vraagje rem zuiger

Verlagen, modificeren, repareren etc...
Plaats reactie
Gebruikersavatar
chu
Alfetta Membro
Alfetta Membro
Berichten: 466
Lid geworden op: 26 apr 2007, 20:43

vraagje rem zuiger

Bericht door chu »

Ik ben vandaag bezig geweest met de remmen voor... nieuwe schijven opgehaald en revisiesetjes, blokken had ik nog.

Bij mij zaten 2kanten vast links meer dan rechts. Heb ik ze zo gepompt dat een plaatje staal ertussen zat en toen de rem ingedrukt klauw losgehaalt... zodat ik geen remvloeistof zou verliezen.. maar nu krijg ik de zuiger er niet uit zitten echt vast.
Toen ik de remleiding van de klauw haalde brak de leiding :cry: er zit nu nog een stukje leiding in de moer die in de klauw gaat... weet iemand hoe ik dit kan oplossen? nieuwe van de sloop halen? of deze uitboren en dan nieuwe leiding...
en van de klauw... Zal ik alles weer terugzetten en remvloeistof indoen pompen dat de zuiger eruitvalt... of is er nog een andere manier hiervoor om de zuiger eruit te krijgen...
Gebruikersavatar
GTV
Alfetta Guru
Alfetta Guru
Berichten: 2368
Lid geworden op: 23 dec 2005, 11:39
Locatie: Elsloo/Stein limburg

Bericht door GTV »

Met perslucht erop komen ze ook wel eruit.
Ik polijst meestal de zuigers met 1200 waterproof en wat olie ipv water.
Ook zorgen dat de cilinders goed schoon zijn en vooral de rand waar de keering inkomt.

Waar het is afgebroken, zit daar de nippel nog op?
Anders als hij nog gereviseerd moet worden kan je het ook warm stoken, en als er nog een stuk draad inzit een klein torxbitje erin slaan en proberen los te draaien.

Als je alles klaar hebt en schoon, alles weer inelkaar zetten met wat ATE vet.
Alfetta GT 1.6 '78 import
Alfetta GTV 2000 TS '79
Alfa 75 91' TB Imola
GTV 916 TS
156 SW
Duc 1199S Panigale
CR500
Gebruikersavatar
chu
Alfetta Membro
Alfetta Membro
Berichten: 466
Lid geworden op: 26 apr 2007, 20:43

Bericht door chu »

is er een speciaal kop ofzo voor perslucht... ik mag bij een garage nog vanalles doen... maar ik heb nooit zoiets gedaan :oops: met een luchtpistool zou het niet goedkomen toch?

Met die moer zal ik het wel even snel een foto maken... het einde van de remleiding die mond uit op een moertje dat eroverheen is gezet die je indraaid zegmaar in de klauw waardoor remvloeistof gaat (van staal ijzer volgens mij) toen bij het losdraaien van de moer is die toen afgebroken.. en zit nog een stukje in de moer
ikzal het van de week wel even proberen warm te stoken en dan uit te tikken..
Bedankt :grin:
Gebruikersavatar
GTV
Alfetta Guru
Alfetta Guru
Berichten: 2368
Lid geworden op: 23 dec 2005, 11:39
Locatie: Elsloo/Stein limburg

Bericht door GTV »

Met zo'n luchtpistool moet het kunnen, gewoon in de leidingaansluiting duwen, wel ff een doek ertussen anders knalt de zuiger eruit.
En de ontluchtingsnippel dicht.
Afbeelding
Alfetta GT 1.6 '78 import
Alfetta GTV 2000 TS '79
Alfa 75 91' TB Imola
GTV 916 TS
156 SW
Duc 1199S Panigale
CR500
Gebruikersavatar
Marco
Alfetta Membro
Alfetta Membro
Berichten: 421
Lid geworden op: 28 apr 2006, 21:47

Bericht door Marco »

GTV schreef:anders knalt de zuiger eruit.
En geloof mij, dat gaat hard!

Je kunt ook gaan Hobby-Bob'en en een remslang met fietsventiel maken. Dan kun je met je fietspomp of mini-compressor de zuiger er uit drukken. Zoiets:

Afbeelding

Ik heb zelf ook nog geen compressor, vandaar :wink:.
Alfetta TS con extra accessori
Gebruikersavatar
KAS
Alfetta Membro
Alfetta Membro
Berichten: 631
Lid geworden op: 02 jan 2006, 20:25
Locatie: Drenthe.
Contacteer:

Bericht door KAS »

Je kan de klauw uit halen mocht het met perslucht niet lukken. 4 bouten. Pas op voor die 2 kleine rubbertjes. :!: Daarna met een oud klein schroevendraaiertje proberen de zuiger omhoog te tikken. Telkens de schroevendraaier een stukje verzetten om te voorkomen dat de zuiger kantelt en klemt. Zo moet je hem voorzichtig omhoog tikken. Niet te hard slaan want de zuiger is kwetsbaar. Let er ook op hoe hij in de klauw zit. Er zit een uitsparing in.
Wartel van de remleiding draai je los met wd40. Dan gaat ook het afgebroken deel mee. Laat een nieuwe leiding maken incl. wartels bij een automat.zaak. Controleer of je onluchtingsnippel los is. Zo ja, beetje kopervet eraan en weer monteren. Zit dan nooit meer vast. Succes.
http://www.everyoneweb.com/AlfaRomeowner/
Gebruikersavatar
chu
Alfetta Membro
Alfetta Membro
Berichten: 466
Lid geworden op: 26 apr 2007, 20:43

Bericht door chu »

ik had de klauw al uit elkaar... zo ziet het er nu uit... dat met die schroevedraaier snap ik niet echt waar ik die tussen moet zetten en tikken ik zie wel de sparing op de zuiger...

Afbeelding

remleidinkje gebroken
Afbeelding
Afbeelding
Gebruikersavatar
chu
Alfetta Membro
Alfetta Membro
Berichten: 466
Lid geworden op: 26 apr 2007, 20:43

Bericht door chu »

Marco schreef:
GTV schreef:anders knalt de zuiger eruit.
En geloof mij, dat gaat hard!

Je kunt ook gaan Hobby-Bob'en en een remslang met fietsventiel maken. Dan kun je met je fietspomp of mini-compressor de zuiger er uit drukken. Zoiets:

Afbeelding

Ik heb zelf ook nog geen compressor, vandaar :wink:.
ikga het denk ik ook wel even proberen te maken :grin:
maar waarmee zit het ventiel vast??
Gebruikersavatar
GTV
Alfetta Guru
Alfetta Guru
Berichten: 2368
Lid geworden op: 23 dec 2005, 11:39
Locatie: Elsloo/Stein limburg

Bericht door GTV »

Ik zie dat je de nippel eruit hebt gekregen.
En de zuiger is er al een flink stuk uit, als hij toch gereviseerd wordt kan je ook flink wat WD40 erlangs spuiten en hem dan met een tang eruit trekken.
Doe wel wat lood om de bekken van de tang dan beschadig je niks .

Of hem in je handen houden en met een kunstofhamer en paar keer flink op de achterkant meppen :wink:
Alfetta GT 1.6 '78 import
Alfetta GTV 2000 TS '79
Alfa 75 91' TB Imola
GTV 916 TS
156 SW
Duc 1199S Panigale
CR500
Gebruikersavatar
KAS
Alfetta Membro
Alfetta Membro
Berichten: 631
Lid geworden op: 02 jan 2006, 20:25
Locatie: Drenthe.
Contacteer:

Bericht door KAS »

chu schreef:... dat met die schroevedraaier snap ik niet echt waar ik die tussen moet zetten en tikken ik zie wel de sparing op de zuiger...
Schroevendraaier zet je op de bovenkant van de zuiger. Dus niet op het gedeelte wat de cilinder ingaat. Op het smalle deel wat uitsteekt als de zuiger volledig in de cilinder zit. Zo tik je hem er wel uit. Wel WD40 gebruiken.
http://www.everyoneweb.com/AlfaRomeowner/
Gebruikersavatar
Marco
Alfetta Membro
Alfetta Membro
Berichten: 421
Lid geworden op: 28 apr 2006, 21:47

Bericht door Marco »

chu schreef:maar waarmee zit het ventiel vast??
Dat maakt eigenlijk niet zoveel uit, als het maar goed vast zit (beetje een flauw antwoord). Plastic hulsje, draad of met klemmetjes vastzetten.

Maar zoals hierboven al werd geschreven. Als de foto van de probleemzuiger is, dan zou je hem er met een rubber of kunststofhamer voorzichtig uit moeten kunnen tikken.

En voor straks een tube ATE blauw scoren en de zuigers onder de juiste hoek terugzetten.
Alfetta TS con extra accessori
Gebruikersavatar
chu
Alfetta Membro
Alfetta Membro
Berichten: 466
Lid geworden op: 26 apr 2007, 20:43

Bericht door chu »

Ik heb de alle 4 de zuigers eruit gekregen :grin: ik heb ene klauw met hamertje steeds getikt... en de andere met lucht werd wel een bende :razz:
Bedankt voor alle tips! :grin:
Gebruikersavatar
GTV
Alfetta Guru
Alfetta Guru
Berichten: 2368
Lid geworden op: 23 dec 2005, 11:39
Locatie: Elsloo/Stein limburg

Bericht door GTV »

En alles gelukt :?:
Alfetta GT 1.6 '78 import
Alfetta GTV 2000 TS '79
Alfa 75 91' TB Imola
GTV 916 TS
156 SW
Duc 1199S Panigale
CR500
Gebruikersavatar
chu
Alfetta Membro
Alfetta Membro
Berichten: 466
Lid geworden op: 26 apr 2007, 20:43

Bericht door chu »

jep ik heb de zuigers even opgeschuurd met staalwol ik weetniet of ik de klauwen nog een kleurtje ga geven. morgen of maandag doe ik de klauwen er weer onder even ontluchten daarna moet ik nog een nieuwe accu kopen en kan ik als het goed is weer de weg op :grin:
Plaats reactie