Cilinderkop demonteren

Deel hier je kennis. Vragen en antwoorden!
Plaats reactie
Jens Hoorn
Alfetta Membro
Alfetta Membro
Berichten: 510
Lid geworden op: 27 jun 2008, 19:05
Locatie: Wanneperveen
Contacteer:

Cilinderkop demonteren

Bericht door Jens Hoorn »

Nu even een vraag aan jullie, want het zijn hier toch allemaal ervaringsdeskundigen.

Ik heb een nordblok, waarvan de kop vast zit aan het blok. Het meest waarschijnlijke lijkt me dat de draadeinden waar de cilinderkopmoeren op zitten, verroest zijn. Mijn Alfetta had er geen last van; daar tilde ik de kop zo af. Maar dit lijkt gewoon echt vast te zitten.

Dus:

Hoe krijg ik de kop eraf? Is er een handigheidje? Of moet ik een speciaal tool gaan maken.
Alfa 90 Quafrifoglio Oro '85
Giulia Nuova Super '76
Giulietta 2.0 '79
Gebruikersavatar
AlfettaOwner
Forumbeheerder/Admi
Forumbeheerder/Admi
Berichten: 9055
Lid geworden op: 20 dec 2005, 21:39
Locatie: Alfetta Forum
Contacteer:

Bericht door AlfettaOwner »

Deze heb je nodig.........om hem zonder problemen en wroeten eraf te krijgen!

Afbeelding
Saluti Alessandro

Afbeelding

Alfetta GT 1.8 - Alfa 75 Turbo QV America - Alfa 164 Super
Jens Hoorn
Alfetta Membro
Alfetta Membro
Berichten: 510
Lid geworden op: 27 jun 2008, 19:05
Locatie: Wanneperveen
Contacteer:

Bericht door Jens Hoorn »

Dat is briljant!

Dat ga ik maken :cool:

Grazie mille, Alessandro!
Alfa 90 Quafrifoglio Oro '85
Giulia Nuova Super '76
Giulietta 2.0 '79
Gebruikersavatar
AlfettaOwner
Forumbeheerder/Admi
Forumbeheerder/Admi
Berichten: 9055
Lid geworden op: 20 dec 2005, 21:39
Locatie: Alfetta Forum
Contacteer:

Bericht door AlfettaOwner »

Wel 2 stuks maken zodat je de cilinderkop geleidelijk naar boven kunt trekken :wink:
Saluti Alessandro

Afbeelding

Alfetta GT 1.8 - Alfa 75 Turbo QV America - Alfa 164 Super
Gebruikersavatar
8C
Alfetta Novizio
Alfetta Novizio
Berichten: 155
Lid geworden op: 21 mar 2008, 17:40

Bericht door 8C »

Te koop bij de 105 workshop!!

en met één gaat het ook duurt alleen langer!!

gr Jan
Gebruikersavatar
Gtv4
Advanced Membro
Advanced Membro
Berichten: 1549
Lid geworden op: 06 sep 2008, 21:08
Locatie: Bocholt (B)

Bericht door Gtv4 »

AlfettaOwner schreef:Wel 2 stuks maken zodat je de cilinderkop geleidelijk naar boven kunt trekken :wink:
Dus als ik het goed zie dan trek je de kop omhoog aan het bougiegat?
De spindel is M14 of M16?
Heb je daar misschien ook een foto van Sandro?

Leuk projectje om even te maken op het werk. (of laten maken) :lol:
Transaxle loos!
Gebruikersavatar
AlfettaOwner
Forumbeheerder/Admi
Forumbeheerder/Admi
Berichten: 9055
Lid geworden op: 20 dec 2005, 21:39
Locatie: Alfetta Forum
Contacteer:

Bericht door AlfettaOwner »

Heb even gekeken maar nee, je kunt daar gewoon een bougie voor gebruiken met een draadeind opgelast.
Bougie vastdraaien en hulpstuk over de kopbouten (die al gelost zijn :!:) heen leggen. Moer van spindel aandraaien om de kop te lichten!
Saluti Alessandro

Afbeelding

Alfetta GT 1.8 - Alfa 75 Turbo QV America - Alfa 164 Super
Gebruikersavatar
Gtv4
Advanced Membro
Advanced Membro
Berichten: 1549
Lid geworden op: 06 sep 2008, 21:08
Locatie: Bocholt (B)

Bericht door Gtv4 »

AlfettaOwner schreef:Heb even gekeken maar nee, je kunt daar gewoon een bougie voor gebruiken met een draadeind opgelast.
Bougie vastdraaien en hulpstuk over de kopbouten (die al gelost zijn :!:) heen leggen. Moer van spindel aandraaien om de kop te lichten!
Oke, tis duidelijk. :thumbs:

Ik ga maandag eens kijken wat ik kan fabrieken, misschien nog meer liefhebbers?
Ik heb holle pijpjes met schroefdraad gelijk aan die van de bougie, zo heb ik ook al eens een soort van meetklok gemaakt.

Afbeelding
Transaxle loos!
Gebruikersavatar
stephen
Advanced Membro
Advanced Membro
Berichten: 1625
Lid geworden op: 27 feb 2009, 19:45
Locatie: WARMENHUIZEN

Bericht door stephen »

hoop het nooit nodig te hebben, maar als het voor weinig is ,is het altijd handig om erbij te hebben :wink:
Giulietta Berlina 1300Ti 1960
Giulia 1300 ti met 2.0 1970
Giulia 1750 super 1972
Berlina 1750 1970
Berlina 1750 1971
Alfetta 1600 1.8 Turbo 1976
75 T.S. (Turbo Speeltje)
156 GTA 2002
916 spider 2.0TS 1998
VW spijlbus 2.0 1964 100+ PK
Gebruikersavatar
Gtv4
Advanced Membro
Advanced Membro
Berichten: 1549
Lid geworden op: 06 sep 2008, 21:08
Locatie: Bocholt (B)

Bericht door Gtv4 »

stephen schreef:hoop het nooit nodig te hebben, maar als het voor weinig is ,is het altijd handig om erbij te hebben :wink:
Het ijzer koop ik in de personeelswinkel, meestal liggen er wel dikke rest staalplaatjes. Die kunnen goed €0,50 kosten.
En dan een paar bekertjes koffie van €0,09 voor de mannen van de gereedschapmakerij om ze op de juiste maat te knippen/zagen.

Ik zal zien wat ik kan doen. :wink:
Transaxle loos!
Gebruikersavatar
8C
Alfetta Novizio
Alfetta Novizio
Berichten: 155
Lid geworden op: 21 mar 2008, 17:40

Bericht door 8C »

Mooiste zou zijn in elk bougie gat er één en één grote plaat erover heen dan zijn de krachten ook leuk verdeeld!

Ook stiften die je op de draadeinden die in het blok zitten zet als de kop al wat omhoog is gekomen zijn dan noodzakelijk.

Ik houd me ook aanbevolen als je wat weet of gemaakt heb!

gr Jan
Gebruikersavatar
Gtv4
Advanced Membro
Advanced Membro
Berichten: 1549
Lid geworden op: 06 sep 2008, 21:08
Locatie: Bocholt (B)

Bericht door Gtv4 »

8C schreef:Mooiste zou zijn in elk bougie gat er één en één grote plaat erover heen dan zijn de krachten ook leuk verdeeld!

Ook stiften die je op de draadeinden die in het blok zitten zet als de kop al wat omhoog is gekomen zijn dan noodzakelijk.

Ik houd me ook aanbevolen als je wat weet of gemaakt heb!

gr Jan
Ik dacht aan 2 platen per cilinderkop zoals op de foto van AlfettaOwner.

Maar om de krachten te verdelen over 4 bougiegaten lijkt mij ook beter.
Maar dan moet alles wel perfect kloppen!

Dus ik ga proberen om 2 platen te maken en elke plaat laten steunen in 2 gaten.
Nu denk ik wel dat als de kop eenmaal 2cm gelift is dat de rest ook wel goed gaat. Wel zit ik eraan te denken om niet de vlakke plaat te laten steunen op de draadeinden i.v.m. beschadigen van de draad.
Dus idd een kleine verlenging met een bolkop lijkt mij wel geschikt.

Ik heb alleen geen gedemonteerd blok. Ik heb net even gemeten op de kopmoeren en een schetsje gemaakt.
Dinsdag weet ik welke materiaal ik kan kopen en of iemand van de verspaanafdeling alles op maat wil maken.

Ik zal de vorderingen hier wel posten.
Transaxle loos!
Gebruikersavatar
AlfettaOwner
Forumbeheerder/Admi
Forumbeheerder/Admi
Berichten: 9055
Lid geworden op: 20 dec 2005, 21:39
Locatie: Alfetta Forum
Contacteer:

Bericht door AlfettaOwner »

Normaliter draai je de bolkop moeren een beetje los, 1/2 cm is vaak voldoende om te de kop te lichten. En met die 1/2 cm zit er nog genoeg draad om de boel niet te beschadigen.

Tenzij de draadeinden van de motor niet zijn verroest moet dat altijd lukken.
Saluti Alessandro

Afbeelding

Alfetta GT 1.8 - Alfa 75 Turbo QV America - Alfa 164 Super
Gebruikersavatar
Gtv4
Advanced Membro
Advanced Membro
Berichten: 1549
Lid geworden op: 06 sep 2008, 21:08
Locatie: Bocholt (B)

Bericht door Gtv4 »

Okee dus daar hoef ik mij niet echt druk over te maken. Maakt het een stuk simpeler.

Maar toch vind ik (lijkt mij) dat er veel kracht op 1 bougiegat komt.
Als de draadeinden echt vast zitten lijkt het mij veiliger om 4 gaten tegelijk te gebruiken.

Ik heb dan ook nog nooit een kop van een Nordblok gesleuteld dus kan ook niet echt inschatten hoe vast zo'n ding kan zitten.
Transaxle loos!
Gebruikersavatar
AlfettaOwner
Forumbeheerder/Admi
Forumbeheerder/Admi
Berichten: 9055
Lid geworden op: 20 dec 2005, 21:39
Locatie: Alfetta Forum
Contacteer:

Bericht door AlfettaOwner »

De bougie helemaal vast gedraaid, je hebt het dan over een stuk of 10 windingen. Daar hoef je je helemaal geen zorgen over te maken :wink:
Saluti Alessandro

Afbeelding

Alfetta GT 1.8 - Alfa 75 Turbo QV America - Alfa 164 Super
Gebruikersavatar
8C
Alfetta Novizio
Alfetta Novizio
Berichten: 155
Lid geworden op: 21 mar 2008, 17:40

Bericht door 8C »

Mijn ervaring (25 jaar) is dat ook als de kop 2,5 cm van het blok gelicht is deze nog vast kan lopen op de draadeinden die zeer weerspannig kunnen zijn zeker als ze in de buurt van het schroefdraad komen.
Dit allemaal vanwege de corrosie die heeft plaats gevonden.
Daarom zijn de stiften zo handig dan kun je de kop toch wat hoger optillen.

Dus mijn voorkeur gaat toch uit naar één of twee platen met stiften op de die tussen de plaat(of platen) en de draadeinden in het blok kunt plaatsen!

Ik vind het trouwens een super aanbod dat je zoiets wil maken! :grin:

gr Jan
Gebruikersavatar
Gtv4
Advanced Membro
Advanced Membro
Berichten: 1549
Lid geworden op: 06 sep 2008, 21:08
Locatie: Bocholt (B)

Bericht door Gtv4 »

Afbeelding

Het resultaat van deze week, 1 grote plaat voor de gehele kop en gaten om stiften in te maken. Als probeersel 3 trekkers gemaakt, nog wel te kort maar wel met de juiste draad.
Ook al 4 kleine plaatjes gemaakt, nu nog de gaten maken voor de trekker.
Transaxle loos!
Gebruikersavatar
8C
Alfetta Novizio
Alfetta Novizio
Berichten: 155
Lid geworden op: 21 mar 2008, 17:40

Bericht door 8C »

Ziet er goed uit!! :smile:

gr Jan
Gebruikersavatar
AlfettaOwner
Forumbeheerder/Admi
Forumbeheerder/Admi
Berichten: 9055
Lid geworden op: 20 dec 2005, 21:39
Locatie: Alfetta Forum
Contacteer:

Bericht door AlfettaOwner »

:thumbs:

Zijn die koptrekplaten te koop ?
Wellicht dat er hier liefhebbers voor zijn :wink:
Saluti Alessandro

Afbeelding

Alfetta GT 1.8 - Alfa 75 Turbo QV America - Alfa 164 Super
Gebruikersavatar
Gtv4
Advanced Membro
Advanced Membro
Berichten: 1549
Lid geworden op: 06 sep 2008, 21:08
Locatie: Bocholt (B)

Bericht door Gtv4 »

AlfettaOwner schreef::thumbs:

Zijn die koptrekplaten te koop ?
Wellicht dat er hier liefhebbers voor zijn :wink:

Dit zijn nog maar proto plaatjes en trekkers.
Volgende week probeer ik de bougiegaten en een geschikte trekker te maken.

De gewone kleine plaatjes zijn vrij simpel te maken, de plaat of plaatjes met verlengstiften is wat lastiger.
Eigenlijk moet ik een gedemonteerde kop hebben om de stiften exact juist te positioneren.
Nu heb ik het gatenpatroon overgenomen van een losse koppakking.

Ik ga maandag eens kijken wat ik kan fabrieken, misschien nog meer liefhebbers?
Als blijkt dat de platen en trekkers werken kan ik er wel een aantal meer maken. Ik maak en laat ze maken op mijn werk tussen de bedrijven door, een klein aantal is geen probleem.
De kosten zijn minimaal, de plaatjes maak ik uit rest afval wat ik in de personeelswinkel kan kopen. Het ijzer wat er nu ligt kost nog geen euro. :cool:
Transaxle loos!
Plaats reactie