Schijven en blokken, sedan QO '83
- Steven
- Alfetta Membro
- Berichten: 725
- Lid geworden op: 13 mar 2007, 10:37
- Locatie: Utrecht
Schijven en blokken, sedan QO '83
Hier dan een topic over de remmerij van mijn alfetta QO uit 83 . Ik moet de blokken en de schijven aan de voorkant vervangen voor de APK. Van de 33 ben ik gewend dat er verschillende remsystemen zijn, zoals ATE en Lucas. Als ik www.habse.nl kijk (dan zie ik alleen maar ATE), dan kom ik twee typen schijven tegen voor de voorkant:
1) 261X52X11.0 MASSIEF 4 GATEN & -8/79
2) 261X52X12.5 MASSIEF 4 GATEN & 9/79-
Er zijn blijkbaar twee dikten, alleen de toevoeging aan het eind ken ik niet. Wat betekent dat? Zijn er verschillende uitvoeringen van de remmerij?
Wat remblokken betreft heb ik goede ervaringen met Ferodo DS2500 op de 33. Wat zijn jullie ervaringen met dit type tov standaard blokken bij de Alfetta?
Daarnaast vraag ik me af of het plaatsen van nieuwe rubbers rond de remcylinder veel meer werk is dan bij een 33, die er per kant natuurlijk maar 1 heeft.
GRoet
Steven
1) 261X52X11.0 MASSIEF 4 GATEN & -8/79
2) 261X52X12.5 MASSIEF 4 GATEN & 9/79-
Er zijn blijkbaar twee dikten, alleen de toevoeging aan het eind ken ik niet. Wat betekent dat? Zijn er verschillende uitvoeringen van de remmerij?
Wat remblokken betreft heb ik goede ervaringen met Ferodo DS2500 op de 33. Wat zijn jullie ervaringen met dit type tov standaard blokken bij de Alfetta?
Daarnaast vraag ik me af of het plaatsen van nieuwe rubbers rond de remcylinder veel meer werk is dan bij een 33, die er per kant natuurlijk maar 1 heeft.
GRoet
Steven
- GTV
- Alfetta Guru
- Berichten: 2375
- Lid geworden op: 23 dec 2005, 11:39
- Locatie: Elsloo/Stein limburg
- Steven
- Alfetta Membro
- Berichten: 725
- Lid geworden op: 13 mar 2007, 10:37
- Locatie: Utrecht
- KAS
- Alfetta Membro
- Berichten: 631
- Lid geworden op: 02 jan 2006, 20:25
- Locatie: Drenthe.
- Contacteer:
- Steven
- Alfetta Membro
- Berichten: 725
- Lid geworden op: 13 mar 2007, 10:37
- Locatie: Utrecht
hoi KAS,
De remmerij aan de voorkant gaat nog net ben ik bang, ik moet het sowieso nalopen en zonodig vervangen. De achterkant is slecht. De schijven zijn ten eerste ongelijk ingesleten (misschien zit de zuiger vast?) en ten tweede is een flinke slijtagerand aan de buitenkant van de schijven voelbaar. Daar komt bij dat het leidingwerk ook roest vertoont.
Mijn plan is dus om de triangel en de bak te laten zakken. Op die manier kan ik de klauwen reviseren, nieuwe schijven en blokken plaatsen en het uiterlijk van de bak en de triangel aanpakken. Tevens kan ik dan de ophangrubbers van de bak vernieuwen, de hulpveren verwijderen en de ophanging deugdelijk maken waar dat nodig is.
Het stof wordt natuurlijk veroorzaakt door de combinatie van schijf en blok. Ik dacht alleen dat sommige blokken 'schijvenvreters' zouden zijn en dat sommige schijven zich makkelijk laten 'aanvreten'. Is dat onzin?
De remmerij aan de voorkant gaat nog net ben ik bang, ik moet het sowieso nalopen en zonodig vervangen. De achterkant is slecht. De schijven zijn ten eerste ongelijk ingesleten (misschien zit de zuiger vast?) en ten tweede is een flinke slijtagerand aan de buitenkant van de schijven voelbaar. Daar komt bij dat het leidingwerk ook roest vertoont.
Mijn plan is dus om de triangel en de bak te laten zakken. Op die manier kan ik de klauwen reviseren, nieuwe schijven en blokken plaatsen en het uiterlijk van de bak en de triangel aanpakken. Tevens kan ik dan de ophangrubbers van de bak vernieuwen, de hulpveren verwijderen en de ophanging deugdelijk maken waar dat nodig is.
Het stof wordt natuurlijk veroorzaakt door de combinatie van schijf en blok. Ik dacht alleen dat sommige blokken 'schijvenvreters' zouden zijn en dat sommige schijven zich makkelijk laten 'aanvreten'. Is dat onzin?
- AlfettaOwner
- Forumbeheerder/Admi
- Berichten: 9055
- Lid geworden op: 20 dec 2005, 21:39
- Locatie: Alfetta Forum
- Contacteer:
Je hebt diverse hardheden (kwaliteiten) in blokken.
Enerzijds slijten de blokken harder, bij de andere weer de schijven.
Ook handig is om de "randen" van de remschijven elke keer bij remblokwissel wissel ff met een vijl te bewerken.
Geen onzin dus!
Enerzijds slijten de blokken harder, bij de andere weer de schijven.
Ook handig is om de "randen" van de remschijven elke keer bij remblokwissel wissel ff met een vijl te bewerken.
Geen onzin dus!

Saluti Alessandro

Alfetta GT 1.8 - Alfa 75 Turbo QV America - Alfa 164 Super

Alfetta GT 1.8 - Alfa 75 Turbo QV America - Alfa 164 Super
- KAS
- Alfetta Membro
- Berichten: 631
- Lid geworden op: 02 jan 2006, 20:25
- Locatie: Drenthe.
- Contacteer:
Als je de auto opkrikt onder de achteras en bokjes onder de kriksteunen plaatst ( moeten ze wel goed zijn natuurlijk ) dan hoef je de bak e.d niet te demonteren. Onnodig veel werk. Je hebt dan voldoende ruimte om de klauwen te demonteren. Schijven vervangen is niet moeilijk, mits je een goede inbusdop hebt om de bouten los te draaien. De klauwen kun je ( laten ) reviseren.

http://www.everyoneweb.com/AlfaRomeowner/
- Steven
- Alfetta Membro
- Berichten: 725
- Lid geworden op: 13 mar 2007, 10:37
- Locatie: Utrecht
Omdat het plan is dat de remleidingen ook worden vervangen en de auto al ruim 8 maanden heeft stil gestaan heb ik maar besloten om de 4 klauwen ook op te frissen.
Ik weet dat er revisiesetjes te krijgen zijn, bijv. via hbase.nl, maar ik vraag me af of dat immitatie is of Ricambi Originali (dus ATE?) Iemand daar ervaring mee?
Voor wat betreft de blokken, ik begrijp dat het om de combinatie gaat. Vandaar kan ik beter vragen welke schijf icm de ds2500 blokken gedurende een ruime periode voldoende vetraging levert zonder dat deze wordt opgegeten door de blokken?
Steven
Ik weet dat er revisiesetjes te krijgen zijn, bijv. via hbase.nl, maar ik vraag me af of dat immitatie is of Ricambi Originali (dus ATE?) Iemand daar ervaring mee?
Voor wat betreft de blokken, ik begrijp dat het om de combinatie gaat. Vandaar kan ik beter vragen welke schijf icm de ds2500 blokken gedurende een ruime periode voldoende vetraging levert zonder dat deze wordt opgegeten door de blokken?
Steven
- KAS
- Alfetta Membro
- Berichten: 631
- Lid geworden op: 02 jan 2006, 20:25
- Locatie: Drenthe.
- Contacteer:
Imitatie onderdelen hoeven niet persé slecht te zijn. Je mag al lang blij zijn dat er uberhaupt nog iets leverbaar is. Wat dat dan ook is. Belangrijkste bij het reviseren van de klauwen achter is de afdichtrubbers bij de stelbout ( dopje 7 ). Die zitten er zowiezo niet bij. Daar lekt het altijd.
http://www.everyoneweb.com/AlfaRomeowner/
- Steven
- Alfetta Membro
- Berichten: 725
- Lid geworden op: 13 mar 2007, 10:37
- Locatie: Utrecht
Hmm...is daar een creatieve oplossing mogelijk? Als de boel losgaat wil ik het wel in een keer goed doen. Iemand? Ik ben nog niet bekend met de klauwen van een transaxle achter, heeft iemand een detailfoto van de dopje dat KAS bedoelt?
Ik las in een ander topic dat iemand een dopje heeft laten namaken, maar kan het zo snel niet vinden hier.
Ik las in een ander topic dat iemand een dopje heeft laten namaken, maar kan het zo snel niet vinden hier.
- AlfettaOwner
- Forumbeheerder/Admi
- Berichten: 9055
- Lid geworden op: 20 dec 2005, 21:39
- Locatie: Alfetta Forum
- Contacteer:
De zwart omcirkelde stelbout is het probleem bij revisie.
In principe moet je je die bout voorstellen als een wormwiel voor het afstellen van de binnenste remblok.
De afdichting wordt verzorgt door een afdichtring en een simmerring ter bevestinging.De afdichtring is niet verkrijgbaar.
Alternatief hiervoor kun je ook een rubberring gebruiken die aan de maat voldoet. Let wel hierbij op de dikte (niet te dik) en liefst oliebestendigd!

In principe moet je je die bout voorstellen als een wormwiel voor het afstellen van de binnenste remblok.
De afdichting wordt verzorgt door een afdichtring en een simmerring ter bevestinging.De afdichtring is niet verkrijgbaar.
Alternatief hiervoor kun je ook een rubberring gebruiken die aan de maat voldoet. Let wel hierbij op de dikte (niet te dik) en liefst oliebestendigd!

Laatst gewijzigd door AlfettaOwner op 09 mei 2007, 09:09, 2 keer totaal gewijzigd.
Saluti Alessandro

Alfetta GT 1.8 - Alfa 75 Turbo QV America - Alfa 164 Super

Alfetta GT 1.8 - Alfa 75 Turbo QV America - Alfa 164 Super
- Steven
- Alfetta Membro
- Berichten: 725
- Lid geworden op: 13 mar 2007, 10:37
- Locatie: Utrecht
- AlfettaOwner
- Forumbeheerder/Admi
- Berichten: 9055
- Lid geworden op: 20 dec 2005, 21:39
- Locatie: Alfetta Forum
- Contacteer:
Zeker voor de achterremmen lijkt me dat geen must voor normaal gebruikSteven schreef:Crap! dat kan dus best een zuur puntje worden. Eerst een goede vervanging daarvoor vinden voordat we alle andere dingen gaan kopen dus.
Ik zat ook aan standaardschijven te denken....remmen 50 meter voor de tarzanbocht is niet aan de orde dacht ik zo...

Het kan ook goed zijn dat de remklauwen van jouw daar niet lekken.
Ikzelf ben het bijna nooit tegengekomen

Saluti Alessandro

Alfetta GT 1.8 - Alfa 75 Turbo QV America - Alfa 164 Super

Alfetta GT 1.8 - Alfa 75 Turbo QV America - Alfa 164 Super
- Steven
- Alfetta Membro
- Berichten: 725
- Lid geworden op: 13 mar 2007, 10:37
- Locatie: Utrecht
Gisteren bij Tuynder maar eens wat prijzen opgevraagd. Onderstaande bedragen zijn inclusief BTW. Het werd maar eens tijd een begroting te maken voor de bella!
Remmerij Voorkant
Schijf x2 Standaard € 64,81
Blokken-set Standaard € 27,31
2 Revisiesets merk? € 31,94
Resmslangen Goodridge ??
Achterkant
Schijf x 2 Standaard € 60,69
Blokken-set Standaard € 25,85
2 Revisiesets merk € 28,35
Resmslangen Goodridge ??
Toch weer zo'n €240,=, het zijn de standaard kwaliteiten. Krijg je bij Tuynder korting als Scarb-lid? en kennen jullie bedrijven die deze onderdelen misschien nog goedkoper kunnen leveren?
Grazie, Stefano
Remmerij Voorkant
Schijf x2 Standaard € 64,81
Blokken-set Standaard € 27,31
2 Revisiesets merk? € 31,94
Resmslangen Goodridge ??
Achterkant
Schijf x 2 Standaard € 60,69
Blokken-set Standaard € 25,85
2 Revisiesets merk € 28,35
Resmslangen Goodridge ??
Toch weer zo'n €240,=, het zijn de standaard kwaliteiten. Krijg je bij Tuynder korting als Scarb-lid? en kennen jullie bedrijven die deze onderdelen misschien nog goedkoper kunnen leveren?
Grazie, Stefano
- AlfettaOwner
- Forumbeheerder/Admi
- Berichten: 9055
- Lid geworden op: 20 dec 2005, 21:39
- Locatie: Alfetta Forum
- Contacteer:
- KAS
- Alfetta Membro
- Berichten: 631
- Lid geworden op: 02 jan 2006, 20:25
- Locatie: Drenthe.
- Contacteer: