Carroserie kaal
- gerhARd
- Alfetta Membro
- Berichten: 277
- Lid geworden op: 13 nov 2008, 19:01
- Locatie: Beverwijk
Carroserie kaal
Hallo allemaal, binnenkort wil ik de onderkant van de gtv6 kaal gaan maken maar ik vraag me af of het laten afbeiten in zo een bad een goede keus is.
Ook weet ik niet of het nou beter is eerst zoveel mogelijk uit te slijpen en daarna te gaan lassen en dan de carroserie kaal te (laten)maken of eerst kaal te (laten) maken en dan pas te gaan slijpen en lassen. Hoe denken jullie er over?
Gerhard
Ook weet ik niet of het nou beter is eerst zoveel mogelijk uit te slijpen en daarna te gaan lassen en dan de carroserie kaal te (laten)maken of eerst kaal te (laten) maken en dan pas te gaan slijpen en lassen. Hoe denken jullie er over?
Gerhard
GTV6 1985 rood
33 1.5 IE 1992
Maserati 4.24
33 1.5 IE 1992
Maserati 4.24
-
- Advanced Membro
- Berichten: 1578
- Lid geworden op: 24 nov 2007, 21:08
- Locatie: Cuijk
Re: Carroserie kaal
eerst kaal later lassen,fosforteren is niet mijn ding vanwege a:recidu en b : je komt lang niet overal meer fatsoenlijk bij om hem weer te behandelen...met roest als gevolg
...
duur en niks voor mij maar wellicht zijn er andere inzichten?

duur en niks voor mij maar wellicht zijn er andere inzichten?
- giuliettaevo
- Alfetta Transaxle Guru
- Berichten: 3084
- Lid geworden op: 22 feb 2010, 19:23
- Locatie: Cuijk
Re: Carroserie kaal
Beitsen en daarna dompelen in een verfbad oid zou wel goed moeten gaan maar ik heb het er ook niet zo op.
Dat zuur gaat ook in alle naadjes e.d. zitten en ik denk dat dat uiteindelijk toch ergens tevoorschijn gaat komen.
En de prijzen zijn inderdaad erg hoog voor een dergelijke behandeling.
Ik ga zelf krabben en de kit wegsteken en daarna zandstralen.

En de prijzen zijn inderdaad erg hoog voor een dergelijke behandeling.

Ik ga zelf krabben en de kit wegsteken en daarna zandstralen.

Met de slijptol en het lasapparaat past alles...
Gaat niet bestaat niet ๐
Gaat niet bestaat niet ๐
- AlfettaOwner
- Forumbeheerder/Admi
- Berichten: 9055
- Lid geworden op: 20 dec 2005, 21:39
- Locatie: Alfetta Forum
- Contacteer:
Re: Carroserie kaal
Ik zou eerst de slechte stukken eruit halen en lassen.
Vervolgens waar nodig stralen of compleet zoals je wilt.
Daarna de complete body in een goede coating.
Mijn GT heb ik ook zo gerestaureerd en ik zou het weer zo doen!!
Vervolgens waar nodig stralen of compleet zoals je wilt.
Daarna de complete body in een goede coating.
Mijn GT heb ik ook zo gerestaureerd en ik zou het weer zo doen!!
Saluti Alessandro

Alfetta GT 1.8 - Alfa 75 Turbo QV America - Alfa 164 Super

Alfetta GT 1.8 - Alfa 75 Turbo QV America - Alfa 164 Super
- gerhARd
- Alfetta Membro
- Berichten: 277
- Lid geworden op: 13 nov 2008, 19:01
- Locatie: Beverwijk
Re: Carroserie kaal
Dat dacht ik al van die residu en dat je dan niet overal bijkomt. Het was al het plan om met de hand te gaan afsteken en krabben maar ik wou het jullie toch even vragen. Dat wordt dus underbodycoating afkrabben en daarna de rode lak denk ik, met afbijt (ofzo)? eraf halen. Wel wil ik dan de carroserie lichtjes laten stralen. En dan dus daarna slijpen en lassen als ik het goed lees. Komt er dan geen vliegroest op de carroserie? En dat ik dan daarna weer moet worden gestraald?
GTV6 1985 rood
33 1.5 IE 1992
Maserati 4.24
33 1.5 IE 1992
Maserati 4.24
- giuliettaevo
- Alfetta Transaxle Guru
- Berichten: 3084
- Lid geworden op: 22 feb 2010, 19:23
- Locatie: Cuijk
Re: Carroserie kaal
Dit vind ik ook een goede manier. En als het nog meer mocht kosten zou ik hem eerst een keer laten stralen en in de lasprimer laten spuiten. Hierdoor kun je goed zien waar je moet slijpen en lassen. vervolgens als al het laswerk klaar is de body nogmaals laten stralen en meteen in de epoxy laten spuiten.AlfettaOwner schreef:Ik zou eerst de slechte stukken eruit halen en lassen.
Vervolgens waar nodig stralen of compleet zoals je wilt.
Daarna de complete body in een goede coating.
Mijn GT heb ik ook zo gerestaureerd en ik zou het weer zo doen!!

Met de slijptol en het lasapparaat past alles...
Gaat niet bestaat niet ๐
Gaat niet bestaat niet ๐
- giuliettaevo
- Alfetta Transaxle Guru
- Berichten: 3084
- Lid geworden op: 22 feb 2010, 19:23
- Locatie: Cuijk
Re: Carroserie kaal
Die afbijt zou ik niet gebruiken, die kan ook in de kieren kruipen. En hierna volgt geen dompelbad om het zuur te neutraliseren...
Staalborstels op de slijptol werkt ook goed... wel goede bescherming gebruiken, die staaldraadjes zijn gemene krengen als ze loslaten van de borstel.
Ik zag er op een gegeven moment uit als een stekelvarken. 

Staalborstels op de slijptol werkt ook goed... wel goede bescherming gebruiken, die staaldraadjes zijn gemene krengen als ze loslaten van de borstel.


Met de slijptol en het lasapparaat past alles...
Gaat niet bestaat niet ๐
Gaat niet bestaat niet ๐
- gerhARd
- Alfetta Membro
- Berichten: 277
- Lid geworden op: 13 nov 2008, 19:01
- Locatie: Beverwijk
Re: Carroserie kaal
Bedankt voor de reacties. Ik ga hier over nadenken en binnenkort beginnen.
GTV6 1985 rood
33 1.5 IE 1992
Maserati 4.24
33 1.5 IE 1992
Maserati 4.24
-
- Alfetta Transaxle Guru
- Berichten: 7898
- Lid geworden op: 03 mei 2006, 20:49
- Locatie: Noordscheschut
Re: Carroserie kaal
Gewoon de bodem kaal maken met een borstelschijf en let wel echt op de veiligheid zoals hier boven vermeld wordt.
Ik had ze vast in de neus en mijn wang zitten. En je wilt het plafond in mijn garage ook niet zien. Zit onder de staaldraadjes.
En ik kan je vertellen dat het met de borstelschijf ook een verschrikkelijke rot klus is. De rommel zit er dik op en je bent wel avonden bezig en je komt niet overal bij. Lastige stukjes kun je stralen of met een plamuurmes en een brander ook redelijk goed weg krijgen.
Ik had ze vast in de neus en mijn wang zitten. En je wilt het plafond in mijn garage ook niet zien. Zit onder de staaldraadjes.
En ik kan je vertellen dat het met de borstelschijf ook een verschrikkelijke rot klus is. De rommel zit er dik op en je bent wel avonden bezig en je komt niet overal bij. Lastige stukjes kun je stralen of met een plamuurmes en een brander ook redelijk goed weg krijgen.
Beheerder Database Alfetta, GT, GTV(6)
-
- Alfetta Guru
- Berichten: 2106
- Lid geworden op: 25 dec 2007, 12:17
- Locatie: Barendrecht
Re: Carroserie kaal
De bitumen op de bodemplaat zowel de onderkant als de binnenzijde afsteken met een scherpe beitel. Als je op deze troep direct een staalborstel zet wordt het warm en een grote prutpartij. Hoe kouder hoe beter het werkt. Ik slijp de beitels regelmatig tussendoor scherp. Gaat als een trein!
Nadat de bitumen eraf zijn de boel verder kaal maken met een roterende staalbostel. Daarna de naden stralen.
Een draaispit (rotisserie) helpt dit werk wil je niet liggend op je rug doen
Gr,
Carl
Nadat de bitumen eraf zijn de boel verder kaal maken met een roterende staalbostel. Daarna de naden stralen.
Een draaispit (rotisserie) helpt dit werk wil je niet liggend op je rug doen

Gr,
Carl
- AlfettaOwner
- Forumbeheerder/Admi
- Berichten: 9055
- Lid geworden op: 20 dec 2005, 21:39
- Locatie: Alfetta Forum
- Contacteer:
Re: Carroserie kaal
Met een handgasbrander kun je de bitume aan de onderkant een beetje opwarmen.
Vervolgens gaat het relatief makkelijk met plamuurmes eraf
Je kunt nadien als het meeste is afgestoken nog altijd met een borstel het metaal schoonmaken.
Vervolgens gaat het relatief makkelijk met plamuurmes eraf

Je kunt nadien als het meeste is afgestoken nog altijd met een borstel het metaal schoonmaken.
Saluti Alessandro

Alfetta GT 1.8 - Alfa 75 Turbo QV America - Alfa 164 Super

Alfetta GT 1.8 - Alfa 75 Turbo QV America - Alfa 164 Super
- giuliettaevo
- Alfetta Transaxle Guru
- Berichten: 3084
- Lid geworden op: 22 feb 2010, 19:23
- Locatie: Cuijk
Re: Carroserie kaal
De borstels bedoelde ik uiteraard om verflagen e.d te verwijderen..
Die kit en bodyschutz/geluiddempende meuk moet je er eerst afhalen. lekker schrapen na warmstoken. Ik gebruik overigens een verfafbrander om te verwarmen. 


Met de slijptol en het lasapparaat past alles...
Gaat niet bestaat niet ๐
Gaat niet bestaat niet ๐
-
- Alfetta Transaxle Guru
- Berichten: 7898
- Lid geworden op: 03 mei 2006, 20:49
- Locatie: Noordscheschut
Re: Carroserie kaal
Ik heb alles eraf gehaald met de borstelschijf. Ging best goed en was te doen alleen geen mooi werk. Moet nog een klein deel wanneer ik de auto ga draaien.
Beheerder Database Alfetta, GT, GTV(6)
- gerhARd
- Alfetta Membro
- Berichten: 277
- Lid geworden op: 13 nov 2008, 19:01
- Locatie: Beverwijk
Re: Carroserie kaal
A kijk,nog meer reacties
. Voor een draaispit heb ik geen plek. Wel gaat de auto op de hefbrug. Mij is ook aangeraden het dak niet te laten stralen ivm met warmte-inbreng. Maar als die kaal is komt er toch vliegroest op? Hoe is dat te vermijden?

GTV6 1985 rood
33 1.5 IE 1992
Maserati 4.24
33 1.5 IE 1992
Maserati 4.24
- AlfettaOwner
- Forumbeheerder/Admi
- Berichten: 9055
- Lid geworden op: 20 dec 2005, 21:39
- Locatie: Alfetta Forum
- Contacteer:
Re: Carroserie kaal
Die warmte inbreng heeft dan vooral betrekking op vlak plaatwerk.
Ik heb redelijk veel laten stralen aan de carrosserie maar had geen last van warmte inbreng.
Werkdruk en straalmedium en lakdikte zijn ook bepalend.
Als je daarnaast zelf al de bitumen hebt verwijderd is er weinig druk nodig om blank te stralen.
Ik heb redelijk veel laten stralen aan de carrosserie maar had geen last van warmte inbreng.
Werkdruk en straalmedium en lakdikte zijn ook bepalend.
Als je daarnaast zelf al de bitumen hebt verwijderd is er weinig druk nodig om blank te stralen.
Saluti Alessandro

Alfetta GT 1.8 - Alfa 75 Turbo QV America - Alfa 164 Super

Alfetta GT 1.8 - Alfa 75 Turbo QV America - Alfa 164 Super
- giuliettaevo
- Alfetta Transaxle Guru
- Berichten: 3084
- Lid geworden op: 22 feb 2010, 19:23
- Locatie: Cuijk
Re: Carroserie kaal
Veel hangt af van de straler... heeft hij al ( veel ) ervaring met het stralen van autoplaatwerk? Als je iemand hebt die normaal de hele dag containers of constructiewerk straalt dan zou ik voorzichtig zijn om mijn auto daar af te geven.
En grote vlakke stukken kun je ook prima kaalschuren.
Tegen vliegroest zou ik wel een primer laten spuiten, je hebt speciale lasprimer daarvoor bv.

En grote vlakke stukken kun je ook prima kaalschuren.
Tegen vliegroest zou ik wel een primer laten spuiten, je hebt speciale lasprimer daarvoor bv.
Met de slijptol en het lasapparaat past alles...
Gaat niet bestaat niet ๐
Gaat niet bestaat niet ๐
- gerhARd
- Alfetta Membro
- Berichten: 277
- Lid geworden op: 13 nov 2008, 19:01
- Locatie: Beverwijk
Re: Carroserie kaal
Maar die primer moet er dan zeker weer af als er epoxy op komt? Dus weer het dak kaal maken?
GTV6 1985 rood
33 1.5 IE 1992
Maserati 4.24
33 1.5 IE 1992
Maserati 4.24
- AlfettaOwner
- Forumbeheerder/Admi
- Berichten: 9055
- Lid geworden op: 20 dec 2005, 21:39
- Locatie: Alfetta Forum
- Contacteer:
Re: Carroserie kaal
Als je daar niet hoeft te lassen meteen in de epoxy zetten.
De "lasranden" eventueel afplakken en in de lasprimer zetten is eventueel een optie.
De "lasranden" eventueel afplakken en in de lasprimer zetten is eventueel een optie.
Saluti Alessandro

Alfetta GT 1.8 - Alfa 75 Turbo QV America - Alfa 164 Super

Alfetta GT 1.8 - Alfa 75 Turbo QV America - Alfa 164 Super
- gerhARd
- Alfetta Membro
- Berichten: 277
- Lid geworden op: 13 nov 2008, 19:01
- Locatie: Beverwijk
Re: Carroserie kaal
De tijd bij de berichten klopt niet Alessandro.
GTV6 1985 rood
33 1.5 IE 1992
Maserati 4.24
33 1.5 IE 1992
Maserati 4.24
-
- Advanced Membro
- Berichten: 1841
- Lid geworden op: 01 okt 2008, 21:44
- Locatie: 2 km naast wielen dld
- Contacteer:
Re: Carroserie kaal
gerhARd schreef:De tijd bij de berichten klopt niet Alessandro.
Moet je zelf even goed zetten.
Onder gebruikersprofiel, en dan foruminstellingen dan mijn tijdzone op GMT +1
Alfetta GTV '80 - Giulietta '11 - SudSprint '84