raambediening voorportieren GTV6

Bijzonderheden en verschillen tussen de verschillende modellen.
Plaats reactie
rocus
Novizio
Novizio
Berichten: 26
Lid geworden op: 18 dec 2007, 18:26

raambediening voorportieren GTV6

Bericht door rocus »

Heeft iemand toevallig (zal op dit forum met enkel liefhebbers nooit toevallig wezen natuurlijk :cool: ) een tekening of schema waar op staat hoe de staalkabel aan de raamslinger bevestigd zit?
De mijne is losgegaan en het is nu niet de tijd om met het raam open te rijden.......
Gebruikersavatar
GTV
Alfetta Guru
Alfetta Guru
Berichten: 2368
Lid geworden op: 23 dec 2005, 11:39
Locatie: Elsloo/Stein limburg

Bericht door GTV »

AlfettaOwner is hier expert in die zal zich wel zo melden :wink:
Alfetta GT 1.6 '78 import
Alfetta GTV 2000 TS '79
Alfa 75 91' TB Imola
GTV 916 TS
156 SW
Duc 1199S Panigale
CR500
rocus
Novizio
Novizio
Berichten: 26
Lid geworden op: 18 dec 2007, 18:26

Bericht door rocus »

Wacht wel even af,het raam en bediening zit nu weer op zijn plek maar ik vertrouw het nog niet helemaal.......De staalkabel is wel heel maar heeft wat knel gezeten.Wellicht dat een nieuw staalkabeltje en even goed afstellen verder helpt.
In elk geval heb ik ter voorkoming van open/dicht doen de draaiknop er maar even afgelaten.
Leuk klusje is het niet,had ook even tijd nodig voordat ik het loopwieltje net onder de raamrand had ontdekt........En ook het nokje waar het einde van de staalkabel in moet vallen moest ik even zoeken (+draairichting :cool: :? )Meer dan die heb ik niet ontdekt.
In elk geval kan ik weer rijden zonder dat het raam op een kier staat.
:oops:
GTV42.0
Alfetta Transaxle Guru
Alfetta Transaxle Guru
Berichten: 7897
Lid geworden op: 03 mei 2006, 19:49
Locatie: Noordscheschut

Bericht door GTV42.0 »

Heb jij een GTV6 waarvan je het raam open moet draaien? Is deze van 1980 od 1981 dan?
Beheerder Database Alfetta, GT, GTV(6)
rocus
Novizio
Novizio
Berichten: 26
Lid geworden op: 18 dec 2007, 18:26

Bericht door rocus »

Yep,GT-03-XD is van 1981 en heeft draairamen voor.
(vind ik niet zo belangrijk hoor,electrisch is maar luxe....... :lol: )
Gebruikersavatar
Gtv4
Advanced Membro
Advanced Membro
Berichten: 1549
Lid geworden op: 06 sep 2008, 20:08
Locatie: Bocholt (B)

Bericht door Gtv4 »

Tis even goed opletten.
Mijne had ik gedemonteerd en een jaar later weer terug gemonteerd.
Het kan maar op 1 manier, en das ff prullen. :?

Het knikje wat je in de kabel hebt is wss van het bevestigingsblokje geweest waarmee je de raam vastzet op de kabel.
De kabel begint bij de rol en gaat dan over het onderste loopwieltje naar het bovenste loopwieltje en zo weer terug naar de opdraairol.

Het kan maar op 1 manier, de juiste is als het knikje tussen de 2 loopwieltjes zit.

(even uit mijn geheugen) Als je de kant van de oplooprol aan de binnenzijde oprolt dan staat het raam onderin, dus knikje moet bij de onderste looprol zitten.
Je kan aan de winding wel zien waar je moet beginnen en hoe die gaat rollen.

suc6 :twisted:

Als je toch wil rijden en je krijgt het niet gemaakt, dan even een houten latje zagen en onder het raam zetten. :lol:
Transaxle loos!
Gebruikersavatar
AlfettaOwner
Forumbeheerder/Admi
Forumbeheerder/Admi
Berichten: 8884
Lid geworden op: 20 dec 2005, 21:39
Locatie: Alfetta Forum
Contacteer:

Bericht door AlfettaOwner »

Ik ga het proberen :roll:
Gtv4 schreef:Tis even goed opletten.
Mijne had ik gedemonteerd en een jaar later weer terug gemonteerd.
Het kan maar op 1 manier, en das ff prullen. :?

Het knikje wat je in de kabel hebt is wss van het bevestigingsblokje geweest waarmee je de raam vastzet op de kabel.
Klopt idd
De kabel begint bij de rol en gaat dan over het onderste loopwieltje naar het bovenste loopwieltje en zo weer terug naar de opdraairol.
Klopt ook.
Het kan maar op 1 manier, de juiste is als het knikje tussen de 2 loopwieltjes zit.
Klopt ook helemaal.

(even uit mijn geheugen) Als je de kant van de oplooprol aan de binnenzijde oprolt dan staat het raam onderin, dus knikje moet bij de onderste looprol zitten.
Je kan aan de winding wel zien waar je moet beginnen en hoe die gaat rollen.

suc6 :twisted:

En nu komt ie.... :idea:

Op de oplooprol zit een spanmechanisme wel ervoor zorgt dat je de staaldraad strak kunt trekken over de loopwielen, klemmechanisme raam en oplooprol.

De oplooprol is dus feitelijk opgebouwd uit 2 segmenten dit tov elkaar kunnen worden verdraait, de weerstand en blokkering worden verzorgt door een inwendige veer.

Check even hoe je rechterraam dicht gaat (linksom of rechtsom draaiend) Draai je raamslinger in de juiste bijna uiterste stand.

Maak eerst je ruit vast aan de kabel daar waar de knik zit.
Het langste uiteind van de kabel rol je op de oplooprol.
Door met de raamslinger een beetje te spelen gaat dit wat makkelijker.
Zorg ervoor dat de kabel netjes in de gleuven loopt van de oplooprol en probeer nu deze kant van de kabel strak te krijgen met de raamslinger.

De andere kant van de kabel haakt je met de bevestigingsknobbel in de uitsparing aan de buitenkant van de oplooprol.
Door aan het buitenste segment te draaien trek je de hele kabel strak.

Let er wel op dat je kabel netjes over beide wielen loopt en NIET te strak spannen.:!:

Wellicht van de tevoren even je wielen checken meestal is de opstaande rand beschadigd en loopt de kabel er weer heel snel vanaf.

Na 3x pielen en proberen lukt het wel!

Succes :wink:
Saluti Alessandro

Afbeelding

Alfetta GT 1.8 - Alfa 75 Turbo QV America - Alfa 164 Super
Gebruikersavatar
Gtv4
Advanced Membro
Advanced Membro
Berichten: 1549
Lid geworden op: 06 sep 2008, 20:08
Locatie: Bocholt (B)

Bericht door Gtv4 »

AlfettaOwner schreef: En nu komt ie.... :idea:

Op de oplooprol zit een spanmechanisme wel ervoor zorgt dat je de staaldraad strak kunt trekken over de loopwielen, klemmechanisme raam en oplooprol.

De oplooprol is dus feitelijk opgebouwd uit 2 segmenten dit tov elkaar kunnen worden verdraait, de weerstand en blokkering worden verzorgt door een inwendige veer.
Dat is mij bij de montage niet opgevallen, als ik mijn reserve setje terug vind ga ik dan eens goed bekijken. Goeie tip, weer wat geleerd. :thumbs:

Bij 1 deur had ik ook het probleem dat de looprolletjes uitgelopen waren.
Dus bij het dichtdraaien kantelde ze teveel en liep de kabel eraf.
Ik heb de gaten opgeboord en er een messingbusje ingeperst. :idea:
Transaxle loos!
Gebruikersavatar
AlfettaOwner
Forumbeheerder/Admi
Forumbeheerder/Admi
Berichten: 8884
Lid geworden op: 20 dec 2005, 21:39
Locatie: Alfetta Forum
Contacteer:

Bericht door AlfettaOwner »

Heb er toendertijd nogal wat mee liggen klooien :wink:

Die wieltjes heb ik uiteindelijk opnieuw laten draaien en iets versterkt uitgevoerd met een verdikte rand !

De optie van GTV4 is met betrekking tot het gat ook een :thumbs: waard!
Saluti Alessandro

Afbeelding

Alfetta GT 1.8 - Alfa 75 Turbo QV America - Alfa 164 Super
Gebruikersavatar
Gtv4
Advanced Membro
Advanced Membro
Berichten: 1549
Lid geworden op: 06 sep 2008, 20:08
Locatie: Bocholt (B)

Bericht door Gtv4 »

AlfettaOwner schreef:Heb er toendertijd nogal wat mee liggen klooien :wink:
:blue_lol: Ach wat heet klooien, de 1e deur heeft me 2 avonden gekost. :oops:
Transaxle loos!
Gebruikersavatar
Fetta
Alfetta Transaxle Guru
Alfetta Transaxle Guru
Berichten: 5861
Lid geworden op: 24 feb 2006, 22:02

Bericht door Fetta »

Na 3x pielen en proberen lukt het wel!


....of 20 :biggrin:
get in, sit down
shut up and hold on!

Everybody, please buy a Hybrid!!
...I f*ckin' need the gas!
rocus
Novizio
Novizio
Berichten: 26
Lid geworden op: 18 dec 2007, 18:26

Bericht door rocus »

3 keer of 20 keer maakt niets uit.....

In elk geval staat hierboven beschreven de informatie die ik zocht!
Allen bedankt,ik ga ermee aan de slag al zal dat pas ergens volgende week(en) worden daar de agenda weer vol genoeg is.

Groeten,

Ronnie
Plaats reactie