afwatering parafan

Voor al je vragen over de carrosserie.
Plaats reactie
midi
Alfetta Novizio
Alfetta Novizio
Berichten: 102
Lid geworden op: 19 sep 2007, 16:22
Locatie: alkmaar

afwatering parafan

Bericht door midi »

Ik vroeg me af waar het water van je parafan in weg loopt?? en waar?? gaat het m.b.v. slangetjes?? Als het erg hard regent druppelt er wat water uit mijn stuurkolom :shock: .

Het wordt dus tijd voor een boroscoopisch onderzoekje van de parafan. (Hoef ik de boel niet los te schroeven :cool: )

gr martijn

P.s een fototje zou super zijn :wink:
Gebruikersavatar
alfachirurg
Novizio
Novizio
Berichten: 34
Lid geworden op: 09 mei 2010, 09:27
Locatie: 't Heike
Contacteer:

Bericht door alfachirurg »

water loopt weg langs de a stijl, als je natte voeten krijgt omdat het water langs je stuurkolom naar binnen komt maak dan je borst maar nat!
foto.
Afbeelding
Nu: 147 JTD 2003, 156 Sportwagon 2001, Alfetta GTV 6 1986, Alfasud TiQv 1.7i.e.1983, Giulietta sprint 1959, alfetta botsauto jaren '70, Ducati 888 strada.
Ik ben aan het sparen voor een SZ.
Carbo
Alfetta Guru
Alfetta Guru
Berichten: 2106
Lid geworden op: 25 dec 2007, 12:17
Locatie: Barendrecht

Bericht door Carbo »

Zie mijn project! Water loopt weg tussen de A stijl en het buitenscherm. Alles is hier dubbel plaatwerk. De plek bij aansluiting Astijl parafan blijft bij normaal gebruik vaak vochtig met als gevolg roest.

Sluit mij aan bij Alfa chirurg! Natte voeten is serieus laswerk! :grin:

Gr,
Carl
midi
Alfetta Novizio
Alfetta Novizio
Berichten: 102
Lid geworden op: 19 sep 2007, 16:22
Locatie: alkmaar

Bericht door midi »

Carbo schreef:Zie mijn project! Water loopt weg tussen de A stijl en het buitenscherm. Alles is hier dubbel plaatwerk. De plek bij aansluiting Astijl parafan blijft bij normaal gebruik vaak vochtig met als gevolg roest.

Sluit mij aan bij Alfa chirurg! Natte voeten is serieus laswerk! :grin:

Gr,
Carl
Inderdaad jou project topic is erg handig, Ik ga eens met een boroscoop kijken wat de schade is. En alleen als het echt hard regent dan druppelt het wat....niet goed natuurlijk....maar ik hoop dat het nog enigzins meevalt :cry:

Ohhhh.... ik en lassen... tja ik kan het proberen........met welke maat elektrode lassen jullie?? ik heb volgens mij nog ergens een doosje 4 mm elektroden liggen....moet lukken..toch?? :wink:

gr martijn
GTV42.0
Alfetta Transaxle Guru
Alfetta Transaxle Guru
Berichten: 7897
Lid geworden op: 03 mei 2006, 19:49
Locatie: Noordscheschut

Bericht door GTV42.0 »

"met welke maat elektrode lassen jullie?? ik heb volgens mij nog ergens een doosje 4 mm elektroden liggen" Dit gaat helemaal goed komen :lol: (Sorry voor dit binnenpretje :wink: )
Beheerder Database Alfetta, GT, GTV(6)
Carbo
Alfetta Guru
Alfetta Guru
Berichten: 2106
Lid geworden op: 25 dec 2007, 12:17
Locatie: Barendrecht

Bericht door Carbo »

GTV42.0 schreef:"met welke maat elektrode lassen jullie?? ik heb volgens mij nog ergens een doosje 4 mm elektroden liggen" Dit gaat helemaal goed komen :lol: (Sorry voor dit binnenpretje :wink: )
Tja, electrisch lassen zonder beschermgas zal niet zo heel erg goed gaan met de dunne plaat.

Ik gebruik een MIG apparaat een Cebora 150 met een lage Amp beginstand geschikt voor dun plaatwerk.

Bedenk dat je deze schade niet 'even' hersteld. Als je twijfelt aan je eigen kunnen laat je in ieder geval bijstaan door iemand die weet wat hij doet :wink:

Ik wil je niet ontmoedigen maar water lekkage op die plek valt nooit mee!

Gr,
Carl
midi
Alfetta Novizio
Alfetta Novizio
Berichten: 102
Lid geworden op: 19 sep 2007, 16:22
Locatie: alkmaar

Bericht door midi »

:jumping:

ik weet zeker dat er een aantal mensen op dit forum dachten:....ohjee dat gaat niet goed komen....die houd straks geen parafan meer over.. :jumping:

Nee maar even zonder dollen, ik zal eens kijken wat de staat is, en daar een gepaste oplossing voor vinden (ik kan zelf namelijk echt niet lassen) :wink:

gr martijn
GTV42.0
Alfetta Transaxle Guru
Alfetta Transaxle Guru
Berichten: 7897
Lid geworden op: 03 mei 2006, 19:49
Locatie: Noordscheschut

Bericht door GTV42.0 »

Schrik er ook niet van als het dachbord er nog uit moet.
Beheerder Database Alfetta, GT, GTV(6)
robby
Novizio
Novizio
Berichten: 47
Lid geworden op: 03 feb 2010, 19:00
Locatie: Den Haag

Re: afwatering parafan

Bericht door robby »

hoe is eea te demonteren of te inspecteren? Gewoon een tuinslang met watedruk op de ventilatiesleuven zetten? Hoe kan de parafan worden dedemonteerd zonder de hele voorruit er uit te halen?
Kan je met roestomzetters als Fertan of RX5 iets bereiken zonder de boel te moeten demonteren? Kan eea verstoppen?
Alfetta GT '77
Carbo
Alfetta Guru
Alfetta Guru
Berichten: 2106
Lid geworden op: 25 dec 2007, 12:17
Locatie: Barendrecht

Re: afwatering parafan

Bericht door Carbo »

Er zijn twee a drie mogelijkheden om de omvang van de roestschade in de hoeken onder de parafan te beoordelen:
- het dashboard demonteren (als er in de hoeken roest te zien is het foute boel) Hieronder zitten delen driedubbel gepuntlast. De roestschade die je dan ziet is maar het topje van de ijsberg.
- Met een endoscoop via de ventilatieopening aan de buitenzijde naar de hoek toegaan.
- in de hoek van binnenscherm / motorschot helemaal naar boven in de hoek toegaan. Zit vanaf de fabriek een hoop strijkkit dat zorgt ervoor dat de boel bij elkaar blijft zullen wij maar zeggen :mrgreen: Strijkkit weghalen (is een rotklus op een rotplaats) en de boel inspecteren. Hier roest is wederom foute boel.

Fertan helpt je niet zo heel veel op deze plaats omdat je nadat het z'n werk heeft gedaan de boel moet uitspoelen. De vraag is of je op deze plek veel water naar binnen wilt hebben. Zeker aan de linkerkant loopt er namelijk je kabelboom en vaak is de parafan aansluiting op het deel boven het dashboard ook niet fris meer met het gevolg water achter je dashboard.

Caprotech heeft naast RX5 ook speciaal RX 7 voor holle ruimtes. Op deze plaats is dit niet meer dan een lapmiddel!
IK zou als lapmiddel voor de RX7 gaan echter werkt alleen bij wat oppervlakte roest en meestal kom je op deze plaats roestgaten tegen!


Gr,

Carl
Romeo

Re: afwatering parafan

Bericht door Romeo »

En als er water in blijft staan?

Als ik een raamrubber in de onderhoek optil loopt er water onderweg.
Nu staat ie bijna altijd binnen, maar ik ben bang dat het erg langzaam droogt daarbinnen, dus als het wel een keer nat wordt...
Gebruikersavatar
giuliettaevo
Alfetta Transaxle Guru
Alfetta Transaxle Guru
Berichten: 2919
Lid geworden op: 22 feb 2010, 19:23
Locatie: Cuijk

Re: afwatering parafan

Bericht door giuliettaevo »

Onder het raamrubber bedoel je? Dat is bijna niet te voorkomen dat er in die hoekjes water blijft staan helaas...

Mijn vader heeft vroeger wel eens een hulpstukje gemaakt om er vaseline onder te spuiten. Was een plat pijpje met een smeernippel zodat je het ding onder het rubber kan steken en dan met de vetspuit de ruimte vol kunt pompen.

Waar vaseline zit komt geen water meer bij was het motto...
Met de slijptol en het lasapparaat past alles...
Carbo
Alfetta Guru
Alfetta Guru
Berichten: 2106
Lid geworden op: 25 dec 2007, 12:17
Locatie: Barendrecht

Re: afwatering parafan

Bericht door Carbo »

Als die plek goed is behandeld met 2K lak of RX5 is er niets aan de hand. Beginnende roest hier = ellende :wink:

Gr,
Carl
Plaats reactie