Cilinderkop demonteren
-
- Alfetta Membro
- Berichten: 510
- Lid geworden op: 27 jun 2008, 19:05
- Locatie: Wanneperveen
- Contacteer:
Cilinderkop demonteren
Nu even een vraag aan jullie, want het zijn hier toch allemaal ervaringsdeskundigen.
Ik heb een nordblok, waarvan de kop vast zit aan het blok. Het meest waarschijnlijke lijkt me dat de draadeinden waar de cilinderkopmoeren op zitten, verroest zijn. Mijn Alfetta had er geen last van; daar tilde ik de kop zo af. Maar dit lijkt gewoon echt vast te zitten.
Dus:
Hoe krijg ik de kop eraf? Is er een handigheidje? Of moet ik een speciaal tool gaan maken.
Ik heb een nordblok, waarvan de kop vast zit aan het blok. Het meest waarschijnlijke lijkt me dat de draadeinden waar de cilinderkopmoeren op zitten, verroest zijn. Mijn Alfetta had er geen last van; daar tilde ik de kop zo af. Maar dit lijkt gewoon echt vast te zitten.
Dus:
Hoe krijg ik de kop eraf? Is er een handigheidje? Of moet ik een speciaal tool gaan maken.
Alfa 90 Quafrifoglio Oro '85
Giulia Nuova Super '76
Giulietta 2.0 '79
Giulia Nuova Super '76
Giulietta 2.0 '79
- AlfettaOwner
- Forumbeheerder/Admi
- Berichten: 9055
- Lid geworden op: 20 dec 2005, 21:39
- Locatie: Alfetta Forum
- Contacteer:
-
- Alfetta Membro
- Berichten: 510
- Lid geworden op: 27 jun 2008, 19:05
- Locatie: Wanneperveen
- Contacteer:
- AlfettaOwner
- Forumbeheerder/Admi
- Berichten: 9055
- Lid geworden op: 20 dec 2005, 21:39
- Locatie: Alfetta Forum
- Contacteer:
- Gtv4
- Advanced Membro
- Berichten: 1549
- Lid geworden op: 06 sep 2008, 21:08
- Locatie: Bocholt (B)
Dus als ik het goed zie dan trek je de kop omhoog aan het bougiegat?AlfettaOwner schreef:Wel 2 stuks maken zodat je de cilinderkop geleidelijk naar boven kunt trekken
De spindel is M14 of M16?
Heb je daar misschien ook een foto van Sandro?
Leuk projectje om even te maken op het werk. (of laten maken)

Transaxle loos!
- AlfettaOwner
- Forumbeheerder/Admi
- Berichten: 9055
- Lid geworden op: 20 dec 2005, 21:39
- Locatie: Alfetta Forum
- Contacteer:
Heb even gekeken maar nee, je kunt daar gewoon een bougie voor gebruiken met een draadeind opgelast.
Bougie vastdraaien en hulpstuk over de kopbouten (die al gelost zijn
) heen leggen. Moer van spindel aandraaien om de kop te lichten!
Bougie vastdraaien en hulpstuk over de kopbouten (die al gelost zijn

Saluti Alessandro

Alfetta GT 1.8 - Alfa 75 Turbo QV America - Alfa 164 Super

Alfetta GT 1.8 - Alfa 75 Turbo QV America - Alfa 164 Super
- Gtv4
- Advanced Membro
- Berichten: 1549
- Lid geworden op: 06 sep 2008, 21:08
- Locatie: Bocholt (B)
Oke, tis duidelijk.AlfettaOwner schreef:Heb even gekeken maar nee, je kunt daar gewoon een bougie voor gebruiken met een draadeind opgelast.
Bougie vastdraaien en hulpstuk over de kopbouten (die al gelost zijn) heen leggen. Moer van spindel aandraaien om de kop te lichten!

Ik ga maandag eens kijken wat ik kan fabrieken, misschien nog meer liefhebbers?
Ik heb holle pijpjes met schroefdraad gelijk aan die van de bougie, zo heb ik ook al eens een soort van meetklok gemaakt.

Transaxle loos!
- stephen
- Advanced Membro
- Berichten: 1625
- Lid geworden op: 27 feb 2009, 19:45
- Locatie: WARMENHUIZEN
hoop het nooit nodig te hebben, maar als het voor weinig is ,is het altijd handig om erbij te hebben 

Giulietta Berlina 1300Ti 1960
Giulia 1300 ti met 2.0 1970
Giulia 1750 super 1972
Berlina 1750 1970
Berlina 1750 1971
Alfetta 1600 1.8 Turbo 1976
75 T.S. (Turbo Speeltje)
156 GTA 2002
916 spider 2.0TS 1998
VW spijlbus 2.0 1964 100+ PK
Giulia 1300 ti met 2.0 1970
Giulia 1750 super 1972
Berlina 1750 1970
Berlina 1750 1971
Alfetta 1600 1.8 Turbo 1976
75 T.S. (Turbo Speeltje)
156 GTA 2002
916 spider 2.0TS 1998
VW spijlbus 2.0 1964 100+ PK
- Gtv4
- Advanced Membro
- Berichten: 1549
- Lid geworden op: 06 sep 2008, 21:08
- Locatie: Bocholt (B)
Het ijzer koop ik in de personeelswinkel, meestal liggen er wel dikke rest staalplaatjes. Die kunnen goed €0,50 kosten.stephen schreef:hoop het nooit nodig te hebben, maar als het voor weinig is ,is het altijd handig om erbij te hebben
En dan een paar bekertjes koffie van €0,09 voor de mannen van de gereedschapmakerij om ze op de juiste maat te knippen/zagen.
Ik zal zien wat ik kan doen.

Transaxle loos!
- 8C
- Alfetta Novizio
- Berichten: 155
- Lid geworden op: 21 mar 2008, 17:40
Mooiste zou zijn in elk bougie gat er één en één grote plaat erover heen dan zijn de krachten ook leuk verdeeld!
Ook stiften die je op de draadeinden die in het blok zitten zet als de kop al wat omhoog is gekomen zijn dan noodzakelijk.
Ik houd me ook aanbevolen als je wat weet of gemaakt heb!
gr Jan
Ook stiften die je op de draadeinden die in het blok zitten zet als de kop al wat omhoog is gekomen zijn dan noodzakelijk.
Ik houd me ook aanbevolen als je wat weet of gemaakt heb!
gr Jan
- Gtv4
- Advanced Membro
- Berichten: 1549
- Lid geworden op: 06 sep 2008, 21:08
- Locatie: Bocholt (B)
Ik dacht aan 2 platen per cilinderkop zoals op de foto van AlfettaOwner.8C schreef:Mooiste zou zijn in elk bougie gat er één en één grote plaat erover heen dan zijn de krachten ook leuk verdeeld!
Ook stiften die je op de draadeinden die in het blok zitten zet als de kop al wat omhoog is gekomen zijn dan noodzakelijk.
Ik houd me ook aanbevolen als je wat weet of gemaakt heb!
gr Jan
Maar om de krachten te verdelen over 4 bougiegaten lijkt mij ook beter.
Maar dan moet alles wel perfect kloppen!
Dus ik ga proberen om 2 platen te maken en elke plaat laten steunen in 2 gaten.
Nu denk ik wel dat als de kop eenmaal 2cm gelift is dat de rest ook wel goed gaat. Wel zit ik eraan te denken om niet de vlakke plaat te laten steunen op de draadeinden i.v.m. beschadigen van de draad.
Dus idd een kleine verlenging met een bolkop lijkt mij wel geschikt.
Ik heb alleen geen gedemonteerd blok. Ik heb net even gemeten op de kopmoeren en een schetsje gemaakt.
Dinsdag weet ik welke materiaal ik kan kopen en of iemand van de verspaanafdeling alles op maat wil maken.
Ik zal de vorderingen hier wel posten.
Transaxle loos!
- AlfettaOwner
- Forumbeheerder/Admi
- Berichten: 9055
- Lid geworden op: 20 dec 2005, 21:39
- Locatie: Alfetta Forum
- Contacteer:
Normaliter draai je de bolkop moeren een beetje los, 1/2 cm is vaak voldoende om te de kop te lichten. En met die 1/2 cm zit er nog genoeg draad om de boel niet te beschadigen.
Tenzij de draadeinden van de motor niet zijn verroest moet dat altijd lukken.
Tenzij de draadeinden van de motor niet zijn verroest moet dat altijd lukken.
Saluti Alessandro

Alfetta GT 1.8 - Alfa 75 Turbo QV America - Alfa 164 Super

Alfetta GT 1.8 - Alfa 75 Turbo QV America - Alfa 164 Super
- Gtv4
- Advanced Membro
- Berichten: 1549
- Lid geworden op: 06 sep 2008, 21:08
- Locatie: Bocholt (B)
Okee dus daar hoef ik mij niet echt druk over te maken. Maakt het een stuk simpeler.
Maar toch vind ik (lijkt mij) dat er veel kracht op 1 bougiegat komt.
Als de draadeinden echt vast zitten lijkt het mij veiliger om 4 gaten tegelijk te gebruiken.
Ik heb dan ook nog nooit een kop van een Nordblok gesleuteld dus kan ook niet echt inschatten hoe vast zo'n ding kan zitten.
Maar toch vind ik (lijkt mij) dat er veel kracht op 1 bougiegat komt.
Als de draadeinden echt vast zitten lijkt het mij veiliger om 4 gaten tegelijk te gebruiken.
Ik heb dan ook nog nooit een kop van een Nordblok gesleuteld dus kan ook niet echt inschatten hoe vast zo'n ding kan zitten.
Transaxle loos!
- AlfettaOwner
- Forumbeheerder/Admi
- Berichten: 9055
- Lid geworden op: 20 dec 2005, 21:39
- Locatie: Alfetta Forum
- Contacteer:
- 8C
- Alfetta Novizio
- Berichten: 155
- Lid geworden op: 21 mar 2008, 17:40
Mijn ervaring (25 jaar) is dat ook als de kop 2,5 cm van het blok gelicht is deze nog vast kan lopen op de draadeinden die zeer weerspannig kunnen zijn zeker als ze in de buurt van het schroefdraad komen.
Dit allemaal vanwege de corrosie die heeft plaats gevonden.
Daarom zijn de stiften zo handig dan kun je de kop toch wat hoger optillen.
Dus mijn voorkeur gaat toch uit naar één of twee platen met stiften op de die tussen de plaat(of platen) en de draadeinden in het blok kunt plaatsen!
Ik vind het trouwens een super aanbod dat je zoiets wil maken!
gr Jan
Dit allemaal vanwege de corrosie die heeft plaats gevonden.
Daarom zijn de stiften zo handig dan kun je de kop toch wat hoger optillen.
Dus mijn voorkeur gaat toch uit naar één of twee platen met stiften op de die tussen de plaat(of platen) en de draadeinden in het blok kunt plaatsen!
Ik vind het trouwens een super aanbod dat je zoiets wil maken!

gr Jan
- Gtv4
- Advanced Membro
- Berichten: 1549
- Lid geworden op: 06 sep 2008, 21:08
- Locatie: Bocholt (B)
- AlfettaOwner
- Forumbeheerder/Admi
- Berichten: 9055
- Lid geworden op: 20 dec 2005, 21:39
- Locatie: Alfetta Forum
- Contacteer:
- Gtv4
- Advanced Membro
- Berichten: 1549
- Lid geworden op: 06 sep 2008, 21:08
- Locatie: Bocholt (B)
AlfettaOwner schreef:![]()
Zijn die koptrekplaten te koop ?
Wellicht dat er hier liefhebbers voor zijn
Dit zijn nog maar proto plaatjes en trekkers.
Volgende week probeer ik de bougiegaten en een geschikte trekker te maken.
De gewone kleine plaatjes zijn vrij simpel te maken, de plaat of plaatjes met verlengstiften is wat lastiger.
Eigenlijk moet ik een gedemonteerde kop hebben om de stiften exact juist te positioneren.
Nu heb ik het gatenpatroon overgenomen van een losse koppakking.
Als blijkt dat de platen en trekkers werken kan ik er wel een aantal meer maken. Ik maak en laat ze maken op mijn werk tussen de bedrijven door, een klein aantal is geen probleem.Ik ga maandag eens kijken wat ik kan fabrieken, misschien nog meer liefhebbers?
De kosten zijn minimaal, de plaatjes maak ik uit rest afval wat ik in de personeelswinkel kan kopen. Het ijzer wat er nu ligt kost nog geen euro.

Transaxle loos!