Carbo's GTV6 Grand Prix

Aan de knutsel met jou Alfetta? Houd ons op de hoogte van jouw vorderingen.
Forumregels
In deze rubriek zijn alléén Alfetta projecten toegestaan.
Plaats reactie
Gebruikersavatar
Fetta
Alfetta Transaxle Guru
Alfetta Transaxle Guru
Berichten: 5861
Lid geworden op: 24 feb 2006, 22:02

Bericht door Fetta »

phoe hey.......
get in, sit down
shut up and hold on!

Everybody, please buy a Hybrid!!
...I f*ckin' need the gas!
Carbo
Alfetta Guru
Alfetta Guru
Berichten: 2106
Lid geworden op: 25 dec 2007, 12:17
Locatie: Barendrecht

Bericht door Carbo »

Moraal van het verhaal is dat ik er toch achter kom dat hoe meer je zaken doet met buitenlandse leveranciers hoe meer zij ook bereid zijn om aan klantenbinding te doen.

Hmm .... ik moet wel bekennen dat inkopen mjn vak is dus als ik een mede Alfist kan helpen om de fetta's mooier te maken door een goede inkoopdeal ben ik blij! :grin:
Carbo
Alfetta Guru
Alfetta Guru
Berichten: 2106
Lid geworden op: 25 dec 2007, 12:17
Locatie: Barendrecht

Bericht door Carbo »

Vandaag met het plaatwerk begonnen. :grin:

Als eerste is de overgang/aansluiting van de twee achterbalken op de bodemplaat aan de beurt. Rechts was het meest aangetast door het roestspook dus hier maar begonnen. Ik heb gelukkig nog een NOS afdekplaat van de chassisbalk dus in de oude kon ik de dremel zetten. Voel mij af en toe net zo'n chirurg om te bepalen welke delen ik weghaal. Aan de binnenzijde van de balk ook wat roest aangetroffen dus met de staalborstel op de boormachine zoveel mgelijk schoongemaakt en hier eerst met RX aan de slag.

Een aantal zaken van te voren overdacht:
- welke stukken zijn aangetast,
- in hoeveel delen kan ik het reparatie stuk(ken) zo dadelijk het makkelijkst lassen,
- waar kom ik met de slijpschijf bij.

Daarna eerste de boel grondig schoongemaakt en de de puntlassen uitgeboord. Daarna de slijper erin. Met zwart karton het eerste reparatiedeel gemaakt. Als je dit zwarte karton gebruikt druk je met je vinger over de rand en dan blijft de rand in het karton staan en heb je precies de afmeting van je reparatiestuk.

Eerste deel is klaar om te lassen maar eerst de binnenkant van de balk in de RX zetten!

Omdat fotootjes meer zeggen dan woorden:
Afbeelding
Afbeelding
Afbeelding
Afbeelding
Afbeelding
Afbeelding
Afbeelding

Zo! Ik word altijd weer een blij mens als ik mag plaatwerken en lassen :lol: Eerst nog maar een stukje roestvrij maken en RX'n. :twisted:

De start is gemaakt wordt vervolgd! :wink:
Gebruikersavatar
AlfettaOwner
Forumbeheerder/Admi
Forumbeheerder/Admi
Berichten: 9057
Lid geworden op: 20 dec 2005, 21:39
Locatie: Alfetta Forum
Contacteer:

Bericht door AlfettaOwner »

:shock:

Heb je dat stukje met de dremel eruit geslepen?
Daar mot je geduld bij hebben lijkt me, heb ooit eens met een dremel geslepen en dat duurde mij te lang !

Ziet er wel weer netjes uit :thumbs:
Saluti Alessandro

Afbeelding

Alfetta GT 1.8 - Alfa 75 Turbo QV America - Alfa 164 Super
Carbo
Alfetta Guru
Alfetta Guru
Berichten: 2106
Lid geworden op: 25 dec 2007, 12:17
Locatie: Barendrecht

Bericht door Carbo »

Heb je dat stukje met de dremel eruit geslepen?
Gebruik de dremel alleen voor de moeilijke hoekjes. Moest op de balk een klein rechtopstaand stukje laten staan.

Voor de rest gebruik in een haakse slijper met 1 mm schijfjes en een slijper met kleine schijfjes op lucht!
Carbo
Alfetta Guru
Alfetta Guru
Berichten: 2106
Lid geworden op: 25 dec 2007, 12:17
Locatie: Barendrecht

Bericht door Carbo »

Zo vandaag weer een klein stukje verder: zie de fotokes! :grin:
Plaatje 90gr omgezet met het mini zetbankje. Daarna pas gemaakt en gelast. Daarna netjes de las geslepen en klaar voor de nabewerking!
Het verstevigingsstuk voor de voorste bevestigingsmoer van de Dion as las ik er later in als de Dion as met de andere twee bouten vast zit. Zo weet ik zeker dat hij op de juiste plaats komt!

Afbeelding
Afbeelding
Afbeelding
Afbeelding
Afbeelding
Gebruikersavatar
AlfettaOwner
Forumbeheerder/Admi
Forumbeheerder/Admi
Berichten: 9057
Lid geworden op: 20 dec 2005, 21:39
Locatie: Alfetta Forum
Contacteer:

Bericht door AlfettaOwner »

AMAZING :cool:
Saluti Alessandro

Afbeelding

Alfetta GT 1.8 - Alfa 75 Turbo QV America - Alfa 164 Super
Gebruikersavatar
Fetta
Alfetta Transaxle Guru
Alfetta Transaxle Guru
Berichten: 5861
Lid geworden op: 24 feb 2006, 22:02

Bericht door Fetta »

dat heb je vaker gedaan :wink:
get in, sit down
shut up and hold on!

Everybody, please buy a Hybrid!!
...I f*ckin' need the gas!
Carbo
Alfetta Guru
Alfetta Guru
Berichten: 2106
Lid geworden op: 25 dec 2007, 12:17
Locatie: Barendrecht

Bericht door Carbo »

Zo vandaag weer een stukje dichtgezet!
dat heb je vaker gedaan
:eek: Ging vandaag niet helemaal lekker. Ik heb geprobeerd de gezette randen te sparen hierdoor was het plaatwerk op 1 plek wel wat dun geworden. Met lassen ging ik hier dus finaal doorheen :shock: een gat :shock: :oops: :oops:
Heeft mij vandaag een hoop tijd gekost dat fatsoenlijk dicht te krijgen. Had uiteindelijk beter een randje in het reparatiestuk kunnen zetten. Was ik sneller klaar geweest.

Zet de te proplassen randjes in de (lasbare) zinkprimer van Motip. Ben hier niet zo tevreden over, spul spettert als een gek. Iemand een goed alternatief?

De binnenzijde van de balk in de RX5 gezet. Kan er nu goed met een bokkepoot in komen. Morgen nog een keer en dan de balk weer dichtzetten.

Afbeelding
Afbeelding
Afbeelding
Afbeelding
GTV42.0
Alfetta Transaxle Guru
Alfetta Transaxle Guru
Berichten: 7898
Lid geworden op: 03 mei 2006, 20:49
Locatie: Noordscheschut

Bericht door GTV42.0 »

Gaat toch lekker. Heb jij ook foto's van dat kantel systeem van voor en achter en de maten er van? Denk dat ik ook zoiets wil laten maken door een zwager van mij.
Beheerder Database Alfetta, GT, GTV(6)
Gebruikersavatar
Fetta
Alfetta Transaxle Guru
Alfetta Transaxle Guru
Berichten: 5861
Lid geworden op: 24 feb 2006, 22:02

Bericht door Fetta »

Ben benieuwd wat je als body-shutz of bodembescherming gaat toepassen, zo op de geheel kale plaat.

Mooi werk! :thumbs:
get in, sit down
shut up and hold on!

Everybody, please buy a Hybrid!!
...I f*ckin' need the gas!
Gebruikersavatar
GTV
Alfetta Guru
Alfetta Guru
Berichten: 2375
Lid geworden op: 23 dec 2005, 11:39
Locatie: Elsloo/Stein limburg

Bericht door GTV »

Mooi werk.
Op blankeplaat zou ik een goede etsende primer zetten, epoxyprimer doet het altijd goed.
Erg fijn werken als het plaatwerk zo goed schoon is :thumbs:
Alfetta GT 1.6 '78 import
Alfetta GTV 2000 TS '79
Alfa 75 91' TB Imola
GTV 916 TS
156 SW
Duc 1199S Panigale
CR500
Gebruikersavatar
Fetta
Alfetta Transaxle Guru
Alfetta Transaxle Guru
Berichten: 5861
Lid geworden op: 24 feb 2006, 22:02

Bericht door Fetta »

GTV schreef:Mooi werk.
Op blankeplaat zou ik een goede etsende primer zetten, epoxyprimer doet het altijd goed.
Erg fijn werken als het plaatwerk zo goed schoon is :thumbs:
ik neem aan gewoon lang en veel met lamellenschijven aan de slag om het zo blank te krijgen? :roll:
get in, sit down
shut up and hold on!

Everybody, please buy a Hybrid!!
...I f*ckin' need the gas!
Gebruikersavatar
GTV
Alfetta Guru
Alfetta Guru
Berichten: 2375
Lid geworden op: 23 dec 2005, 11:39
Locatie: Elsloo/Stein limburg

Bericht door GTV »

Eerst afsteken zo goed als mogelijk, daarna met een lamellenschijf.
Als je gelijk met de flex begint dan gaat het ''uitsmeren''
Voor het lassen onvet ik het metaal altijd goed met thinner.
Alfetta GT 1.6 '78 import
Alfetta GTV 2000 TS '79
Alfa 75 91' TB Imola
GTV 916 TS
156 SW
Duc 1199S Panigale
CR500
Gebruikersavatar
Fetta
Alfetta Transaxle Guru
Alfetta Transaxle Guru
Berichten: 5861
Lid geworden op: 24 feb 2006, 22:02

Bericht door Fetta »

afsteken en lamellen doe ik ook altijd, alleen krijg ik het nooit 100% schoon.

Thinner is idd een goeie.


sorry voor de topicvervuiling :oops:
get in, sit down
shut up and hold on!

Everybody, please buy a Hybrid!!
...I f*ckin' need the gas!
Carbo
Alfetta Guru
Alfetta Guru
Berichten: 2106
Lid geworden op: 25 dec 2007, 12:17
Locatie: Barendrecht

Bericht door Carbo »

Mijn methode:
- afsteken van de bitumen en tectyl met een houtbeitel(s),
- schoonmaken met een gevlochten staalborstel op de boormachine (ik ben inmiddels grootverbruiker!) boormachine vind ik ideaal omdat dat niet zo hard gaat,
- slechte plekken nastralen (Heb de achterkant gestraald hier zat de meeste roest. Ben hier nu mee gestopt want het straalgrit blijft overal uitkomen!)
- lassen slijpen met een slijpschijf (grof) daarna een fijne lamellenschijf.

De boel aan laten roesten ( :idea: niet meer met je vette vingers aan het plaatwerk komen). Daarna gaat de onderzijde in de RX 5 / RX 10. Je kunt de RX5 op een gedeelte van de plaat al zien zitten (is ietsje geel)

Het overige plaatwerk kaal maken ontvetten en gaat direct in de 2K Epoxy primer. In mijn geval van Standox omdat bella hiermee uiteindelijk gespoten wordt en het hele laksysteem op elkaar is afgestemd.
Het arsenaal:
Afbeelding
Afbeelding
Carbo
Alfetta Guru
Alfetta Guru
Berichten: 2106
Lid geworden op: 25 dec 2007, 12:17
Locatie: Barendrecht

Bericht door Carbo »

Op verzoek van een aantal mensen hierbij een aantal detail foto's van het aan de bumpersteunen ophangen van de GTV in de "Rotisserie". Auto is heel gemakkeljk rond te draaien dus het zwaartepunt t.o.v. de bevestigingspunten ligt goed.

Voor de bevestiging aan de steunen heb ik een soort mof gemaakt welke de bevestiging in elke richting ondersteund. Aan de voorzijde heb ik in de bouwmarkt een metalen doos gevonden die ze in de bouw gebruiken om balken te bevestigen. Daarbij aan de onderzijde een hoekijzer gelast.
Let op! voor het lassen wel even schoonslijpen want dit is allemaal gegalvaniseerd en de vrijkomende dampen tijdens het lassen zijn niet bepaald gezond.

Aan de achterzijde ook zo'n constructie gemaakt met hoekijzers en een plaatje.

Op het SCARB forum roepen ze dat dit alles circa 60,- Euro aan materaal kosten is :shock: Ik geloof hier helemaal niets van! Ik was totaal 400,- Euro aan materiaal kwijt. Dit was wel begn 2008 dus de staalprijs sky high maar op dit moment schat ik dat je nog steeds zo'n 300,- Euro aan staal kwijt ben.
Ook op het SCARB forum roept iemand dat hij zijn complete auto er mee rond wil draaien :lol: :lol: :lol: Daar zijn volgens mij de bumpersteunen niet echt op berekend! :wink:

Ik wil er evenueel wel tekeningen en een materiaallijst van maken maar dan vraag ik wel een vergoeding voor mijn uren! Voor de liefhebbers PB maar!

Afbeelding
Afbeelding
Afbeelding
Afbeelding
Afbeelding
Gebruikersavatar
Fetta
Alfetta Transaxle Guru
Alfetta Transaxle Guru
Berichten: 5861
Lid geworden op: 24 feb 2006, 22:02

Bericht door Fetta »

Die bumpersteunen kunnen wel wat hebben denk ik.
Mooi gemaakt.
get in, sit down
shut up and hold on!

Everybody, please buy a Hybrid!!
...I f*ckin' need the gas!
Gebruikersavatar
AlfettaOwner
Forumbeheerder/Admi
Forumbeheerder/Admi
Berichten: 9057
Lid geworden op: 20 dec 2005, 21:39
Locatie: Alfetta Forum
Contacteer:

Bericht door AlfettaOwner »

60 euro gaat zeker niet lukken, alleen de 4 wielen ben je dat al zeker kwijt!
Makkelijk werken zo en dat betaald zich zeker weer terug bij een vol-restauratie :idea:
Saluti Alessandro

Afbeelding

Alfetta GT 1.8 - Alfa 75 Turbo QV America - Alfa 164 Super
Gebruikersavatar
Gtv4
Advanced Membro
Advanced Membro
Berichten: 1549
Lid geworden op: 06 sep 2008, 21:08
Locatie: Bocholt (B)

Bericht door Gtv4 »

Ik vermoed dat de bumpersteunen idd stevig genoeg zijn.
Een kale koets weegt nog geen 200kg (meen ik mij te herinneren)
Dat geldt ook voor de draaiconstructie, die kan wss ook veel lichter uitgevoerd worden.
Maarja beter geen risico nemen en beter wat zwaarder ijzer gebruiken dan net iets te licht. :shock:
Het verbaasd mij wel dat het zwaartepunt goed ligt, gevoelsmatig zou ik het lager leggen.

Goed bezig en een mooi topic om te volgen. :thumbs:
Transaxle loos!
Plaats reactie