Carbo's GTV6 Grand Prix

Aan de knutsel met jou Alfetta? Houd ons op de hoogte van jouw vorderingen.
Forumregels
In deze rubriek zijn alléén Alfetta projecten toegestaan.
Plaats reactie
twinnyspark
Advanced Membro
Advanced Membro
Contacteer:

Bericht door twinnyspark »

Alfetta GTV '80 - Giulietta '11 - SudSprint '84
Carbo
Alfetta Guru
Alfetta Guru

Bericht door Carbo »

:?: Wel dunne doorslijpschijven maar geen echte dikke slijpschijven in 2 1/2 inch! :?:
giuliettaevo
Alfetta Transaxle Guru
Alfetta Transaxle Guru

Bericht door giuliettaevo »

5 cm is 2"... :wink:
Met de slijptol en het lasapparaat past alles...
Gaat niet bestaat niet 😎
Sander
Alfetta Membro
Alfetta Membro

Bericht door Sander »

Carbo schreef:Afbeelding
Je dacht: "Na al die uren vakwerk, doe ik mezelf een mooi steje nieuwe handschoenen cadeau!" ?

:jumping:

Wederom goed bezig! :thumbs:
giuliettaevo
Alfetta Transaxle Guru
Alfetta Transaxle Guru

Dat kan trouwens knap pijnlijk worden als die boor vastslaat... Paar blauwe vingers heb je zo. :cry: Vraag maar niet hoe ik dat weet... :roll:
Gaat niet bestaat niet 😎
Carbo
Alfetta Guru
Alfetta Guru

Bericht door Carbo »

giuliettaevo schreef:5 cm is 2"... :wink:
Yes I know!
Wat ik bedoel is; tot nu toe ben ik in Nederand alleen doorslijpschijven van 1 mm dikte met deze diameter tegengekomen! Die ik nu heb gevonden heeft een circa 3mm dikke zogenaamde "grinding" schijf.
Ik hoor graag waar ik deze dichterbij kan krijgen maar voorlopig haal ik ze maar uit de US!
want dit ding is ideaal om lassen te slijpen in moeilijke hoekjes daarnaast heb je heel veel gevoel bij het precisie slijpwerk. Enne het prijsverschil met het pneumatische gereedschap op de crop site dekt de verzendkosten wel :wink:

:grin: Ja soms moet je jezelf verwennen met een stel nieuwe handschoenen :grin:

Gr,
Carl
Alfa-corazon
Alfetta Membro
Alfetta Membro

Bericht door Alfa-corazon »

giuliettaevo schreef:Dat kan trouwens knap pijnlijk worden als die boor vastslaat... Paar blauwe vingers heb je zo. :cry: Vraag maar niet hoe ik dat weet... :roll:
Mooie handschoenen. Zulke hebben ooit de hand van mij vrouw gered. Ik was met een 10 mm staalboor in rvs aan het boren en zij moest koelen met WD40. Opeens haalt ze er een doekje bij (om de WD40 op te vangen) en de boor grijpt het doekje. Boor op hol, doekje + handschoen + hand om de boor. Ze had bijna alle botjes in haar hand gebroken maar de huid was nog helemaal gaaf.
Carbo
Alfetta Guru
Alfetta Guru

Bericht door Carbo »

Ben altijd heel voorzichtig! Heb zelf wel eens een staalborstel in een boormachine gehad die mijn trui te pakken kreeg. Dat is niet fijn :evil:

Vandaag verder gegaan met het aanhelen van de A stijl en het verstevigingsstuk op het binnenscherm. Het nieuwe stuk paste niet helemaal dus ik heb het op de hoek ingeslepen (een flauwe V) waarna met een beetje hulp met de plaathamer de boel goed pas kwam te zitten. Daarna de insnijding weer afgelast. Het verstevigingstuk zoveel mogelijk origineel geplaatst (ik weet dat het een grote roesthaard is maar ik wil de boel hier zoveel mogelijk origineel houden).

Het verbindingstukje patchwerk naar de A stijl!
Afbeelding

Gelast!
Afbeelding

Lassen geslepen!
Afbeelding

Het verstevigingsstuk pasmaken!
Afbeelding

Inbranding van de proplassen aan de binnenzijde!
Afbeelding

Proplassen aan de buitenzijde!
Afbeelding

Zo morgen afmaken! :wink:
Gr,
Carl
GTV42.0
Alfetta Transaxle Guru
Alfetta Transaxle Guru

Bericht door GTV42.0 »

Boor jij eerst gaten voor, voor het proplassen Carl?
Beheerder Database Alfetta, GT, GTV(6)
Carbo
Alfetta Guru
Alfetta Guru

Bericht door Carbo »

GTV42.0 schreef:Boor jij eerst gaten voor, voor het proplassen Carl?
Ja, bij proplassen heb je altijd een gaatje nodig!! en altijd vanaf de zijde met het dikste stuk plaatwerk af proplassen (als er verschil in dikte is). Dit verstevigingstuk is dikker dan het binnenscherm. Dan boor ik de gaten in het verstevigingstuk en zet dan de proplas vanaf deze zijde. Op deze kant heb je ondanks de relatief hoge stroom (=hite) voor een goede proplas de minste kans op vervorming. Op de foto kun je goed de hiite vervorming zien om de proplas. De binnen zijde van beide plaatdelen staan in de Innotec primer.

Bij het verticaal proplassen loopt het smeltbad door de zwaartekracht naar beneden en vult die niet mooi het gaatje. Ik gebruik daarom de speciale afstandbus bij het lasapparaat niet maar een gewoon standaard mondstuk. Hierdoor ben ik veel meer in staat het smeltbad te beinvloeden zonder dat de las gaat lopen. Wel natuurlijk de te lassen plaatwerkdelen goed tegen elkaar persen! :idea:

Op de laatste foto zie je de gaatjes op de A stijl nog zitten!

Gr,
Carl
Laatst gewijzigd door Carbo op 19 sep 2010, 20:18, 2 keer totaal gewijzigd.
GTV42.0
Alfetta Transaxle Guru
Alfetta Transaxle Guru

Bericht door GTV42.0 »

Dacht ik al, maar gezien de foto's leek het anders.
Beheerder Database Alfetta, GT, GTV(6)
Carbo
Alfetta Guru
Alfetta Guru

Bericht door Carbo »

Weer wat kleine vorderingen. Lassen van het verstevigingstuk geslepen en het profiel op de A stijl gestraald. Op een foto zie je duidelijk hoe het roestproces tussen de puntlassen terechtkomt. Als je de boel niet demonteerd zie je dit dus pas als het te laat is!

Afbeelding

De roest tussen de puntlassen! :twisted:
Afbeelding

Hier komt het stuk. Kan aan de uitgeboorde puntlassen op de A stijl precies zien waar het deel moet worden teruggeplaatst!
Afbeelding

Na een behandeling in de straalkast!
Afbeelding
Afbeelding

Gr,
Carl
Carbo
Alfetta Guru
Alfetta Guru

Bericht door Carbo »

Niet zo heel veel gebeurd maar toch weer een update!
Op de A stijl het laatste verstevigingsstuk gelast en kaal gemaakt. Daarna verder gegaan met heel het binnenscherm. De boel kan nu even "aanroesten" voordat ik het deze week in de RX5 zet.
Blinkt wel heel erg je zou er bijna alleen maar blanke lak overheen zetten :cool:

Afbeelding
Afbeelding
Met stift al aangegeven waar er nog een nieuwe stukje in moet. Dat ga ik pas doen tegelijkertijd met de dorpel. :wink:
Afbeelding

Komende week ga ik mij storten op de bevestiging van de onderste draagarm. Zie ook een tijdje terug in dit topic. Ik heb de onderste draagbalk open moeten maken. Hier ga ik komende week het herstelwerk aan uitvoeren.

Gr,
Carl
Melvivio
Advanced Membro
Advanced Membro

Bericht door Melvivio »

Heb je deze verstevigingen ook doorgerekend? En hoe ben je aan de inspiratie daarvoor gekomen? Gezien op andere Fora? Of logica?

Stijvere carrosserie is altijd wenselijk natuurlijk :)
~.:Fantastico Nero 819B Mica & Canna di Fucile Metalic 1980 Alfa Romeo GTV6 3.0 24v:.~
AlfettaOwner
Forumbeheerder/Admi
Forumbeheerder/Admi
Contacteer:

Bericht door AlfettaOwner »

Jeetje hij, petje af voor al het werk welke je uitvoert :shock:
Saluti Alessandro

Afbeelding

Alfetta GT 1.8 - Alfa 75 Turbo QV America - Alfa 164 Super
giuliettaevo
Alfetta Transaxle Guru
Alfetta Transaxle Guru

Melvivio schreef:Heb je deze verstevigingen ook doorgerekend? En hoe ben je aan de inspiratie daarvoor gekomen? Gezien op andere Fora? Of logica?

Volgens mij zijn dit gewoon de originele verstevigingsstukken die hersteld/ opnieuw gemaakt worden... :wink:

Voor een straatauto zie ik het nut van een stijvere carrosserie nog niet zo. Het is niet zo dat je het nodig hebt voor de wegligging, dan moet je eerst al al het rubber uit de ophanging gehaald hebben om dat te merken. En je maakt de kans op verregaande schade bij een ongeval veel groter, zowel aan de auto als aan de bestuurder, de kreukelzones die er origineel zijn worden door doorlassen teniet gedaan en de volledige kracht van de botsing wordt dan doorgegeven aan de bestuurder.
Gaat niet bestaat niet 😎
Carbo
Alfetta Guru
Alfetta Guru

Bericht door Carbo »

giuliettaevo schreef:
Melvivio schreef:Heb je deze verstevigingen ook doorgerekend? En hoe ben je aan de inspiratie daarvoor gekomen? Gezien op andere Fora? Of logica?

Volgens mij zijn dit gewoon de originele verstevigingsstukken die hersteld/ opnieuw gemaakt worden... :wink:

Voor een straatauto zie ik het nut van een stijvere carrosserie nog niet zo. Het is niet zo dat je het nodig hebt voor de wegligging, dan moet je eerst al al het rubber uit de ophanging gehaald hebben om dat te merken. En je maakt de kans op verregaande schade bij een ongeval veel groter, zowel aan de auto als aan de bestuurder, de kreukelzones die er origineel zijn worden door doorlassen teniet gedaan en de volledige kracht van de botsing wordt dan doorgegeven aan de bestuurder.
Precies klopt helemaal!

De verstevigingstukken zijn origineel! Vaak worden deze bij een restauratie (oplapbeurt) weggelaten. Doordat het gepuntlast is zijn dit aardige roestnesten. Om ze goed te vervangen moet het buitenscherm eraf. Lip loopt namelijk door tot onder de versteviging op de A stijl :wink:

Als je in het wielscherm naar boven kijkt moet je ze zien zitten (er zit een opstaand randje aan). Zoniet weet je dat de boel niet meer origineel is :wink:
Bij een origineel binnenscherm zie je vaak de originele puntlassen aan de binnen zijde zitten. Zie je deze niet weet je dat er aan gewerkt is!
Je zult er maar zeer weinig tegenkomen waar dit deel origineel is. Bij auto's die gewoon in weer en winter zijn gebruikt vind je hier altijd roest!

Gr,
Carl
Melvivio
Advanced Membro
Advanced Membro

Bericht door Melvivio »

Ik ga vanmiddag kijken! Post hier wel even een fototje.
~.:Fantastico Nero 819B Mica & Canna di Fucile Metalic 1980 Alfa Romeo GTV6 3.0 24v:.~
Carbo
Alfetta Guru
Alfetta Guru

Bericht door Carbo »

Zoals jullie eerder hebben kunnen lezen heb ik ruzie gehad met de bout van de onderste draagarm. Ik heb de aluminium bus eruit moeten snijden. Eerst wilde ik er een stalen bus voor in de plaats zetten kon echter toch een originele bus bemachtigen. Deze zat wel in een NOS chassisbalkje :neutral: maar goed; de slijptol erin!

De chassisbalk is van 2mm dik staal dus goed te lassen. Ik ben ervan overtuigd dat het net zo sterk is als origineel.

De nieuwe alu bus in zijn cradle!
Afbeelding

Het passtuk uit de reserve balk!
Afbeelding

Even passen met de bevestiging van de onderste draagarm!
Afbeelding

Het reparatiestuk voor het binnenscherm overlap!
Afbeelding

Afbeelding

Tada..... het stuk zit erin! :grin:
Afbeelding

Alleen de overlap van het binnenscherm er nog in. Voordat ik dat ga lassen eerst de boel in de RX5 gezet. Nadeel hiervan is de lange droogtijd dus morgen maar ergens anders mee verder!

Gr,
Carl
alfachirurg
Novizio
Novizio
Contacteer:

Bericht door alfachirurg »

Super om te volgen dit :thumbs: Krijg elke keer weer kriebels om aan mijn gtv te beginnen als ik dit zie.
Echter eerst de sud giardinetta
Nu: 147 JTD 2003, 156 Sportwagon 2001, Alfetta GTV 6 1986, Alfasud TiQv 1.7i.e.1983, Giulietta sprint 1959, alfetta botsauto jaren '70, Ducati 888 strada.
Ik ben aan het sparen voor een SZ.
Plaats reactie