moeilijk starten GTV6 na enkele dagen stilstand
-
- Alfetta Membro
moeilijk starten GTV6 na enkele dagen stilstand
Mijn GTV6 doet er momenteel erg lang over voordat hij aanslaat als hij enkele dagen stil heeft gestaan.
Hij heeft hier eerder last van gehad maar niet zo erg als nu en het is toen vanzelf weer over gegaan.
Het probleem is volgens mij dat er geen benzine meer bij de motor is en deze eerste helemaal naar voren gepompt moet worden. Als hij eenmaal loopt of gelopen heeft is er niets aan de hand.
Ligt dit aan de benzinepomp of zijn er ook nog andere mogelijke oorzaken?
groet Stefan
Hij heeft hier eerder last van gehad maar niet zo erg als nu en het is toen vanzelf weer over gegaan.
Het probleem is volgens mij dat er geen benzine meer bij de motor is en deze eerste helemaal naar voren gepompt moet worden. Als hij eenmaal loopt of gelopen heeft is er niets aan de hand.
Ligt dit aan de benzinepomp of zijn er ook nog andere mogelijke oorzaken?
groet Stefan
GTV6 3.0 '84
Gehad: GTV6 '82

- giuliettaevo
- Alfetta Transaxle Guru
Als je nue de volgende keer voor het starten even de brandstofpomp voorziet van een rechtstreekse 12v voeding door middel van een extra draad heb je je antwoord denk ik...
In de pomp zit een terugslagklep die er voor zorgt dat er druk op de leiding blijft staan, die zou wel eens kunnen zijn gaan lekken. Ook de drukregelaar op de injectorrail zou kunnen zijn gaan lekken. Beste is om een brandstofdrukmeter te installeren en te kijken of de druk wegzakt.

In de pomp zit een terugslagklep die er voor zorgt dat er druk op de leiding blijft staan, die zou wel eens kunnen zijn gaan lekken. Ook de drukregelaar op de injectorrail zou kunnen zijn gaan lekken. Beste is om een brandstofdrukmeter te installeren en te kijken of de druk wegzakt.
Met de slijptol en het lasapparaat past alles...
Gaat niet bestaat niet 😎
Gaat niet bestaat niet 😎
- Alfa-corazon
- Alfetta Membro
Bij mijn GTV6 loopt de pomp al als ik de sleutel in het contactslot doordraai naar contact (dashboard lampjes branden) maar nog niet start (lees mijn topic en bedrading en foto's contactslot).
Met andere woorden, maak contact (je hoort dan ook je benzinepomp draaien rechtachter). Na een seconde of 5 - 10 contactsleutel doordraaien om te starten.
Controleer of je hetzelfde contactslot heb. Twee stekkers ipv één!
Heb je maar één stekker dan werkt deze truc waarschijnlijk niet.
Met andere woorden, maak contact (je hoort dan ook je benzinepomp draaien rechtachter). Na een seconde of 5 - 10 contactsleutel doordraaien om te starten.
Controleer of je hetzelfde contactslot heb. Twee stekkers ipv één!
Heb je maar één stekker dan werkt deze truc waarschijnlijk niet.
-
- Alfetta Membro
Ik zal er zo even 12v opzetten want ik heb nog een accu naast de auto staan dus dat is makkelijk.
Dat van die benzinepomp die al begint te draaien als je hem op contact zet dat ken ik want dat deed mijn vorige GTV geloof ik ook.
Deze heeft dat echter nooit gedaan, tenminste ik heb het nooit gehoord dat deze pomp al begon te lopen en toch startte hij eerder prima. Ik heb ook wel al geprobeerd om te starten na een tijdje op contact maar dat hielp niet.
Bedankt voor de tips alvast.
Dat van die benzinepomp die al begint te draaien als je hem op contact zet dat ken ik want dat deed mijn vorige GTV geloof ik ook.
Deze heeft dat echter nooit gedaan, tenminste ik heb het nooit gehoord dat deze pomp al begon te lopen en toch startte hij eerder prima. Ik heb ook wel al geprobeerd om te starten na een tijdje op contact maar dat hielp niet.
GTV6 3.0 '84

-
- Alfetta Membro
Klopt! Normaal is het ook, dat deze pas begint te pompen, als de luchtklep van de luchtmassameter een stukje open is. Dat gebeurt normaal natuurlijk, als de motor lucht aanzuigt, door te starten. Je kunt het nu natuurlijk ook even helpen, door de auto op contact te zetten, dan het deksel van de luchtfilter even loshalen (klemmetjes luchtfilterbak) en dan met de hand de klep open te duwen. Laat de pomp een seconde of tien lopen en zet het luchtfilter weer vast. Nu proberen te starten en je weet het ook. Hoef je iig niet onder de auto te kruipen en te klooien met losse draadjes en zo.stefgtv6 schreef:Dat van die benzinepomp die al begint te draaien als je hem op contact zet dat ken ik want dat deed mijn vorige GTV geloof ik ook.
Probeer de methode, die jou het handigst lijkt.

(daarna praten we wel verder)
Succes!

-
- Alfetta Membro
Ik lees je reactie net te laat Alessandro......jouw manier lijkt me het handigst maar ik heb het met een los draadje gedaan.
Ik kon hem de benzine uit de tank horen slurpen en starten ging een héél stuk sneller.
Nog niet direct starten maar toch na een seconde of 5 ipv 30.
Maar is het dan nu nieuwe bezinepomp erop en klaar of kan het toch de drukregelaar zijn?
Zou er trouwens bij een goed functionerende drukregelaar benzinedruk moeten blijven tussen de regelaar en de injectoren ookal loopt de benzineleiding leeg door een lekkende terugslag klep in de pomp??
En Jeroen; ik denk dat je mijn vorige GTV6 wel kent want volgens mij heb ik je al eerder het kenteken doorgegeven. Ik kan nu de papieren niet zo snel vinden maar het was een donkere antraciet grijze GTV met gele koplampen en origineel schuifkanteldak. Destijds gekocht van Bartoli. Ik heb zelf helaas geen foto's.
Ik kon hem de benzine uit de tank horen slurpen en starten ging een héél stuk sneller.
Nog niet direct starten maar toch na een seconde of 5 ipv 30.

Maar is het dan nu nieuwe bezinepomp erop en klaar of kan het toch de drukregelaar zijn?
Zou er trouwens bij een goed functionerende drukregelaar benzinedruk moeten blijven tussen de regelaar en de injectoren ookal loopt de benzineleiding leeg door een lekkende terugslag klep in de pomp??
En Jeroen; ik denk dat je mijn vorige GTV6 wel kent want volgens mij heb ik je al eerder het kenteken doorgegeven. Ik kan nu de papieren niet zo snel vinden maar het was een donkere antraciet grijze GTV met gele koplampen en origineel schuifkanteldak. Destijds gekocht van Bartoli. Ik heb zelf helaas geen foto's.
GTV6 3.0 '84

- giuliettaevo
- Alfetta Transaxle Guru
30 seconden is wel erg lang idd...
En als ik zo eens ga tellen dan duurt 5 seconden al best lang.
Dus ik zou ook naar verdere oorzaken speuren. Valse lucht, staat van de ontsteking, koude start systeem...
Is het benzinefilter wel eens vervangen? dit wil ook wel eens problemen geven. In de tank schijnt ook nog een gaasfilter te zitten dat verstopt kan raken.

Dus ik zou ook naar verdere oorzaken speuren. Valse lucht, staat van de ontsteking, koude start systeem...
Is het benzinefilter wel eens vervangen? dit wil ook wel eens problemen geven. In de tank schijnt ook nog een gaasfilter te zitten dat verstopt kan raken.
Met de slijptol en het lasapparaat past alles...
Gaat niet bestaat niet 😎
Gaat niet bestaat niet 😎
-
- Alfetta Membro
Inmiddels valse lucht testje gedaan en staat verdelerkap+rotor gecheckt. Dit lijkt allemaal in orde.
Omdat ik er nog 1 had liggen toen maar even een andere koude start luchtschuif (heet dat ding zo?) gemonteerd.
Na 2 dagen stilstand was de koude start nu redelijk goed.
Nu met dit pet weer heeft ie straks wat langer stil gestaan dus ben benieuwd hoe het eind deze week gaat.
Omdat ik er nog 1 had liggen toen maar even een andere koude start luchtschuif (heet dat ding zo?) gemonteerd.
Na 2 dagen stilstand was de koude start nu redelijk goed.
Nu met dit pet weer heeft ie straks wat langer stil gestaan dus ben benieuwd hoe het eind deze week gaat.
GTV6 3.0 '84

- Alfa-corazon
- Alfetta Membro
- Rob GTV6
- Alfetta Membro
- Contacteer:
goed plan.Alfa-corazon schreef:Kun je een foto maken en plaatsen van zo'n koudestart luchtschuif. Dan kan ik mij daar een voorstelling bij maken.stefgtv6 schreef:De GTV start weer normaal!![]()
Zat hem dus blijkbaar toch niet in de benzinepomp maar in de koude start luchtschuif.
Bedankt voor de tips!
groet Rob GTV6.
''Alfa Romeo'' Op m'n lijf geschreven.
-
- Alfetta Membro
Ik heb de GTV nu niet hier maar er is hier iemand die hem al eens op de foto gezet heeft........
Het is dat ding wat op het kleppendeksel geschroefd zit.
http://www.alfetta-gt.nl/forum/template ... braam5.jpg

Het is dat ding wat op het kleppendeksel geschroefd zit.
http://www.alfetta-gt.nl/forum/template ... braam5.jpg
GTV6 3.0 '84

- Alfa-corazon
- Alfetta Membro