zetten. Voel mij af en toe net zo'n chirurg om te bepalen welke delen ik weghaal. Aan de binnenzijde van de balk ook wat roest aangetroffen dus met de staalborstel op de boormachine zoveel mgelijk schoongemaakt en hier eerst met RX aan de slag.
Een aantal zaken van te voren overdacht:
- welke stukken zijn aangetast,
- in hoeveel delen kan ik het reparatie stuk(ken) zo dadelijk het makkelijkst lassen,
- waar kom ik met de slijpschijf bij.
Daarna eerste de boel grondig schoongemaakt en de de puntlassen uitgeboord. Daarna de slijper erin. Met zwart karton het eerste reparatiedeel gemaakt. Als je dit zwarte karton gebruikt druk je met je vinger over de rand en dan blijft de rand in het karton staan en heb je precies de afmeting van je reparatiestuk.
Eerste deel is klaar om te lassen maar eerst de binnenkant van de balk in de RX zetten!
Omdat fotootjes meer zeggen dan woorden:

Zo! Ik word altijd weer een blij mens als ik mag plaatwerken en lassen

De start is gemaakt wordt vervolgd!

- AlfettaOwner
- Forumbeheerder/Admi
- Contacteer:
-
- Alfetta Guru
-
- Alfetta Guru
Zo vandaag weer een klein stukje verder: zie de fotokes!
Plaatje 90gr omgezet met het mini zetbankje. Daarna pas gemaakt en gelast. Daarna netjes de las geslepen en klaar voor de nabewerking!
Het verstevigingsstuk voor de voorste bevestigingsmoer van de Dion as las ik er later in als de Dion as met de andere twee bouten vast zit. Zo weet ik zeker dat hij op de juiste plaats komt!

Plaatje 90gr omgezet met het mini zetbankje. Daarna pas gemaakt en gelast. Daarna netjes de las geslepen en klaar voor de nabewerking!
Het verstevigingsstuk voor de voorste bevestigingsmoer van de Dion as las ik er later in als de Dion as met de andere twee bouten vast zit. Zo weet ik zeker dat hij op de juiste plaats komt!

- AlfettaOwner
- Forumbeheerder/Admi
- Contacteer:
-
- Alfetta Guru
Zo vandaag weer een stukje dichtgezet!
Ging vandaag niet helemaal lekker. Ik heb geprobeerd de gezette randen te sparen hierdoor was het plaatwerk op 1 plek wel wat dun geworden. Met lassen ging ik hier dus finaal doorheen
een gat
Heeft mij vandaag een hoop tijd gekost dat fatsoenlijk dicht te krijgen. Had uiteindelijk beter een randje in het reparatiestuk kunnen zetten. Was ik sneller klaar geweest.
Zet de te proplassen randjes in de (lasbare) zinkprimer van Motip. Ben hier niet zo tevreden over, spul spettert als een gek. Iemand een goed alternatief?
De binnenzijde van de balk in de RX5 gezet. Kan er nu goed met een bokkepoot in komen. Morgen nog een keer en dan de balk weer dichtzetten.

dat heb je vaker gedaan

Heeft mij vandaag een hoop tijd gekost dat fatsoenlijk dicht te krijgen. Had uiteindelijk beter een randje in het reparatiestuk kunnen zetten. Was ik sneller klaar geweest.
Zet de te proplassen randjes in de (lasbare) zinkprimer van Motip. Ben hier niet zo tevreden over, spul spettert als een gek. Iemand een goed alternatief?
De binnenzijde van de balk in de RX5 gezet. Kan er nu goed met een bokkepoot in komen. Morgen nog een keer en dan de balk weer dichtzetten.

-
- Alfetta Transaxle Guru
- GTV
- Alfetta Guru
- Fetta
- Alfetta Transaxle Guru
ik neem aan gewoon lang en veel met lamellenschijven aan de slag om het zo blank te krijgen?GTV schreef:Mooi werk.
Op blankeplaat zou ik een goede etsende primer zetten, epoxyprimer doet het altijd goed.
Erg fijn werken als het plaatwerk zo goed schoon is

get in, sit down
shut up and hold on!
Everybody, please buy a Hybrid!!
...I f*ckin' need the gas!
shut up and hold on!
Everybody, please buy a Hybrid!!
...I f*ckin' need the gas!
- GTV
- Alfetta Guru
Eerst afsteken zo goed als mogelijk, daarna met een lamellenschijf.
Als je gelijk met de flex begint dan gaat het ''uitsmeren''
Voor het lassen onvet ik het metaal altijd goed met thinner.
Als je gelijk met de flex begint dan gaat het ''uitsmeren''
Voor het lassen onvet ik het metaal altijd goed met thinner.
Alfetta GT 1.6 '78 import
Alfetta GTV 2000 TS '79
Alfa 75 91' TB Imola
GTV 916 TS
156 SW
Duc 1199S Panigale
CR500
Alfetta GTV 2000 TS '79
Alfa 75 91' TB Imola
GTV 916 TS
156 SW
Duc 1199S Panigale
CR500
- Fetta
- Alfetta Transaxle Guru
-
- Alfetta Guru
Mijn methode:
- afsteken van de bitumen en tectyl met een houtbeitel(s),
- schoonmaken met een gevlochten staalborstel op de boormachine (ik ben inmiddels grootverbruiker!) boormachine vind ik ideaal omdat dat niet zo hard gaat,
- slechte plekken nastralen (Heb de achterkant gestraald hier zat de meeste roest. Ben hier nu mee gestopt want het straalgrit blijft overal uitkomen!)
- lassen slijpen met een slijpschijf (grof) daarna een fijne lamellenschijf.
De boel aan laten roesten (
niet meer met je vette vingers aan het plaatwerk komen). Daarna gaat de onderzijde in de RX 5 / RX 10. Je kunt de RX5 op een gedeelte van de plaat al zien zitten (is ietsje geel)
Het overige plaatwerk kaal maken ontvetten en gaat direct in de 2K Epoxy primer. In mijn geval van Standox omdat bella hiermee uiteindelijk gespoten wordt en het hele laksysteem op elkaar is afgestemd.
Het arsenaal:

- afsteken van de bitumen en tectyl met een houtbeitel(s),
- schoonmaken met een gevlochten staalborstel op de boormachine (ik ben inmiddels grootverbruiker!) boormachine vind ik ideaal omdat dat niet zo hard gaat,
- slechte plekken nastralen (Heb de achterkant gestraald hier zat de meeste roest. Ben hier nu mee gestopt want het straalgrit blijft overal uitkomen!)
- lassen slijpen met een slijpschijf (grof) daarna een fijne lamellenschijf.
De boel aan laten roesten (

Het overige plaatwerk kaal maken ontvetten en gaat direct in de 2K Epoxy primer. In mijn geval van Standox omdat bella hiermee uiteindelijk gespoten wordt en het hele laksysteem op elkaar is afgestemd.
Het arsenaal:

-
- Alfetta Guru
Op verzoek van een aantal mensen hierbij een aantal detail foto's van het aan de bumpersteunen ophangen van de GTV in de "Rotisserie". Auto is heel gemakkeljk rond te draaien dus het zwaartepunt t.o.v. de bevestigingspunten ligt goed.
Voor de bevestiging aan de steunen heb ik een soort mof gemaakt welke de bevestiging in elke richting ondersteund. Aan de voorzijde heb ik in de bouwmarkt een metalen doos gevonden die ze in de bouw gebruiken om balken te bevestigen. Daarbij aan de onderzijde een hoekijzer gelast.
Let op! voor het lassen wel even schoonslijpen want dit is allemaal gegalvaniseerd en de vrijkomende dampen tijdens het lassen zijn niet bepaald gezond.
Aan de achterzijde ook zo'n constructie gemaakt met hoekijzers en een plaatje.
Op het SCARB forum roepen ze dat dit alles circa 60,- Euro aan materaal kosten is
Ik geloof hier helemaal niets van! Ik was totaal 400,- Euro aan materiaal kwijt. Dit was wel begn 2008 dus de staalprijs sky high maar op dit moment schat ik dat je nog steeds zo'n 300,- Euro aan staal kwijt ben.
Ook op het SCARB forum roept iemand dat hij zijn complete auto er mee rond wil draaien
Daar zijn volgens mij de bumpersteunen niet echt op berekend! 
Ik wil er evenueel wel tekeningen en een materiaallijst van maken maar dan vraag ik wel een vergoeding voor mijn uren! Voor de liefhebbers PB maar!

Voor de bevestiging aan de steunen heb ik een soort mof gemaakt welke de bevestiging in elke richting ondersteund. Aan de voorzijde heb ik in de bouwmarkt een metalen doos gevonden die ze in de bouw gebruiken om balken te bevestigen. Daarbij aan de onderzijde een hoekijzer gelast.
Let op! voor het lassen wel even schoonslijpen want dit is allemaal gegalvaniseerd en de vrijkomende dampen tijdens het lassen zijn niet bepaald gezond.
Aan de achterzijde ook zo'n constructie gemaakt met hoekijzers en een plaatje.
Op het SCARB forum roepen ze dat dit alles circa 60,- Euro aan materaal kosten is

Ook op het SCARB forum roept iemand dat hij zijn complete auto er mee rond wil draaien

Ik wil er evenueel wel tekeningen en een materiaallijst van maken maar dan vraag ik wel een vergoeding voor mijn uren! Voor de liefhebbers PB maar!

- AlfettaOwner
- Forumbeheerder/Admi
- Contacteer:
- Gtv4
- Advanced Membro
Ik vermoed dat de bumpersteunen idd stevig genoeg zijn.
Een kale koets weegt nog geen 200kg (meen ik mij te herinneren)
Dat geldt ook voor de draaiconstructie, die kan wss ook veel lichter uitgevoerd worden.
Maarja beter geen risico nemen en beter wat zwaarder ijzer gebruiken dan net iets te licht.
Het verbaasd mij wel dat het zwaartepunt goed ligt, gevoelsmatig zou ik het lager leggen.
Goed bezig en een mooi topic om te volgen.
Een kale koets weegt nog geen 200kg (meen ik mij te herinneren)
Dat geldt ook voor de draaiconstructie, die kan wss ook veel lichter uitgevoerd worden.
Maarja beter geen risico nemen en beter wat zwaarder ijzer gebruiken dan net iets te licht.

Het verbaasd mij wel dat het zwaartepunt goed ligt, gevoelsmatig zou ik het lager leggen.
Goed bezig en een mooi topic om te volgen.

Transaxle loos!