Startprobleem GTV6

Bedrading, verlichting etc...
Plaats reactie
Giulia Bianca
Alfetta Membro
Alfetta Membro
Berichten: 226
Lid geworden op: 05 jan 2008, 22:15
Locatie: Lommel Belgie

Startprobleem GTV6

Bericht door Giulia Bianca »

Heb een probleempje met de GTV

Auto wil niet altijd goed starten, als ik aan de sleutel draai gebeurt er niets, krijg gewoon contact maar zodra ik wil starten gebeurt er niets, ook geen klik oid
's Morgens bij de eerste keer starten, koud dus, moet ik soms 3 tot 4 keer proberen alvorens de startmotor begint te draaien, motor slaat dan gelijk aan en loopt perfect
Als ik de auto heb warmgereden en na een minuut of 10 weer probeer gaat alles van de eerste keer goed, laat ik hem een paar uren staan moet ik soms wel 20x proberen alvorens de startmotor reageert

Heb de complete startmotor al vervangen voor een gloednieuw exemplaar wat ik nog had liggen maar er is niets veranderd

Kan me herinneren dat ik met de 75 TS ook een dergelijk probleem had, heb toen een extra relais geplaatst wat dit toen oploste, toen was het wel alleen als de auto warm was, nu bij de GTV gebeurt het ook koud
Wel heb ik het gevoel dat hoe kouder de buitentemperatuur hoe beter het starten

Iemand een idee ???
trasforma il meglio in massimo
Gebruikersavatar
giuliettaevo
Alfetta Transaxle Guru
Alfetta Transaxle Guru
Berichten: 2919
Lid geworden op: 22 feb 2010, 19:23
Locatie: Cuijk

Bericht door giuliettaevo »

Probeer dat relais maar eens... Als de startmotor pas gereviseerd is zou die goed moeten zijn.

Kijk ook even of de massakabel nog goed bevestigd is tussen de motor en carrosserie en niet half loshangt of doorgescheurd is. :wink:

In plaats van meteen een relais te monteren kun je ook even een draad met een schuifstekkertje erop direct op de startmotor aansluiten (i.p.v. die draad vanaf het contact dus) en de auto dan met die draad starten.(gewoon op contact zetten, in de vrij natuurlijk, en dan de draad op de + houden. Zo omzeil je het contactslot en als het zo wel goed werkt weet je in ieder geval waar het probleem zit. :wink:
Met de slijptol en het lasapparaat past alles...
Gebruikersavatar
Alfa-corazon
Alfetta Membro
Alfetta Membro
Berichten: 687
Lid geworden op: 12 okt 2009, 08:22
Locatie: Amsterdam

Bericht door Alfa-corazon »

giuliettaevo schreef:Probeer dat relais maar eens... Als de startmotor pas gereviseerd is zou die goed moeten zijn.

Kijk ook even of de massakabel nog goed bevestigd is tussen de motor en carrosserie en niet half loshangt of doorgescheurd is. :wink:

In plaats van meteen een relais te monteren kun je ook even een draad met een schuifstekkertje erop direct op de startmotor aansluiten (i.p.v. die draad vanaf het contact dus) en de auto dan met die draad starten.(gewoon op contact zetten, in de vrij natuurlijk, en dan de draad op de + houden. Zo omzeil je het contactslot en als het zo wel goed werkt weet je in ieder geval waar het probleem zit. :wink:
Zo, dat is best een goed tip. Maar kan een blijvende oplossing niet op de "beter" relais.
Met andere woorden:
- Je steekt de sleutel in het contact slot en draait door naar contact (niet doordraaien naar starten)
- Dan druk je op de aparte startknop om het relais van de startmotor te activeren.
- Het relais schakelt hoog ampèrage naar de startmotor in.
- Motor loopt, knop loslaten.

Net zoals in de 8C zeg maar. Hiermee voorkom je hoog vermogen over de schakelaar.
Gebruikersavatar
giuliettaevo
Alfetta Transaxle Guru
Alfetta Transaxle Guru
Berichten: 2919
Lid geworden op: 22 feb 2010, 19:23
Locatie: Cuijk

Bericht door giuliettaevo »

Om die startknop te voorkomen kun je ook gewoon een extra relais plaatsen. :wink:

Je gebruikt dan de draad vanaf het contact om 12v op het relais te zetten om deze in te schakelen.

Aansluiten dan als volgt, met een standaard relais;
- dikke 12v draad vanaf 12v punt op de auto(bv dikke startmotoraansluiting) naar pin 30 op het relais.
- dikke 12v draad vanaf pin 87 van het relais naar het startmotorrelais(waar origineel het schuifstekkertje van het contact op komt.
- de draad vanaf het contact ( die dus losgehaald is van de startmotor) aansluiten op pin 85 op het relais.
- op pin 86 een draad aansluiten die naar een massapunt gaat.

De stroom van de contactdraad zal nu het relais openen waardoor het relais van de startmotor de volle 12V van de dikke draad zal krijgen. :wink:

Voor de 75's is dit een veel gebruikte oplossing om het contactslot te sparen.
Met de slijptol en het lasapparaat past alles...
Gebruikersavatar
Fetta
Alfetta Transaxle Guru
Alfetta Transaxle Guru
Berichten: 5861
Lid geworden op: 24 feb 2006, 22:02

Bericht door Fetta »

ik zeg relais.
Heb het bij 2 of 3 coupe's al gehad.
get in, sit down
shut up and hold on!

Everybody, please buy a Hybrid!!
...I f*ckin' need the gas!
Plaats reactie