Onderhoud (Deel II)
Ik wilde de waterpomp vervangen, omdat de motor erg heet wordt als de auto lange rit heeft gemaakt. De koelvloeistof kookt bijna in het reservoir. Dat lijkt me niet de bedoeling.
Nadat ik tot de conclusie kwam dat de waterpomp niet vervangen kon worden zonder dat ik de distributieriem moest verwijderen, ben ik informatie gaan verzamelen hoe ik een riem het beste kon vervangen. Dit moest toch een keer op korte termijn gebeuren.
Uiteindelijk heb ik dit gevonden bij Alfa Bulletin Board. De gebruiker Alfisto Steve heeft daar voor de V6 heleboel handleidingen (
http://www.alfabb.com/bb/forums/164-168 ... -tips.html) gemaakt waaronder een distributiewissel. Het is voor namelijk bedoeld voor de 164, maar goed bruikbaar voor de transaxle V6en
Met behulp van de handleiding begonnen om alles te demonteren. Onder tussen een nieuwe riem, nieuwe riem voor de dynamo, waterpomp en (voor de zekerheid) een thermostaat besteld. Alles volgens de handleiding op tijd gezet. Omdat de kleppendeksels er toch af moesten voor de markeringen op de nokkenassen, heb ik gelijk de kleppendeksel een mooi kleurtje rood gegeven.
Na montage van de distributieriem vond ik de draadjes naar de distributor (als ik dit onderdeel goed benoem) niet solide uit zien. Dus heb ik het zaakje uit elkaar gehaald en bekeken of ik hier iets aan kon doen. Na wat denken besloten om het terug te zetten, maar ik had blijkbaar de + en de – draad verwisseld.
Toen ik voor de eerste keer de auto probeerde te starten rook ik een verbrande lucht. De auto startte niet, wat logisch was. De draadjes verwisselt en nogmaals geprobeerd om de GTV6 te starten. Hij deed het!!!
![Very Happy :grin:](./images/smilies/icon_biggrin.gif)
Maar de vreugde was voor korte duur. De motor stopte ineens.
De pogingen daarna om de motor tot leven te wekken resulteerde op luide knallen uit de uitlaat. Dit zou duiden, volgens een snelle zoekopdracht op internet, op onverbrande benzine. Mogelijke oorzaken bougies (zijn net nieuw), bougieskabels, bobine of iets anders??
Ik dacht zelf aan de bobine. Het draadjes wat ik verkeerd had aangesloten loopt naar de bobine en daar kwam ook de verbrande lucht vandaan.
Inmiddels heb ik een nieuwe bobine ingebouwd, maar ik ben vergeten op te schrijven waar de draadjes zaten.
![Embarassed :oops:](./images/smilies/icon_redface.gif)
Hier bedoel ik de + en de - mee. Zie de foto's.
Voordat ik een nieuwe poging doe om de GTV6 te starten, kan iemand hier zeggen hoe dit in elkaar zit?