Carbo's GTV6 Grand Prix

Aan de knutsel met jou Alfetta? Houd ons op de hoogte van jouw vorderingen.
Forumregels
In deze rubriek zijn alléén Alfetta projecten toegestaan.
Plaats reactie
Carbo
Alfetta Guru
Alfetta Guru

Bericht door Carbo »

alfachirurg schreef:Super om te volgen dit :thumbs: Krijg elke keer weer kriebels om aan mijn gtv te beginnen als ik dit zie.
Echter eerst de sud giardinetta
Top Alfachirurg! Krijg atijd weer zin als ik jou vorderingen op het SCARB forum met de giardinetta volg!

Thanks!
Carl
Carbo
Alfetta Guru
Alfetta Guru

Bericht door Carbo »

Vandaag met de voorbereidingen begonnen voor de dorpel operatie.
Voor ik de dorpel eruit haal heb ik eerst de deur er weer ingezet. Ik wil de aansluitingen namelijk helemaal perfect hebben.
Ging wel even fout. Dat portier is loeizwaai, maak dus een constructie waar ik hem op kan laten rusten zodat ik op mijn gemak de boutjes vast kan draaien. Om hem even snel vast te zetten gebruikte ik een luchtsleutel. Dit terwijl ik weet dat die dingen dan veel te vast komen te zitten. A fijn je raad het al moest nog het e.a.a. stellen en kreeg een van de boutjes niet meer los. :evil: Dat werd dus uitboren :evil: :evil: :evil: :evil: Stom stom stom!
Nou ja hij zit er in ieder geval netjes in!

In de binnenkant van de deur zit een soort anti corrosie vet. Het is geen tectyl of Dinitrol maar echt vet. Zou mij niets verbazen als dit Mike Sanders vet is. Dit heeft zijn werk goed gedaan. Op een paar kleine plekjes na is de deur gaaf! (Thanks Rob!).

Afbeelding
Afbeelding

Zo deze week verder met het maken van de brace aan de binnenzijde zodat ik met een gerust hart de binnen en buitendorpel eruit kan slijpen!

Gr,
Carl
Fetta
Alfetta Transaxle Guru
Alfetta Transaxle Guru

Bericht door Fetta »

Echt, ik moet eens op lascursus komen bij je.
Schitterend werk. :thumbs:
get in, sit down
shut up and hold on!

Everybody, please buy a Hybrid!!
...I f*ckin' need the gas!
Carbo
Alfetta Guru
Alfetta Guru

Bericht door Carbo »

Fetta schreef:Echt, ik moet eens op lascursus komen bij je.
Schitterend werk. :thumbs:
Thanks! Je bent altijd welkom maar niet echt in de buurt volgens mij!
Het echte werk gaat beginnen als de dorpel er dadelijk uit gaat!
Ik ga ook de binnendorpel in zijn geheel vervangen door een vers exemplaar en dat vind ik altijd erg spannend!

Gr,
Carl
Fetta
Alfetta Transaxle Guru
Alfetta Transaxle Guru

Bericht door Fetta »

Als ik straks ga slijpen in m'n GT, zal minimaal zijn maar toch, dan zal ik enkele pics van jou als referentie goed kunnen gebruiken.

Dus: keep posting! :lol:
get in, sit down
shut up and hold on!

Melvivio
Advanced Membro
Advanced Membro

Bericht door Melvivio »

Nu ik die deur zie vraag ik me iets af.

Het oorspronkelijke geluidsdemp materiaal (soort dynamat) / kleefrubber zit er bij deze niet op toch?

Maar heeft dit er bij alle alfa's wel op gezeten of is dit een optie geweest?
~.:Fantastico Nero 819B Mica & Canna di Fucile Metalic 1980 Alfa Romeo GTV6 3.0 24v:.~
Carbo
Alfetta Guru
Alfetta Guru

Bericht door Carbo »

Ik heb nog nooit een GTV gezien met een geluiddempende mat in de deur! Volgens mij is dit niet origineel. De deur is bekleed met een wit/grijsachtige folie. Deze zit vast met kit en hier overheen zit de deurbekleding. Deze folie is om het vocht in de deur te houden en niet in de deurpanelen :lol:
Bij de latere GTV zie je wel de roestpreventie verbeteren. Ik dacht van circa 1982 zie je een soort wax verschijnen aan de binnenzijde van de deuren. Deze hebben dan ook een speciaal boekje bij de uitrusting dat iedere keer voor controle bij een beurt moest worden afgetekend. je kreeg dan extra garantie voor roest van binnenuit. Dat heb k voor het eerst gezien bij mijn 1982 er GTV4. Dat boekje heb ik nog wel ergens liggen.

:oops: :oops: :oops:
Ik heb voor de zekerheid nog eens gekeken in een deur waarvan ik weet dat deze origineel is en er zit inderdaad een heel dun laagje ingeplakt van circa 1mm dik. Het heeft de kleur van tectyl is bijna doorzichtig bruin. Op de foto kun je dat ook zien zitten onder de was!

Gr,
Carl
Steven
Alfetta Membro
Alfetta Membro

Bericht door Steven »

Hi Carl,

Na een lange tijd onder alfa's te zijn dacht ik, ik ga eens kijken naar jouw project.

Nog steeds mijn lichtend voorbeeld, ga zo door vent!!

Groet
steven
Carbo
Alfetta Guru
Alfetta Guru

Bericht door Carbo »

Hoi Steven! Tijd niets gehoord hoop dat alles goed gaat?

Deze week de verstevigingen voor de dorpels gelast. Moet nog een gedeelte van het kruis erin lassen. Op de fotootjes zien jullie de bedoeling.
De bovenkant van het binnenscherm in de RX 10 gezet! wordt mooi rood :grin:
De eerste laag zit er met de kwast op! De volgende laag spuit ik erop maar dat doe ik pas later.

Afbeelding

Vanaf het verstevigingsprofiel heb ik afstandbussen naar de binnendorpel gelast. Deze raken de binnendorpels. Als zo dadelijk de nieuwe dorpel erin komt gebruik ik deze bussen als referentie :idea: Hierdoor ben ik zeker de positie van de nieuwe dorpel identiek is met de oude!

Afbeelding

Afbeelding

Even kijken of de zilvergrijze kleur van de ophanging er mooi bij past :?: :grin: Carbo is tevreden :wink:

Afbeelding

Morgen kan ik helaas niet zoveel doen door andere verplichtingen dus zondag pas weer verder!

Gr,
Carl
Carbo
Alfetta Guru
Alfetta Guru

Bericht door Carbo »

Vandaag eerst het verstevigingskruis voor het vervangen van de dorpels afgelast. Verder een stukje aan de onderzijde van het binnenscherm afgemaakt. Daarbij viel mijn oog toch weer op een plek die ik niet helemaal vertrouw. De overgang van binnenscherm naar het vertevigingsprofiel voor de bumpstops. Dus ik zou geen perfectionist zijn als ik dat stukje niet gelijk zou meenemen. En mijn oog had gelijk weer een berg roest onder dit stukje. Aan de hand van de fotokes kan ik wel mooi in detail laten zien hoe ik zo'n stukje vervang. (speciaal voor Fetta, geen cursus maar wel wat detail info)

Het verdachte plekje eruit geslepen. Eerst de puntlassen uitgeboord!
Afbeelding

Eerst een stukje plaat 90gr omgezet en daarna in vorm geslepen! Contouren zet ik over van het weggeslepen gedeelte.
Afbeelding

Daarna tac ik het met een paar hechtlasjes vast. In dit geval bovenin begonnen omdat ik de plaat tijdens het lassen door de hele lichte bolling iets moest aandrukken.
Afbeelding

Vervolgens las ik een aantal kleine stukjes om de warmte inbreng te beperken. Dit doe ik door pulserend te lassen. Een tacje over de vorige enz. Op deze wijze beperk je de warmteinbreng en kun je het smeltbad goed controleren. Als je bij zo'n klein reparatiestukje een complete rups neerlegt trekt de boel krom. Op de plaats van de las trekken de randen dan naar binnen en dat krijg je niet meer glad met alleen slijpen!
Afbeelding

Het gedeelte tegen het verstevigingsstuk goed aankloppen (moet er strak tegenaan zitten) en daarna vanuit het midden vastzetten met proplassen. Proplassen met een veel hoger vermogen (bij mij vier x zo hoog) en dito draadsnelheid. Ik las ze tegenwoordig niet meer met het speciale mondstuk maar uit de hand omdat ik ze dan veel beter vol kan lassen en het smeltbad kan controleren.
Afbeelding

Daarna slijpen en een onzichtbaar reparatiestuk! Mijn kleine slijper op lucht werkt perfect nauwkeurig. De 2inch slijpschijfjes circa 4mm dik komen uit de US maar zijn het helemaal waard. Ondanks eerdere berichten dat deze ook in Nederland te koop zijn ben ik ze nog steeds niet tegengekomen! (wel doorslijpschijfjes maar dat bedoel ik niet)
Afbeelding

Zo het verstevigingskruis zit er ook in!
Afbeelding

Zo op naar de dorpel!
Fetta
Alfetta Transaxle Guru
Alfetta Transaxle Guru

Bericht door Fetta »

Handig, zo'n online cursus. :biggrin:

Goed bezig!
get in, sit down
shut up and hold on!

AlfettaOwner
Forumbeheerder/Admi
Forumbeheerder/Admi
Contacteer:

Bericht door AlfettaOwner »

Prachtig zoals dat hier allemaal visueel wordt gemaakt :thumbs:
Handig als naslagwerk!
Saluti Alessandro

Afbeelding

Alfetta GT 1.8 - Alfa 75 Turbo QV America - Alfa 164 Super
GTV42.0
Alfetta Transaxle Guru
Alfetta Transaxle Guru

Re: Carbo's GTV6 Grand Prix

Bericht door GTV42.0 »

Het is eng stil hier, te druk momenteel of is deze al bij de spuiter?
Beheerder Database Alfetta, GT, GTV(6)
Carbo
Alfetta Guru
Alfetta Guru

Bericht door Carbo »

Het is niet "eng" stil maar gewoon stil :grin: .

Heb afgelopen twee weken niet zoveel gedaan. Ik heb een aantal projecten op mijn werk die de nodige energie vragen. Natuurlijk mijn nieuwe voorruit opgehaald bij GTVboy. Ben hier superblij mee en denk dat wij als forummers dit soort intiatieven moeten koesteren :thumbs: Nogmaals veel dank :thumbs:

Verder wat delen in de RX5 gezet en dat heeft een behoorlijk lange droogtijd. Ik kies heel bewust om de onderzijde en de binnenschermen in de RX5 / RX 10 te zetten. Ik heb hiervoor de volgende argumenten. Zelfs met stralen krijg je niet alle (beginnende) roest uit de gepuntlaste delen. En geloof mij het lijkt er aan de buitenkant goed uit te zien maar er zit roest tussen. De RX5 is zo verschrikkelijk vloeibaar dat het gemakelijk tussen al deze kieren loopt. Ik maak soms bewust wat ruimte tussen de gepuntlaste delen om de RX ertussen te laten lopen. Vanaf de binnenzijde de RX7 erin en je hebt een middel dat actief de strijd met de achtergebleven roest aan gaat. Ik heb een aantal proefjes gedaan en mits je de instructie goed volgt met een mij zeer bevredigend resultaat.
Als je met wash primer of 2K epoxy primer aan de slag gaat moet het onderliggende metaal brandschoon zijn. Bij voorkeur gestraald conform de geldende normeringen. Daarnaast krijg je met spuiten dit nooit tussen alle kieren. Ik kies dus heel bewust voor een middel waarmee ik de achtergebleven roest nog actief kan bestrijden wetende dat ik het blanke staal op mijn manier nooit perfect roestvrij krijg.

Ik ga ook heel bewust om met de naden strijk kit. Ik wil kunnen zien of er iets aan het werken is de strijkkit maakt dit soms onmogelijk. Dus ik werk hier met mate mee!

Voor de overige delen kies ik een goede 2K epoxy primer van Standox omdat mijn beoogde spuiter hier mee werkt. De boel gaat pas in de 2K epoxy primer als het laswerk gereed is.

Oja bijna vergeten voor delen welke ik nog moet lassen gebruik ik lasbare primer van Innotec

Gr,
Carl
pe1ryx
Advanced Membro
Advanced Membro

Bericht door pe1ryx »

als je een goede washprimer gebruikt hoeft het moedermateriaal niet 100%schoon te zijn(hiervoor zit er oa zuur in),liever wel natuurlijk...verder kun je washprimer afdunnen en krijg je een sterkpenetrerend materiaal :wink:

bij epoxyprimer moet het idd wel 100%schoon zijn..
Carbo
Alfetta Guru
Alfetta Guru

Bericht door Carbo »

Zo de stilte van afgelopen weken was stilte voor de storm. Vandaag de buiten en binnendorpel verwijderd. De binnendorpel blijft altijd weer iets spannend. Een foutje in de brace en je hebt een kromme banaan :mrgreen:
Ik laat het portier zitten en gebruik dit als referentie. Daarna rustig de boel ontmantelen, veel puntlassen en wat kunst en vliegwerk met de haakse slijper en de pneumatische carroserrie zaag.

Het uitgangspunt als referentie vastleggen!
Afbeelding

Het onderste gedeelte van het achterscherm verwijderd. Hier komt later een reparatiestuk in. Lijkt allemaal erg mee te vallen met de roest maar.....
Afbeelding

Schijn bedriegt. Hieronder komt de roest tevoorschijnt. :shock:
Afbeelding

Binnendorpel verwijderd. En ingelaste brace doet zijn werk. Zie de roest tussen de gepuntlaste bodem en dorpel :schrik: Ik verbaas mij eigenlijk al niet meer aan de buitenzijde niets te zien en dan roest en nog eens roest. Voor deze plekken waar ik de boel niet vervang gebruik ik dus de RX :wink:
Afbeelding

Binnendorpel voor 80% verwijderd.
Afbeelding

Afbeelding

Zo nog een klein stukje verwijderen achter de B stijl en dan kunnen wij weer opbouwen! :jumpingred:

Kijk in ieder geval zeer tevreden terug op de vorderingen van vandaag!
frankalfa
Novizio
Novizio

Bericht door frankalfa »

eusa_clap.gif knap werk! Goeie tip ook om die rx overal tussen laten lopen, dat ga ik onthouden.

Suc6,grtz,fRank
Carbo
Alfetta Guru
Alfetta Guru

Bericht door Carbo »

Thanks fRank :thumbs:

Druk bezig de binnendorpel passend te maken. Met name het oude stuk verwijderen ter hoogte van de B stijl is een p..eklus. Boel is hier driedubbel gepuntlast, buitendorpel - binnendorpel en de verstevigingsbalk overdwars komen hier samen.

Buitendorpel zit nog iets scheef omdat de verstevigingsbalk welke onder de stoel doorloopt iets te ver uitsteekt. Zit waarschijnlijk toch een klein beetje verschil in maatvoering. Moest hier toch nog wat roestschade wegwerken dus dan maak ik het gelijk passend.

Afbeelding

Afbeelding

De dwarsbalk die onder de stoel doorloopt!
Afbeelding

De kriksteunen er ook maar gelijk uitgeslepen. Zijn dit universele steunen, m.a.w. passen die van een 75 bijvoorbeeld ook? Anders kost het mij weer een hoop tijd om ze na te maken :wink:

Zo nu de boel eerst roestvrij maken en een paar reparatiestukken voor de vloer maken!

Gr,
Carl
pe1ryx
Advanced Membro
Advanced Membro

Bericht door pe1ryx »

er zit genoeg roest bij jou ,maar hier was :mrgreen: het wel een stuk erger...
idd bij de B-stijl :evil:

maar komt goed...
AlfettaOwner
Forumbeheerder/Admi
Forumbeheerder/Admi
Contacteer:

Bericht door AlfettaOwner »

Wbt de kriksteunen, er zit al verschil tussen de 75 vloerplaten.
Ik gok als er eentje moet passen je die van een 1ste vroege serie moet hebben :!:
Saluti Alessandro

Afbeelding

Alfetta GT 1.8 - Alfa 75 Turbo QV America - Alfa 164 Super
Plaats reactie