snelle roestbehandeling

Voor al je vragen over de carrosserie.
Plaats reactie
Gebruikersavatar
Fetta
Alfetta Transaxle Guru
Alfetta Transaxle Guru
Berichten: 5861
Lid geworden op: 24 feb 2006, 22:02

snelle roestbehandeling

Bericht door Fetta »

Ik heb even wat oude topics doorgelezen aangaande wasprimers e.d., maar wilde toch graag jullie mening. Ben niet zo thuis in het spuitwerk, heb dit altijd uitbesteed in het verleden.

ik heb wat oppervlakkige vliegroest in de neus van de alfetta, met name rond de radiator en accu.
In tegenstelling tot het geen ik eerst van plan was (volledig schuren en opnieuw laten spuiten), wil ik dit nu wat sneller en low-budget aanpakken.
Ik dacht aan licht opschuren en direct er overheen één of twee lagen in kleur spuiten.

Wat is dan de beste keuze?

- eerst primer (welke?) eroverheen en dan lak in kleur?
- iets op kleur laten maken, bijv. RX?

Ik zoek dus iets wat snel & probleemloos over elkaar heen gezet kan worden: een beschermlaag en daar overheen de kleur.

Bedankt.
get in, sit down
shut up and hold on!

Everybody, please buy a Hybrid!!
...I f*ckin' need the gas!
Peter GTV-6
Alfetta Membro
Alfetta Membro
Berichten: 813
Lid geworden op: 01 jun 2007, 21:43

Re: snelle roestbehandeling

Bericht door Peter GTV-6 »

Kijk even bij de Action winkel.
Daar is sinds enige tijd een spuitbus met roestomvormer/primer in 1 te koop voor ca. 4 euro, oranje/zwarte spuitbus.
Het spul droogt in ca. 2 uur, ik heb de onderzijde van m'n pick-up er mee gedaan, werkt prettig en snel, of het langdurig effectief is, moet de toekomst uitwijzen.
Gebruikersavatar
Fetta
Alfetta Transaxle Guru
Alfetta Transaxle Guru
Berichten: 5861
Lid geworden op: 24 feb 2006, 22:02

Re: snelle roestbehandeling

Bericht door Fetta »

Dacht zelf aan Brunoxprimer of corrolessprimer, en daar overheen een bus lak in kleur. :roll:
get in, sit down
shut up and hold on!

Everybody, please buy a Hybrid!!
...I f*ckin' need the gas!
Gebruikersavatar
GTVke
Advanced Membro
Advanced Membro
Berichten: 1228
Lid geworden op: 23 dec 2005, 17:28
Locatie: Olio - Belgio

Re: snelle roestbehandeling

Bericht door GTVke »

Persoonlijk heb ik het niet voor roestomvormers ( truken van luie charel zoals ze hier zeggen )
Hoe ga je die roest aanpakken Ralph ? Stralen of staalbostel en daarna direct in de grondverf/primer ?
Gebruikersavatar
Fetta
Alfetta Transaxle Guru
Alfetta Transaxle Guru
Berichten: 5861
Lid geworden op: 24 feb 2006, 22:02

Re: snelle roestbehandeling

Bericht door Fetta »

Staalborstel / mechanische borstel.
Daarna is het de vraag: primer of roestomvormer?

Over corroless hoor ik veel goeds.
Wat gebruik jij Wim? Ik zag dat witte goedje op je plaatwerk zitten op een foto.
get in, sit down
shut up and hold on!

Everybody, please buy a Hybrid!!
...I f*ckin' need the gas!
Gebruikersavatar
gtv1981
Advanced Membro
Advanced Membro
Berichten: 1123
Lid geworden op: 14 jan 2011, 20:50
Locatie: Sint Niklaas Belgie

Re: snelle roestbehandeling

Bericht door gtv1981 »

als het is voor een tijdelijk berscherming en gemakelijk te gebruiken neem ik meestal spuitbussen
meschien zit hier iets tussen dat kan dienen
http://www.motip.be/?page=23&id=1072" onclick="window.open(this.href);return false;
gr sven
Peter GTV-6
Alfetta Membro
Alfetta Membro
Berichten: 813
Lid geworden op: 01 jun 2007, 21:43

Re: snelle roestbehandeling

Bericht door Peter GTV-6 »

Diverse lange duur tests van Duitse klassiekerbladen, hebben o.a. corroles, maar ook allerlei andere "wondermiddelen" (Owatrol...ook zo'n hype), ontmaskerd als totaal onwerkzaam op de lange duur..
Fertan werkt wel, maar het moet zeer nauwkeurig en in de juiste hoeveelheid opgebracht worden.
Ik heb voor mezelf de volgende werkwijze: gewoon erg veel product gebruiken, de boel verzadigen ahw.
Het beste is natuurlijk de roest volledig verwijderen, hoe dan ook, en daarna een goede merkprimer en aflak, dan ruim ML en underbody, als het uitzicht is ten minste.
Laatst gewijzigd door Peter GTV-6 op 13 mar 2011, 19:54, 1 keer totaal gewijzigd.
Gebruikersavatar
GTVke
Advanced Membro
Advanced Membro
Berichten: 1228
Lid geworden op: 23 dec 2005, 17:28
Locatie: Olio - Belgio

Re: snelle roestbehandeling

Bericht door GTVke »

Zou dat wit spul dat je bedoeld groen kunnen zijn :mrgreen:
Goedje is Haftgrund van Spies-Hecker .
Een vriend van mij heeft een straalbedrijf en die raadde het me jaren geleden aan .
Nu , 15 jaar later gebruik ik het nog steeds naar volle tevredenheid .

Plaatwerk dat reeds gespoten/behandeld is met dit goedje krijg ik nadien met moeite ontdaan door te stralen .
Peter GTV-6
Alfetta Membro
Alfetta Membro
Berichten: 813
Lid geworden op: 01 jun 2007, 21:43

Re: snelle roestbehandeling

Bericht door Peter GTV-6 »

Het leuke is, je kunt met deze vraag uitstekend informatie vergaren op de Technoclassica in Essen.
Roest is een heikel onderwerp in de klassiekerscene, en dat is in Duitsland niet anders.
Alle importeurs van de bekende middelen staan daar met een ( demonstratie) stand....vragen staat vrij !!!
Gebruikersavatar
Fetta
Alfetta Transaxle Guru
Alfetta Transaxle Guru
Berichten: 5861
Lid geworden op: 24 feb 2006, 22:02

Re: snelle roestbehandeling

Bericht door Fetta »

GTVke schreef:Zou dat wit spul dat je bedoeld groen kunnen zijn :mrgreen:
Goedje is Haftgrund van Spies-Hecker .
Een vriend van mij heeft een straalbedrijf en die raadde het me jaren geleden aan .
Nu , 15 jaar later gebruik ik het nog steeds naar volle tevredenheid .

Plaatwerk dat reeds gespoten/behandeld is met dit goedje krijg ik nadien met moeite ontdaan door te stralen .
En dat zet je rechtstreeks op de blank geschuurde plaat?
En daarna lak er overheen is geen probleem?
get in, sit down
shut up and hold on!

Everybody, please buy a Hybrid!!
...I f*ckin' need the gas!
Gebruikersavatar
GTVke
Advanced Membro
Advanced Membro
Berichten: 1228
Lid geworden op: 23 dec 2005, 17:28
Locatie: Olio - Belgio

Re: snelle roestbehandeling

Bericht door GTVke »

Zo is dat
Carbo
Alfetta Guru
Alfetta Guru
Berichten: 2106
Lid geworden op: 25 dec 2007, 12:17
Locatie: Barendrecht

Re: snelle roestbehandeling

Bericht door Carbo »

Ik zou inderdaad hier ook voor een goede washprimer gaan.
Over die haftgrund van Spies-Hecker heb ik ook goede geluiden gehoord. Heb het nog niet gebruikt maar stond wel op mijn lijstje. Is volgens mij wel een 1K primer.

Als je veel puntlasnaden heb die je vol wilt laten lopen zou ik RX5 en daarna RX10 gebruiken zoniet inderdaad een goede washprimer! Zoals Rob o.a. toepast.

Dit is natuurlijk een onderwerp met .......tig meningen! Je moet gewoon doen wat goed voelt!

Gr,
Carl
pe1ryx
Advanced Membro
Advanced Membro
Berichten: 1578
Lid geworden op: 24 nov 2007, 21:08
Locatie: Cuijk

Re: snelle roestbehandeling

Bericht door pe1ryx »

merk moet je niet teveel naar kijken...er zijn maar een paar hoofd merken...al het andere zijn afgeleiden ervan...zijn (meestal) geen schokkende verschillen...

als de roest redelijk diep zit kun je de washprimer nog met een langzame thinner verdunnen,ook in een keer voldoende laagdikte erop zetten zodat de zuren hun werk kunnen doen!...langzaam drogen is in zon geval ok


ik spuit ca 30 micrometer washprimer...vergis je daar niet in...is heel moeilijk om zo dik te gaan...(niet in 1 laag hoor)
totale laagdikte hier in niet zichtdelen gaan naar de 100 micrometer..primer-filler-lak,of primer-high solid lak
Plaats reactie