Vandaag verder gegaan met de overgang Astijl /parafan. Deze plek is bij 9 van de 10 GTV's in meerdere of mindere mate aangetast. Ik heb dit nog nooit roestvrij gezien zonder dat er al aan gerestaureerd is. Met alles gemonteerd is de echte staat niet te zien. De afwatering loopt hier tussen het dubbele plaatwerk naar een plekje waar het tussen het binnen en buitenscherm kan weglopen. Deze plaats blijft altijd vochtig.
Ook bij mij leek het mee te vallen totdat ik vandaag de boel begon te ontmantelen. Kwam toch wat meer roest tegen dan verwacht en moest dus verder snijden dan dat ik van plan was! Weer een paar uurtjes werk erbij De kunst is om op de juiste plaats te snijden zodat alle referentiepunten goed intact blijven, de roest weg is en dadelijk weer makkelijk te lassen
Komende week s'avonds in ieder geval weer wat klein patchwerk te doen! Niet schrikken heb behoorlijk gesneden
GTV42.0 schreef: Je zou voor je zelf moeten beginnen Carl. Dit wordt geweldig goed en heb dit niet vaker gezien.
Wie weet komt het er ooit nog eens van Eerst de GTV maar eens afmaken.
Het belangrijkste is dat je weet hoe de constructie in elkaar steekt. Dan kun je in omgekeerde volgorde ontmantelen maar ook weer herstellen. Ik gebruik dus relatief veel tijd om goed de constructie te bestuderen voordat ik ga slijpen. Een voorbeeld is het driehoekig stukje tussen parafan en binnenscherm dit lijkt erondergelast te zitten maar zit in werkelijkheid geklemt en gepuntlast tussen de twee delen van de parafan. Op de foto is goed het verzet te zien op het parafan stuk.
Sandro:
Moeders weet dat als ik niet kan sleutelen ik zwaar ongelukkig wordt dus die is blij als ik af en toe de garage in verdwijn
Gisteravond begonnen met de reparatiestukjes voor de plaat onder de parafan. Zitten weer lekker wat krommingen in. Maak het uit kleine delen welke ik later aan elkaar las. Dan de lassen slijpen en hopenlijk lijkt het dan weer origineel en zonder gaten!
Zo een flinke tijd stil geweest. Weinig tijd gehad; vakantie, huis schilderen en voor het werk in het buitenland.
De onderdelenjacht gaat echter gewoon door en ik heb gisteren een NOS koelreservoir uit de USA ontvangen en hier ben ik echt super blij mee!
Jammer genoeg even te druk met andere zaken zoals het huis schilderen
en op onderdelen jacht voor de Range Rover. Had een paar nieuwe wiellagers nodig en deze zijn in Nederland niet los te krijgen van Land Rover Bij specialisten tegen giga prijzen denk aan 150,- ex per lager. Dus mijn kennis van het net maar even aangewend en ja ja twee nieuwe originele lagers in de UK gescoord voor nog geen 100,- Euro stuk inclusief verzending.
De Range is nu wel weer helemaal klaar met compleet nieuwe luchtvering, nieuwe schokbrekers, nieuwe wiellagers, verse olie en filtertje en een APK'je. Staat ze weer klaar voor de vakantie Krijg ik weer een mooie grijns op mijn gezicht als die V8 brult!
Dus je ziet niet stilgezeten maar even niet aan de GTV6
Mijn broertje heeft een series 2a ( oid... koplampen tussen de spatborden ) Land Rover waar hij een Toyota diesel (zit in de familie, moet sterker als origineel.. ) in heeft gehangen met zelf gereviseerde Range Rover assen. Kan me eigenlijk alleen maar herinneren dat die onderdelen van die assen relatief goedkoop waren. Hij is nu bezig om er Toyota Landcruiser assen onder tye zetten en die zijn een stuk duurder in onderdelen.
Ik hoop wel dat die grijns blijft als je weer mag tanken...
Met de slijptol en het lasapparaat past alles...
Gaat niet bestaat niet 😎
Op de Range Rover P38 zitten speciale Timken lagers. Deze lagers zitten geperst en zijn peperduur daarnaast in Nederland dus bijna niet los leverbaar. Bij Land Rover zelf kun je alleen een complete hub krijgen. Deze lagers zitten namelijk geperst en bij Land Rover wil men niet dat DHZers dit lager zelf vervangen.
De Range loopt 1 op 5 (als ik het een beetje rustig aan doe). Het is heel simplel, ik betaal aan de pomp liever voor benzine om de V8 te horen grommen dat dat ik bijtelling kwijt ben voor een braadwurst dieseltje!
Alhoewel natuurlijk compleet anders van karakter geeft de Range Rover na mijn GTV6 mij absoluut het meeste rijplezier van alle auto´s die ik ooit heb gehad.
Het werk ligt even stil maar niet de zoektocht naar onderdelen Vandaag weer wat binnen gekregen een rechter binnenscherm (de onderzijde) en een kokerbalk.
Ik heb wat fotootjes gemaakt van de binnenzijde van de balk daar waar de aluminium verstevigingstukken zitten voor de onderste draagarmen.
De kokerbalk bestaat hier uit drie delen de balk een middenstuk waardoor de aluminium verstevigingen worden opgesloten en een afsluitende kap. Op de laatste foto zie je hoe het verstevingstuk de cradle vormt voor de verstevigingstukken
Ik heb de delen niet dringend nodig maar dit soort dingen komen niet zo snel voorbij. Dus voor de voorraad. Geloof dat ik wel een beetje verzamelaar ben
Gr,
Carl
Laatst gewijzigd door Carbo op 17 jun 2010, 19:47, 1 keer totaal gewijzigd.
Als je mij de nummers geeft wil ik wel eens kijken of ik ze aan zou kunnen komen.. Misschien handig voor de toekomst.
Thanks! Moet ik even op zoek, lagers zitten er al in! Kijken of ik de doosjes nog kan vinden.
Als ik de nummers vindt stuur ik ze wel even per PB. Alvast hartstikke bedankt voor de moeite
Zo dat was even geleden mij laatste posting. Druk bezig geweest met vakantie, huisschilderen enz zal jullie niet onbekend klinken.
Vandaag maar weer eens verder gegaan met de overgang parafan A stijl. En ik wist het al een geweldige p...klus In het stukje dubbele plaat onder de parafan zitten veel hoeken en welvingen dus ik kon mij uitleven als plaatwerker en lasser. Ik heb gekozen om het met kleine stukjes te herstellen. Eerst passtukjes gemaakt en daarna het betere snij en patchwerk. Tussendoor de boel voor het lassen gestraald om zeker te weten dat alle roest was verdwenen en daarna weer opbouwen. Ben niet helemaal tervreden over de lassen (ik blijf een perfectionist) maar ik laat het wel zo. Mijn ervaring is als je lassen gaat proberen te vrebeteren wordt het een drama. Het probleem is dat er zoveel welvingen in zitten dat je de lasnaad niet mooi constant krijgt. Dus soms met een stukje koper erachter een paar gaatjes vullen
Het is nog niet helemaal af maar dat komt van de week wel!
Zo begon het:
Na het betere snijwerk!
Zo deze week nog een klein stukje en verder naar het volgende deel