Carbo's GTV6 Grand Prix
Forumregels
In deze rubriek zijn alléén Alfetta projecten toegestaan.
In deze rubriek zijn alléén Alfetta projecten toegestaan.
-
- Advanced Membro
- Berichten: 1841
- Lid geworden op: 01 okt 2008, 21:44
- Locatie: 2 km naast wielen dld
- Contacteer:
- giuliettaevo
- Alfetta Transaxle Guru
- Berichten: 3084
- Lid geworden op: 22 feb 2010, 19:23
- Locatie: Cuijk
- giuliettaevo
- Alfetta Transaxle Guru
- Berichten: 3084
- Lid geworden op: 22 feb 2010, 19:23
- Locatie: Cuijk
-
- Alfetta Guru
- Berichten: 2106
- Lid geworden op: 25 dec 2007, 12:17
- Locatie: Barendrecht
Yes I know!giuliettaevo schreef:5 cm is 2"...
Wat ik bedoel is; tot nu toe ben ik in Nederand alleen doorslijpschijven van 1 mm dikte met deze diameter tegengekomen! Die ik nu heb gevonden heeft een circa 3mm dikke zogenaamde "grinding" schijf.
Ik hoor graag waar ik deze dichterbij kan krijgen maar voorlopig haal ik ze maar uit de US!
want dit ding is ideaal om lassen te slijpen in moeilijke hoekjes daarnaast heb je heel veel gevoel bij het precisie slijpwerk. Enne het prijsverschil met het pneumatische gereedschap op de crop site dekt de verzendkosten wel



Gr,
Carl
- Alfa-corazon
- Alfetta Membro
- Berichten: 687
- Lid geworden op: 12 okt 2009, 09:22
- Locatie: Amsterdam
Mooie handschoenen. Zulke hebben ooit de hand van mij vrouw gered. Ik was met een 10 mm staalboor in rvs aan het boren en zij moest koelen met WD40. Opeens haalt ze er een doekje bij (om de WD40 op te vangen) en de boor grijpt het doekje. Boor op hol, doekje + handschoen + hand om de boor. Ze had bijna alle botjes in haar hand gebroken maar de huid was nog helemaal gaaf.giuliettaevo schreef:Dat kan trouwens knap pijnlijk worden als die boor vastslaat... Paar blauwe vingers heb je zo.Vraag maar niet hoe ik dat weet...
-
- Alfetta Guru
- Berichten: 2106
- Lid geworden op: 25 dec 2007, 12:17
- Locatie: Barendrecht
Ben altijd heel voorzichtig! Heb zelf wel eens een staalborstel in een boormachine gehad die mijn trui te pakken kreeg. Dat is niet fijn
Vandaag verder gegaan met het aanhelen van de A stijl en het verstevigingsstuk op het binnenscherm. Het nieuwe stuk paste niet helemaal dus ik heb het op de hoek ingeslepen (een flauwe V) waarna met een beetje hulp met de plaathamer de boel goed pas kwam te zitten. Daarna de insnijding weer afgelast. Het verstevigingstuk zoveel mogelijk origineel geplaatst (ik weet dat het een grote roesthaard is maar ik wil de boel hier zoveel mogelijk origineel houden).
Het verbindingstukje patchwerk naar de A stijl!

Gelast!

Lassen geslepen!

Het verstevigingsstuk pasmaken!

Inbranding van de proplassen aan de binnenzijde!

Proplassen aan de buitenzijde!

Zo morgen afmaken!
Gr,
Carl

Vandaag verder gegaan met het aanhelen van de A stijl en het verstevigingsstuk op het binnenscherm. Het nieuwe stuk paste niet helemaal dus ik heb het op de hoek ingeslepen (een flauwe V) waarna met een beetje hulp met de plaathamer de boel goed pas kwam te zitten. Daarna de insnijding weer afgelast. Het verstevigingstuk zoveel mogelijk origineel geplaatst (ik weet dat het een grote roesthaard is maar ik wil de boel hier zoveel mogelijk origineel houden).
Het verbindingstukje patchwerk naar de A stijl!

Gelast!

Lassen geslepen!

Het verstevigingsstuk pasmaken!

Inbranding van de proplassen aan de binnenzijde!

Proplassen aan de buitenzijde!

Zo morgen afmaken!

Gr,
Carl
-
- Alfetta Guru
- Berichten: 2106
- Lid geworden op: 25 dec 2007, 12:17
- Locatie: Barendrecht
Ja, bij proplassen heb je altijd een gaatje nodig!! en altijd vanaf de zijde met het dikste stuk plaatwerk af proplassen (als er verschil in dikte is). Dit verstevigingstuk is dikker dan het binnenscherm. Dan boor ik de gaten in het verstevigingstuk en zet dan de proplas vanaf deze zijde. Op deze kant heb je ondanks de relatief hoge stroom (=hite) voor een goede proplas de minste kans op vervorming. Op de foto kun je goed de hiite vervorming zien om de proplas. De binnen zijde van beide plaatdelen staan in de Innotec primer.GTV42.0 schreef:Boor jij eerst gaten voor, voor het proplassen Carl?
Bij het verticaal proplassen loopt het smeltbad door de zwaartekracht naar beneden en vult die niet mooi het gaatje. Ik gebruik daarom de speciale afstandbus bij het lasapparaat niet maar een gewoon standaard mondstuk. Hierdoor ben ik veel meer in staat het smeltbad te beinvloeden zonder dat de las gaat lopen. Wel natuurlijk de te lassen plaatwerkdelen goed tegen elkaar persen!

Op de laatste foto zie je de gaatjes op de A stijl nog zitten!
Gr,
Carl
Laatst gewijzigd door Carbo op 19 sep 2010, 20:18, 2 keer totaal gewijzigd.
-
- Alfetta Guru
- Berichten: 2106
- Lid geworden op: 25 dec 2007, 12:17
- Locatie: Barendrecht
Weer wat kleine vorderingen. Lassen van het verstevigingstuk geslepen en het profiel op de A stijl gestraald. Op een foto zie je duidelijk hoe het roestproces tussen de puntlassen terechtkomt. Als je de boel niet demonteerd zie je dit dus pas als het te laat is!

De roest tussen de puntlassen!

Hier komt het stuk. Kan aan de uitgeboorde puntlassen op de A stijl precies zien waar het deel moet worden teruggeplaatst!

Na een behandeling in de straalkast!


Gr,
Carl

De roest tussen de puntlassen!


Hier komt het stuk. Kan aan de uitgeboorde puntlassen op de A stijl precies zien waar het deel moet worden teruggeplaatst!

Na een behandeling in de straalkast!


Gr,
Carl
-
- Alfetta Guru
- Berichten: 2106
- Lid geworden op: 25 dec 2007, 12:17
- Locatie: Barendrecht
Niet zo heel veel gebeurd maar toch weer een update!
Op de A stijl het laatste verstevigingsstuk gelast en kaal gemaakt. Daarna verder gegaan met heel het binnenscherm. De boel kan nu even "aanroesten" voordat ik het deze week in de RX5 zet.
Blinkt wel heel erg je zou er bijna alleen maar blanke lak overheen zetten


Met stift al aangegeven waar er nog een nieuwe stukje in moet. Dat ga ik pas doen tegelijkertijd met de dorpel.

Komende week ga ik mij storten op de bevestiging van de onderste draagarm. Zie ook een tijdje terug in dit topic. Ik heb de onderste draagbalk open moeten maken. Hier ga ik komende week het herstelwerk aan uitvoeren.
Gr,
Carl
Op de A stijl het laatste verstevigingsstuk gelast en kaal gemaakt. Daarna verder gegaan met heel het binnenscherm. De boel kan nu even "aanroesten" voordat ik het deze week in de RX5 zet.
Blinkt wel heel erg je zou er bijna alleen maar blanke lak overheen zetten



Met stift al aangegeven waar er nog een nieuwe stukje in moet. Dat ga ik pas doen tegelijkertijd met de dorpel.


Komende week ga ik mij storten op de bevestiging van de onderste draagarm. Zie ook een tijdje terug in dit topic. Ik heb de onderste draagbalk open moeten maken. Hier ga ik komende week het herstelwerk aan uitvoeren.
Gr,
Carl
- Melvivio
- Advanced Membro
- Berichten: 1842
- Lid geworden op: 30 jul 2010, 17:10
- Locatie: Heeze (Ehv)
- AlfettaOwner
- Forumbeheerder/Admi
- Berichten: 9057
- Lid geworden op: 20 dec 2005, 21:39
- Locatie: Alfetta Forum
- Contacteer:
- giuliettaevo
- Alfetta Transaxle Guru
- Berichten: 3084
- Lid geworden op: 22 feb 2010, 19:23
- Locatie: Cuijk
Volgens mij zijn dit gewoon de originele verstevigingsstukken die hersteld/ opnieuw gemaakt worden...Melvivio schreef:Heb je deze verstevigingen ook doorgerekend? En hoe ben je aan de inspiratie daarvoor gekomen? Gezien op andere Fora? Of logica?
Stijvere carrosserie is altijd wenselijk natuurlijk :)

Voor een straatauto zie ik het nut van een stijvere carrosserie nog niet zo. Het is niet zo dat je het nodig hebt voor de wegligging, dan moet je eerst al al het rubber uit de ophanging gehaald hebben om dat te merken. En je maakt de kans op verregaande schade bij een ongeval veel groter, zowel aan de auto als aan de bestuurder, de kreukelzones die er origineel zijn worden door doorlassen teniet gedaan en de volledige kracht van de botsing wordt dan doorgegeven aan de bestuurder.
Met de slijptol en het lasapparaat past alles...
Gaat niet bestaat niet 😎
Gaat niet bestaat niet 😎
-
- Alfetta Guru
- Berichten: 2106
- Lid geworden op: 25 dec 2007, 12:17
- Locatie: Barendrecht
Precies klopt helemaal!giuliettaevo schreef:Volgens mij zijn dit gewoon de originele verstevigingsstukken die hersteld/ opnieuw gemaakt worden...Melvivio schreef:Heb je deze verstevigingen ook doorgerekend? En hoe ben je aan de inspiratie daarvoor gekomen? Gezien op andere Fora? Of logica?
Stijvere carrosserie is altijd wenselijk natuurlijk :)![]()
Voor een straatauto zie ik het nut van een stijvere carrosserie nog niet zo. Het is niet zo dat je het nodig hebt voor de wegligging, dan moet je eerst al al het rubber uit de ophanging gehaald hebben om dat te merken. En je maakt de kans op verregaande schade bij een ongeval veel groter, zowel aan de auto als aan de bestuurder, de kreukelzones die er origineel zijn worden door doorlassen teniet gedaan en de volledige kracht van de botsing wordt dan doorgegeven aan de bestuurder.
De verstevigingstukken zijn origineel! Vaak worden deze bij een restauratie (oplapbeurt) weggelaten. Doordat het gepuntlast is zijn dit aardige roestnesten. Om ze goed te vervangen moet het buitenscherm eraf. Lip loopt namelijk door tot onder de versteviging op de A stijl

Als je in het wielscherm naar boven kijkt moet je ze zien zitten (er zit een opstaand randje aan). Zoniet weet je dat de boel niet meer origineel is

Bij een origineel binnenscherm zie je vaak de originele puntlassen aan de binnen zijde zitten. Zie je deze niet weet je dat er aan gewerkt is!
Je zult er maar zeer weinig tegenkomen waar dit deel origineel is. Bij auto's die gewoon in weer en winter zijn gebruikt vind je hier altijd roest!
Gr,
Carl
-
- Alfetta Guru
- Berichten: 2106
- Lid geworden op: 25 dec 2007, 12:17
- Locatie: Barendrecht
Zoals jullie eerder hebben kunnen lezen heb ik ruzie gehad met de bout van de onderste draagarm. Ik heb de aluminium bus eruit moeten snijden. Eerst wilde ik er een stalen bus voor in de plaats zetten kon echter toch een originele bus bemachtigen. Deze zat wel in een NOS chassisbalkje
maar goed; de slijptol erin!
De chassisbalk is van 2mm dik staal dus goed te lassen. Ik ben ervan overtuigd dat het net zo sterk is als origineel.
De nieuwe alu bus in zijn cradle!

Het passtuk uit de reserve balk!

Even passen met de bevestiging van de onderste draagarm!

Het reparatiestuk voor het binnenscherm overlap!


Tada..... het stuk zit erin!

Alleen de overlap van het binnenscherm er nog in. Voordat ik dat ga lassen eerst de boel in de RX5 gezet. Nadeel hiervan is de lange droogtijd dus morgen maar ergens anders mee verder!
Gr,
Carl

De chassisbalk is van 2mm dik staal dus goed te lassen. Ik ben ervan overtuigd dat het net zo sterk is als origineel.
De nieuwe alu bus in zijn cradle!

Het passtuk uit de reserve balk!

Even passen met de bevestiging van de onderste draagarm!

Het reparatiestuk voor het binnenscherm overlap!


Tada..... het stuk zit erin!


Alleen de overlap van het binnenscherm er nog in. Voordat ik dat ga lassen eerst de boel in de RX5 gezet. Nadeel hiervan is de lange droogtijd dus morgen maar ergens anders mee verder!
Gr,
Carl
- alfachirurg
- Novizio
- Berichten: 36
- Lid geworden op: 09 mei 2010, 10:27
- Locatie: 't Heike
- Contacteer:
Super om te volgen dit
Krijg elke keer weer kriebels om aan mijn gtv te beginnen als ik dit zie.
Echter eerst de sud giardinetta

Echter eerst de sud giardinetta
Nu: 147 JTD 2003, 156 Sportwagon 2001, Alfetta GTV 6 1986, Alfasud TiQv 1.7i.e.1983, Giulietta sprint 1959, alfetta botsauto jaren '70, Ducati 888 strada.
Ik ben aan het sparen voor een SZ.
Ik ben aan het sparen voor een SZ.