Bovenste draagarmkogel

Verlagen, modificeren, repareren etc...
Plaats reactie
Gebruikersavatar
gerhARd
Alfetta Membro
Alfetta Membro
Berichten: 277
Lid geworden op: 13 nov 2008, 19:01
Locatie: Beverwijk

Bovenste draagarmkogel

Bericht door gerhARd »

Heren, is de kogel van de bovenste draagarm van een gtv6 los te koop?
GTV6 1985 rood
33 1.5 IE 1992
Maserati 4.24
Gebruikersavatar
GTVboy
Alfetta Membro
Alfetta Membro
Berichten: 525
Lid geworden op: 21 dec 2005, 20:57
Locatie: Elsloo,Limburg

Bericht door GTVboy »

Bij de betere automaterialenzaak nog volop verkrijgbaar.
Deze zijn bij alle transaxle modellen hetzelfde volgens mij..
Gebruikersavatar
gerhARd
Alfetta Membro
Alfetta Membro
Berichten: 277
Lid geworden op: 13 nov 2008, 19:01
Locatie: Beverwijk

Bericht door gerhARd »

Aha ok, dank je. Ik heb dat in al die jaren nooit hoeven verwisselen. Een keer een paar nieuwe zou wel eens goed zijn.
Laatst gewijzigd door gerhARd op 15 aug 2010, 21:33, 1 keer totaal gewijzigd.
GTV6 1985 rood
33 1.5 IE 1992
Maserati 4.24
Gebruikersavatar
GTVboy
Alfetta Membro
Alfetta Membro
Berichten: 525
Lid geworden op: 21 dec 2005, 20:57
Locatie: Elsloo,Limburg

Bericht door GTVboy »

Het kan wel zo zijn dat ze bij jou met klinknagels (eerste montage) vastzitten.
Deze moet je dan wegslijpen en doortikken.
Bij een nieuwe set zitten meestal de nieuwe boutjes en moertjes er al bij. :wink:
Gebruikersavatar
gerhARd
Alfetta Membro
Alfetta Membro
Berichten: 277
Lid geworden op: 13 nov 2008, 19:01
Locatie: Beverwijk

Bericht door gerhARd »

GTVboy schreef:Het kan wel zo zijn dat ze bij jou met klinknagels (eerste montage) vastzitten.
Deze moet je dan wegslijpen en doortikken.
Bij een nieuwe set zitten meestal de nieuwe boutjes en moertjes er al bij. :wink:
Dat is wel zo handig.
De wielophangings onderdelen wil ik eerst netjes maken. Dan heb ik die kogels tenminste alvast.
GTV6 1985 rood
33 1.5 IE 1992
Maserati 4.24
Sander
Alfetta Membro
Alfetta Membro
Berichten: 717
Lid geworden op: 23 dec 2005, 22:34
Locatie: Kaatsheuvel

Bericht door Sander »

En waaruit maak jij op, dat nieuwe wel wenselijk is? Kogels zijn heel eenvoudig te controleren op speling en de bovenste gaan niet zelden een autoleven lang mee. :wink:

Tis maar een idee hoor. :wink: Mochten ze nog wel spelingsvrij zijn, kan je altijd nog preventief de stofhoesjes vervangen. (die zijn relatief goedkoop, de kogels meestal niet echt...)

Kogels zijn via veler wegen te verkrijgen, prijzen lopen sterk uiteen, 'shoppen' loont! :idea:
Gebruikersavatar
gerhARd
Alfetta Membro
Alfetta Membro
Berichten: 277
Lid geworden op: 13 nov 2008, 19:01
Locatie: Beverwijk

Bericht door gerhARd »

Ik denk dat die kogels straalgrid en poedercoating niet kunnen weerstaan. Ik heb 4 setten voorwielophanging en één daarvan wil ik zo goed en nieuw als mogelijk is maken.
Shoppen ga ik zeker.
GTV6 1985 rood
33 1.5 IE 1992
Maserati 4.24
Gebruikersavatar
Gtv4
Advanced Membro
Advanced Membro
Berichten: 1549
Lid geworden op: 06 sep 2008, 20:08
Locatie: Bocholt (B)

Bericht door Gtv4 »

Ik heb hier een aantal nieuwe kogels liggen, kosten tussen de 20 en 30 euro.
Of ze nu wel of niet slijten, ik vervang ze voor die paar centen.

Misschien overdrijf ik met preventief onderhoud maar het geeft mij een goed gevoel te weten dat ik ze wss nooit meer hoef te vervangen.
En wat is makkelijker als je de boel toch los in de hand hebt?
Laten zitten is in mijn ogen de verkeerde bezuiniging.
Transaxle loos!
Gebruikersavatar
gerhARd
Alfetta Membro
Alfetta Membro
Berichten: 277
Lid geworden op: 13 nov 2008, 19:01
Locatie: Beverwijk

Bericht door gerhARd »

Bij Arese, 5 km verderop, zijn ze 12 Euro ex. Meneer Violier melde ook dat er 2 soorten zijn. Ik las net hier op het forum dat gtv42.0 met een soortgelijk iets bezig is.
GTV6 1985 rood
33 1.5 IE 1992
Maserati 4.24
Gebruikersavatar
Gtv4
Advanced Membro
Advanced Membro
Berichten: 1549
Lid geworden op: 06 sep 2008, 20:08
Locatie: Bocholt (B)

Bericht door Gtv4 »

Ik heb het bonnetje even erbij gezocht.

Bruto 28 euro, netto 13 euro ex btw bij tuynder. :wink:
Transaxle loos!
Carbo
Alfetta Guru
Alfetta Guru
Berichten: 2106
Lid geworden op: 25 dec 2007, 12:17
Locatie: Barendrecht

Bericht door Carbo »

Gtv4 schreef:Ik heb het bonnetje even erbij gezocht.

Bruto 28 euro, netto 13 euro ex btw bij tuynder. :wink:
Ik wist niet dat de BTW omhoog was gegaan. Verschil bruto/netto kan hoogstens 19% zijn :wink:
Gebruikersavatar
Gtv4
Advanced Membro
Advanced Membro
Berichten: 1549
Lid geworden op: 06 sep 2008, 20:08
Locatie: Bocholt (B)

Bericht door Gtv4 »

Carbo schreef:
Gtv4 schreef:Ik heb het bonnetje even erbij gezocht.

Bruto 28 euro, netto 13 euro ex btw bij tuynder. :wink:
Ik wist niet dat de BTW omhoog was gegaan. Verschil bruto/netto kan hoogstens 19% zijn :wink:
Ooit boekhouden gehad?

Bruto en netto is is iets anders dan incl en excl BTW. :wink:
Jij betaald dus waarschijnlijk altijd bruto. :roll:
Transaxle loos!
Carbo
Alfetta Guru
Alfetta Guru
Berichten: 2106
Lid geworden op: 25 dec 2007, 12:17
Locatie: Barendrecht

Bericht door Carbo »

:?
Als je het verschil in vraagprijs en uiteindelijke verkoopprijs bedoeld en de leverancier zijn prijs met een dermate hoog percentage laat zakken heb ik toch een paar vraagtekens. Dan was zijn bruto winst bij de vraagprijs namelijk wel erg hoog!
(en dat klopt ook wel als ze bij Arese 12Euro ex zijn!)

Ik haat leveranciers die zulke grote verschillen laten ontstaan :twisted: en ja daar koop ik dus niet!

Maar goed weer on topic ik wist niet dat er twee verschillende zijn!

Gr,
Carl
Gebruikersavatar
Gtv4
Advanced Membro
Advanced Membro
Berichten: 1549
Lid geworden op: 06 sep 2008, 20:08
Locatie: Bocholt (B)

Bericht door Gtv4 »

Het heeft niets te maken met wat ze vragen.
De "maker" van het spul bepaald de bruto prijslijst, de importeur pakt een paar % op de netto prijs, dan pakt de winkelier een paar % en die geeft afhankelijk van klant ook weer wat % korting op eind gebruiker.

Dus hoe dichter jij bij de "maker" kan kopen, hoe hoger je aantal % korting op de bruto prijs.
Tuynder geeft ook nooit de bruto prijs door aan de klant, je ziet het enkel op de factuur omdat het nu eenmaal in het systeem zit. Tuynder geeft particulieren bijna net zoveel korting als dat ze aan garage bedrijven geven! Aan jou de keus. :wink:
Als je dezelfde originele alfa delen bij een dealer gaat halen betaal je wel de "echte" bruto prijs. De dealer hier om de hoek besteld ook wel eens delen bij Tuynder omdat zijn kanalen goedkoper zijn dan de importeur. (dat zegt dus veel over de winst marge's van de importeur)

Zo gaat het bij Audio ook, kijk maar wat de bruto prijs van Philips is en voor welke prijs het in de winkel ligt. (dat is meestal 25% korting op de bruto prijs) Heb je een aanbieding dan is het 30 tot 40% korting, een overjarig model gaat meestal voor 50%.

Dus het is heel normaal, tis maar net wat je zelf graag wil zien. :wink:
Transaxle loos!
Carbo
Alfetta Guru
Alfetta Guru
Berichten: 2106
Lid geworden op: 25 dec 2007, 12:17
Locatie: Barendrecht

Bericht door Carbo »

Ik kijk alleen naar de netto prijzen dit is namelijk wat ik als koper betaal! :wink:

De kans als je buiten de normale kanalen inkoopt is natuurlijk wel dat je OEM delen krijgt waarvan je niet altijd weet of zij aan de oorspronkelijke fabrieks specificatie voldoen.
Ik heb hier drie setjes voor de bovenste draagarmen liggen en ze passen alle drie maar komen niet uit dezelfde fabriek :neutral: .
Zit er verschil in kwaliteit :?: Ik zou het niet kunnen beoordelen!
Wat ik hiermee wil zeggen is dat er maar twee zaken in relatie tot elkaar belangrijk zijn:
- wat is de uiteindelijke prijs die je betaald (de netto prijs),
- heeft het onderdeel de juiste (OEM) kwaliteit.

Een voorbeeld hiervan zijn onderste draagarm lagers; grote prijsverschillen maar ook grote kwaliteitsverschillen!

Gr,
Carl
Gebruikersavatar
Gtv4
Advanced Membro
Advanced Membro
Berichten: 1549
Lid geworden op: 06 sep 2008, 20:08
Locatie: Bocholt (B)

Bericht door Gtv4 »

Ik kijk natuurlijk ook alleen naar de netto prijs. Heb alleen de factuur bedragen overgenomen.

Maar daarom is de Tuynder prijs niet te vergelijken met de andere prijzen, misschien is de tuynder kogel wel beter (of slechter) dan andere aanbieders. Ik weet het niet, tot nu toe ben ik tevreden met wat ze leveren.

Een fabriek koopt ook gewoon ergens in, de "maker" die het goedkoopst aan de gestelde voorwaarden kan voldoen mag aan Alfa leveren in een Alfa doosje. Daarom zoveel verschillen in o.a. ontstekingen, remmen etc etc
Vaak is niet eens te achterhalen welke merk het onderdeel heeft gemaakt.
Transaxle loos!
Carbo
Alfetta Guru
Alfetta Guru
Berichten: 2106
Lid geworden op: 25 dec 2007, 12:17
Locatie: Barendrecht

Bericht door Carbo »

Dat ben ik met je eens; het zou zomaar kunnen dat bepaalde OEM delen beter zijn dan dat ze ooit in een origineel Alfa doosjes zijn geleverd. Je ziet met name dat er bij dit soort delen nogal eens verschil in kwaliteit kan zitten en dat dit door ons bij aanschaf niet kan worden beoordeeld.
:grin: Nu is de prijs weer zo dat je ze wel een keertje extra kunt vevangen! :grin:

Gr,
Carl
Gebruikersavatar
Gtv4
Advanced Membro
Advanced Membro
Berichten: 1549
Lid geworden op: 06 sep 2008, 20:08
Locatie: Bocholt (B)

Bericht door Gtv4 »

Sterker nog, ook de fabriek veranderd wel eens met 1e en 2e montage kwaliteit of leverancier. Soms uit kosten overweging en soms uit kwaliteit overweging.

Niet met een alfa maar met onze peugeot meegemaakt.
Linker spiegel was vernield dus ik een nieuwe zoeken.
De "imitatie" spiegels kosten 35 euro een originele 65 euro.
Omdat de oude spiegel een compleet aluminium binnenwerk had en de imitatie niet wilde ik perse een originele terug.
Dus ik bestel een originele in peugeot verpakking, achteraf is die van het zelfde productie merk als de imitatie spiegel die ik had gevonden. De originele nieuwe was dus ook geheel van kunstof. :?

Nog een voorbeeld wat wij meemaken op het werk. Wij testen nieuwe motoren. De eerste serie motoren is vaak met "dure" kwaliteit delen in elkaar gezet. Na verloop van tijd als de kwaliteit beproefd is en de levensduur "ruim" bemeten is worden er nieuwe goedkopere leveranciers gezocht. Of de kwaliteit marges worden ruimer. Dus de originele vervang delen en later geproduceerde motoren kunnen kwalitatief veel minder zijn. Bij de latere motoren kun je er wel van uitgaan dat de kinderziektes verdwenen zijn.

Dus de fabrieken shoppen ook voor goedkopere onderdelen, en ik heb nu een te dure originele spiegel gekocht. :evil:
Transaxle loos!
Plaats reactie