Spoelen
- gerhARd
- Alfetta Membro
Spoelen
Hallo allemaal, Ik ben van plan mijn benzinetank en de leidingen van mijn gtv6 te spoelen maar heb geen idee heo en waarmee men dat doet. Zou iemand dit mij willen vertellen?
de injectoren zijn ultrasoon gereinigd en het benzinefilter is nieuw maar nog steeds stopt de motor met "lopen" na een minuut of 4. er zit nu zo'n 8 liter nieuwe euro 98 in vast nog wel wat spul van vroeger.
Groet van Gerhard
de injectoren zijn ultrasoon gereinigd en het benzinefilter is nieuw maar nog steeds stopt de motor met "lopen" na een minuut of 4. er zit nu zo'n 8 liter nieuwe euro 98 in vast nog wel wat spul van vroeger.
Groet van Gerhard
GTV6 1985 rood
33 1.5 IE 1992
Maserati 4.24
33 1.5 IE 1992
Maserati 4.24
- gtv tijntje
- Alfetta Membro
Ik denk dat je het in iets anders moet zoeken dan in het brandstof systeem, gezien wat er al gebeurd is zou het daar niet meer aan kunnen liggen mijn inziens, als je al oude benzine in de tank hebt zitten dan zou ik de brandstof slang van de pomp loshalen en daarmee de oude benzine verwijderen. ik denk dat ik de tank af zou vullen met nieuwe benzine.
Is er al gecontroleerd als de brandstof wel bij de motor komt
Is er al gecontroleerd als de brandstof wel bij de motor komt

Alfetta gtv6 GP "1984" gleigh
Alfa 75 3.0 Qv "1991" Sold
volvo v70 2.5 't lpg g3
Te huur Autoambulance Dagprijs € 25,-
volvo v70 2.5 't lpg g3
- gerhARd
- Alfetta Membro
Ja, de motor loopt ten slotte 4 minuten, daarom is het zo vreemd dat ie dan er mee stopt. Alles staat op tijd en op de merktekens. De bougiekabels zijn nieuw en de bougies vonken. Daarom dacht ik dat het de benzine zou kunnen zijn. Alsof de boel dicht slibt.
GTV6 1985 rood
33 1.5 IE 1992
Maserati 4.24
33 1.5 IE 1992
Maserati 4.24
- gtv tijntje
- Alfetta Membro
oke maar dan blijven er wel wat vragen over,
start de motor direct na dat hij uitvalt wel weer?
Moet je het filter reinigen voordat hij weer gaat aanpakken?
Krijgt de pomp een constante spanning?
vapor lock?
meer info is hierbij wel wenselijk
start de motor direct na dat hij uitvalt wel weer?
Moet je het filter reinigen voordat hij weer gaat aanpakken?
Krijgt de pomp een constante spanning?
vapor lock?
meer info is hierbij wel wenselijk
Alfetta gtv6 GP "1984" gleigh
volvo v70 2.5 't lpg g3
volvo v70 2.5 't lpg g3
- Gtv4
- Advanced Membro
Oude benzine kan voor een hoop narigheid zorgen!
Vapor lock wil zeggen dampbelvorming, dat kan onstaan als je de motor afzet en de benzine in de leiding warm word. Dan krijg je dampbel vorming.
( ik vermoed niet dat daar het probleem zit, niet na 4 minuten rijden)
Maar is het niet dat de brandstofpomp uitvalt?
Controleer eens met een proeflampje of de spanning niet weg valt, misschien een relais wat warm word en dan uitvalt.
Kan ook door een slechte verbinding komen.
Andere optie is dat de pomp zelf vastloopt na warm worden.
Op de pomp of in de tank zit wss ook nog een groffilter in de tank, controleer dat ook eens!
Zelfde geld voor de ontsteking.
Ik ken niets van de V6, heeft deze een HAL sensor en-of een module bij de bobine (vermoed ik). Zelfde verhaal, spoeltje word warm en word onderbroken. Zoals tegenwoordig de nieuwe auto's veel uitvallen op een BDP sensor.
Nog een optie, zelfde verhaal met spoelen.
Ik heb het eens met een auto gehad dat de bonine door geslagen was.
Auto liep eerst nog 10 minuten en werd met de dag korter.
Uiteindelijk kon ik een spanning meten van 27V op de ECU.
M.a.w. de bobine lekte van het hoogspannings gedeelte naar het laagspanningsgedeelte.
Probeer eerst eens uit te zoeken wat er precies gebeurt. Valt het benzine systeem uit of onsteking!
Ben wel voorzichtig met een snelle conclusie, ik vermoed dat als de ontsteking weg valt dat de benzine pomp dan ook uitvalt. (beveiliging bij bv een ongeval)
Vapor lock wil zeggen dampbelvorming, dat kan onstaan als je de motor afzet en de benzine in de leiding warm word. Dan krijg je dampbel vorming.
( ik vermoed niet dat daar het probleem zit, niet na 4 minuten rijden)
Maar is het niet dat de brandstofpomp uitvalt?
Controleer eens met een proeflampje of de spanning niet weg valt, misschien een relais wat warm word en dan uitvalt.
Kan ook door een slechte verbinding komen.
Andere optie is dat de pomp zelf vastloopt na warm worden.
Op de pomp of in de tank zit wss ook nog een groffilter in de tank, controleer dat ook eens!
Zelfde geld voor de ontsteking.
Ik ken niets van de V6, heeft deze een HAL sensor en-of een module bij de bobine (vermoed ik). Zelfde verhaal, spoeltje word warm en word onderbroken. Zoals tegenwoordig de nieuwe auto's veel uitvallen op een BDP sensor.
Nog een optie, zelfde verhaal met spoelen.
Ik heb het eens met een auto gehad dat de bonine door geslagen was.
Auto liep eerst nog 10 minuten en werd met de dag korter.
Uiteindelijk kon ik een spanning meten van 27V op de ECU.

M.a.w. de bobine lekte van het hoogspannings gedeelte naar het laagspanningsgedeelte.
Probeer eerst eens uit te zoeken wat er precies gebeurt. Valt het benzine systeem uit of onsteking!
Ben wel voorzichtig met een snelle conclusie, ik vermoed dat als de ontsteking weg valt dat de benzine pomp dan ook uitvalt. (beveiliging bij bv een ongeval)
Transaxle loos!
- Gtv4
- Advanced Membro
- 8C
- Alfetta Novizio
Als je denkt dat het vuil is uit de tank dan hang je toch even een los aanvoer slangetje in een jerrycannetje verse benzine?
Als de motor dan wel blijft lopen weet je genoeg.
Dit euvel heb ik ook gehad maar dat was met een bobine inderdaad.
Wel even naar gezocht maar ook makkelijk vast te stellen op het moment dat hij er mee is gestopt.
Veel succes en laat even weten wat het euvel was.
gr Jan
Als de motor dan wel blijft lopen weet je genoeg.
Dit euvel heb ik ook gehad maar dat was met een bobine inderdaad.
Wel even naar gezocht maar ook makkelijk vast te stellen op het moment dat hij er mee is gestopt.
Veel succes en laat even weten wat het euvel was.
gr Jan
- gerhARd
- Alfetta Membro
Eerst bedankt voor de vele tips.
De auto staat op een garagebrug. Nadat de motor 4 minuten heeft gelopen stopt ie er mee en is daarna niet meer te starten. Misschien een hele tijd later. Dat met die jerrycan ga ik zeker doen en ook het filter in de tank nakijken. Ik zal ook een andere bobine aansluiten.
Gerhard
De auto staat op een garagebrug. Nadat de motor 4 minuten heeft gelopen stopt ie er mee en is daarna niet meer te starten. Misschien een hele tijd later. Dat met die jerrycan ga ik zeker doen en ook het filter in de tank nakijken. Ik zal ook een andere bobine aansluiten.
Gerhard
GTV6 1985 rood
33 1.5 IE 1992
Maserati 4.24
33 1.5 IE 1992
Maserati 4.24
- stephen
- Advanced Membro
grote kans dat het idd. de bobine is
heb het ook gehad op de snelweg stilvallen, en na 10 minuten weer starten,andere bobine en probleem opgelost.
bobine vernieuwen kan nooit kwaad, kost weinig en als het goed is probleem verholpen

heb het ook gehad op de snelweg stilvallen, en na 10 minuten weer starten,andere bobine en probleem opgelost.
bobine vernieuwen kan nooit kwaad, kost weinig en als het goed is probleem verholpen

Giulietta Berlina 1300Ti 1960
Giulia 1300 ti met 2.0 1970
Giulia 1750 super 1972
Berlina 1750 1970
Berlina 1750 1971
Alfetta 1600 1.8 Turbo 1976
75 T.S. (Turbo Speeltje)
156 GTA 2002
916 spider 2.0TS 1998
VW spijlbus 2.0 1964 100+ PK
Giulia 1300 ti met 2.0 1970
Giulia 1750 super 1972
Berlina 1750 1970
Berlina 1750 1971
Alfetta 1600 1.8 Turbo 1976
75 T.S. (Turbo Speeltje)
156 GTA 2002
916 spider 2.0TS 1998
VW spijlbus 2.0 1964 100+ PK
- gerhARd
- Alfetta Membro
Hallo, vandaag weer de auto gestart en hij bleef weer 4 minuten slecht- en bijna niet opkomend lopen.
Een ander bobine aangesloten, regelmodule en dubbelrelais. De motor draait dan wel maar start niet meer. Gecontroleerd of de ontsteking op tijd staat en dat is zo. De llm-klep weer met een schroevendraaier ertussen open gezet. De benzinepomp doet het dan. Geen resultaat.
Daarna de banjo van de bezinetoevoer onderaan de tank losgehaald en alle benzine uit de tank laten lopen. Ook het filter eruit gehaald en deze is schoon.
Dus na een week niet gestart te zijn start de auto in een keer. Na 4 minuten lopen start ie niet meer.
Groet van Gerhard
Een ander bobine aangesloten, regelmodule en dubbelrelais. De motor draait dan wel maar start niet meer. Gecontroleerd of de ontsteking op tijd staat en dat is zo. De llm-klep weer met een schroevendraaier ertussen open gezet. De benzinepomp doet het dan. Geen resultaat.
Daarna de banjo van de bezinetoevoer onderaan de tank losgehaald en alle benzine uit de tank laten lopen. Ook het filter eruit gehaald en deze is schoon.
Dus na een week niet gestart te zijn start de auto in een keer. Na 4 minuten lopen start ie niet meer.
Groet van Gerhard
GTV6 1985 rood
33 1.5 IE 1992
Maserati 4.24
33 1.5 IE 1992
Maserati 4.24
- Gtv4
- Advanced Membro
- GTV
- Alfetta Guru
- gerhARd
- Alfetta Membro
Afgelopen zaterdag is er niet veel van gekomen dus morgen weer een nieuwe poging. De luchtleiding heb ik wel door gespoten en er kwam geen drab uit. De aan-en afvoerleidingen sluit ik weer op de tank aan.
Zondag doe ik mee met de zand en klei-rit met een groene 33 1.5.
Misschien tot dan.
Zondag doe ik mee met de zand en klei-rit met een groene 33 1.5.
Misschien tot dan.
GTV6 1985 rood
33 1.5 IE 1992
Maserati 4.24
33 1.5 IE 1992
Maserati 4.24
- giuliettaevo
- Alfetta Transaxle Guru
meet de temperatuursensor ook eens door.. en ik kan me vaag iets herinneren over een thermo-tijdschakelaar voor de koude start bij een GTV6?
draai de koudestartinjector er eens uit en kijk of deze niet blijft openstaan en zo de motor verzuipt.
Sluit de pomp eens rechtstreeks aan op 12v, gewoon een dikke draad rechtstreeks naar de accu trekken.
draai de koudestartinjector er eens uit en kijk of deze niet blijft openstaan en zo de motor verzuipt.
Sluit de pomp eens rechtstreeks aan op 12v, gewoon een dikke draad rechtstreeks naar de accu trekken.
Met de slijptol en het lasapparaat past alles...
Gaat niet bestaat niet 😎
Gaat niet bestaat niet 😎
- gerhARd
- Alfetta Membro
Vandaag weer even in m'n sleutelhok geweest. De bobine heb ik verwisseld. Het grofbenzinefilter en leidingen weer gemonteerd en 10 liter nieuwe ron 98 in de tank gedaan. Telkens gestart maar geen resultaat. Geen bezine tot de galerij. Daarna de pomp op een accu aangesloten en getest. Nu wel benzine.
De leiding op de galerij aangesloten en met rechtstreekse 12v de pomp van stroom voorzien. Toen proberen te starten maar zonder resultaat. Ook niet op de koudstartinjector.
Volgende keer zal ik de temperatuursensor doormeten. Andere bougies moet ik nog regelen.
De leiding op de galerij aangesloten en met rechtstreekse 12v de pomp van stroom voorzien. Toen proberen te starten maar zonder resultaat. Ook niet op de koudstartinjector.
Volgende keer zal ik de temperatuursensor doormeten. Andere bougies moet ik nog regelen.
GTV6 1985 rood
33 1.5 IE 1992
Maserati 4.24
33 1.5 IE 1992
Maserati 4.24
- Gtv4
- Advanced Membro
Als ik het goed lees dan start de auto nu helemaal niet meer?
De benzine pomp krijgt geen 12V meer.
Maar heb je nog gecontroleerd of je nu nog wel een vonk hebt?
Ik vermoed nog steeds (zo ver ik jou verhaal kan volgen) dat de ontsteking niet meer werkt. Als de ontsteking niet werkt wordt ook de benzine pomp niet aangestuurd.
Mogelijke oorzaken moet je dan zoeken in spoeltjes en/of electronica.
(ik ben niet helemaal thuis in wat een Gtv 6 allemaal heeft)
Hier onder een aantal basis onderdelen die deze storing kunnen veroorzaken:
Hall sensor (spoeltje in de verdeler)
Module ( zwart kastje meestal onder de bobine geplaatst met 7 aansluitingen)
BDP sensor (bovenste dode punt sensor, meestal op krukas of vliegwiel geplaatst)
ECU (mortormanagment computer, vaak binnen in de auto of onder de motorkap)
Een slecht contact in of naar 1 van deze onderdelen kan natuurlijk ook!
Bougie's zouden slecht kunnen zijn, maar bij het uitvallen van bougie's zou nog steeds de benzine pomp aangestuurd worden. Dus daarom denk ik eerder in bovenstaande onderdelen,
De benzine pomp krijgt geen 12V meer.
Maar heb je nog gecontroleerd of je nu nog wel een vonk hebt?
Ik vermoed nog steeds (zo ver ik jou verhaal kan volgen) dat de ontsteking niet meer werkt. Als de ontsteking niet werkt wordt ook de benzine pomp niet aangestuurd.
Mogelijke oorzaken moet je dan zoeken in spoeltjes en/of electronica.
(ik ben niet helemaal thuis in wat een Gtv 6 allemaal heeft)
Hier onder een aantal basis onderdelen die deze storing kunnen veroorzaken:
Hall sensor (spoeltje in de verdeler)
Module ( zwart kastje meestal onder de bobine geplaatst met 7 aansluitingen)
BDP sensor (bovenste dode punt sensor, meestal op krukas of vliegwiel geplaatst)
ECU (mortormanagment computer, vaak binnen in de auto of onder de motorkap)
Een slecht contact in of naar 1 van deze onderdelen kan natuurlijk ook!
Bougie's zouden slecht kunnen zijn, maar bij het uitvallen van bougie's zou nog steeds de benzine pomp aangestuurd worden. Dus daarom denk ik eerder in bovenstaande onderdelen,
Transaxle loos!