Mel's 1st Alfa : 1980 serie 2 GTV6 3.0 24 Conversie

Hier kun je je voorstellen aan de rest van de leden en forumgebruikers.
Plaats reactie
ALFAHEIDA
Alfetta Membro
Alfetta Membro
Berichten: 278
Lid geworden op: 03 feb 2006, 22:56
Locatie: Alfacity

Bericht door ALFAHEIDA »

Misschien een oliekoeler op de bak, maar het kan redelijk goed zonder.
Alfa 164 Qv 24v 3.0v6 '93 - Alfa 164 3.0 12v aut. '89
Alfa 164 Qv 12v 3.5v6 '91 - Lancia Zeta 2.0 (family)

Afbeelding
Gebruikersavatar
giuliettaevo
Alfetta Transaxle Guru
Alfetta Transaxle Guru
Berichten: 2919
Lid geworden op: 22 feb 2010, 19:23
Locatie: Cuijk

Bericht door giuliettaevo »

Vermogen moet je meten, niet beredeneren... :wink:

24v met dikke inlaatbuizen zal normaal rond de 230 pk zitten. Zie ook www.squadra-tuning.nl bij de alfa 164, daar staat het dikke buizen verhaal uitgelegd. :wink:
Aangezien jouw auto waarschijnlijk geen katalysator heeft zou je daar vermogen winnen, maar dat hangt wel weer van die diameters van de gebruikte uitlaat af... als de GTV6 uitlaat is gebruikt kost deze misschien wel weer vermogen omdat de voorpijpen beduidend dunner zijn als bij een 24v. :neutral: En wat jouw aangepaste inlaat doet weet ook niemand...

Zoals ik al zei, meten is weten. :cool: Vermogensrun bij een goed bedrijf kost je rond de 100 euro.

Gezien dat er meer als 7 liter olie in dat blokje gaat denk ik ook niet dat je die oliekoeler hard nodig hebt. Maar als je graag wilt kun je bij www.biesheuvel.nl vast wel iets krijgen dat pas gemaakt kan worden.

Antenne in de voorruit herken je makkelijk, loopt een draad door de ruit heen en er zit ergens een stekker er aan. :smile:
Met de slijptol en het lasapparaat past alles...
Gebruikersavatar
Melvivio
Advanced Membro
Advanced Membro
Berichten: 1844
Lid geworden op: 30 jul 2010, 16:10
Locatie: Heeze (Ehv)

Bericht door Melvivio »

Heren om dit beetje overzichtelijk te houden heb ik de post ge-edit ipv een nieuwe te posten.

Vermoedeleijke Tarox remconversie (volgens marktplaats advertentie)


Nog even terug gekeken naar de gespot-topic waar ook de mp staat waar ik op af gegaan ben. Hier stond vermeld ^^ dat deze auto de upgrade zou hebben.

Ook voor de belangstelling dus een paar foto's'geschoten.

Dit zijn de schijven + klauw setup die veel besproken zijn. Maar (net zoals zo velen) herken ik er niet direct iets speciaals aan.

Afbeelding
Afbeelding

@Carbo: Voor zover ik kan zien is hier inderdaad niks speciaals aan, behalve idd de dubbele zuiger setup wat beter remt dan de "zwevende kop".
Ik heb dan ook geen idee of dit origineel is, of wel achteraf gemod is. Dus vandaar de vele foto's van de Fusees, en de bevestigingen op de draagarmen.

Zijn de remschijven wel van Tarox? En wat is zo speciaal aan die setup? Race/track worthy???


Afbeelding
Afbeelding
Afbeelding
Afbeelding

Vervolgens was er voor mij de vraag of ik een dikkere stabilisator stang heb. Nee, deze is standaart dus 20.4 mm.

Roest
Ook bij deze gtv helaas. Ik wil deze inderdaad goed houden, dus wil dit behandelen. Een totale spray sluit ik niet uit. Maar had dit niet nu al gedacht. Wat zouden jullie doen bij deze plekken?

Rechtsvoor, achter wiel. Niet door, oppervlakte. Kom er niet met een schroevendraaier doorheen! (dit zat achter sideskirt) Volgens mij niks rot hierachter.
Afbeelding
Afbeelding

Rechts dorpel, Niet door, oppervlakte.
Afbeelding

Rechts achter, voor wiel. Niet door, komt met schroevendraaier niet doorheen. Oppervlakte, maar grotere plek.
Afbeelding
Links van voor naar achter helemaal roestvrij.

Wielkast is echter anders! Dit is links achter, en door. Dit moet volgens mij snel gefixed worden. Ik heb geen las apparaat, wel las ervaring, maar hier heb ik denk ik wel hulp bij nodig!

Afbeelding
^^gemaakt links&rechts

Na dit mijn motornummer nog eens opgezocht. Is helaas 66301+000859. Welk blok is dit dus nou?

Voor de geinteresseerde de riem heeft nummer : XF 5PK1063
En loopt : Afbeelding

Olie! Op 2 plaatsen. Namelijk, achterkant carter vliegwiel.
Afbeelding
En bij de bak. Vliegwiel keering? (en andere krukas-bak-keering?)
Laatst gewijzigd door Melvivio op 19 mei 2011, 12:48, 2 keer totaal gewijzigd.
~.:Fantastico Nero 819B Mica & Canna di Fucile Metalic 1980 Alfa Romeo GTV6 3.0 24v:.~
Carbo
Alfetta Guru
Alfetta Guru
Berichten: 2106
Lid geworden op: 25 dec 2007, 12:17
Locatie: Barendrecht

Bericht door Carbo »

:shock:

Ik dacht dat ik eerder had gelezen dat er TAROX remmen onder zaten? Op het fotootje lijkt het gewoon standaard 2 zuiger Brembo's! Niets mis mee maar ik was wel benieuwd naar de Tarox conversie met name naar de bevestiging van de klauw op de fusee!

Gr,
Carl
Gebruikersavatar
giuliettaevo
Alfetta Transaxle Guru
Alfetta Transaxle Guru
Berichten: 2919
Lid geworden op: 22 feb 2010, 19:23
Locatie: Cuijk

Bericht door giuliettaevo »

Tarox remschijven gok ik zo... gewoon in de originele maat. :wink:
Met de slijptol en het lasapparaat past alles...
pe1ryx
Advanced Membro
Advanced Membro
Berichten: 1578
Lid geworden op: 24 nov 2007, 21:08
Locatie: Cuijk

Bericht door pe1ryx »

hoi,


heb je een nr van de multiriem voor mij en mischien een foto hoe die loopt?...ben er zelf binnenkort aan toe namelijk :?:
Gebruikersavatar
stephen
Advanced Membro
Advanced Membro
Berichten: 1516
Lid geworden op: 27 feb 2009, 19:45
Locatie: WARMENHUIZEN

Bericht door stephen »

dat is nog eens een fijne GTV om mee te beginnen :cool:

jammer dat er niet de verwachtte remconversie op zit, maar alleen gegroefde schijven .

blijkbaar nog wat" finishing touch " nodig en wat kleine plekken, maar iig niets schokkends op het eerste gezicht.

veel plezier gewenst met je nww. aanwinst :wink:
Giulietta Berlina 1300Ti 1960
Giulia 1300 ti met 2.0 1970
Giulia 1750 super 1972
Berlina 1750 1971
Alfetta 1600 1.8 Turbo 1976
75 T.S. (Turbo Speeltje)
non alfa
VW spijlbus 2.0 1964 100+ PK
HJ60 4.0D 6 cil 1983
ALFAHEIDA
Alfetta Membro
Alfetta Membro
Berichten: 278
Lid geworden op: 03 feb 2006, 22:56
Locatie: Alfacity

Bericht door ALFAHEIDA »

ALFAHEIDA schreef:
Bij deze het motornummer 60301+000869+ De 301 geeft aan dat het een Qv blok is?
64301 is van de Qv 12v
64304 is van de Qv 24v

66301 is van de 3.0 24v en dit moet haast op de zijkant van jouw blok staan lijkt me.
De 64304 is echt een zeldzaam blok, maar het kan natuurlijk.
Natuurlijk is de combinatie 3.0 24v met dikke buizen goed voor 20pk extra en die heb je maar weer. :wink:

Groet,

Erwin
Dit is het antwoord op het motornummer.

Ik denk dat je krukas keering een beetje lekt. Volgens mij nog niet echt spannend, maar je kan er in de winter eens aandacht aan besteden.
Alfa 164 Qv 24v 3.0v6 '93 - Alfa 164 3.0 12v aut. '89
Alfa 164 Qv 12v 3.5v6 '91 - Lancia Zeta 2.0 (family)

Afbeelding
Gebruikersavatar
Melvivio
Advanced Membro
Advanced Membro
Berichten: 1844
Lid geworden op: 30 jul 2010, 16:10
Locatie: Heeze (Ehv)

Bericht door Melvivio »

Hey mensen! Nogmaals dank voor het mee denken en kijken!

Hier is mijn versnellingbak waar deze druppeld tijdens ontkoppelen. Waarschijnlijk is idd bakolie. Het potje van de drukcilinder raakt niet leeg.
Afbeelding
Afbeelding
Laatst gewijzigd door Melvivio op 19 mei 2011, 12:49, 1 keer totaal gewijzigd.
~.:Fantastico Nero 819B Mica & Canna di Fucile Metalic 1980 Alfa Romeo GTV6 3.0 24v:.~
Gebruikersavatar
giuliettaevo
Alfetta Transaxle Guru
Alfetta Transaxle Guru
Berichten: 2919
Lid geworden op: 22 feb 2010, 19:23
Locatie: Cuijk

Bericht door giuliettaevo »

Vergeet niet dat er als je airco gaat inbouwen ook nog een aircoradiateur voor je radiateur komt... :wink:
Met de slijptol en het lasapparaat past alles...
Gebruikersavatar
Melvivio
Advanced Membro
Advanced Membro
Berichten: 1844
Lid geworden op: 30 jul 2010, 16:10
Locatie: Heeze (Ehv)

Bericht door Melvivio »

Maar die heb ik nog terug weten te krijgen! Ligt al boven op zolder! En heb al gemeten! is nog meer dan genoeg ruimte! hihi
~.:Fantastico Nero 819B Mica & Canna di Fucile Metalic 1980 Alfa Romeo GTV6 3.0 24v:.~
Carbo
Alfetta Guru
Alfetta Guru
Berichten: 2106
Lid geworden op: 25 dec 2007, 12:17
Locatie: Barendrecht

Bericht door Carbo »

Heb nog even naar de fotootjes gekeken en volgens mij zijn het inderdaad gegroefde Tarox schijven met standaard Ate remklauwen. Dus geen Brembo's! Qua remvermogen en gewicht zou je nog wel wat winnen met de aluminium Brembo's en speciale remslangen (bijv goodridge). De Brembo's vind je op de latere GTV6, 75 3,0l en TS'n

Een complete Tarox conversie bestaat uit schijven + 4 pots Tarox klauwen en kost al gauw richting 2000,- Euro. Tarox is een van de weinige leveranciers die de klauwen met adaptors levert voor de GTV6 fusees. Vandaar mijn interesse.

Het achterplaatwerk goed herstellen is een rotklus. In de topic van Rob's zwarte GTV kun je goed zien wat er gebeurd als je hier gaat snijden! Plaat is hier driedubbel gepuntlast! Tipje laat dit lassen door iemand die weet hoe dit hier in elkaar steekt en er niet een stuje in beunt. Je GTV is voor dit laatste veel te mooi!

Het koelingsverhaal zou ik niet onderschatten als er een standaard GTV6 radiateur in zit met standaard vinnen is dit naar mijn ervaring maar krap aan. Als je hier de airco condensor en oiliekoeler voor gaat plaatsen krijg je een behoorlijk pakket. Ik zou dan zeker overwegen om er minimaal modernere koelvinnen achter te zetten die je eventueel ook handmatig kan bijschakelen. Ik vrees dat je anders bij extreem warm weer wel eens in de problemen kan komen.

Gelet op het bouwjaar van jouw GTV kom je geen antenne tegen in je voorruit :wink: Of hij moet een keer zijn vervangen. De draadjes lopen in een soort T . Onder aan de T zit in het midden van het dashboard de aansluiting.

Gr,
Carl
Gebruikersavatar
giuliettaevo
Alfetta Transaxle Guru
Alfetta Transaxle Guru
Berichten: 2919
Lid geworden op: 22 feb 2010, 19:23
Locatie: Cuijk

Bericht door giuliettaevo »

Volgens mij zit er nog een v-snaargroef achter die multiriemgroeven in de poelie...

daar kun je de aircopomp wel mee aandrijven lijkt mij. :?
Met de slijptol en het lasapparaat past alles...
Sander
Alfetta Membro
Alfetta Membro
Berichten: 717
Lid geworden op: 23 dec 2005, 22:34
Locatie: Kaatsheuvel

Bericht door Sander »

Nog mijn bescheiden mening/ antwoord op wat vragen, die nog open staan: lekkage achter is van de z.g.n. prise-as keerring. ;) Lekkage bij het vliegwiel van de motor kan zijn, achterste krukas keerring, of de afdichtings stiftjes naast het achterste lager.
Flexibele stukken in de uitlaat is bij een V6 trans-axle niet nodig. (mag wel natuurlijk)
pe1ryx
Advanced Membro
Advanced Membro
Berichten: 1578
Lid geworden op: 24 nov 2007, 21:08
Locatie: Cuijk

Bericht door pe1ryx »

bij versies met KAT heb je ook geen flex delen...dus geen probleem idd

wat voor hulp heb je nodig voor de apk? :?:
Gebruikersavatar
Melvivio
Advanced Membro
Advanced Membro
Berichten: 1844
Lid geworden op: 30 jul 2010, 16:10
Locatie: Heeze (Ehv)

Bericht door Melvivio »

Goedenavond mensen!

De hulp voor de APK zou zijn de roestplek in de wielkast links achter. Deze bedraagt een plek van 4cm bij 9 cm MAXimaal! En dan nog niet eens helemaal door. Dit is dus geen probleem? :?:

Dank je wel voor de informatie over de flex delen! Al weer een stap dichter bij tot het daadwerkelijk overgaan tot "intapen" van de uitlaat.

Enige waar ik nu nog mee zit is de vraag of door de uitlaatband, de uitlaatzijde van de cilinder (en dus ook de uitlaatkleppen) niet te heet worden doordat ik een gedeelte directe koeling weg ga nemen?

Verder is de auto nu helemaal nagekeken door me en blijkt dat de prise-as keering harder lekt dan dat ik aanvankelijk hoopte.

De olie van de bak dit weekend afgelaten (kwam ongeveer 3kwart liter uit!!!) en weer opgevult naar 2.88L. Nu hoor je de cardan niet meer draaien, diff hoor ik niet meer, dus daar goed aan gedaan.

MAAR! Deze lekt dus bijhoorlijk. Ik blijf wel bij vullen, maar na vandaag, in de avond de sportieve knakker uithangen, vond ik op de garage vloer direct na binnen zetten al een klein plasje. Tijdens het rijden lekt deze dus ook behoorlijk.

Iemand die ik kan verleiden mij hier mee te helpen te vervangen / de gehele bak te updaten? Desnoods tegen vergoeding! Ik verwacht dat ICS in eindhoven me ook al weer ziet aankomen.

PS, ik wacht al een fokking maand! (ja echt waar) op een luchtfilter en nieuwe waterslangen. Mijne zijn week. Iemand ideeen waar ik deze ook zou kunnen kopen?

Arparts?
~.:Fantastico Nero 819B Mica & Canna di Fucile Metalic 1980 Alfa Romeo GTV6 3.0 24v:.~
Sander
Alfetta Membro
Alfetta Membro
Berichten: 717
Lid geworden op: 23 dec 2005, 22:34
Locatie: Kaatsheuvel

Bericht door Sander »

Dat roestgaatje is normaal gezien bij lang en na nog geen apk issue. Ik zou er wel een keer wat aan doen, maar liever later en goed/ netjes, dan nu snel en rommelig. :wink:
Pak eerst de andere roest maar aan, dan kun je daar laswerk voorkomen!

Oei, minder dan een liter olie in de bak, da's erg weinig idd. :shock: Helaas is dat best een klus om die priseas keerring te vervangen. Moet je het voorste bakhuis eraf halen..... en dus eerst koppeling uitbouwen (of de bak eronderuit en koppeling laten zitten) er leiden vele wegen naar Rome, maar de snelste optie bestaat niet. :cry:
Gebruikersavatar
Melvivio
Advanced Membro
Advanced Membro
Berichten: 1844
Lid geworden op: 30 jul 2010, 16:10
Locatie: Heeze (Ehv)

Bericht door Melvivio »

Nou mensen, Een volledige introductie van de auto is wel gekomen.

Heb besloten dit topic te verhuizen naar het Projecten gedeelte.

Binnenkort ga ik bij ons op school ook een Dynorun doen om achter bepaalde belangrijke zaken te komen.

Bijv, Wat is de olietemperatuur zonder koeler,
& De mythes rondom uitlaatband. Betere koeling en lichte vermogens toename? Dat beoordeel ik wel hehe.

Kortom, dank je wel voor de tips tot nu toe! en tot ziens op de andere pagina :)
~.:Fantastico Nero 819B Mica & Canna di Fucile Metalic 1980 Alfa Romeo GTV6 3.0 24v:.~
Plaats reactie