Spoelen
- stephen
- Advanced Membro
- Berichten: 1631
- Lid geworden op: 27 feb 2009, 19:45
- Locatie: WARMENHUIZEN
bij een TS wordt de benzinepomp idd. pas aangestuurd zodra de sensor aan de krukaspoelie een signaal aan de ecu geeft.
van de ontsteking nooit getest maar zou zomaar kunnen idd
van de ontsteking nooit getest maar zou zomaar kunnen idd
Giulietta Berlina 1300Ti 1960
Giulia 1300 ti met 2.0 1970
Giulia 1750 super 1972
Berlina 1750 1970
Berlina 1750 1971
Alfetta 1600 1.8 Turbo 1976
75 T.S. (Turbo Speeltje)
VW spijlbus 2.0 1964 100+ PK
Giulia 1300 ti met 2.0 1970
Giulia 1750 super 1972
Berlina 1750 1970
Berlina 1750 1971
Alfetta 1600 1.8 Turbo 1976
75 T.S. (Turbo Speeltje)
VW spijlbus 2.0 1964 100+ PK
- Gtv4
- Advanced Membro
- Berichten: 1549
- Lid geworden op: 06 sep 2008, 21:08
- Locatie: Bocholt (B)
Het heeft allemaal met elkaar te maken.
Waar het op neer komt is dat je bij bv een aanrijding krijgt en de motor afslaat en je zelf niet meer in staat bent om het contact uit te draaien.
In dat geval moet de benzinepomp stoppen met pompen om brand te voorkomen!
Dus geen ontsteking of geen signaal naar de ECU dat de motor draait dan ook geen spanning naar de benzinepomp!
Latere auto's hebben ook nog een zgn noodstop schakelaar, deze treed in werking bij een bepaalde schok. (denk niet relevant hier enkel ter info)
Ben daar ooit een paar uur naar op zoek geweest, met wat grof geweld een paar schanier pennen uit een deur geslagen. Daarna wilde de auto niet meer starten.
Waar het op neer komt is dat je bij bv een aanrijding krijgt en de motor afslaat en je zelf niet meer in staat bent om het contact uit te draaien.
In dat geval moet de benzinepomp stoppen met pompen om brand te voorkomen!
Dus geen ontsteking of geen signaal naar de ECU dat de motor draait dan ook geen spanning naar de benzinepomp!
Latere auto's hebben ook nog een zgn noodstop schakelaar, deze treed in werking bij een bepaalde schok. (denk niet relevant hier enkel ter info)
Ben daar ooit een paar uur naar op zoek geweest, met wat grof geweld een paar schanier pennen uit een deur geslagen. Daarna wilde de auto niet meer starten.

Transaxle loos!
- gerhARd
- Alfetta Membro
- Berichten: 277
- Lid geworden op: 13 nov 2008, 19:01
- Locatie: Beverwijk
Hallo allemaal,
Gisteren en vandaag weer in mijn garage geweest en wat onderdelen doorgemeten en gecheckt. De motortemp.meter is samen met de thermo-tijdschakelaar in orde. Samen met een collega wat mogelijkheden uitgesloten wat betreft ontsteking en benzine. Tot nu toe is de conclusie dat de ecu het niet goed doet.
In iedergeval geven de injectoren geen benzine. Er komt wel benzine uit de retourleiding. De bougies worden dus niet nat. Ze vonken wel.
Hoe kan ik de crash-schakelaar door schakelen?
Groet van Gerhard
Gisteren en vandaag weer in mijn garage geweest en wat onderdelen doorgemeten en gecheckt. De motortemp.meter is samen met de thermo-tijdschakelaar in orde. Samen met een collega wat mogelijkheden uitgesloten wat betreft ontsteking en benzine. Tot nu toe is de conclusie dat de ecu het niet goed doet.
In iedergeval geven de injectoren geen benzine. Er komt wel benzine uit de retourleiding. De bougies worden dus niet nat. Ze vonken wel.
Hoe kan ik de crash-schakelaar door schakelen?
Groet van Gerhard
GTV6 1985 rood
33 1.5 IE 1992
Maserati 4.24
33 1.5 IE 1992
Maserati 4.24
- giuliettaevo
- Alfetta Transaxle Guru
- Berichten: 3102
- Lid geworden op: 22 feb 2010, 19:23
- Locatie: Cuijk
Uit mijn geheugen zeg ik dat de brandstofpomp van een GTV6 aangestuurd wordt door de luchtweger. Als de klep open gaat bedien je een microschakelaar en gaat de pomp lopen. Als de motor niet draait wordt de klep niet open gezogen en krijgt de pomp dus geen stroom.
crashschakelaar heb ik nog nooit van gehoord op een gtv6.
Maar als je wel ontsteking hebt en geen benzine dan zit de fout dus duidelijk in het injectiegedeelte. Om het helemaal zeker te weten zou je wat remmenreiniger- startpiloot in de inlaat kunnen spuiten bij het starten, hier zou de motor op moeten aanslaan als de ontsteking goed werkt. Niet teveel gebruiken!
Als het goed is gaat er van jouw bobine een draad rechtstreeks naar de computer, deze draad vertelt de computer hoeveel toeren de motor draait. Met dit toerental en de gegevens van de luchtweger en de temperatuursensor berekent de computer hoe lang de injectoren geopend moeten worden. de injectoren worden met een massasignaal aangestuurd. Als het goed is komt er dus 12v op de injectoren te staan op contact (even nameten dus..), dit komt via een relais op de injectoren. Als de computer geen signaal van de bobine krijgt zal hij het nooit doen, volgens mij kwam de draad op pen 1 van de computerstekker binnen. De computer zelf is niks anders ale een bak met weerstanden, gaan niet echt snel kapot, zelfs als je de polariteit omdraait overleven ze het meestal wel.
Signaal van de bobine kun je overigens niet goed meten met een multimeter, moet echt met een scoop. Natuurlijk kun je wle de draad op breuk doormeten.
Succes ermee!

Maar als je wel ontsteking hebt en geen benzine dan zit de fout dus duidelijk in het injectiegedeelte. Om het helemaal zeker te weten zou je wat remmenreiniger- startpiloot in de inlaat kunnen spuiten bij het starten, hier zou de motor op moeten aanslaan als de ontsteking goed werkt. Niet teveel gebruiken!
Als het goed is gaat er van jouw bobine een draad rechtstreeks naar de computer, deze draad vertelt de computer hoeveel toeren de motor draait. Met dit toerental en de gegevens van de luchtweger en de temperatuursensor berekent de computer hoe lang de injectoren geopend moeten worden. de injectoren worden met een massasignaal aangestuurd. Als het goed is komt er dus 12v op de injectoren te staan op contact (even nameten dus..), dit komt via een relais op de injectoren. Als de computer geen signaal van de bobine krijgt zal hij het nooit doen, volgens mij kwam de draad op pen 1 van de computerstekker binnen. De computer zelf is niks anders ale een bak met weerstanden, gaan niet echt snel kapot, zelfs als je de polariteit omdraait overleven ze het meestal wel.
Signaal van de bobine kun je overigens niet goed meten met een multimeter, moet echt met een scoop. Natuurlijk kun je wle de draad op breuk doormeten.
Succes ermee!
Met de slijptol en het lasapparaat past alles...
Gaat niet bestaat niet 😎
Gaat niet bestaat niet 😎
- gerhARd
- Alfetta Membro
- Berichten: 277
- Lid geworden op: 13 nov 2008, 19:01
- Locatie: Beverwijk
Ik heb de lmm-klep open staan door er een schroevendraaier tussen te doen. De pomp doet het nu.
De benzine gaat door de galerij maar de injectoren spuiten niet in. De crashschakelaar is het zwarte kastje met een balletje erin. Het kastje wat de meesten al hebben weggehaald.
Er is inderdaad bij kontakt-aan op beide draden van de injectoren + stroom.
De benzine gaat door de galerij maar de injectoren spuiten niet in. De crashschakelaar is het zwarte kastje met een balletje erin. Het kastje wat de meesten al hebben weggehaald.
Er is inderdaad bij kontakt-aan op beide draden van de injectoren + stroom.
GTV6 1985 rood
33 1.5 IE 1992
Maserati 4.24
33 1.5 IE 1992
Maserati 4.24
- giuliettaevo
- Alfetta Transaxle Guru
- Berichten: 3102
- Lid geworden op: 22 feb 2010, 19:23
- Locatie: Cuijk
dan gaat er iets mis in de computer of de computer krijgt geen stroom/signaal.
De computer zelf moet ook 12v krijgen van het contact, om hem in te schakelen zeg maar. Welke in op de computerstekker dit moet zijn durf ik niet te zeggen.
Het signaal-verhaal staat in mijn vorige posting.
De computer zelf moet ook 12v krijgen van het contact, om hem in te schakelen zeg maar. Welke in op de computerstekker dit moet zijn durf ik niet te zeggen.

Het signaal-verhaal staat in mijn vorige posting.

Met de slijptol en het lasapparaat past alles...
Gaat niet bestaat niet 😎
Gaat niet bestaat niet 😎
- giuliettaevo
- Alfetta Transaxle Guru
- Berichten: 3102
- Lid geworden op: 22 feb 2010, 19:23
- Locatie: Cuijk
- gerhARd
- Alfetta Membro
- Berichten: 277
- Lid geworden op: 13 nov 2008, 19:01
- Locatie: Beverwijk
- gerhARd
- Alfetta Membro
- Berichten: 277
- Lid geworden op: 13 nov 2008, 19:01
- Locatie: Beverwijk
- gerhARd
- Alfetta Membro
- Berichten: 277
- Lid geworden op: 13 nov 2008, 19:01
- Locatie: Beverwijk
Vandaag bezig geweest met het doormeten van wat bedrading.
De draad van de bobine naar de computer is goed. Nog steeds is het zo dat de injectoren niet inspuiten. Ze krijgen dus geen signaal/ puls.
Als iemand nog een idee heeft hoor ik het graag.
Groet van Gerhard
De draad van de bobine naar de computer is goed. Nog steeds is het zo dat de injectoren niet inspuiten. Ze krijgen dus geen signaal/ puls.
Als iemand nog een idee heeft hoor ik het graag.
Groet van Gerhard
GTV6 1985 rood
33 1.5 IE 1992
Maserati 4.24
33 1.5 IE 1992
Maserati 4.24
- gerhARd
- Alfetta Membro
- Berichten: 277
- Lid geworden op: 13 nov 2008, 19:01
- Locatie: Beverwijk
Nou, goed nieuws; de gtv6 doet het weer. Alle injectiebedrading door gemeten en alles is goed. Ik heb de welbekende aardeaansluitingen nogmaals schoongemaakt net als de zekeringenkast. Op een gegeven moment de koudstart losgehaald en gestart. Deze doet het. Er was dus een signaal.
Toen maar doorgestart, wisselend met en zonder koudstart en met de gashevel. Opeens deed de motor het. Een bougie vervangen van cil. 5 en daarna nog het gasklepschakelkastje(?) verstelt en op de juiste manier op 900 toeren stationair gezet. De motor uit gezet en daarna weer gestart zonder probleem.
Pff eindelijk.
Groet van Gerhard
Toen maar doorgestart, wisselend met en zonder koudstart en met de gashevel. Opeens deed de motor het. Een bougie vervangen van cil. 5 en daarna nog het gasklepschakelkastje(?) verstelt en op de juiste manier op 900 toeren stationair gezet. De motor uit gezet en daarna weer gestart zonder probleem.
Pff eindelijk.
Groet van Gerhard
GTV6 1985 rood
33 1.5 IE 1992
Maserati 4.24
33 1.5 IE 1992
Maserati 4.24
- AlfettaOwner
- Forumbeheerder/Admi
- Berichten: 9075
- Lid geworden op: 20 dec 2005, 21:39
- Locatie: Alfetta Forum
- Contacteer:
- gerhARd
- Alfetta Membro
- Berichten: 277
- Lid geworden op: 13 nov 2008, 19:01
- Locatie: Beverwijk
Waarschijnlijk was het een mix van slechte contacten van stekkertjes en zekeringen, een betere onstekingstiming, vieze injectoren en benzine en misschien ook wel de bougies.
Ik heb allerlei kleine dingetjes er aan gedaan die alles bij elkaar wel wat zullen hebben uitgemaakt. Maar misschien was het wel de uitgewisselde ecu of wat dan ook.
Ook dat doorstarten heeft zeker geholpen. Ik ga wel alle uitwisselbare onderdelen testen.
Ik heb allerlei kleine dingetjes er aan gedaan die alles bij elkaar wel wat zullen hebben uitgemaakt. Maar misschien was het wel de uitgewisselde ecu of wat dan ook.
Ook dat doorstarten heeft zeker geholpen. Ik ga wel alle uitwisselbare onderdelen testen.
GTV6 1985 rood
33 1.5 IE 1992
Maserati 4.24
33 1.5 IE 1992
Maserati 4.24