koeling remmen
-
- Alfetta Guru
- Berichten: 2106
- Lid geworden op: 25 dec 2007, 12:17
- Locatie: Barendrecht
Re: koeling remmen
Aha dat is inderdaad een leuk onderwerp!
Voor dat je voor op het circuit aan de auto begint komt er nog een stapje voor; de juiste race techniek, de juiste lijn, je rempunten goed bepalen en de apex in de bochten! Als je dat beheerst voel je ook veel beter waar de auto niet in balans is qua onderstel!
Je denkt dat je ongelofelijk hard gaat totdat je naast een prof coureur zit Wanneer gaat ie nou remmen
Op dat moment kwam ik jaren geleden erachter dat ik nog veel kon leren! Ik ben bang dat ik de grens van mijn dadelijk gemodificeerde onderstel zelf nooit ga vinden (en dat terwijl ik wel kan )
Gr,
Carl
Voor dat je voor op het circuit aan de auto begint komt er nog een stapje voor; de juiste race techniek, de juiste lijn, je rempunten goed bepalen en de apex in de bochten! Als je dat beheerst voel je ook veel beter waar de auto niet in balans is qua onderstel!
Je denkt dat je ongelofelijk hard gaat totdat je naast een prof coureur zit Wanneer gaat ie nou remmen
Op dat moment kwam ik jaren geleden erachter dat ik nog veel kon leren! Ik ben bang dat ik de grens van mijn dadelijk gemodificeerde onderstel zelf nooit ga vinden (en dat terwijl ik wel kan )
Gr,
Carl
- gtv1981
- Advanced Membro
- Berichten: 1123
- Lid geworden op: 14 jan 2011, 20:50
- Locatie: Sint Niklaas Belgie
Re: koeling remmen
een vraagje
hoe warm worden de schijven eigelijk max
als ze rood gloeiend staan zijn ze dan tegen de 600° ?
hoe warm worden de schijven eigelijk max
als ze rood gloeiend staan zijn ze dan tegen de 600° ?
gr sven
- Alfa-corazon
- Alfetta Membro
- Berichten: 687
- Lid geworden op: 12 okt 2009, 08:22
- Locatie: Amsterdam
Re: koeling remmen
Heeft er iemand van jullie al eens aan watergekoelde remmen gedacht.
Zie je duidelijk bij truckracen. I.p.v. je sproeiers op je koplampen, zet je ze op je klauwen.
Met een knopje kun je (tijdens) het remmen even van koel water op de klauwen spuiten.
Zie je duidelijk bij truckracen. I.p.v. je sproeiers op je koplampen, zet je ze op je klauwen.
Met een knopje kun je (tijdens) het remmen even van koel water op de klauwen spuiten.
- giuliettaevo
- Alfetta Transaxle Guru
- Berichten: 2919
- Lid geworden op: 22 feb 2010, 19:23
- Locatie: Cuijk
Re: koeling remmen
En als het water op is? Dan maar niet meer remmen?
Geloof dat ze het hier op het scarbforum ook een keer over hebben gehad, waren niet veel voorstanders voor te vinden in ieder geval.
Mij lijkt het niks, je hebt een hoop extra gewicht mee te zeulen, het werkt alleen zolag je water hebt en ik denk dat het slecht is voor de schijven. Water op gloeiend hete schijven spuiten kan in mijn ogen nooit goed gaan, tenzij je de gehele schijf gelijkmatig zou kunnen raken maar dat is haast onmogelijk ivm de klauw.
Goede luchtgeleiding naar de klauwen en goede schijven en blokken heb ik meer vertrouwen in.
Geloof dat ze het hier op het scarbforum ook een keer over hebben gehad, waren niet veel voorstanders voor te vinden in ieder geval.
Mij lijkt het niks, je hebt een hoop extra gewicht mee te zeulen, het werkt alleen zolag je water hebt en ik denk dat het slecht is voor de schijven. Water op gloeiend hete schijven spuiten kan in mijn ogen nooit goed gaan, tenzij je de gehele schijf gelijkmatig zou kunnen raken maar dat is haast onmogelijk ivm de klauw.
Goede luchtgeleiding naar de klauwen en goede schijven en blokken heb ik meer vertrouwen in.
Met de slijptol en het lasapparaat past alles...
- gtv1981
- Advanced Membro
- Berichten: 1123
- Lid geworden op: 14 jan 2011, 20:50
- Locatie: Sint Niklaas Belgie
Re: koeling remmen
heeft er iemand al eens schijven laten beleggen met keramiek ?
heb dit gevonden
http://www.sulzermetco.com/en/portaldat ... N4_web.pdf" onclick="window.open(this.href);return false;" onclick="window.open(this.href);return false;
op Pagina 9
heb dit gevonden
http://www.sulzermetco.com/en/portaldat ... N4_web.pdf" onclick="window.open(this.href);return false;" onclick="window.open(this.href);return false;
op Pagina 9
gr sven
- Alfa-corazon
- Alfetta Membro
- Berichten: 687
- Lid geworden op: 12 okt 2009, 08:22
- Locatie: Amsterdam
Re: koeling remmen
De discussie op het SCARB forum is ook aangezwengeld door mij. Ik ben er heilig van overtuigd dat het werkt.
Je zou gewoon je bestaande lampensproeiers kunnen gebruiken. Als de afstand maar ver genoeg is kun je best gedoseerd koelen. Ik heb ooit met mijn 75 op Zandvoort en de Nurbiergring gereden. Na een paar kilometers werden de remmen al sponzig. Dat de remschijven voor niet luchtgekoeld waren hielp natuurlijk ook al niet.
Vlak daarna reed ik ook in een regen / motregen op Zandvoort. De remmen bleven gewoon 30 minuten goed.
Bijkbaar is opspattend water al koelend genoeg. Het is echter nooit zover gekomen dat ik dit zelf heb getest.
Met veel interesse heb ik het hele paper van Sulzer gelezen.
Ik denk dat hun methode niets van doen heeft met koelen van remmen of dat je remmen meer hitte aankunnen.
De spuiten met een plasma spray een dunnen laag keramisch materiaal op de schijf. Dit om een constante wrijvingscoëfficiënt te garanderen. Dat dezelfde remvermogen bij nat als in droog weer.
Maar juist in nat weer heb je hier niet veel aan (denk ik) omdat je banden de zwakste schakels zijn.
Brake System
Brake Disc Rotors Metco 101 Ceramic Plasma Spray
Lack of constant friction coëfficiënt - > Better stopping with no friction loss in rain
Je zou gewoon je bestaande lampensproeiers kunnen gebruiken. Als de afstand maar ver genoeg is kun je best gedoseerd koelen. Ik heb ooit met mijn 75 op Zandvoort en de Nurbiergring gereden. Na een paar kilometers werden de remmen al sponzig. Dat de remschijven voor niet luchtgekoeld waren hielp natuurlijk ook al niet.
Vlak daarna reed ik ook in een regen / motregen op Zandvoort. De remmen bleven gewoon 30 minuten goed.
Bijkbaar is opspattend water al koelend genoeg. Het is echter nooit zover gekomen dat ik dit zelf heb getest.
Met veel interesse heb ik het hele paper van Sulzer gelezen.
Ik denk dat hun methode niets van doen heeft met koelen van remmen of dat je remmen meer hitte aankunnen.
De spuiten met een plasma spray een dunnen laag keramisch materiaal op de schijf. Dit om een constante wrijvingscoëfficiënt te garanderen. Dat dezelfde remvermogen bij nat als in droog weer.
Maar juist in nat weer heb je hier niet veel aan (denk ik) omdat je banden de zwakste schakels zijn.
Brake System
Brake Disc Rotors Metco 101 Ceramic Plasma Spray
Lack of constant friction coëfficiënt - > Better stopping with no friction loss in rain
-
- Alfetta Novizio
- Berichten: 189
- Lid geworden op: 12 jan 2008, 18:38
Re: koeling remmen
Het was even stil, maar hierbij de foto's van de gelaste fusees, gereed voor montage.
- giuliettaevo
- Alfetta Transaxle Guru
- Berichten: 2919
- Lid geworden op: 22 feb 2010, 19:23
- Locatie: Cuijk
Re: koeling remmen
Over de sterkte daarvan zou ik me echt geen zorgen maken. Mooie volle lassen zo te zien.
Wat doe je met de achterremmen? originele van voor achteren plaatsen of iets anders?
Wat doe je met de achterremmen? originele van voor achteren plaatsen of iets anders?
Met de slijptol en het lasapparaat past alles...
-
- Alfetta Novizio
- Berichten: 189
- Lid geworden op: 12 jan 2008, 18:38
Re: koeling remmen
giuliettaevo schreef:Over de sterkte daarvan zou ik me echt geen zorgen maken. Mooie volle lassen zo te zien.
Wat doe je met de achterremmen? originele van voor achteren plaatsen of iets anders?
De 75 waar deze remmen op komen beschikt al over geventileerde SZ schijven aan de achterzijde. Dit in combinatie met een Wilwood remdrukverdeler en een 25.4 mm hoofdremcilinder.
- giuliettaevo
- Alfetta Transaxle Guru
- Berichten: 2919
- Lid geworden op: 22 feb 2010, 19:23
- Locatie: Cuijk
Re: koeling remmen
Mooie setup inderdaad. 105 serie klauwen achter denk ik? En remdrukregelaar in de auto?
Met de slijptol en het lasapparaat past alles...
-
- Alfetta Novizio
- Berichten: 189
- Lid geworden op: 12 jan 2008, 18:38
Re: koeling remmen
2 vragen goedgiuliettaevo schreef:Mooie setup inderdaad. 105 serie klauwen achter denk ik? En remdrukregelaar in de auto?
- giuliettaevo
- Alfetta Transaxle Guru
- Berichten: 2919
- Lid geworden op: 22 feb 2010, 19:23
- Locatie: Cuijk
Re: koeling remmen
Hier mijn oplossing;
Passen perfect.
Dit zijn dus pasklare adapters voor de remklauwen van een 166 v6 i.c.m. de aangepaste schijven van een 156 GTA van 2003 en jonger. Het enigste dat er gedaan moet worden is de klauw een stuk afslijpen, maar helemaal niet veel, het valt niet eens op eerlijk gezegd. Ik zal straks ook nog wel even een foto maken van de remklauw in vergelijking met een originele klauw. Het voordeel is dat deze set dus zo op een onaangepast fuseestuk past, geen lassen oid nodig dus. is dus ook evt zo om te zetten op een andere auto.
Passen perfect.
Dit zijn dus pasklare adapters voor de remklauwen van een 166 v6 i.c.m. de aangepaste schijven van een 156 GTA van 2003 en jonger. Het enigste dat er gedaan moet worden is de klauw een stuk afslijpen, maar helemaal niet veel, het valt niet eens op eerlijk gezegd. Ik zal straks ook nog wel even een foto maken van de remklauw in vergelijking met een originele klauw. Het voordeel is dat deze set dus zo op een onaangepast fuseestuk past, geen lassen oid nodig dus. is dus ook evt zo om te zetten op een andere auto.
Met de slijptol en het lasapparaat past alles...
- Melvivio
- Advanced Membro
- Berichten: 1844
- Lid geworden op: 30 jul 2010, 16:10
- Locatie: Heeze (Ehv)
Re: koeling remmen
NICE !! dat word ebayen geblazen voor de klauwen & schijven
Deze adapters zijn voor iedereen te verkrijgen? Of moeten geintereseerde zich bij jou melden?
Zit er zeer goed en solide uit dit! Hiermee durf ik wel met mijn motorvermogen te rijden
Deze adapters zijn voor iedereen te verkrijgen? Of moeten geintereseerde zich bij jou melden?
Zit er zeer goed en solide uit dit! Hiermee durf ik wel met mijn motorvermogen te rijden
~.:Fantastico Nero 819B Mica & Canna di Fucile Metalic 1980 Alfa Romeo GTV6 3.0 24v:.~
- AlfettaOwner
- Forumbeheerder/Admi
- Berichten: 8884
- Lid geworden op: 20 dec 2005, 21:39
- Locatie: Alfetta Forum
- Contacteer:
Re: koeling remmen
Zitten ze bij de 166 ook maar op 2 punten vast aan de naaf ?
Saluti Alessandro
Alfetta GT 1.8 - Alfa 75 Turbo QV America - Alfa 164 Super
Alfetta GT 1.8 - Alfa 75 Turbo QV America - Alfa 164 Super
- giuliettaevo
- Alfetta Transaxle Guru
- Berichten: 2919
- Lid geworden op: 22 feb 2010, 19:23
- Locatie: Cuijk
Re: koeling remmen
Bij de 166 zitten ze met de 2 bouten vast die je op mijn foto ook ziet. De 166 gebruikt geen adapter oid, daar zitten ze rechtstreeks aan de fusees vastgeschroefd.AlfettaOwner schreef:Zitten ze bij de 166 ook maar op 2 punten vast aan de naaf ?
De adapters zijn straks zo te bestellen bij degene waar ik de mijne ook vandaan heb. Hij heeft de tekening gemaakt en zou hem bewaren zodat als anderen ook adapters willen bestellen hij ze zo kan maken. Ik zal binnenkort even het tekeningnummer en de contactgegevens in een topic plaatsen. Kosten waren net geen 70 euro incl. opsturen. Adapters zijn van staal, 10mm dik.
Met de slijptol en het lasapparaat past alles...
- AlfettaOwner
- Forumbeheerder/Admi
- Berichten: 8884
- Lid geworden op: 20 dec 2005, 21:39
- Locatie: Alfetta Forum
- Contacteer:
Re: koeling remmen
Mooie upgrade, snel naar de sloop voor een 166
Saluti Alessandro
Alfetta GT 1.8 - Alfa 75 Turbo QV America - Alfa 164 Super
Alfetta GT 1.8 - Alfa 75 Turbo QV America - Alfa 164 Super
- giuliettaevo
- Alfetta Transaxle Guru
- Berichten: 2919
- Lid geworden op: 22 feb 2010, 19:23
- Locatie: Cuijk
-
- Alfetta Novizio
- Berichten: 189
- Lid geworden op: 12 jan 2008, 18:38
Re: koeling remmen
Hierbij de 305mm schijven met bijbehorende GTA remklauwen gemonteerd op een Alfa 75TS.